Για το θάνατο της Μαριέτας Ριάλδη - Κλείνει μια (προσωπική) εποχή
13:18 13/12/2013
- Πηγή: Athina984
του Δημήτρη Φύσσα
Το 1971-73 πάω ακόμα στο (εξατάξιο) Γυμνάσιο. Είναι χούντα (αληθινή, όχι οι μα445238κίες, που λένε τώρα τα βουτυρόπαιδα, οι χρυσαυγίτες, οι ψεκασμένοι και άλλοι πικραμένοι), εγώ είμαι μετα-χίπης, νιώθω αντιχουντικός, μεγαλώνω στην Αθήνα και ψάχνομαι.
Χάρη στους γονείς μου (και περισσότερο τον πατέρα μου) διαβάζω πολύ, έχω ανακαλύψει το καλό σινεμά («Στούντιο»- πρώτα της Τρικόρφων μάλιστα- «Αλκυονίδα», «Σινέ Αρτ») και το «Θέατρο Τέχνης» του Κάρολου Κουν, διαβάζω «Το Βήμα», αγοράζω εκδόσεις του
Βερν «κατά μετάφρασιν Αλεξάνδρου Σκαλίδου» στην «υπόγα» του Νασιώτη στο Μοναστηράκι, διαβάζω το «Κατς -22» του Τζόζεφ Χέλερ στ' αγγλικά, έχω ανακαλύψει τα ρεμπέτικα και την κλασική μουσική, βλέπω τον Παναθηναϊκό στη Λεωφόρο και συχνάζω στην «Ελληνοαμερικάνικη Βιβλιοθήκη» της οδού Ακαδημίας.
Χάρη στον εαυτό μου, ακούω ξένους ραδιοφωνικούς σταθμούς, κάνω κοπάνες στο «Pop -11» της οδού Σκουφά με το φίλο μου Άρη Περδικομμάτη, στην Καισαριανή με το φίλο μου το Διονύση Μενίδη και στην «Ελληνοαμερικάνικη Ένωση» της οδού Μασσαλίας, αγοράζω το «Θέατρο» του Κώστα Νίτσου και το ένα και μοναδικό τεύχος του «Αντί» που βγήκε τότε, πηγαίνω στις συναυλίες που οργανώνει ο Στέλιος Ελληνιάδης σε διάφορα μέρη της Αθήνας, με κυνηγάει για πρώτη φορά η αστυνομία μετά τη συναυλία του Γιάννη Μαρκόπουλου στο «Σπόρτιγκ» (γεια σου ρε Χρήστο Κοντογιώργο), συχνάζω με το φίλο μου Γιώργο Κατσούλη στην «Αθηναϊκή Συντροφιά» (συλλογική εξέλιξη των παιδιών που διάβαζαν τη «Διάπλασης των παίδων») που μαζεύεται στο πάλαι ποτέ «Μέγαρο Πρωίας» της Πανεπιστημίου, έχω ανακαλύψει τον Ηλία Πετρόπουλο, ακούω ροκ και τραγούδια διαμαρτυρίας, γκομενίζω όσο μπορώ και, φυσιολογικά, αρχίζω ν' αριστερίζω.
Τότε, κολλάω τη μανία του θεάτρου, όπου πλέον πηγαίνω κυρίως μόνος μου. Μέχρι τα 20 μου, έχω δει τόσο θέατρο, όσο δεν έχω δει στα σχεδόν 40 χρόνια που πέρασαν από τότε. Στη «Στοά» του Παπαγεωργίου, στου Ζωγράφου, είναι ζήτημα αν είχα χάσει ένα έργο. Στο «Ανοιχτό θέατρο» της οδού Κυκλάδων όχι μόνο δεν είχα χάσει έργο για έργο, αλλά έπαιρνα και τις σχετικές εκδόσεις και αφίσες (τι να ‘γίναν άραγε). Στις υπέροχες μετα-επιθεωρήσεις του «Ελεύθερου Θεάτρου» ήμουν πάντα παρών, εδώ κατ' εξαίρεση με τους γονείς μου. Το ίδιο και στο «Θέατρο Τέχνης», τιμής ένεκεν και λόγω οικογενειακής παράδοσης.
