Ελληνικό περίπτερο στην Μπιενάλε της Βενετίας
Οι καλλιτέχνες Ζάφος Ξαγοράρης, Εύα Στεφάνη και Πάνος Χαραλάμπους εκπροσωπούν την Ελλάδα στην 58η Διεθνή Έκθεση Τέχνης– La Biennale di Venezia (11 Μαΐου – 24 Νοεμβρίου 2019, Βενετία) με νέα έργα και in situ εγκαταστάσεις, με την επιμέλεια της Κατερίνας Τσέλου.
Επενδύοντας τον εσωτερικό και εξωτερικό χώρο του ελληνικού περιπτέρου
Ο Mr. Stigl, που δανείζει το όνομά του στον τίτλο της έκθεσης στο ελληνικό περίπτερο, είναι αποτέλεσμα μιας παρανόησης, ένα ιστορικό παράδοξο, ένας φανταστικός ήρωας μιας άγνωστης,περιφερειακής ιστορίας, ο οποίος με ποιητικό τρόπο μάς μεταφέρει στις παρυφές της επίσημης Ιστορίας, αλλά και της ίδιας της πραγματικότητας. Θα μπορούσε να είναι ο ειρωνικός αφηγητής που μας εισάγει σε έναν τόπο με αμφιβολίες, παραφρασμένους ήχους και σουρεαλιστικά παιχνίδια πάνω στην έννοια της ταυτότητας και της ίδιας της Ιστορίας.
Τι παραφράζει η Ιστορία και τι αποκρύπτει;
Ο Ζάϕος Ξαγοράρης αλλοιώνει την αρχιτεκτονική του ελληνικού περιπτέρου τοποθετώντας στην είσοδο την ανακατασκευή της πύλης του στρατοπέδου της Μακρονήσου. Η εγκατάσταση Παραχώρηση μας μεταφέρει στο 1948, συνδέοντας την ιστορία της Ελλάδας –πιο συγκεκριμένα τα ταραγμένα χρόνια του Εμφυλίου και τους τόπους εξορίας– με το κίνημα του μοντερνισμού και την Peggy Guggenheim. Εκείνη τη χρονιά το ελληνικό περίπτερο παραχωρήθηκε στην Αμερικανίδα συλλέκτρια ώστε να δείξει για πρώτη φορά στην Ευρώπη τη συλλογή των έργων της,αλλάζοντας ουσιαστικά την ιστορία της Μπιενάλε. Την ίδια στιγμή που η έκθεση εγκαινιαζόταν στη Βενετία, στο στρατόπεδο συγκέντρωσης της Μακρονήσου εκτοπισμένοι στρατιώτες και πολίτες__ υποχρεώνονταν να κατασκευάσουν αντίγραφα αρχαιοελληνικών ναών, στο πλαίσιο μιας συνολικής πολιτικής και πολιτισμικής «αναμόρφωσης».
Στο εσωτερικό του περιπτέρου η τρισδιάστατη απεικόνιση ενός υβριδικού διπλού κτιρίου συνδέει αρχιτεκτονικά το ελληνικό περίπτερο με τα έργα που αναγκάστηκαν να κατασκευάσουν οι εξόριστοι αγωνιστές – σαν να είναι το αποτέλεσμα που προέκυψε από τη σύγκρουση δύο αντιφατικών πλευρών της ίδιας εποχής∙ μιας περιόδου που καθόρισε τη μνήμη του τόπου και τις ιστορίες των ανθρώπων που έζησαν τόσο μακριά ο ένας από τον άλλον.
