«Η αγάπη για την Τέχνη είναι άφθρατη»

Για τη ζωή του, το έργο του και την Ελλάδα μίλησε στον Αθήνα 9.84 και στην Έλενα Κοντράτοβα, ο μεγάλος Ρώσος χορογράφος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Ακαδημαϊκού Θεάτρου του Μπαλέτου Αγίας Πετρούπολης Μπορίς Άιφμαν, με αφορμή την παράσταση «Ροντέν», που ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 1, 2 και 3 Φεβρουαρίου.

Ερ.: Μπορίς Γιακόβλεβιτς σας καλωσορίζουμε στο δημοτικό

ραδιόφωνο της πρωτεύουσας, τον Αθήνα 9.84 και επιτρέψτε μου να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μας για την τιμή. Καλώς ήρθατε.
Μπ. Α.: «Σας ευχαριστώ. Χαίρω πολύ».

Ερ.:Την 1η, 2 και 3 Φεβρουαρίου στην σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών το αθηναϊκό κοινό θα παρακολουθήσει το μπαλέτο σας "Ροντέν." Οι κύριοι χαρακτήρες του έργου είναι ο μεγάλος Γάλλος γλύπτης Ογκίστ Ροντέν και η μαθήτρια αλλά κι ερωμένη του Καμίγ Κλοντέλ. Μπορίς Γιακόβλεβιτς, τι είναι αυτό που σας προσέλκυσε στην ιστορία του Ροντέν και της Κλοντέλ;
Μπ. Α.: «Η παράσταση «Ροντέν» θέτει έναν προβληματισμό σχετικά με το υπέρογκο τίμημα που πληρώνουν πολλές φορές οι ιδιοφυείς καλλιτέχνες για τη δημιουργία αθάνατων αριστουργημάτων. Αυτή είναι μια ιστορία, στην οποία ο θεατής βλέπει με τι πόνο, δυσκολία γεννιούνται τα μεγάλα έργα τέχνης. Η παράσταση δείχνει τη δημιουργική ζωή τον σπουδαίων γλυπτών Ροντέν και Κλοντέλ, δείχνει με πόσο σκληρή δουλειά δημιούργησαν τα αριστουργήματά τους. Είναι μια ιστορία αγάπης γεμάτη δράμα, πάθος, βάσανα και το λιγότερο που θα μπορούσε να γίνει ήταν θεατρικό έργο. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η ιστορία, σε περισσότερο από έναν αιώνα, ενθουσιάζει ακόμα την παγκόσμια γνώμη.
Είναι η ιστορία μιας μεγάλης αγάπης με μεγάλες θυσίες.
Η Καμίγ Κλοντέλ από νεαρή ηλικία ήταν τέλεια καλλιτέχνις και η μοίρα της ίσως θα ήταν πιο ευτυχισμένη, αν δεν είχε συναντήσει το δάσκαλο κι εραστή της, το μεγάλο γλύπτη και αιώνιο είδωλό της, τον Ογκίστ Ροντέν, του οποίου υπήρξε η αδιαμφισβήτητη μούσα.
Επί δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια ο Ροντέν και η Κλοντέλ ήταν το απόλυτο ένα, ωστόσο το αγεφύρωτο καλλιτεχνικό χάσμα ήταν αυτό το τελειωτικό θανάσιμο πλήγμα για την πνευματική υγεία της Καμίγ. Αυτή η μεγάλη απογοήτευση, η αίσθηση της απώλειας, την στοίχειωνε ώσπου τελικά την οδήγησε στην τρέλα.
Οι μανίες της καταδίωξης, της συνωμοσίας και το ό,τι όλοι την μισούσαν της έδωσε μεγάλο χτύπημα στη ψυχική υγεία. Τριάντα ολόκληρα χρόνια η Κλοντέλ παρέμεινε σε ψυχιατρικό άσυλο κοντά στο Παρίσι, όπου πέθανε του 1943 στη απόλυτη φτώχεια και ξεχασμένη απ' όλους. Αυτό επιφύλαξε η τρομερή μοίρα μιας πολύ - πολύ ταλαντούχας γυναίκας».

