Νικόλαος Γύζης : Ένα σημαντικό κεφάλαιο της ελληνικής τέχνης
Ο Νικόλαος Γύζης, ένας από τους πλέον σημαντικούς έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα και κυρίαρχη μορφή της λεγόμενης Σχολής του Μονάχου, γεννήθηκε στο Σκλαβοχώρι Τήνου την 1η Μαρτίου 1842 και απεβίωσε στο Μόναχο στις 4 Ιανουαρίου 1901.
Έζησε τα πρώτα παιδικά του χρόνια στην Τήνο και το 1850 εγκαταστάθηκε με τον πατέρα του στην Αθήνα, προκειμένου να του δοθεί η δυνατότητα
Λόγω του νεαρού της ηλικίας του, παρακολούθησε μαθήματα στο Πολυτεχνείο ως ακροατής.
Ενεγράφη επισήμως πια το 1854 και φοίτησε έως το 1864 με δασκάλους τους Φίλιππο Μαργαρίτη, Αγαθάγγελο Τριανταφύλλου, Raffaelo Ceccoli, Ludwig Thiersch, Πέτρο Παυλίδη – Μινώτο και Βασίλειο Καρούμπα – Σκόπα.
Το 1859 έλαβε μέρος στην έκθεση των Ολυμπίων.
Το 1862, με σύσταση του συμπατριώτη και στενού του φίλου Νικηφόρου Λύτρα, γνώρισε τον εύπορο Τηνιακό και μετέπειτα πεθερό του Νικόλαο Νάζο, ο οποίος τον βοήθησε να λάβει υποτροφία από το Ίδρυμα Ευαγγελιστρίας Τήνου.
Στα μέσα του 1865 αναχώρησε για το Μόναχο, όπου μαθήτευσε κοντά στον Hermann Anschutz και τον Alexander von Wagner στην Ακαδημία Καλών Τεχνών, πριν γίνει δεκτός, το 1868, στην τάξη του Karl von Piloty.
Στο Μόναχο μυήθηκε στην καλλιτεχνική ζωή από τον Λύτρα, που ήταν εγκατεστημένος εκεί ήδη από το 1860, και γρήγορα έγινε δεκτός στον κύκλο του Leibl, ενώ συνδέθηκε φιλικά με τους ζωγράφους Franz von Defregger, Eduard Kurzbauer και, αργότερα, με τον Franz von Lenbach.
Μετά τις συμμετοχές του σε εκθέσεις στο Μόναχο και τη Βιέννη, αναχώρησε το 1872 για την Ελλάδα, όπου παρέμεινε δύο χρόνια.
Το ταξίδι στην Ανατολή, που πραγματοποίησε ενδιαμέσως, το 1873, μαζί με τον Λύτρα, επηρέασε καθοριστικά την αντίληψη και την απόδοση του χρώματος και του φωτός στο έργο του.
Επέστρεψε, οριστικά πλέον, στο Μόναχο το 1874, όπου μετείχε συστηματικά στις ετήσιες και τις διεθνείς εκθέσεις του Glaspalast.
Το 1875 έγινε μέλος του καλλιτεχνικού συλλόγου Αllotria.
Στην Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού το 1878, όπου συμμετείχε στο γερμανικό τμήμα, απέσπασε το τρίτο βραβείο, και το 1879 ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής στη Διεθνή Έκθεση του Μονάχου.
Κατά τα έτη 1878-1880 εκτέλεσε την οροφογραφία του Μουσείου Διακοσμητικών Τεχνών στο Kaiserslautern.
Το 1880 έγινε επίτιμο μέλος της Ακαδημίας των Ωραίων Τεχνών, το 1882 αναπληρωτής καθηγητής στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου και έξι χρόνια αργότερα, το 1888, τακτικός καθηγητής.
Εκτός από την ηθογραφία, τη νεκρή φύση και το πορτρέτο, ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 1880 ο Γύζης θα στραφεί προς τα ιδεαλιστικά – αλληγορικά θέματα, που είχε προσεγγίσει ήδη από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, και θα αναδειχθεί έτσι σε εκφραστή ενός νέου πνεύματος που εκείνη την εποχή καλλιεργούνταν στο Μόναχο προαναγγέλλοντας το Jugendstil.