Αλλά το θέατρο που κυρίως έχω συνδέσει με την εποχή είναι της Μαριέτας Ριάλδη. Το «Θέατρο Τσέπης» της οδού Ακαδημίας εννοώ. Η ίδια η Ριάλδη μού έχει μείνει ως «Άμλετ» (πρώτη φορά έβλεπα γυναίκα σε αντρικό ρόλο) και ήταν πολύ καλή, μ' ένα ελαφρό ψεύδιασμα αν θυμάμαι καλά. Την είδα και δεύτερη φορά. Είδα και ένα ή δύο άλλα έργα στο ίδιο θέατρο, που δε θυμάμαι τους τίτλους τους, θυμάμαι όμως την ηρεμία και την ένταση της θέασης στον κόσμο που παρακολουθούσε. Τη ανεξήγητη ανατριχίλα της τέχνης (αυτόν τον ένα από τους ελάχιστους αποδεκτούς κι αγαπητούς ανορθολογισμούς), εκεί πρώτη φορά τη βίωσα τόσο καθαρά.
Στο «Θέατρο Τσέπης» εξάλλου, για πρώτη φορά, είχα δει μια νεαρή ηθοποιό να περιφέρεται ανάμεσα στους θεατές, έχοντα καταλύσει τα όρια μεταξύ σκηνής και πλατείας. Το ότι η νεαρή ηθοποιός φορούσε μόνο την κιλότα της επέτεινε, φυσικά, την προσοχή μου: ήτα ν η πρώτη φορά που έβλεπα γυμνή ηθοποιό.
Πολλοί συμμαθητές μου (και προφανώς και πολλοί άλλοι νεαροί Αθηναίοι) πήγαιναν στο έργο μόνο για τη νεαρή αυτή ηθοποιό. Νομίζω ότι ήταν το «Ουστ» της ίδιας της Ριάλδη, δεν είμαι όμως σίγουρος. Δεν αμφιβάλλω ότι ο σκοπός ήταν αποκλειστικά καλλιτεχνικός, όμως άμα είσαι 16 χρονώ νεαρός τα όρια μεταξύ τέχνης, σεξουαλικότητας και αντιχουντικής ένταξης είναι κάπως ασαφή.
Μαζί με τη Μαριέτα Ριάλδη, που πέθανε τις προάλλες, αποχαιρέτησα σιωπηρά εκείνη την εποχή, δηλαδή τα χρόνια της προσωπικής μου διαμόρφωσης και της μεγάλης συλλογικής αναμονής.
d.fyssas@gmail.com
Το 1971-73 πάω ακόμα στο (εξατάξιο) Γυμνάσιο. Είναι χούντα (αληθινή, όχι οι μα445238κίες, που λένε τώρα τα βουτυρόπαιδα, οι χρυσαυγίτες, οι ψεκασμένοι και άλλοι πικραμένοι), εγώ είμαι μετα-χίπης, νιώθω αντιχουντικός, μεγαλώνω στην Αθήνα και ψάχνομαι.
Χάρη στους γονείς μου (και περισσότερο τον πατέρα μου) διαβάζω πολύ, έχω ανακαλύψει το καλό σινεμά («Στούντιο»- πρώτα της Τρικόρφων μάλιστα- «Αλκυονίδα», «Σινέ Αρτ») και το «Θέατρο Τέχνης» του Κάρολου Κουν, διαβάζω «Το Βήμα», αγοράζω εκδόσεις του
Χάρη στον εαυτό μου, ακούω ξένους ραδιοφωνικούς σταθμούς, κάνω κοπάνες στο «Pop -11» της οδού Σκουφά με το φίλο μου Άρη Περδικομμάτη, στην Καισαριανή με το φίλο μου το Διονύση Μενίδη και στην «Ελληνοαμερικάνικη Ένωση» της οδού Μασσαλίας, αγοράζω το «Θέατρο» του Κώστα Νίτσου και το ένα και μοναδικό τεύχος του «Αντί» που βγήκε τότε, πηγαίνω στις συναυλίες που οργανώνει ο Στέλιος Ελληνιάδης σε διάφορα μέρη της Αθήνας, με κυνηγάει για πρώτη φορά η αστυνομία μετά τη συναυλία του Γιάννη Μαρκόπουλου στο «Σπόρτιγκ» (γεια σου ρε Χρήστο Κοντογιώργο), συχνάζω με το φίλο μου Γιώργο Κατσούλη στην «Αθηναϊκή Συντροφιά» (συλλογική εξέλιξη των παιδιών που διάβαζαν τη «Διάπλασης των παίδων») που μαζεύεται στο πάλαι ποτέ «Μέγαρο Πρωίας» της Πανεπιστημίου, έχω ανακαλύψει τον Ηλία Πετρόπουλο, ακούω ροκ και τραγούδια διαμαρτυρίας, γκομενίζω όσο μπορώ και, φυσιολογικά, αρχίζω ν' αριστερίζω.
