«Χασάπηδες και Κριοφόροι» του Κοσμά Ξενάκη στο Mέγαρο Εϋνάρδου
Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης διοργανώνει και παρουσιάζει την έκθεση «Κοσμάς Ξενάκης: Χασάπηδες και Κριοφόροι» την Τετάρτη, 4 Δεκεμβρίου 2019, στις 8.00,
στο Μέγαρο Εϋνάρδου, Αγ. Κωνσταντίνου 20 & Μενάνδρου.
Ο Κοσμάς Ξενάκης (1925–1984) υπήρξε ένας από τους πιο καινοτόμους και συγχρόνως από τους πιο ερμητικούς Έλληνες καλλιτέχνες της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς, δημιουργός που κινήθηκε με εντυπωσιακή συνέπεια και απαράμιλλη ποιότητα σε ένα ευρύ φάσμα εκφραστικών περιοχών, πειραματιζόμενος με τη μορφή, τα υλικά, την ίδια την έννοια του καλλιτεχνικού έργου. Υπήρξε ζωγράφος, γλύπτης,
Ο Κοσμάς Ξενάκης ξεκίνησε να δουλεύει το θέμα των νεαρών χασάπηδων περί τα μέσα της δεκαετίας του 1940. Ήταν η εποχή που, μαζί με τους Ροζίτα Σώκου, Νίκο Γεωργιάδη και μερικούς ακόμη νέους, σπούδαζε κοντά στον Γιάννη Τσαρούχη, στη βραχύβια ιδιωτική σχολή ζωγραφικής που είχε ιδρύσει ο τελευταίος εκείνη την περίοδο. Ο Ξενάκης δεν ενδιαφερόταν τότε αποκλειστικά για το θέμα του χασάπη. Επηρεασμένος από τον Τσαρούχη και τον Διαμαντή Διαμαντόπουλο, αρεσκόταν να απεικονίζει σκηνές της καθημερινής αστικής ζωής: ποδοσφαιριστές, μανάβηδες, λουόμενους και, φυσικά, χασάπηδες.
Σταδιακά, η μορφή του χασάπη, τόσο στην καθημερινότητά του (μέσα στο χασάπικο κόβοντας κρέας ή έξω από αυτό σφάζοντας) όσο και σε μια εξιδανικευμένη απεικόνιση (που παραπέμπει στους μοσχοφόρους της αρχαιότητας), γίνεται βασικό θέμα στην τέχνη του Ξενάκη. Ένα Χασάπικο συγκαταλέγεται μεταξύ των έργων που εξέθεσε στο Ζάππειο το 1949, στην α΄ έκθεση της Ομάδας «Αρμός», ενώ τρία χρόνια αργότερα, το 1952, στη β΄ έκθεση του «Αρμού», τα εκτιθέμενα έργα αυτής της θεματολογίας είναι εφτά. Ενταγμένα στο πνεύμα της «ελληνικότητας» που κυριαρχούσε στα πρώτα χρόνια της μετεμφυλιακής περιόδου, τα έργα της συγκεκριμένης ενότητας μαρτυρούν επιδράσεις από τον Τσαρούχη, τον Διαμαντόπουλο, αλλά και τον Henri Matisse.
Το 1954 ο Ξενάκης θα μεταβεί στο Παρίσι, προκειμένου να συνεχίσει τις σπουδές του στην αρχιτεκτονική. Εκεί θα έρθει σε ουσιαστική και γόνιμη επαφή με τη γαλλική τέχνη και ειδικά με το έργο του Picasso. Μάλιστα με τον καιρό θα εγκαταλείψει όλα εκείνα τα θέματα που τον απασχόλησαν τα χρόνια 1944–1954 – όλα εκτός από δύο: τους χασάπηδες και τους λουόμενους, που θα αποτελέσουν τα μοναδικά ίσως θέματα που δούλεψε κατά την παραμονή του στη Γαλλία (1954-1957). Ειδικά το θέμα των χασάπηδων τον απασχόλησε έντονα, σε μεγάλες συνθέσεις από χαρτόνια, χάρντμπορντ και χαρτιά εφημερίδας. Σχηματοποιώντας ολοένα και περισσότερο τη μορφή του χασάπη, που χάνει πια κάθε ηθογραφικό χαρακτήρα, δίνει συνθέσεις ρυθμικές, αφαιρετικές, που παραπέμπουν στη γεωμετρική τέχνη του 9ου π.Χ. αιώνα.
