«Οι πολιτικοί μας πρόδωσαν»

Ηδολοφονία του Παύλου Φύσσα αλλά και οιοικονομικές και πολιτικές εξελίξειςσε όλη την Ευρώπη, ήταν θέματα πουκυριάρχησαν στη σημερινή συνέντευξηΤύπου που παραχώρησε ο Βρετανός ηθοποιόςΤζέρεμι Άιρονς στο Μουσείο ΚυκλαδικήςΤέχνης.

ΟΆιρονς που βρίσκεται στην Αθήνα μαζίμε τον Δανό σκηνοθέτη Μπίλι Όγκουστ,για την πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας«Νυχτερινό τρένο για τη Λισσαβόνα»,απόψε στο Μέγαρο Μουσικής, πήρε θέσηκατά της ακροδεξιάς λέγοντας ότι "ΣτηνΑγγλία γελάμε με τους ακροδεξιούςεξτρεμιστές".

Τόνισεότι η γνώση της

Ιστορίας μπορεί να παίξειτεράστιο ρόλο, ιδιαίτερα στους νέουςανθρώπους. Αναφερόμενος στην οικονομίαπου έχει οδηγήσει την Ευρώπη σε ύφεσηείπε χαρακτηριστικά:

«Οιπολιτικοί μας πρόδωσαν, οι οικονομολόγοιμας είπαν ψέματα, οδηγηθήκαμε σε μιαζωή πέραν των δυνατοτήτων μας, εν μέρειείναι δική μας ευθύνη, αλλά κατά τηνγνώμη μου είναι ευθύνη και όσων μαςδάνεισαν τα χρήματα για να ζούμε πέραντων δυνατοτήτων μας".

Όσοναφορά την Ελλάδα, η οποία είναι μια απότις χώρες στις οποίες, όπως είπε, νιώθειευτυχισμένος, τόνισε ότι αποτελείταιαπό υπέροχους ανθρώπους, καθώς και ότιείναι μια πανέμορφη χώρα που δικαίωςελκύει τουρίστες από όλο τον κόσμο.

Ερ.Θεωρείτε ότι η Ελλάδα και η Ιρλανδίαέχουν κοινά σημεία τόσο σε πολιτικά όσοκαι οικονομοκοινονικά θέματα;

ΤζέρεμιΆιρονς. Γνωρίζω ότι τον τελευταίο καιρόαντιμετωπίζετε προβλήματα με ακραίεςομάδες στην χώρα σας αλλά αυτό συμβαίνεικάθε φορά που υπάρχει δυσφορία σεοποιαδήποτε κοινωνία. Νομίζω ότι οεξτρεμισμός κερδίζει σε δημοτικότητα.Οι ακραίες λύσεις δεν είναι η λύση. Καιιστορικά θα διαπιστώσετε ότι δενλειτουργεί. Δεν είναι η λύση. Η μετριοπάθειαείναι. Θεωρώ ότι πρέπει να γελάμε μετους εξτρεμιστές. Να τους πούμε ότι δενείναι η απάντηση. Και ελπίζω πως θα έχετετο «μυαλό» να κάνετε κάτι τέτοιο καιστην Ελλάδα. Θεωρώ πολύ σημαντικό οινέοι να μορφωθούν, έτσι ώστε να δουν τααποτελέσματα του εξτρεμισμού ιστορικά.Και ότι τελικά δεν λειτουργεί.