Ερ.: Κύριε Άιφμαν, αναφέρατε ότι οι ιδιοφυείς καλλιτέχνες πληρώνουν για την δημιουργία των αθάνατων αριστουργημάτων τους ένα ψηλό τίμημα. Εσείς τι πληρώνετε ακριβά για το ταλέντο σας;
Μπ. Α.: «Λοιπόν, νομίζω ότι στη ζωή μου δεν υπάρχουν μεγάλες θυσίες, γιατί είμαι πολύ συγκεντρωμένος στον σκοπό της ζωής μου, που είναι αφιερωμένη σε αυτό που κάνω, να δημιουργώ χορογραφίες για το μπαλέτο. Νομίζω όμως, ότι κάτι σίγουρα θα έχω θυσιάσει στη ζωή μου για να μπορέσω να πλησιάσω την τελειότητα, η οποία σήμερα αντιπροσωπεύει το ρεπερτόριο του θεάτρου μας, όμως δε νομίζω ότι είμαι θύμα αυτής της προσπάθειας, γιατί εγώ διάλεξα συνειδητά την περικοπή όλων των περιττών, μια υπέρβαση στη ζωή μου, για να γίνω και να παραμείνω ένας καλλιτέχνης. Ως εκ τούτου, νομίζω ότι σαν ένα συνειδητό θύμα δεν είναι τόσο τραγικά τα όσα προσυπογράφω».

Ερ.: Κύριε Άιφμαν έχετε ένα τόσο όμορφο και κατανοητό λεξιλόγιο της κίνησης. Στις παραστάσεις σας δεν πάνε μόνο οι λάτρεις του μπαλέτου, αλλά και θεατές που απέχουν πολύ από αυτό το είδος της τέχνης. Πώς μπορείτε να το εξηγήσετε;
Μπ. Α.: «Το θέατρό μου είναι για όλους τους ανθρώπους. Δεν είμαι χορογράφος, ο οποίος λέει, "εγώ δεν χρειάζομαι ένα κουτό ακροατήριο. Έχω αυτο-έκφραση", βέβαια, σε όλους τους χαρακτήρες που χορογραφώ και σε κάθε κίνησή μου υπάρχει ένα κομμάτι του εαυτού μου, τα συναισθήματά μου, οι σκέψεις μου ... το θέατρό μου για τους ανθρώπους. Καλώ οποιονδήποτε δείχνει ότι θέλει να πάρει κάτι από ζωντανό ανθρώπινο συναίσθημα και αυτό μπορεί να το δώσει μόνο το ανθρώπινο σώμα. Έτσι, το κοινό μου αποσπάται από την τηλεόραση, το διαδίκτυο, ξοδεύει χρήματα, ξοδεύει χρόνο για να έρθει να δει μια παράσταση, γιατί γνωρίζει ότι μόνο στο θέατρό μου, στις παραστάσεις μας μπορεί να νοιώσει τα ανοιχτά έντονα συναισθήματα, όπως την ερωτική ενέργεια που χρειαζόμαστε στη ζωή. Εδώ, είναι πιθανόν όλο αυτό να οφείλεται στην αμοιβαία αγάπη μεταξύ του κοινού κι εμένα».