Τα έργα αυτά ο Ξενάκης τα παρουσίασε ως ενότητα για πρώτη φορά στην πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα, που φιλοξενήθηκε στην αίθουσα Πέην τον Απρίλιο του 1957. Έκτοτε ο ζωγράφος στράφηκε προς την αφηρημένη τέχνη. Ορισμένους πίνακες με χασάπηδες τους εξέθεσε ξανά μετά από πολλά χρόνια, στην ατομική του έκθεση στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη, τον Οκτώβριο του 1976, στο πλαίσιο μιας αναδρομικής παρουσίασης της εργασίας του.
Σχεδόν πέντε χρόνια μετά τη μεγάλη αναδρομική έκθεση του Κοσμά Ξενάκη που φιλοξενήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη το 2015 το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης παρουσιάζει μια έκθεση αφιερωμένη αποκλειστικά στο θέμα των χασάπηδων, όπως το επεξεργάστηκε ο ζωγράφος σε ολόκληρη την περίοδο από το 1945 έως περίπου το 1960. Σκοπός της έκθεσης είναι να διαφανεί η πορεία από την αναπαράσταση στην αφαίρεση, από την «ελληνικότητα» στη σύνδεση με την ευρωπαϊκή πρωτοπορία, με όχημα την εμμονική σχεδόν επιστροφή του Ξενάκη στη μορφή του χασάπη και του ζώου.
Στην έκθεση, που θα φιλοξενηθεί στο ισόγειο του Μεγάρου Εϋνάρδου, θα παρουσιαστούν περισσότεροι από εξήντα πίνακες ζωγραφικής και περίπου ογδόντα σχέδια με θέμα τον χασάπη, από τις πρώτες προσπάθειες του καλλιτέχνη έως και τα σχεδόν αφηρημένα έργα της παρισινής περιόδου.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο διευθυντής του ΜΙΕΤ, Διονύσης Καψάλης.
Με την ευκαιρία της έκθεσης θα κυκλοφορήσει η έκδοση Κοσμάς Ξενάκης. Χασάπηδες και Κριοφόροι, μια πλούσια εικονογραφημένη, εκτενής μελέτη του Ευγένιου Δ. Ματθιόπουλου, καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Εγκαίνια: Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2019 στις 8.00
Διάρκεια έκθεσης: Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2019 – Σάββατο 28 Μαρτίου 2020
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Παρασκευή 11.00 – 18.00 & Σάββατο 11.00 – 17.00
Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2019 στις 11.00, ξενάγηση από τον Διευθυντή του ΜΙΕΤ, Διονύση Καψάλη. Θα ακολουθήσει ξενάγηση στην έκθεση του Σπ. Παπαλουκά από τον επιμελητή της έκθεσης Μάρκο Καμπάνη.
Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2020 στις 12.00, ξενάγηση από τον ιστορικό τέχνης Σπύρο Μοσχονά.
Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2020 στις 12.00, ξενάγηση από τον ζωγράφο Γιώργο Χατζημιχάλη. Θα ακολουθήσει ξενάγηση στην έκθεση του Σπ. Παπαλουκά από τον επιμελητή της έκθεσης Μάρκο Καμπάνη.
Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2020 στις 12.00, ξενάγηση από τον ιστορικό τέχνης Σπύρο Μοσχονά.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Η σιωπηρή νόσος – δολοφόνος που κλέβει χρόνια ζωής
- «Βροχή» απολύσεων στην Τράπεζα Πειραιώς - «Αιτία πολέμου» απαντά η ΟΤΟΕ
- Ανακαλούνται παρτίδες φαρμάκου για την καταπολέμηση του άγχους
- Αυτό είναι το φυσικό αφροδισιακό για τους άνδρες που έχουμε όλοι στην κουζίνα μας (pics)
- Αυτός είναι ο λαός που πίνει πιο πολύ από όλους στον κόσμο!