...Είναισημαντικό να σηκωνόμαστε κάθε ημέρακαι να κοιτάμε τον μπλε ουρανό, τονυπέροχο καιρό. Μπορούμε να προσαρμόσουμετους εαυτούς μας. Οι άνθρωποι, άρα καιοι κοινωνίες, δεν πρέπει να γίνονταιρομπότ. Δεν πρέπει να παίρνουμε τηνεύκολη οδό, αυτήν του εξτρεμισμού. Οιπολιτικοί μάς έχουν απογοητεύσει, οιοικονομολόγοι μάς έχουν πει ψέματα. Μαςέκαναν να πιστεύουμε ότι πρέπει να ζούμευπεράνω των αναγκών μας. Αυτή είναιυποχρέωση μας. Όπως είναι και αυτών πουμας δανείζουν λεφτά. Γιατί, αν αποφασίσωνα δώσω σε κάποιον 100 λίρες, πρέπει νασκέφτομαι αν θα μπορέσει να μου τιςεπιστρέψει. Αλλιώς θα ήταν δώρο. Αν είμαιτόσο χαζός που, ενώ γνωρίζω ότι δεν θαμπορέσει να μου τις επιστρέψει, εγώσυνεχίζω να του δανείζω, είναι δική μουευθύνη. Δικό μου λάθος. Δεν υπάρχειανάγκη να ζούμε με περισσότερα. Μαςέχουν δημιουργήσει αυτήν την ανάγκη νααγοράζουμε τόσα ρούχα, νέα αυτοκίνητα,μόνο και μόνο για να συνεχίσει η οικονομίανα λειτουργεί. Για να την «ξυπνήσουμε»!Για ποιον γίνεται αυτό; Δεν γίνεται γιαεμάς. Δεν γίνεται για την Ελλάδα και τηνΙρλανδία. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμεκάποτε ότι η ευτυχία δεν έρχεται μέσααπό τις αγορές αλλά μέσα από το περιβάλλον.Όταν ζεις και το προστατεύεις. Όταναπολαμβάνουμε τους γύρω μας και τουςπροσέχουμε. Όταν τους αγαπάμε. Δενχρειάζεται να αγοράσεις πράγματα γιανα αγαπήσουμε αλλήλους.

Ερ.Ποιες είναι οι σκέψεις σας για τιςδυσκολίες που περνάνε οι Έλληνεςθαυμαστές σας; Καθώς και αν γνωρίζετεγια την πρόσφατη δολοφονία και την όλοκαι μεγαλύτερη δραστηριοποίηση τωννεοναζί.

ΤζέρεμιΆιρονς. Πιστεύω ότι δεν πρέπει να θεωρούμεπως ολόκληρη η χώρα βρίσκετε σε χαοτικήκατάσταση μόνο και μόνο επειδή τα ΜΜΕπροβάλλουν το συγκεκριμένο γεγονός.Ναι, πάντα θα υπάρχουν ηλίθιοι που έχουνγραπωθεί στον πολιτικό τίτλο τους. Ναι!Μερικές φορές δολοφονούν κόσμο αλλάαυτό δεν αντικατοπτρίζει την Ελλάδα.Γίνεται σε όλον τον κόσμο. Όχι τουλάχιστοντην Ελλάδα που εγώ γνωρίζω. Η Ελλάδαείναι γεμάτη από υπέροχους ανθρώπους.Είναι μια πανέμορφη χώρα όπως έχω πειξανά. Προσελκύει χιλιάδες τουρίστες.Είναι από τα μέρη σε αυτόν τον κόσμο πουείμαι πραγματικά ευτυχισμένος ότανβρίσκομαι. Δεν πρέπει να νιώθετε ότικρίνεστε σύμφωνα με τις πράξεις ενόςηλίθιου εξτρεμιστή.

Ερ. Έχετε συμμετάσχει τόσο σεαμερικάνικες παραγωγές όσο και σεευρωπαϊκές. Πιστεύετε ότι υπάρχουνδιαφορές και, αν ναι, ποιες;

ΤζέρεμιΆιρονς. Ναι φυσικά. Στην κουλτούρα. Μουαρέσει να ζω στην Ευρώπη γιατί ανανεώνονταισυνέχεια (οι κουλτούρες), άλλες γεννιούνταικαι άλλες πεθαίνουν. Αλλά στην Ευρώπηδεν κάνουμε τόσες πολλές ταινίες πουστοχεύουν στο να «σπάσουν τα ταμεία».Αλλά ταινίες όπως το «Νυχτερινό τραίνογια την Λισαβόνα» είναι πολύ δύσκολεςόπου και αν τις γυρίσεις. Αλλά μπορείςνα έχεις επιτυχία με μια τέτοια ταινίαστην Ευρώπη. Θα πάει πολύ καλά σε πολλέςχώρες αν και της αξίζει. Δεν είμαισίγουρος για το πώς θα πάει στις ΗΠΑ.Και αυτό επειδή το κοινό έχει συνηθίσεινα το κακομαθαίνουν με μεγάλες ταινίες(μπλοκμπάστερ). Στις ΗΠΑ, η πιο ενδιαφέρουσαδουλειά φαίνεται ότι γίνεται στηνσυνδρομητική τους τηλεόραση. Ότι τελείωσαμία σειρά για την συνδρομητική τηλεόραση(Βοργίες) και το ωραίο είναι ότι προσέλκυσεεξαιρετικούς ηθοποιούς. Βλέποντας τιςσειρές που υπάρχουν στην αμερικάνικητηλεόραση, η δουλειά που θα με ενδιέφερενα συμμετάσχω και το θα άρεσε και στοκοινό μου, είναι περισσότερες σειρέςκαι όχι ταινίες. Νομίζω ότι είναιοικονομικό το θέμα. Στην Ευρώπη, ακόμαγυρίζονται κακές ταινίες αλλά και τόσεςκαλές. Δεν ξέρω για πόσο ακόμα θασυνεχιστεί αυτό. Ελπίζω να συνεχιστείγια αρκετό καιρό ακόμα. Είναι θέματακτικής. Οι εταιρείες παραγωγής ναπάρουν πίσω τα λεφτά που ξόδεψαν.

