Ένας άνδρας με το καπέλο του για σχεδόν 60 εκατομμύρια ευρώ
Με προέλευση την Αγγλία των μέσων του 19ου αιώνα το καπέλο «μπόουλερ» ήταν δημοφιλές αρχικά στους ιππείς, που βρίσκονταν στην ύπαιθρο και είχαν ανάγκη προστασίας από κλαδιά δέντρων, που κρέμονταν ως κάτω. Πολύ σύντομα το συγκεκριμένο καπέλο άρχισε να φοριέται και από τους κατοίκους των πόλεων, που ήθελαν να αποφύγουν τη «σταθερή βροχόπτωση άμμου, καπνού και αιθάλης» στις βικτωριανές πόλεις, όπως γράφει για την ιστορία αυτού του αξεσουάρ ο συγγραφέας Φρεντ Μίλερ Ρόμπισον. Έτσι στα πρώτα χρόνια του
Για τον Μαγκρίτ όμως, θα γινόταν επίσης, το πιο διάσημο και επαναλαμβανόμενο από τα μοτίβα του, που υιοθέτησε από τα μέσα της δεκαετίας του 1920 και εξακολούθησε να το ζωγραφίζει έως τον θάνατό του, το 1967. Και ένα από τα καλύτερα, αλλά πολύ λίγα παραδείγματα του άνδρα με καπέλο «μπόουλερ», που έχουν απομείνει σε ιδιώτες, το «L’ami intime» (Ο στενός φίλος), έργο του 1958 εμφανίζεται σε δημοπρασία των Christie’s στο Λονδίνο στις 7 Μαρτίου, συμπίπτοντας με την φετινή εκατονταετηρίδα του Σουρεαλιστικού Μανιφέστου (γραμμένο από τον Αντρέ Μπρετόν, το 1924). Η τιμή εκτίμησης, από 35 ως 58,5 εκατομμύρια ευρώ.
Ο Ρενέ Μαγκρίτ με το έργο του «Ο στενός φίλος»Καθημερινά πράγματαΟ πίνακας δείχνει έναν άνδρα από την πλάτη, με καπέλο «μπόουλερ» ενώ στέκεται σε ένα μπαλκόνι, κοιτάζοντας έξω το ηλιόλουστο τοπίο. Μια μπαγκέτα ψωμί και ένα ποτήρι εμφανίζονται στην πλάτη του και φαίνεται να αιωρούνται.
Θα μπορούσε κανείς να πει έτσι, ότι το «L’ami intime» προσφέρει μια συγχώνευση τριών ειδών: φιγούρα, τοπίο και νεκρή φύση. Με τη σουρεαλιστική ανατροπή όμως, ότι τα αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν τη νεκρή φύση φαίνεται να αψηφούν τη βαρύτητα.
Σ΄αυτήν την ατμόσφαιρα μυστηρίου της εικόνας προστίθεται εξάλλου, η υπερρεαλιστική ακρίβεια με τη οποία Μαγκρίτ έχει αποδώσει το σφαιρικό καπέλο, την ξεροψημένη μπαγκέτα και το κρυστάλλινο ποτήρι κρασιού, έτσι που το καθένα τους να έχει μια παράξενη παρουσία. Γιατί αυτό, που είναι αξιοσημείωτο στο «L’ami intime» είναι ο τρόπος με τον οποίο ο ζωγράφος επιτυγχάνει το εικονογραφικό αντίκτυπο μέσω της χρήσης αυτών των αποκλειστικά καθημερινών πραγμάτων.