Το 1887 σχεδίασε τη σημαία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου της Αθήνας, ενώ ένα χρόνο αργότερα, με το Πνεύμα της Τέχνης για την 3η Διεθνή Έκθεση του Μονάχου, στράφηκε προς τον τομέα της καλλιτεχνικής αφίσας.
Το 1892 κέρδισε χρυσά μετάλλια στη Διεθνή Έκθεση του Μονάχου και στη Μαδρίτη, εξελέγη δε μέλος της κριτικής επιτροπής της Διεθνούς Έκθεσης του Σικάγου του 1893, χρονιά κατά την οποία εικονογράφησε και το διήγημα του Δημητρίου Βικέλα Φίλιππος Μάρθας.
Το 1895 πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα.
Το 1896 ολοκλήρωσε το Δίπλωμα των Ολυμπιακών Αγώνων, ενώ τα χρόνια 1895-1899 φιλοτέχνησε τη μεγάλη ιδεαλιστική σύνθεση Η Αποθέωση της Βαυαρίας για το Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών της Νυρεμβέργης.
Το 1899 απέστειλε τη Δόξα στην έκθεση της Αθήνας, ενώ το 1900 τα έργα του Νέος Αιώνας και Εαρινή Συμφωνία παρουσιάστηκαν στην Παγκόσμια Έκθεση στο Παρίσι, και στο Glaspalast η μεγάλη σύνθεση Ιδού ο Νυμφίος, που εντάσσεται στα θρησκευτικά οράματα, τα οποία δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει.
Το 1901 πραγματοποιήθηκε στο Glaspalast μεταθανάτια έκθεση αφιερωμένη στους εκλιπόντες Wilhelm Leibl, Arnold Bocklin και Νικόλαο Γύζη.
Ένα χρόνο αργότερα δημοσιεύτηκε η βιογραφία του από το Marcel Montandon.
Το 1928 η Εταιρεία Φιλοτέχνων οργάνωσε στο Ιλίου Μέλαθρον αναδρομική έκθεση, που περιελάμβανε τετρακόσια εξήντα τρία έργα του.
Το 2001 η Εθνική Πινακοθήκη Αθηνών παρουσίασε μεγάλη αναδρομική έκθεση του έργου του με τη συμπλήρωση εκατό ετών από το θάνατό του.
Ο Γύζης επηρέασε την πορεία της ελληνικής τέχνης με το ζωγραφικό του έργο, ενώ σημαντική είναι η θέση του και στη γερμανική ιστορία της τέχνης του 19ου αιώνα.
Στις ηθογραφίες του κατόρθωσε να υπερβεί το επίπεδο της απλής διήγησης, ενώ το διαμέτρημά του αναδεικνύεται στο ιδεαλιστικό, αλληγορικό και θρησκευτικό του έργο, τομείς στους οποίους συμβάδισε με τις αναζητήσεις του πρωτοποριακού κινήματος Jugendstil.
