28η Οκτωβρίου 2013: Καταναλώνοντας νεοελληνικούς μύθους
09:41 29/10/2013
- Πηγή: Athina984
του Δημήτρη Φύσσα
Αν υπήρξε ένας δίκαιος πόλεμος, από τους πολλούς στους οποίους είχε εμπλακεί το νεοελληνικό κράτος, αυτός ήταν ο πόλεμος που ξεκίνησε τα ξημερώματα της 28ης Οκτωβρίου. Κι επειδή για μοναδική στιγμή, τότε, η νεοελληνική κοινωνία, βρέθηκε να ομονοεί, θα έλεγε κανείς ότι και η αποτίμηση εκείνης της μέρας θα ήτανε ενιαία μέχρι και σήμερα.
Αμ δε.
Η πολιτική μας σκηνή, το εκπαιδευτικό μας σύστημα, οι (παλιότεροι ιδίως) ιστορικοί, τα μίντια και η ορθόδοξη εκκλησία (δεν τη ρώτησε κανείς, αλλά χώνει «θεσμικά» τη μύτη της παντού) εκπόνησαν και εφάρμοσαν, και
στην περίπτωση της 28ης Οκτωβρίου, το τετράπτυχο που ξέρουν τόσο καλά: αναγωγή σε μύθο, προβολή των πλευρών που είναι ωφέλιμες για «μας», καταδίκη των «άλλων», άγαρμπη σύνδεση με το εκάστοτε σήμερα σε ανούσιους γιορτασμούς.
Έτσι, «το όχι 'το είπε ο Μεταξάς / το είπε ο λαός». Έτσι, «ο αγώνας ήταν εθνικός / αντιφασιστικός». Έτσι, «η αντίσταση ήταν στο πλαίσιο του συμμαχικού αγώνα / για τη λαοκρατία». Έτσι «το ‘όχι'συνεχίζεται με τον αγώνα κατά της τρόικας / είναι άσχετο με τη συγκυρία» κλπ.
Η κάθε πλευρά αναπαράγει, συντηρεί και διαδίδει τους δικούς της μύθους, που κρατούν ζωντανή την «κορυφαία» στιγμή (πάντα με κορυφαίες στιγμές προχωρεί η ιστορία, που -τι σύμπτωση- είναι πάντα συγκρούσεις, μάχες, πόλεμοι).
Στην περίπτωση της 28ης Οκτωβρίου, η «δεξιός» μύθος έχει να κάνει με την 4η Αυγούστου, το μιλιταρισμό, τη θεοποίηση του Μεταξά, το «ενωμένο πάνω από κόμματα έθνος». Ο «αριστερός» μύθος έχει να κάνει με τον «ενωμένο λαό» υπό την καθοδήγηση του ΕΑΜ / ΚΚΕ, σε μια αντίσταση που «έδιωξε τον κατακτητή». Εννοείται ότι οι πρώτοι κάνουν γαργάρα την κατάρρευση του μεταξισμού με το θάνατο του Μεταξά ή την προνομιακή συνεργασία του μεταξικού κόσμου με τις κατοχικές δυνάμεις. Οι δε δεύτεροι κάνουν εξίσου γαργάρα ότι η δική τους αντίσταση άρχισε μόνο μετά την επίθεση των ναζί κατά της Σοβιετικής Ένωσης, ότι ο εμφύλιος άρχισε στα βουνά το 1943 κι ότι την Ελλάδα την απελευθέρωσε η κάθοδος των σοβιετικών στρατιών στα Βαλκάνια και όχι -φυσικά- η αντίσταση.
Ανάλογα με τη μυθολογία του, ο καθένας βλέπει και το πώς θέλει να γιορτάζεται η επέτειος. Και τα πράγματα χειροτερεύουν όταν προστίθεται η αρνητική συγκυρία, τα κομματικά διέξοδα, η κοινωνική απελπισία. Τότε, η σύγκρουση γίνεται πάνω στα δευτερεύοντα, να μην πω τα τριτεύοντα. Επομένως παρέλαση, άρματα ή μη άρματα, αεροπλάνα ή μη αεροπλάνα, επεισόδια, μούντζες, εξέδρες επισήμων και τόσα άλλα αποτελούν αστειότητες απέναντι στην ίδια την 28η Οκτωβρίου.
