Παγκόσμια αριστουργήματα αμφισβητούμενης πατρότητας
Πλήθος είναι τα αριστουργήματα στο παγκόσμιο Πάνθεον της τέχνης που έχουν ταυτιστεί με τον δημιουργό τους, με μία μόνη διαφορά: δεν είναι δικές του εμπνεύσεις. Ποιός όμως γνωρίζει ποιά είναι τούτα τα διαλεκτά έργα που αποθεώνονται ως δημιουργίες του Α ή Β διάσημου, αλλά ανήκουν σε κάποιον άλλον; Ιδού μερικά, τρανταχτά, παραδείγματα.
Ένα ηχηρό παράδειγμα είναι το δράμα του «Μάκβεθ» που όλοι γνωρίζουν ότι αποτελεί ένα από τα κορυφαία δραματουργικά έργα του Ουίλιαμ
Αλλά και η πατρότητα για το έτερο έργο του Σαίξπηρ είναι επίσης αμφισβητούμενη. Και τούτο όχι μόνον γιατί στο διάσημο δράμα του 1597, ο ίδιος ιδιοποιείται το θέμα ενός δημοφιλούς μεσαιωνικού θρύλου για τον άτυχο έρωτα δύο νέων από αντίπαλες οικογένειες, αλλά επίσης γιατί παρέθεσε αυτούσια ή μετέγραψε ολάκερα εκτός από το αφηγηματικό ποίημα «Η τραγική ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας», που ο Άρθουρ Μπρουκ είχε γράψει 35 χρόνια νωρίτερα, το 1562. Βέβαια, από την πλευρά του ο Μπρουκ είχε μεταφράσει και αποδώσει την ομώνυμη ιστορία του Ιταλού συγγραφέα του Μεσαίωνα Ματέο Μπαντέλο, γεγονός που μας ωθεί να συμπεράνουμε πως η ιστορία είναι ‘παιδί πολλών πατεράδων’. Βέβαια, ακολουθώντας τη γνώμη του Χάρολντ Μπλουμ (για τον σύγχρονο Κανόνα της Τέχνης) σε μεγάλο μέρος το ταλέντο κι η ιδιοφυΐα του Σαίξπηρ εντοπίζεται ακριβώς στο σημείο τούτο, ότι δύναται να συγκεντρώσει όλα τα σημαντικά κομμάτια άλλων και να τα ανασυνθέσει στο δικό του έργο, κάνοντας το τελικό δημιούργημα ένα αυθεντικό κι αδιαφιλονίκητο προσωπικό επίτευγμα.
Ένα άλλο έργο–σταθμός στην παγκόσμια τέχνη είναι ο «Κολοσσός» του Φρανθίσκο Γκόγια (1746-1828). Ο μεγάλος Ισπανός ζωγράφος είναι γνωστό πως κατά τον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας (1808-12) υπέφερε από μελαγχολία, με αποτέλεσμα να καταφύγει σε μια απομόνωση και ο θρύλος λέει πως τότε ζωγράφισε τους πίνακες που χαρακτηρίζουν την «μαύρη περίοδό του» με εικόνες αλληγορικές μιας πεισιθάνατης θεματολογίας. Έως το 2008 ο «Κολοσσός» που φυλάσσεται στο Μουσείο του Πράδο αποδιδόταν στην περίοδο της μελαγχολίας του Γκόγια.
Όμως εκείνη τη χρονιά, η ειδική ερευνήτρια Μανουέλα Μένα απέδειξε πως το έργο δεν είναι καρπός του οίστρου του Γκόγια, αλλά ενός από τους μαθητές του, του Βαλενσιάνο Ασένσιο Ζουλιά. Η προσθήκη των αρχικών AJ στο αριστερό κάτω μέρος του πίνακα δικαιολογούσε την πατρότητά του. Εν τούτοις όμως και η εκδοχή αυτή καταρρίφθηκε έκτοτε και πλέον το έργο έχει μείνει να αποδίδεται σε «μιμητή του Γκόγια κατά τον 19ο αιώνα». Το γεγονός παραμένει πως κανείς δεν αποδίδει τώρα πια στον Γκόγια τη δημιουργία του μοναδικού αυτού γίγαντα που στρέφεται προς τον ορίζοντα μέσα σε ένα νεφελώδες και μακάβριο περιβάλλον, γυρίζοντας την πλάτη του στην ανθρωπότητα.