Ρενέ Μαγκρίτ «Ο απειλούμενος δολοφόνος», 1927Οι «Μπόουλερς», όπως λέγονται, οι πίνακες του Μαγκρίτ με άνδρες, που φορούν αυτόν τον τύπο καπέλου εμφανίζονται από νωρίς στο έργο του, μεταξύ μάλιστα αυτών των πρώιμων απεικονίσεων είναι το «L’assassin menacé» από το 1927, που σήμερα αποτελεί μέρος της συλλογής του MoMA στη Νέα Υόρκη. Σ’ αυτό, όπως και σε μερικά άλλα έργα της ίδιας εποχής ο Μαγκρίτ έχει αντλήσει έμπνευση από μία δημοφιλή σειρά μυθιστορημάτων και ταινιών, που περιστρέφονταν γύρω από έναν κορυφαίο εγκληματία, τον Φαντομά. Έτσι στο «L’assassin menacé» δύο ντετέκτιβ με καπέλα «μπόουλερ» φτάνουν σε μια σκηνή δολοφονίας, με την όλη σύνθεση να βασίζεται σε ένα στιγμιότυπο από την τρίτη ταινία του Φαντομά «Ο νεκρός που σκοτώνει».
Στόχος η ανωνυμίαΑυτοί οι άνδρες με καπέλο όμως, θα εξαφανίζονταν σε μεγάλο βαθμό από το έργο του στις δεκαετίες του 1930 και του 1940, για να πολλαπλασιαστούν ξανά ωστόσο, από τις αρχές της δεκαετίας του 1950 και μετά. Η ελαφρώς δυσοίωνη ατμόσφαιρα μάλιστα, των παλαιών απεικονίσεων αντικαταστάθηκε στη συνέχεια από σκηνές, στις οποίες ο άνδρας είναι πλέον μία αγαθή σχεδόν και ήρεμη φιγούρα. Είναι αυτός ο εξελιγμένος τύπος ανθρώπου, ο «μπόουλερ» για τον οποίο ο Μαγκρίτ είναι γνωστός.
Ο ίδιος ο καλλιτέχνης τον ανέφερε εξάλλου, ως «Mr Everybody», προσθέτοντας ότι «το ‘μπόουλερ’ δεν είναι κάτι που εκπλήσσει. Είναι ένα κάλυμμα κεφαλής χωρίς πρωτοτυπία. Έτσι ο άνδρας που φορά ‘μπόουλερ’ απλώς συνιστά… ανωνυμία». Και το γεγονός, ότι ο Μαγκρίτ απεικόνιζε συχνά έναν τέτοιον άνθρωπο με την πλάτη του προς το μέρος μας -όπως έκανε στο «L’ami intime»- προσθέτει επιπλέον μυστήριο στην αίσθηση αυτής της φιγούρας, όχι ως άτομο αλλά ως επιτομή της απρόσωπης ομοιομορφίας.
Ρενέ Μαγκρίτ «Ο στενός φίλος», 1958Η αλήθεια είναι πάντως, ότι ζώντας μια αστική ζωή σε ένα προάστιο των Βρυξελλών – αν και παντρεμένος ευτυχώς, με τη σύζυγό του Ζορζέτ για 45 χρόνια μέχρι το θάνατό του – ο Μαγκρίτ θεωρούσε και τον εαυτό του αρκετά ανώνυμο. Περιστασιακά μάλιστα, πόζαρε ακόμη και για φωτογραφίες με ένα δικό του «μπόουλερ». Χωρίς όμως αυτό να σημαίνει, ότι οι άντρες με καπέλο στους πίνακές του ήταν αυτοπροσωπογραφίες.
Ο σουρεαλισμός των τίτλωνΑπό τις αρχές έως τα μέσα της δεκαετίας του 1950 ο Μαγκρίτ δημιούργησε μία σειρά σημαντικών έργων έργα με άνδρες με καπέλο, συμπεριλαμβανομένου του πίνακα που βγαίνει τώρα σε δημοπρασία αλλά και δύο παρόμοιων: Είναι το «Le bouquet tout fait», που σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο Τέχνης Nakanoshima στην Οσάκα και «La boîte de Pandore» που ανήκει στη συλλογή της Γκαλερί Τέχνης του Πανεπιστημίου Yale.
Και οι δύο πίνακες δείχνουν έναν άνδρα με την πλάτη του στον θεατή, αλλά με διαφορές φυσικά. Στον πρώτο, στην πλάτη του άνδρα αιωρείται η χρυσόμαλλη φιγούρα της Φλόρα από την «Ανοιξη» του Μποτιτσέλι ενώ στον δεύτερο απεικονίζεται δίπλα του ένα τεράστιο λευκό τριαντάφυλλο.