Αλλά η μυθολογία δεν αφορά μόνο την 28η. Αφορά επίσης άλλες σημαντικές «κορυφαίες» στιγμές, όπως η 25η Μαρτίου και η 17η Νοέμβρη (επίτηδες γράφω τους μήνες ανόμοια, ώστε να συμφωνούν και γλωσσικά με το «μύθο» τους).
Ο μέσος Έλληνας «ξέρει» ότι στις 25 Μαρτίου του 1821 ξεκίνησε η ελληνική επανάσταση του 1821, με εναρκτήριο «γεγονός» το ότι ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ευλόγησε τους αγωνιστές κάτω από το θρησκευτικό λάβαρο, στην Αγ. Λαύρα. Κάθε λέξη κι ένα ψέμα: η επανάσταση ξεκίνησε Φλεβάρη στη Ρουμανία, στις 25 Μαρτίου δεν έγινε τίποτα, ο Γερμανός ευλόγησε αγωνιστές τον Απρίλη στην Πάτρα, η εθνική μας γιορτή τα πρώτα μεταπελευθερωτικά ήταν η Πρωτοχρονιά, γιατί την 1η Ιανουαρίου του 1822 ψηφίστηκε το πρώτο Σύνταγμα και άρχισε να υπάρχει Ελλάδα- η 25η Μαρτίου είναι εθνικοθρησκευτικός μύθος.
Ο μέσος Έλληνας «ξέρει» ότι στις 17 Νοέμβρη του 1973 έγινε η εξέγερση του Πολυτεχνείου, όπου οι φοιτητές και λαός, ενωμένοι, ξεσηκώθηκαν κατά της χούντας και τη γκρέμισαν. Και για όσους δεν πείστηκαν, «η χούντα δεν τελείωσε το ΄73, εμείς θα την γκρεμίσουμε σε τούτη την πλατεία». Κι εδώ, κάθε λέξη κι ένα ψέμα: η εξέγερση έγινε ενάντια στις κομματικές γραμμές όλων ανεξαιρέτως των κομμάτων, καταστάλθηκε, είχε ως αποτέλεσμα εσωτερικό πραξικόπημα που έφερε τον Ιωαννίδη στην εξουσία, ο οποίος τον Ιούλιο του ΄74 έκανε πραξικόπημα και στην Κύπρο, που έφερε την τουρκική εισβολή, τη στρατιωτική ήττα, τη διχοτόμηση του νησιού και, τελικά, την κατάρρευση της χούντας στην Ελλάδα.
Φυσικά, ο καθένας, ανάλογα με τη δική του μυθολογία, δέχεται η απορρίπτει την πραγματικότητα, ή μέρος της. Γι΄ αυτό, αγαπητές ακροάτριες και ακροατές / αναγνώστριες και αναγνώστες, αξίζει σκέφτεται ο καθένας κι καθεμιά με το δικό του/της το μυαλό, ν' απορρίπτει τα γύρω στερεότυπα, να ερευνά. Οι εθνικές, θρησκευτικές και κομματικές μυθολογίες άλλο δεν κάνουν παρά να κρατάνε αιχμάλωτη τη βασίλισσα προσωπική σκέψη.
d.fyssas@gmail.com
Αν υπήρξε ένας δίκαιος πόλεμος, από τους πολλούς στους οποίους είχε εμπλακεί το νεοελληνικό κράτος, αυτός ήταν ο πόλεμος που ξεκίνησε τα ξημερώματα της 28ης Οκτωβρίου. Κι επειδή για μοναδική στιγμή, τότε, η νεοελληνική κοινωνία, βρέθηκε να ομονοεί, θα έλεγε κανείς ότι και η αποτίμηση εκείνης της μέρας θα ήτανε ενιαία μέχρι και σήμερα.
Αμ δε.
Η πολιτική μας σκηνή, το εκπαιδευτικό μας σύστημα, οι (παλιότεροι ιδίως) ιστορικοί, τα μίντια και η ορθόδοξη εκκλησία (δεν τη ρώτησε κανείς, αλλά χώνει «θεσμικά» τη μύτη της παντού) εκπόνησαν και εφάρμοσαν, και
Έτσι, «το όχι 'το είπε ο Μεταξάς / το είπε ο λαός». Έτσι, «ο αγώνας ήταν εθνικός / αντιφασιστικός». Έτσι, «η αντίσταση ήταν στο πλαίσιο του συμμαχικού αγώνα / για τη λαοκρατία». Έτσι «το ‘όχι'συνεχίζεται με τον αγώνα κατά της τρόικας / είναι άσχετο με τη συγκυρία» κλπ.