Ωστόσο κι άλλο ένα αριστούργημα της παγκόσμιας ζωγραφικής, η «Tavola Lucana» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, είναι αμφισβητούμενης πατρότητας. Το έργο που θεωρείται ότι είναι μία αυτοπροσωπογραφία του ίδιου του ιδιοφυούς δημιουργού λογίζεται ως το τελευταίο εύρημα της παραγωγής του Λεονάρντο και ανακαλύφθηκε το 2009 από τον καθηγητή Μεσαιωνικής Ιστορίας Νικόλα Μπαρμπατέλι, που το εντόπισε σε μία ιδιωτική συλλογή.
Το μόνο βέβαιο είναι πως η μορφή που αναπαρίσταται στον πίνακα μοιάζει πολύ στον Λεονάρντο, έτσι όπως τον είχε απαθανατίσει ο Κριστόφαντο ντελ’ Αλτίσιμο, στον πίνακα που σήμερα εκτίθεται στο Μουσείο Ουφίτσι στην Φλωρεντία. Αυτό οδήγησε πολλούς να αποδέχονται ότι στο έργο αποδίδεται η μορφή του Λεονάρντο, μολονότι αρχικά πιστευόταν ότι αναπαριστά τον Γαλιλαίο. Ωστόσο, η πλειονότητα των ειδικών απορρίπτει την εκδοχή ότι ο μεγάλος ‘μαέστρο’ της Αναγέννησης είναι ο δημιουργός του πίνακα αυτού.
Στους καιρούς μας έχει αναβιώσει το μήνυμα ενός ποιήματος του Μπέρτολντ Μπρεχτ (1898-1956), που περιγράφει με τον πιο εμβληματικό τρόπο την βαθμιαία επέλαση της φρίκης του Ναζισμού: το «Ήλθαν πρώτα», έφθασε να χαραχθεί σε μία στήλη από μάρμαρο στο Μνημείο του Ολοκαυτώματος στη Βοστόνη. Όμως εκείνος που έγραψε τους σπαρακτικούς στίχους: «Πρώτα ήλθαν για τους κομμουνιστές/ όμως εγώ δεν είπα τίποτε γιατί δεν ήμουν κομμουνιστής./Μετά ήλθαν για τους Εβραίους/ κι εγώ δεν είπα λέξη γιατί δεν ήμουν Εβραίος./ Κατόπιν ήλθαν για τους συνδικαλιστές/ κι εγώ πάλι δεν είπα τίποτε γιατί δεν ήμουν συνδικαλιστής./ Μετά ήλθαν για τους Καθολικούς/ και τίποτε δεν είπα ελόγου μου, γιατί Καθολικός δεν ήμουν./ Όταν στο τέλος ήλθαν για μένα/ πλέον δεν είχε μείνει κανείς για να με υπερασπισθεί», δεν ήταν ο Μπρεχτ. Ήταν ο λουθηρανός πάστορας Μάρτιν Νιμέλερ , που από το 1937 κήρυττε αυτούς τους λόγους στο ποίμνιό του στην ενορία του στο Βερολίνο, πασχίζοντας να τους παρακινεί να αντιταχθούν στη δικτατορία που από τότε φαινόταν ότι επρόκειτο να αιματοκυλήσει τη χώρα και την Ευρώπη. Ο Νιμέλερ αποφυλακίσθηκε μετά τον πόλεμο και ξανάρχισε να κηρύττει το ίδιο μήνυμα στη Φρανκφούρτη του 1946, ένα κήρυγμα που ήδη είχε γίνει διάσημο ως σάλπισμα της αντίστασης στον ναζισμό. Ο ίδιος το περιέλαβε αργότερα στην πιο εύπεπτη και δημοφιλή μορφή του, στη συλλογή των γραπτών του με τίτλο «Ενοχή και Ελπίδα». Τα τελευταία χρόνια, τα λόγια αυτά έχουν πλημμυρίσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εσφαλμένα όμως αποδίδοντας την πατρότητά τους στον Μπρεχτ.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Καρκίνος εντέρου: Ποια τροφή σκοτώνει το 75% των όγκων σύμφωνα με νέα έρευνα
- «Κόβεται» το «Deal»; Η απάντηση του Χρήστου Φερεντίνου κι αποκάλυψη σχετικά με τα χρήματα των νικητών
- Νεογέννητο «γραπώνει» τον μαιευτήρα λίγα λεπτά μετά τη γέννησή του
- Σκότωσε τον 5χρονο γιο του και άφησε ένα φριχτό μήνυμα με το αίμα του
- “Όσο δε μιλάει το στόμα μας, θα μιλάει το σώμα μας”
- Παιδική διατροφή: Οι έξι κανόνες που συστήνουν οι ειδικοί!