(Πηγή πληροφοριών: Διαδικτυακός τόπος Εθνικής Πινακοθήκης – nationalgallery.gr)
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Τζόρτζ Κλούνεϊ - Αμάλ Αλαμουντίν: Ιστορία διαζυγίου
- Κορονοϊός: Νεκρός Ιάπωνας, που μολύνθηκε από τον ιό ενώ νοσηλευόταν
- Αλλαγή ώρας: Πότε γυρίζουμε τα ρολόγια μας μια ώρα μπροστά
- Κορωνοϊός: Ύποπτο κρούσμα εντοπίστηκε στο «Ελευθέριος Βενιζέλος»
- Ποιοι γιορτάζουν σήμερα Κυριακή 1η Μαρτίου: Μην ξεχάσετε να τους ευχηθείτε
- Έβρος: Βίντεο - ντοκουμέντο - Προειδοποιητικά πυρά των Ενόπλων Δυνάμεων
- Τριπλή «βόμβα» για την κυβέρνηση
- Επτά τα κρούσματα κορωνοϊού στην Ελλάδα
- Τρομερό! Πήγαν πύθωνα στον κτηνίατρο - Δεν φαντάζεστε τι έβγαλαν από το στόμα του (vid)
- Γιατί η Τουρκία άνοιξε τις… πύλες της κολάσεως – Η εργαλειοποίηση του προσφυγικού
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις In.gr
- Γιατί η Τουρκία άνοιξε τις… πύλες της κολάσεως – Η εργαλειοποίηση του προσφυγικού
- Αυτή είναι η πιο στιλάτη μαμά του Instagram
- Παναθηναϊκός : Στο μεταγραφικό στόχαστρο ο παλαιός γνώριμος Βιγιαφάνες
- Στήβεν Αντωνάκος : Για πρώτη φορά στην Αθήνα η συλλογή του σπουδαίου εικαστικού
- Δες ποια ζώδια προτιμούν βουνό και ποια θάλασσα
- Διαλειμματική νηστεία : Οι βασικοί τύποι και τα πολλαπλά οφέλη για τον οργανισμό
- Ο Ερντογάν είναι ένας κυνικός σουλτάνος, όμως οι πρόσφυγες είναι άνθρωποι
- Η συνταξιοδοτική «τιμωρία» των ομογενών
- Αντιδράσαμε σωστά στην τουρκολιβυκή συμφωνία;
- Κως : Φορτηγό πλοίο προσάραξε σε θαλάσσια περιοχή του νησιού – Άγνωστο τι συνέβη
- Τελευταία Νέα In.gr
- Νικόλαος Γύζης : Ένα σημαντικό κεφάλαιο της ελληνικής τέχνης
- Παναθηναϊκός : Στο μεταγραφικό στόχαστρο ο παλαιός γνώριμος Βιγιαφάνες
- Διαλειμματική νηστεία : Οι βασικοί τύποι και τα πολλαπλά οφέλη για τον οργανισμό
- Στήβεν Αντωνάκος : Για πρώτη φορά στην Αθήνα η συλλογή του σπουδαίου εικαστικού
- Θα λειτουργούν κάποτε οι μηχανές ως «πρόσωπα» με ανθρώπινα χαρακτηριστικά;
- Η συνταξιοδοτική «τιμωρία» των ομογενών
- Αποστολή MEGA στη Λέσβο: Νέο κύμα προσφύγων στο νησί
- Στεφανής : Αποτρέψαμε 9.600 προσπάθειες παραβίασης των συνόρων μας
- Super League : Αποθέωση για τον Ολυμπιακό, μάχη για τα πλέι-οφ στην τελευταία αγωνιστική
- Ο Ερντογάν είναι ένας κυνικός σουλτάνος, όμως οι πρόσφυγες είναι άνθρωποι
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Καθαρά Δευτέρα 2020: Πόσο κοστίζει φέτος το σαρακοστιανό τραπέζι
- Τσιόδρας: Φοβόμαστε μεγαλύτερη διασπορά του κορωνοϊού
- Βασίλειος Κωστέτσος: "Στον Έβρο γίνεται πόλεμος και στην Πάτρα καρναβαλίζονται"!
- Ανθρωποι πιόνια σε μέλλον παρόν
- Σύγκρουση φορτηγού πλοίου με αλιευτικό στην Ιαπωνία – Αγνοούνται 13 ναυτικοί
- Ο Έβρος «σφραγίζεται», ο Ερντογάν προκαλεί
- Έβρος - Μηταράκης: Δύσκολη η κατάσταση, η απάντηση της Ελλάδας είναι καλά οργανωμένη
- Σωτήρια νίκη του Τζο Μπάιντεν στη Νότια Καρολίνα
- Ενοχλημένη η Βανέσα Μπράιαντ για τις φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν
- Ελισάβετ Μουτάφη: Δεν είμαι ούτε η καλή νεράιδα ούτε η κακιά μητριά