Η κάθε πλευρά αναπαράγει, συντηρεί και διαδίδει τους δικούς της μύθους, που κρατούν ζωντανή την «κορυφαία» στιγμή (πάντα με κορυφαίες στιγμές προχωρεί η ιστορία, που -τι σύμπτωση- είναι πάντα συγκρούσεις, μάχες, πόλεμοι).
Στην περίπτωση της 28ης Οκτωβρίου, η «δεξιός» μύθος έχει να κάνει με την 4η Αυγούστου, το μιλιταρισμό, τη θεοποίηση του Μεταξά, το «ενωμένο πάνω από κόμματα έθνος». Ο «αριστερός» μύθος έχει να κάνει με τον «ενωμένο λαό» υπό την καθοδήγηση του ΕΑΜ / ΚΚΕ, σε μια αντίσταση που «έδιωξε τον κατακτητή». Εννοείται ότι οι πρώτοι κάνουν γαργάρα την κατάρρευση του μεταξισμού με το θάνατο του Μεταξά ή την προνομιακή συνεργασία του μεταξικού κόσμου με τις κατοχικές δυνάμεις. Οι δε δεύτεροι κάνουν εξίσου γαργάρα ότι η δική τους αντίσταση άρχισε μόνο μετά την επίθεση των ναζί κατά της Σοβιετικής Ένωσης, ότι ο εμφύλιος άρχισε στα βουνά το 1943 κι ότι την Ελλάδα την απελευθέρωσε η κάθοδος των σοβιετικών στρατιών στα Βαλκάνια και όχι -φυσικά- η αντίσταση.
Ανάλογα με τη μυθολογία του, ο καθένας βλέπει και το πώς θέλει να γιορτάζεται η επέτειος. Και τα πράγματα χειροτερεύουν όταν προστίθεται η αρνητική συγκυρία, τα κομματικά διέξοδα, η κοινωνική απελπισία. Τότε, η σύγκρουση γίνεται πάνω στα δευτερεύοντα, να μην πω τα τριτεύοντα. Επομένως παρέλαση, άρματα ή μη άρματα, αεροπλάνα ή μη αεροπλάνα, επεισόδια, μούντζες, εξέδρες επισήμων και τόσα άλλα αποτελούν αστειότητες απέναντι στην ίδια την 28η Οκτωβρίου.
Αλλά η μυθολογία δεν αφορά μόνο την 28η. Αφορά επίσης άλλες σημαντικές «κορυφαίες» στιγμές, όπως η 25η Μαρτίου και η 17η Νοέμβρη (επίτηδες γράφω τους μήνες ανόμοια, ώστε να συμφωνούν και γλωσσικά με το «μύθο» τους).
Ο μέσος Έλληνας «ξέρει» ότι στις 25 Μαρτίου του 1821 ξεκίνησε η ελληνική επανάσταση του 1821, με εναρκτήριο «γεγονός» το ότι ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ευλόγησε τους αγωνιστές κάτω από το θρησκευτικό λάβαρο, στην Αγ. Λαύρα. Κάθε λέξη κι ένα ψέμα: η επανάσταση ξεκίνησε Φλεβάρη στη Ρουμανία, στις 25 Μαρτίου δεν έγινε τίποτα, ο Γερμανός ευλόγησε αγωνιστές τον Απρίλη στην Πάτρα, η εθνική μας γιορτή τα πρώτα μεταπελευθερωτικά ήταν η Πρωτοχρονιά, γιατί την 1η Ιανουαρίου του 1822 ψηφίστηκε το πρώτο Σύνταγμα και άρχισε να υπάρχει Ελλάδα- η 25η Μαρτίου είναι εθνικοθρησκευτικός μύθος.
Ο μέσος Έλληνας «ξέρει» ότι στις 17 Νοέμβρη του 1973 έγινε η εξέγερση του Πολυτεχνείου, όπου οι φοιτητές και λαός, ενωμένοι, ξεσηκώθηκαν κατά της χούντας και τη γκρέμισαν. Και για όσους δεν πείστηκαν, «η χούντα δεν τελείωσε το ΄73, εμείς θα την γκρεμίσουμε σε τούτη την πλατεία». Κι εδώ, κάθε λέξη κι ένα ψέμα: η εξέγερση έγινε ενάντια στις κομματικές γραμμές όλων ανεξαιρέτως των κομμάτων, καταστάλθηκε, είχε ως αποτέλεσμα εσωτερικό πραξικόπημα που έφερε τον Ιωαννίδη στην εξουσία, ο οποίος τον Ιούλιο του ΄74 έκανε πραξικόπημα και στην Κύπρο, που έφερε την τουρκική εισβολή, τη στρατιωτική ήττα, τη διχοτόμηση του νησιού και, τελικά, την κατάρρευση της χούντας στην Ελλάδα.