- Πρώην σύντροφος της 30χρονης μητέρας του βρέφους που απανθρακώθηκε στη Βάρκιζα έκανε αποκαλύψεις στο «Μαζί σου»!
- Αυτοκτόνησε ο Keith Flint των Prodigy!
- Ανακλήθηκαν κι άλλα φάρμακα για την πίεση για σύνδεση με καρκίνο – Όλες οι λίστες!!!
- Η ανακοίνωση της Ελένης, που μας ξάφνιασε!
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις In.gr
- Τα ανοιξιάτικα φουλάρια Hermés
- Ηλικιωμένος έπεσε στον Θερμαϊκό – Τον έσωσαν πολίτες
- Kleith Flint : Για αυτοκτονία κάνει λόγο η μπάντα
- Τουρκία: Κάτω από 20% ο πληθωρισμός
- Απίστευτη Παπακώστα: «Ποια ανομία; Fake news των ΜΜΕ είναι – Δε χάθηκε ο κόσμος για τα επεισόδια»
- Το ΙΚ κρατά αμάχους στο τελευταίο του προπύργιο στο Μπαγούζ
- Με μήνυση κατά των ΗΠΑ απαντά η Huawei
- Keith Flint : Ο εικονικός «εμπρηστής» της βρετανικής μουσικής σκηνής
- Συνάντηση Παπανδρέου – Μπούλμαν
- Ρουβίκωνας : Ταυτοποιήθηκε μέλος του από την επίθεση στην πρεσβεία του Ισραήλ
![Παγκόσμια,pagkosmia](https://images32.inewsgr.com/3352/33522033/pagkosmia-aristourgimata-amfisvitoumenis-patrotitas-160.jpg)
- Τελευταία Νέα In.gr
- Παγκόσμια αριστουργήματα αμφισβητούμενης πατρότητας
- Keith Flint : Ο εικονικός «εμπρηστής» της βρετανικής μουσικής σκηνής
- Αμετανόητοι και ανιστόρητοι
- «Σε μια κόλλα χαρτί»: Αφιέρωμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ στα γρανάζια της γραφειοκρατίας
- Kleith Flint : Για αυτοκτονία κάνει λόγο η μπάντα
- Καθαρά Δευτέρα: Πώς αμείβονται όσοι εργάζονται
- Συνάντηση Παπανδρέου – Μπούλμαν
- Ηλικιωμένος έπεσε στον Θερμαϊκό – Τον έσωσαν πολίτες
- Τραγωδία στη Βάρκιζα: Η μάνα λέει ότι έδενε το μωρό κι έφευγε
- Μητσοτάκης: Καμία ανοχή στη βία – Απόλυτη κάλυψη στην ΕΛ.ΑΣ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ο παλιός είναι αλλιώς!
- Σπάνιος μαυρόγυπας που διέσχισε τα Βαλκάνια, φολιάστηκε στην Ελλάδα
- Κατσέλη: Δίνεται μεγάλη μάχη στο εσωτερικό των σοσιαλδημοκρατικών κομμάτων
- Επίθεση Κούγια σε Λαζόπουλο: Ξέσπασε η Μαρινέλλα - «Κάνε πίσω ρε!»
- Σύσκεψη για παραβατικότητα στις 15/3 στο Υπ. Παιδείας
- Το ρόδι ασπίδα για τον εγκέφαλο
- Παρέμβαση ΓΔ Υπ. Ενέργειας στο Συμβούλιο Υπουργών στις Βρυξέλλες
- Γιατί η πάθηση του Στίβεν Χόκινγκ απειλεί τους ποδοσφαιριστές;