Ρενέ Μαγκρίτ «Η έτοιμη ανθοδέσμη», 1957Ενδιαφέρον έχουν και οι τίτλοι όμως, τους οποίους έδινε στα έργα του, καθώς κατέφευγε συχνά σε φίλους του ποιητές, ζητώντας τους να του προτείνουν κάτι σχετικό, αφού είχε ολοκληρώσει έναν πίνακα. Σε πολλές περιπτώσεις όμως, όπως το «L’ami intime», είναι ελάχιστη ή καθόλου η σχέση μεταξύ εικόνας και τίτλου. Κάτι που συμπλήρωνε ωστόσο τον τρόπο λειτουργίας του Μαγκρίτ. Γιατί δεν ήταν ένας καλλιτέχνης, που ήθελε να αναπαράγει την εμπειρία μας από τον κόσμο. Αντίθετα ήταν αυτός, που προσπαθούσε να ανατρέψει αυτήν την εμπειρία του κόσμου, δηλαδή να μας κάνει να τον ξανασκεφτούμε και να επαναθεωρήσουμε πώς χωράμε σε αυτόν.
Η συλλογήΤο «L’ami intime» προέρχεται από την αξιόλογη σουρεαλιστική συλλογή των Γκίλμερτ και Λένα Κάπλαν και εμφανίζεται σε δημοπρασία για πρώτη φορά, μετά από 40 και πλέον χρόνια, ενώ για τελευταία φορά είχε εκτεθεί το 1998, στο Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique στις Βρυξέλλες σε μια αναδρομική έκθεση για τον Μαγκρίτ.
Ρενέ Μαγκρίτ «Το κουτί της Πανδώρας», 1951Επιχειρηματίας και ιδρυτής του επιτυχημένου χρηματοοικονομικού περιοδικού «Institutional Investor» ο Κάπλαν είχε εξελιχθεί επίσης, σε έναν πολύ σεβαστό μελετητή και μαέστρο της μουσικής του Γκούσταβ Μάλερ ενώ με τη σύζυγό του ήταν ένθερμοι θαυμαστές και συλλέκτες της τέχνης του Μαγκρίτ. Το 1982 μάλιστα, αυτός ο θαυμασμός εκδηλώθηκε με την έκδοση ενός πλήρους καταλόγου του έργου του Μαγκρίτ, τον οποίο δημοσίευσε ο Κάπλαν και συνέγραψε με τον ειδικό στον ντανταϊσμό και τον σουρεαλισμό Τίμοθι Μπάουμ.
Διαβάστε επίσης:
Τζεφ Κουνς σε πτωτική πορεία: Ζητείται επανάκαμψη – Έκθεση από τη συλλογή Δάκη Ιωάννου
Βρετανικό Μουσείο: Άμεσες επεμβάσεις στην αίθουσα των Γλυπτών;
«Φώτα, Κάμερα, Δράση»! Κοστούμια που έγραψαν ιστορία σε δημοπρασία
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Οικονομία
- Ακίνητα: Οι υποχρεώσεις που πρέπει να τακτοποιήσουν οι ιδιοκτήτες έως την Παρασκευή
- Ποιος ήταν ο 25χρονος Αμερικανός σμηνίας που αυτοπυρπολήθηκε μπροστά στην ισραηλινή πρεσβεί
- Πάνω από 5.000 αιτήσεις την πρώτη ημέρα του 4ου κύκλου χρηματοδότησης μέσω voucher για αγορά και διασύνδεση POS
- Εργαζόμενοι συνταξιούχοι: Τι θα δηλώσουν και τι θα πληρώσουν - Οι κυρώσεις
- Κατατέθηκε κοινό πλαίσιο προτάσεων των χωρών της EUMED 9 για τεχνικές βελτιώσεις στην ΚΑΠ
- Ανεκτέλεστο ρεκόρ 17 δισ. ευρώ για τους τέσσερις μεγάλους των κατασκευών
- Άρον - άρον στην Εφορία μέχρι την 1η Μαρτίου χιλιάδες μισθωτοί και συνταξιούχοι!