Φυσικά, ο καθένας, ανάλογα με τη δική του μυθολογία, δέχεται η απορρίπτει την πραγματικότητα, ή μέρος της. Γι΄ αυτό, αγαπητές ακροάτριες και ακροατές / αναγνώστριες και αναγνώστες, αξίζει σκέφτεται ο καθένας κι καθεμιά με το δικό του/της το μυαλό, ν' απορρίπτει τα γύρω στερεότυπα, να ερευνά. Οι εθνικές, θρησκευτικές και κομματικές μυθολογίες άλλο δεν κάνουν παρά να κρατάνε αιχμάλωτη τη βασίλισσα προσωπική σκέψη.
d.fyssas@gmail.com
Keywords
για μας, 25η μαρτιου, εαμ, ΚΚΕ, ελλαδα, πατρα, Πρωτοχρονιά, συνταγμα, κυπρος, γερμανος, γιορτη σημερα, ητανε μια φορα, κοινωνια, κομματα, παρελαση, εαμ, εθνικη, ηττα, πλαισιο, ρουμανια, ρωτησε, χουντα, ψεμα, αξιζει, βαλκανια, βουνα, γινεται, δικη, εγινε, ειπε, υπαρχει, εκκλησια, εμφυλιος, ερευνα, ιδια, η δικη, λαβαρο, μυθολογια, μηνες, μυαλο, μυθος, μυτη, ναζι, ξημερωματα, παντα, φυσικα, αγωνας, επεισοδια, γιορτη, εισβολη, σκηνη, ξεκινησε
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αυτά θα είναι τα τέλη κυκλοφορίας για το 2014
- Ο Σκαρμούτσος έφυγε από το εστιατόριο Αλάτσι του Σταύρου Θεοδωράκη
- Oι Λολίτες στην παρέλαση
- Έρχεται κινητικότητα παντού σε έναν μήνα στην Υγεία! Στο στόχαστρο 11.000 εργαζόμενοι
- Τα ζώδια της Τρίτης 29 Οκτωβρίου
- Το “Έθνος” αποχαιρετά την Άννα Μπόμπολα
- Ρόδος: Ο πατέρας που συγκλόνισε τους υπαλλήλους της τράπεζας με την ανάληψη που έκανε...
- Χιλιάδες ασφαλισμένοι προλαβαίνουν τη πρόωρη σύνταξη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Athina984
- Τελευταία Νέα Athina984
- 28η Οκτωβρίου 2013: Καταναλώνοντας νεοελληνικούς μύθους
- Αιματηρή ληστεία
- Πυρά Καμμένου κατά ΠΑΣΟΚ
- Ο Ρομέν Γαβράς στη Στέγη
- Κίνα: Υποψίες για επίθεση αυτοκτονίας
- Ο Τύπος στον κόσμο
- Φονική κακοκαιρία
- Μέτρα ενός δισ. εν αναμονή της τρόικας
- Ανησυχία Gazprom για τις οφειλές της Ουκρανίας
- Ο μονόλογος της Ξανθίππης
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Συνεχίζουν για 8η εβδομάδα την απεργία οι διοικητικοί υπάλληλοι των ΑΕΙ
- Επέστρεψε σαν δαρμένο σκυλί...
- Ντόλιος : Ο Καμμένος βάλλει εναντίον του… εαυτού του
- Φρίμπονγκ: «Εύχομαι να ήμουν λευκός και Άγγλος για να παίζω»
- Κατακόρυφη πτώσης της δημοτικότητας του Ολάντ
- Ξανά σε ισχύ από σήμερα το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης στην Αθήνα
- Προσπάθεια συμβιβασμού για το δημοσιονομικό κενό με την τρόικα - Ενθαρρυντικά βήματα από τις δύο πλευρές
- Η λίστα των υποψηφίων για την «Χρυσή Μπάλα»
- Από την Παρασκευή οι αιτήσεις για το Ανοικτό Πανεπιστήμιο