- Σκηνικό βγαλμένο από παραμύθι στους Καταρράκτες του Σκρα
- Στα λευκά ξύπνησε η βόρεια Ελλάδα - Τα πρώτα χιόνια σε Θεσσαλονίκη, Φλώρινα και Ξάνθη
- Η Ελληνίδα που χόρεψε στην εθνική εορτή των Αραβικών Εμιράτων με μουσουλμανική αμπάγια
- Δημόσιο : Πώς θα γίνονται οι προσλήψεις
- To laptop για το τέλος του κόσμου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις In.gr
- Δημόσιο : Πώς θα γίνονται οι προσλήψεις
- Ο Τύπος κατακεραυνώνει το «Ξάνθη Gate» παρά την προσπάθεια φίμωσης του ΠΑΟΚ
- Ποια ήταν η Αγία Βαρβάρα που τιμάται σήμερα;
- Γιώργος Βελέντζας : Ο ρέκορντμαν του ελληνικού σινεμά
- Πώς θα μπορούν να πτωχεύουν πλέον και τα νοικοκυριά α λα… αμερικανικά
- ΠΟΥ : Η κλιματική αλλαγή είναι η μεγαλύτερη δυνητική απειλή για την υγεία τον 21ο αιώνα
- Συγκλονίζει το ποσοστό των νέων που είναι εξαρτημένοι από το κινητό τους
- Eurogroup : Πράσινο φως για τα 767 εκατ. από τα κέρδη των ομολόγων
- Έλεγχος προσώπου: Θα γίνεται αναγνώριση προσώπων με την εφαρμογή νέας τεχνολογίας στις ΗΠΑ
- The Muraka: Μια υποθαλάσσια σουίτα στις Μαλδίβες
- Τελευταία Νέα In.gr
- «Χασάπηδες και Κριοφόροι» του Κοσμά Ξενάκη στο Mέγαρο Εϋνάρδου
- Φιλιππίνες: Στους δέκα οι νεκροί από τον τυφώνα Καμούρι
- Ένας νεκρός και και δύο τραυματίες από πυροβολισμούς στη Ρωσία
- Πώς θα μπορούν να πτωχεύουν πλέον και τα νοικοκυριά α λα… αμερικανικά
- Reunion για τις «Σαββατογεννημένες» : Καπουτζίδης – Σχίζα μαζί 16 χρόνια μετά
- Κυκλοφοριακά προβλήματα στο κέντρο από κινητοποίηση εργαζομένων
- Η Μαρίνα Πατούλη μόλις δημοσίευσε τη φωτογραφία της χρονιάς
- Ολυμπιακός : Καταγγελία στην ΕΕΑ για τη σχέση ΠΑΟΚ – Ξάνθης
- Έλεγχος προσώπου: Θα γίνεται αναγνώριση προσώπων με την εφαρμογή νέας τεχνολογίας στις ΗΠΑ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Χάνουμε τη μάχη της κλιματικής αλλαγής: Ρεκόρ αερίων του θερμοκηπίου το 2019
- Σαμόα: Ένα κόκκινο πανί θα τοποθετούν έξω από τα σπίτια όσοι δεν έχουν εμβολιαστεί κατά της ιλαράς
- Μάντσεστερ Σίτι: Προσφέρει 60 εκατ. ευρώ στη Λειψία για τον Ουπαμεκανό
- Μανιαδάκης στην προανακριτική για Novartis: Με πίεζαν και με απειλούσαν να δώσω στοιχεία για πολιτικούς
- Απογοητευτικά μεγάλο το ποσοστό των νέων που είναι εξαρτημένοι από το κινητό τους
- Τέσσερις επιβάτες ΙΧ ξυλοκόπησαν άγρια ντελιβερά - Η παρατήρηση για αντικανονική οδήγηση (Video)
- Να επανέλθουμε με όρους κινηματικούς
- Χαριτοδιπλωμένος : Γιατί απέρριψα πρόταση ενός εκατομμυρίου
- «Πάγωσε» η Νατάσα Θεοδωρίδου στην εκπομπή του Νίκου Μουτσινά -«Μία ζακέτα ρε παιδιά, θα μας πούνε και κρυόκ@@@@@!» [βίντεο]