- «Dream» yacht: Το «τραυματισμένο» όνειρο βγαίνει στο σφυρί με 25.000 ευρώ (pics)
- Στην Εγνατία Οδό η λειτουργία τμήματος της Εσωτερικής Περιφερειακής στη Θεσ/νίκη κατά την κατασκευή του Fly Over
- Καιρός: Υποχωρούν τα φαινόμενα – Στους 20 βαθμούς ο υδράργυρος
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Mononews
- Πάνω από 5.000 αιτήσεις την πρώτη ημέρα του 4ου κύκλου χρηματοδότησης μέσω voucher για αγορά και διασύνδεση POS
- Καιρός: Υποχωρούν τα φαινόμενα – Στους 20 βαθμούς ο υδράργυρος
- Αύξηση 4% του κατώτατου μισθό προτείνει ο ΣΕΒ
- Χωρίς ταξί για 48 ώρες η Αττική – Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
- Ένας άνδρας με το καπέλο του για σχεδόν 60 εκατομμύρια ευρώ
- Εμανουέλ Μακρόν: Ανακοίνωσε την αναβάθμιση της στρατιωτικής βοήθειας της Δύσης στην Ουκρανία
- «Ασπίδες»: Απέπλευσε η φρεγάτα Ύδρα για την Ερυθρά Θάλασσα
- Τελευταία Νέα Mononews
- Ένας άνδρας με το καπέλο του για σχεδόν 60 εκατομμύρια ευρώ
- Καιρός: Υποχωρούν τα φαινόμενα – Στους 20 βαθμούς ο υδράργυρος
- Χωρίς ταξί για 48 ώρες η Αττική – Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις
- «Ασπίδες»: Απέπλευσε η φρεγάτα Ύδρα για την Ερυθρά Θάλασσα
- Εμανουέλ Μακρόν: Ανακοίνωσε την αναβάθμιση της στρατιωτικής βοήθειας της Δύσης στην Ουκρανία
- Πάνω από 5.000 αιτήσεις την πρώτη ημέρα του 4ου κύκλου χρηματοδότησης μέσω voucher για αγορά και διασύνδεση POS
- Αύξηση 4% του κατώτατου μισθό προτείνει ο ΣΕΒ
- Ιλαρά: Επείγουσα εγκύκλιος για τους επαγγελματίες υγείας – Επιβεβαίωση Mononews
- Τα οικονομικά των «μη καταλήψεων» και των «μη μπλόκων» – Στο βάθος «φοιτητικά δάνεια»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Οικονομία
- Jacob Rothschild: Πέθανε στα 87 του ο Βρετανός τραπεζίτης της διάσημης δυναστείας
- Στο 25% η διακύμανση από τις τιμές αναφοράς για τις συνδεδεμένες έτους 2023
- Βόλος: Τραγικό τροχαίο δυστύχημα στον Αλμυρό – ΙΧ έπιασε φωτιά
- Μπάιντεν: Ελπίζει για συμφωνία κατάπαυσης του πυρός στη Λωρίδα της Γάζας ακόμη και τη Δευτέρα
- Μητσοτάκης: Δεν υπάρχει κανένα ζήτημα αποστολής ευρωπαϊκών δυνάμεων του ΝΑΤΟ στην Ουκρανία
- Πώς θα μοιραστούν τα έσοδα από το 1 δισ. των ρύπων
- «Dream» yacht: Το «τραυματισμένο» όνειρο βγαίνει στο σφυρί με 25.000 ευρώ (pics)
- Ακίνητα: Οι 3 προθεσμίες που λήγουν μέσα στις επόμενες 3 ημέρες
- Δυο χρόνια σα δέκα
- Diarchon Architects: Ένα καζίνο-γίγαντας στο Ελληνικό (pics)