Τότε, κολλάω τη μανία του θεάτρου, όπου πλέον πηγαίνω κυρίως μόνος μου. Μέχρι τα 20 μου, έχω δει τόσο θέατρο, όσο δεν έχω δει στα σχεδόν 40 χρόνια που πέρασαν από τότε. Στη «Στοά» του Παπαγεωργίου, στου Ζωγράφου, είναι ζήτημα αν είχα χάσει ένα έργο. Στο «Ανοιχτό θέατρο» της οδού Κυκλάδων όχι μόνο δεν είχα χάσει έργο για έργο, αλλά έπαιρνα και τις σχετικές εκδόσεις και αφίσες (τι να ‘γίναν άραγε). Στις υπέροχες μετα-επιθεωρήσεις του «Ελεύθερου Θεάτρου» ήμουν πάντα παρών, εδώ κατ' εξαίρεση με τους γονείς μου. Το ίδιο και στο «Θέατρο Τέχνης», τιμής ένεκεν και λόγω οικογενειακής παράδοσης.
Αλλά το θέατρο που κυρίως έχω συνδέσει με την εποχή είναι της Μαριέτας Ριάλδη. Το «Θέατρο Τσέπης» της οδού Ακαδημίας εννοώ. Η ίδια η Ριάλδη μού έχει μείνει ως «Άμλετ» (πρώτη φορά έβλεπα γυναίκα σε αντρικό ρόλο) και ήταν πολύ καλή, μ' ένα ελαφρό ψεύδιασμα αν θυμάμαι καλά. Την είδα και δεύτερη φορά. Είδα και ένα ή δύο άλλα έργα στο ίδιο θέατρο, που δε θυμάμαι τους τίτλους τους, θυμάμαι όμως την ηρεμία και την ένταση της θέασης στον κόσμο που παρακολουθούσε. Τη ανεξήγητη ανατριχίλα της τέχνης (αυτόν τον ένα από τους ελάχιστους αποδεκτούς κι αγαπητούς ανορθολογισμούς), εκεί πρώτη φορά τη βίωσα τόσο καθαρά.
Στο «Θέατρο Τσέπης» εξάλλου, για πρώτη φορά, είχα δει μια νεαρή ηθοποιό να περιφέρεται ανάμεσα στους θεατές, έχοντα καταλύσει τα όρια μεταξύ σκηνής και πλατείας. Το ότι η νεαρή ηθοποιός φορούσε μόνο την κιλότα της επέτεινε, φυσικά, την προσοχή μου: ήτα ν η πρώτη φορά που έβλεπα γυμνή ηθοποιό.
Πολλοί συμμαθητές μου (και προφανώς και πολλοί άλλοι νεαροί Αθηναίοι) πήγαιναν στο έργο μόνο για τη νεαρή αυτή ηθοποιό. Νομίζω ότι ήταν το «Ουστ» της ίδιας της Ριάλδη, δεν είμαι όμως σίγουρος. Δεν αμφιβάλλω ότι ο σκοπός ήταν αποκλειστικά καλλιτεχνικός, όμως άμα είσαι 16 χρονώ νεαρός τα όρια μεταξύ τέχνης, σεξουαλικότητας και αντιχουντικής ένταξης είναι κάπως ασαφή.