Ερ: Μπορίς, έχετε τέτοιες όμορφες χορεύτριες με τέλειες αναλογίες, υπέροχους ηθοποιούς. Μήπως έχετε κάποιου είδος πρότυπο με το οποίο επιλέγονται οι χορευτές για το «Eifman Ballet»;
Μπ. Α.: «Ναι, φυσικά. Έχουμε μια τακτική αυτήν της επιλογής. Οι βοηθοί μου ταξιδεύουν σε όλη τη Ρωσία και σε άλλες χώρες για να επιλέξουν καλλιτέχνες, που πρέπει να είναι ψηλοί, όμορφοι, νέοι και το πιο σημαντικό, ταλαντούχοι. Οι καλλιτέχνες που επιλέγουμε πρέπει να έχουν το ταλέντο να εκφράζονται με την γλώσσα του σώματος, τα συναισθήματα της ψυχής. Αυτό είναι το πρότυπο με το οποίο οδηγούμαστε στην επιλογή. Αυτή είναι μια πολύ κοπιαστική εργασία, η επιλογή των καλλιτεχνών για το θέατρό μας, αλλά έχει ένα θετικό αποτέλεσμα, όταν ο θεατής έρχεται να μας δει, μπορεί να συλλογιστεί την ομορφιά, που μπορεί να δώσει ένα καλλίγραμμο ανθρώπινο σώμα».

Ερ.: Κύριε Άιφμαν, οι παραστάσεις σας είναι πάντα ένα μεγάλο καλλιτεχνικό γεγονός για την Αθήνα. Αυτό αποδεικνύεται από την πώληση των εισιτηρίων για τις παραστάσεις σας ακόμα και τώρα που διανύουμε μια τόσο μεγάλη οικονομική κρίση. Τι εύχεστε στους Έλληνες;
Μπ. Α.: «Ξέρετε, αγαπώ την Ελλάδα, από όταν άρχισα να μελετώ την τέχνη στην αρχαιότητα, δηλαδή σε νεαρή ηλικία. Και βλέπω την Ελλάδα σαν κάποιο ιδιαίτερο έθνος, με μεγάλη ιστορία, μεγάλη κουλτούρα, με λίγα λόγια, έναν μεγάλο πολιτισμό. Η Ελλάδα περνάει σήμερα μεγάλες δυσκολίες, αλλά η ιστορία έχει δείξει ότι η κρίση φέρνει στη συνέχεια μια αναγέννηση. Δεν αμφιβάλλω. Εύχομαι τους Έλληνες, αγάπη, καλοσύνη, υπομονή και υγεία και για να ξεπεράσει αυτή την κρίση και να περιμένει, όπως είπα και πριν την αναγέννηση. Εύχομαι μια ευτυχισμένη ζωή για όλους εκείνους που επιβιώνουν αυτές τις δύσκολες στιγμές. Για να είμαι ειλικρινής, περιμέναμε ότι η περιοδεία θα ακυρωθεί στην Ελλάδα, λόγω της κρίσης, και ήταν μια μεγάλη χαρά και έκπληξη το γεγονός ότι παρά την κατάσταση αυτή, η περιοδεία δεν ακυρώνεται. Αυτό σημαίνει ότι η αγάπη για την τέχνη και η ομορφιά είναι στοιχεία άφθαρτα. Οι άνθρωποι πληρώνουν χρήματα που πιθανόν χρειάζονται για να αγοράσουν ένα εισιτήριο και να έρθουν στην παράστασή μας. Αυτό σημαίνει για μένα πολλά».

Κύριε Άιφμαν σας ευχαριστώ πολύ.
Μπ.Α.: «Εγώ σας ευχαριστώ».

Χορογραφία: Μπορίς Άιφμαν
Μουσική: Maurice Ravel, Camille Saint-Saëns, Jules Massenet
Σκηνικά: Ζινόβι Μαργκολίν
Κοστούμια: Όλγκα Σαϊσμελασβίλι
Φωτισμοί: Γκλεμπ Φιλστίνσκι, Μπορίς Άιφμαν

Παγκόσμια πρώτη: 22 Νοεμβρίου 2011, Αγία Πετρούπολη

Μπαλέτο Μπορίς Άιφμαν της Αγίας Πετρούπολης
Καλλιτεχνικός Διευθυντής: Μπορίς Άιφμαν

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Βασ.Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα
Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

Ημερομηνίες/Ώρα έναρξης:
1,2,3 Φεβρουαρίου 2013 / 20:00

Δείτε το βίντεο:
Keywords
Τυχαία Θέματα