Η Εύα Στεϕανή προσεγγίζει διαφορετικά την έννοια της δημόσιας ιστορίας, παραθέτοντας πολλές μικρές αφηγήσεις που παραδοσιακά βρίσκονται στις παρυφές της, ακριβώς επειδή θεωρούντα ιασήμαντες. Το νέο της έργο Μόνο άνδρες εισβάλλει στην καθημερινότητα μιας σειράς μεσήλικων ανδρών. Σαν μικρά διηγήματα, «οι ιστορίες αυτές του ελαχίστου» κινούνται μεταξύ του ρεαλισμού και του παράδοξου και σκιαγραφούν έναν κόσμο ανδρών διαφορετικό, αντιηρωικό, μακριά από τη στερεοτυπική αρρενωπή απεικόνιση. Δεν έχει σημασία από πού προέρχονται: αν πρόκειται για έναν ποιητή, τον ιδιοκτήτη μιας ταβέρνας στο Μεταξουργείο, έναν συνταξιούχο ράφτη, ή έναν οικοδόμο κι έναν μετανάστη που συναντιούνται στο καφενείο. Το Παράθυρο καταγράφει μια διαφορετική ιστορία, αυτή του νεκρού χρόνου που δεν περνά. Μέσα από την παρουσία μιας γυναίκας καθισμένης σε ένα δωμάτιο, το έργο υπενθυμίζει τη σημασία της σιωπής και της μη δράσης ως μη καταγεγραμμένης ιστορίας. Στο Στόμα αντιπαραβάλλονται εικόνες αρχειακού υλικού από παρελάσεις και επίσημους εθνικούς εορτασμούς, με θραύσματα κειμένου γραμμένου από την ίδια. Κεντρικός αφηγητής εδώ είναι η ίδια η Στεφανή που συσχετίζει με ανατρεπτικό τρόπο τον ιδιωτικό με τον δημόσιο λόγο. Όλοι μαζί και ο καθένας χωριστά οι ήρωες της Εύας Στεϕανή σαν μυθοπλαστικές σελίδες ημερολογίου συμπυκνώνουν, χωρίς να το επιδιώκουν, την ανθρώπινη συνθήκη στην ουσία της, γράφοντας μια ανεπίσημη Ιστορία.__
Οι ϕωνές των ηρώων του Πάνου Χαραλάμπους ϕτάνουν σε εμάς μέσα από μια παράδοξη συλλογή δίσκων βινυλίου, την οποία χτίζει με συνέπεια από τη δεκαετία του ’80. Συνδέοντας τις εγκαταστάσεις με ηχητικές επιτελέσεις, ο Χαραλάμπους επαναφέρει ξεχασμένες ή άγνωστες φωνές, συχνά αλλοιώνοντας και ανασυνθέτοντάς τες μέσα από το ιδιοσυγκρασιακό παίξιμο των βινυλίων του, χρησιμοποιώντας νύχια αετού, αγκάθια ρόδου, αιχμές φύλλων του φυτού αθάνατος. Το νέο του έργο Ένας άγριος αητός καθότανε περήφανος, μια μεγάλη γυάλινη εγκατάσταση που αποτελείται από 20.000 ποτήρια, καλύπτει το πάτωμα του ελληνικού περιπτέρου.Πάνω της στήνεται ένας εκστατικός «υπερηχητικός» χορός, μια περιδίνηση «βαθιάς ακρόασης».
Ο επισκέπτης καλείται να περπατήσει στη διάφανη σκηνή και να αφήσει –σαν απόνερα– τη δική του ηχώ, το δικό του ίχνος στο παρόν. Δύο παλιές ηχογραφήσεις από τη συλλογή του καλλιτέχνη συνοδεύουν τον ήχο που βγάζουν τα ποτήρια, μετατρέποντας τον ακροατή-θεατή σε «θιασώτη».Η πολυαισθητηριακή εγκατάσταση του Χαραλάμπους αποτελεί μια ελεγεία στο περιφρονημένο σώμα, έναν ύμνο στο έντονο διονυσιακό στοιχείο του λαϊκού χορού, που κινείται στις παρυφές της Ιστορίας.
Η ευθύνη για την υλοποίηση της εθνικής εκπροσώπησης, με την ιδιότητα του Επιτρόπου, έχει ανατεθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού στον νεοσύστατο Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus). Τον ρόλο της εθνικής επιτρόπου τον έχει αναλάβει η Συραγώ Τσιάρα, αναπληρώτρια διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών. H έκθεση χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
11 Μαϊου – 24 Νοεμβρίου – Προεγκαίνια 8 – 10 Μαϊου 2019
Εγκαίνια Περιπτέρου : 10 Μαϊου 2019 στις 14:00– Giardini, Βενετία
Ζάφος Ξαγοράρης
Η παραχώρηση
2018–19
Εγκατάσταση
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη
Εύα Στεφανή
Μόνο άνδρες (μέρος του Ανάγλυφα)
2019
16 mm, Hi8, VHS-C, HDV, έγχρωμο, με ήχο, 70 λεπτά
Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας
Πάνος Χαραλάμπους
Ένας αητός καθότανε
2018–19
Εγκατάσταση και περφόρμανς
Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη
ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Διάρκεια: 11 Μαΐου ― 24 Νοεμβρίου 2019
Κλειστά κάθε Δευτέρα (εκτός από τις 13 Μαΐου, 2 Σεπτεμβρίου, 18 Νοεμβρίου 2019).