Μαζί με τη Μαριέτα Ριάλδη, που πέθανε τις προάλλες, αποχαιρέτησα σιωπηρά εκείνη την εποχή, δηλαδή τα χρόνια της προσωπικής μου διαμόρφωσης και της μεγάλης συλλογικής αναμονής.
d.fyssas@gmail.com
Keywords
εποχη, γεια σου, αθηνα, θεατρο, pop, γεια, ροκ, γυμνες, ουστ, παναθηναικος, Ιούλιος Βερν, Καλή Χρονιά, αμα, αστυνομια, αφισες, γυναικα, ηθοποιος, μουσικη, σινεμα, τραγουδια, χουντα, γονεις, εργα, εξελιξη, ζωγραφου, ιδια, ιδιο, ηρεμια, ητα, εκδοσεις, κλασικη μουσικη, παντα, ορια, πεθανε, ρεμπετικα, ροκ, σιγουρος, φυσικα, φορα, μεινει
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Δεν υπάρχει! Διαβάστε το γράμμα του πεθερού στον μέλλοντα γαμπρό του!
- Ανατροπή στη δημοτικότητα των πολιτικών αρχηγών
- H Φαίη Σκορδά χωρίς ίχνος μακιγιάζ, με πρησμένο πρόσωπο και μαύρους κύκλους
- Πάτρα Τη συνέλαβαν για χρέη… πάνω από τον τάφο της γιαγιάς της!
- Συνεχίζεται η απεργία των ιατρών του ΕΟΠΥΥ
- Τα νούμερα τηλεθέασης των κεντρικών δελτίων ειδήσεων (12/12)
- Κίνα: Κρατάει σε κλουβί τον γιο της 40 χρόνια
- Τι συμβαίνει με τους άντρες που προτιμούν και τα δύο φύλα;
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Athina984
- Νέλσων Μαντέλα: Απαρτχάιντ, φυλακή, συμφιλίωση
- Επιτυχής η βολή S-300
- Και ελληνικό και βαλσαμικό
- Δημόσια και Ιδιωτικά στον ΑΘΗΝΑ984
- Για το θάνατο της Μαριέτας Ριάλδη - Κλείνει μια (προσωπική) εποχή
- Ψυχοτρόπα στο Διαδίκτυο
- Με Τόρες στους "16" του Champions League
- Στέφενς:"Ελάτε να δείτε μία προπόνηση"
- Διαγωνισμός για τα «έξυπνα» φανάρια
- Κυβερνητική σύσκεψη
- Τελευταία Νέα Athina984
- Για το θάνατο της Μαριέτας Ριάλδη - Κλείνει μια (προσωπική) εποχή
- Επιτυχής η βολή S-300
- Κυβερνητική σύσκεψη
- Δημόσια και Ιδιωτικά στον ΑΘΗΝΑ984
- Διαγωνισμός για τα «έξυπνα» φανάρια
- Αλβανία: Τηλεφώνημα για Βόμβα
- Νέλσων Μαντέλα: Απαρτχάιντ, φυλακή, συμφιλίωση
- Ιταλία: Συλλήψεις συγγενών αρχιμαφιόζου
- Ψυχοτρόπα στο Διαδίκτυο
- Στέφενς:"Ελάτε να δείτε μία προπόνηση"
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Greece - Germany: 20 bilateral research projects worth 10 million euros
- Φωτογραφίες: Χιόνισε στο Κάιρο μετά από 100 χρόνια!
- Άρχισαν οι πρώτες παρενέργειες στον ΕΟΠΥΥ, ως 'αγοραστή' υπηρεσιών
- Να ρεφάρει την ήττα θέλει η Μπαρτσελόνα
- 5 στελέχη ζητάει το Πλαίσιο
- Ο Σκανδαλίδης από υποστηρικτής του Βενιζέλου θέλει να του πάρει το... ΠΑΣΟΚ
- Στην «κατάψυξη» για τρίτη μέρα η Κύπρος
- Κατερίνα Παπουτσάκη: Τα Μέσα έκαναν τη ζωή μου κόλαση!
- Δημοπρασία εντόκων γραμματίων ενός δισ. την Τρίτη
- Έως το 2018 στον πάγκο των ΗΠΑ ο Κλίνσμαν!