Ώρες λειτουργίας: 10:00 – 18:00
Εκθεσιακός χώρος: Giardini, Βενετία
www.ert.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ξεκίνησε η τουρκική «εισβολή» στην κυπριακή ΑΟΖ: Βarbaros & πολεμικά πλοία «ανοίγουν πυρ»
- ΕΚΤΑΚΤΟ: Παραιτείται η Έλενα Κουντουρα από υπουργός Τουρισμού
- Το μυστικό όπλο για να χάσεις κιλά και να μην τα ξανά πάρεις -Είναι υπόθεση 10 δευτερολέπτων
- Έγκλημα στο Φάληρο:Την σκότωσε ο αδελφός της με μαχαίρι στη μέση του δρόμου
- Η άφιξη του ελληνικού στρατού στη Σμύρνη – Η απειθαρχία των διοικητών
- Έγκλημα στο Παλαιό Φάληρο: Την έπιασε από τα μαλλιά, την ξάπλωσε κάτω, της έριξε τρεις μαχαιριές
- «Το πρόστιμο στον 12χρονο για παράνομη στάθμευση είναι νόμιμο»
- Χαμός στην Εγνατία: «Πάγωσαν» οι οδηγοί με αυτό που είδαν στο τούνελ (pics)
- Survivor 3: Ντέρμπι για γερά νεύρα και νίκη για την Άσπρη ομάδα (vids)
- Ηράκλειο: Άλλο παιδί έβαλε φωτιά στο οινόπνευμα που έκαψε τον 13χρονο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις ΕΡΤ
- Αμύνταιο: Η εικόνα της Παναγίας Σουμελά στη Λεβαία
- Βόιο: Εγκαίνια Εκλογικού Κέντρου του Συνδυασμού «Συμμαχία Ευθύνης»
- Πτολεμαίδα: Παρουσίαση Υποψηφίων του συνδυασμού « Δημιουργούμε Μαζί»
- «Ασανσέρ», μια ποπ τραγωδία στον πολυχώρο Vault
- Κοζάνη: Προβολή της ταινίας «Genocide a true story»
- Κοζάνη: 2η Συνάντηση Φιλαρμονικών
- Κοζάνη: Θεατρική παράσταση «Caveman»
- Καβάλα: «Οι νέοι συζητούν για το μέλλον της Ευρώπης»
- Καστοριά: «Το μεγάλο μας τσίρκο» στο Άργος Ορεστικό
- Kαλαμάτα: Μισθώθηκε και ανακαινίζεται το ιστορικό «Αχίλλειον»

- Τελευταία Νέα ΕΡΤ
- Ελληνικό περίπτερο στην Μπιενάλε της Βενετίας
- Συζήτηση για την κυκλοφορία στο κέντρο του Ηρακλείου
- Στο αυτόφωρο οι 4 για την επίθεση στους αστυνομικούς
- Πολλές οι τροχονομικές παραβάσεις στην Κρήτη το Πάσχα
- Σε αποχή από τις δευτερογενείς μεταφορές
- Δεν υπάρχουν ενδιάμεσες εκπτώσεις τον Μάιο στην Κρήτη
- Εκδήλωση για τα παιδιά και το διαδίκτυο
- Μια ξεχωριστή παρουσίαση για τους φίλους της τέχνης
- Καλόγρια νόθευε ψηφοδέλτια υπέρ του Λαϊκού Κόμματος στην Ισπανία
- Κεγκέρογλου: Εμείς είμαστε η προοδευτική πρόταση στην Ελλάδα (audio)
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μυτιληναίος : Αύξηση κερδών 20,9% το α’ τρίμηνο του 2019
- ΠΑΟΚ: Συζητήσεις επιστροφής! Πρώτη επαφή με Σταφυλίδη
- «Στο τραπέζι του Λύκου»: Η ιστορία της δοκιμάστριας των φαγητών του Χίτλερ έγινε βιβλίο
- Έξι συμβουλές για τη στάση των γονιών στις εφηβικές συναναστροφές
- Τρίκαλα: Απόπειρα αυτοκτονίας του κρατούμενου που σκότωσε τον 29χρονο Αλβανό
- Eurovision 2019: Αναχώρησε για το Τελ Αβίβ η Τάμτα
- Κάηκε ολοσχερώς κτίριο σε παλιό εργοστάσιο στα Διαβατά
- Προθεσμία ζητά ο Λοβέρδος για την υπόθεση Novartis
- Αρραβωνιάστηκε η πρωθυπουργός της Νέας Ζηλανδίας Τζασίντα Άρντερν
- Θρίλερ δίχως τέλος στην Κύπρο - Η ΦΩΤΟ που δημοσίευσε ο διευθυντής της πυροσβεστικής από το βυθό της Κόκκινης Λίμνης