Ερ.Έχετε συνεργαστεί ξανά με τον ΜπίλιΌγκουστ, πριν από 20 χρόνια, στην ταινία:Το σπίτι των πνευμάτων. Και εκείνη ηταινία ήταν βασισμένη σε ένα βιβλίο πουέκανε πάταγο. Όπως και αυτή τη φορά. Καιοι δύο ταινίες μιλάνε για την αγάπη καιτην πολιτική. Αλλά και για αντίστασηκαι επανάσταση. Σε αυτήν την ταινίαμιλάτε για την αλήθεια και την αφοσίωση.Σε κάποιο σημείο της, λέτε «αν η δικτατορίαείναι γεγονός, τότε η ύπαρξη είναιχρέος». Βρίσκω ομοιότητες σε αυτές τιςδύο ταινίες όσο και στην καθημερινότηταμου. Θα ήθελα το σχόλιο σας με γνώμονατην αντίσταση.

ΤζέρεμιΆιρονς. Και οι δύο ταινίες μιλάνε γιαπεριόδους γεμάτες δυσκολίες καικακουχίες. Περιόδους που βγάζουν τονχειρότερο και τον καλύτερο εαυτό στουςανθρώπους. Θυμάμαι να βρίσκομαι στηνΠράγα πριν να ξεσπάσει ο πόλεμος και τοθέατρο που βρισκόμουν θυμάμαι ναχρησιμοποιείται ως φόρουμ για ανταλλαγήιδεών και για την οργάνωση διαδηλώσεωνκαι αντίστασης. Και αυτό συνέβαινε καισε άλλα θέατρα της πόλης. Και μόλις έληξεο πόλεμος, χάθηκε αυτό το συναίσθημααλληλεγγύης. Όσο προσαρμόζουμε τιςκοινωνίες μας στην οικονομία μας, ηπραγματικότητα θα αλλάζει. Έτσι και σεαυτές τις δύο ταινίες δεν είναι παράξενοπου βλέπετε περιόδους πολιτικήςαναταραχής. Πρέπει να γίνουν αλλαγές.Αλλά δεν μπορώ να καταλάβω πως οεξτρεμισμός είναι ένας τρόπος για νααλλάξουμε και να πάμε μπροστά ή τα όπλα.Πιστεύω ότι πρέπει σιγά, σιγά πρέπει ναπληρώσουμε ένα κομμάτι αυτών πουδανειστήκαμε. Αλλά να πούμε και στουςδανειστές μας ότι ήταν ηλίθιοι που μαςδάνεισαν. Συγνώμη δεν τα έχουμε. Καιαυτό ακριβώς δημιουργεί ταραχές καιδύσκολες καταστάσεις. Παρακολουθώ τιγίνεται στην Ευρώπη σε οικονομικόεπίπεδο και για εμένα η αναλογία είναιη εξής: Είναι ένα ελικόπτερο. Η ευρωπαϊκήοικονομία είναι το ελικόπτερο όπου οιμηχανές του έχουν χαλάσει. Και ο πιλότοςείναι οι πολιτικοί ηγέτες σας. Προσπαθούννα προσγειώσουν το ελικόπτερο χωρίς νασκοτώσουν κανέναν. Και προσπαθούν νακρατηθούν στον αέρα με τα ομόλογα καιμε ό,τι τέλος πάντων κάνουν. Οπότε ανσυντριβεί το ελικόπτερο, θα δημιουργηθούνπερισσότερα προβλήματα για όλους.

Στηνσυνέχεια είπε:

Θεωρώπως όταν ζεις καλά δεν ασχολήσαι με ταπολιτικά. Αν έχεις ό,τι ποθείς, δενενδιαφέρεσαι. Πρέπει να υποφέρεις λίγο,για να κάνεις τις σωστές ερωτήσεις.Γιατί υποφέρω; Πώς μπορώ να αλλάξω ταπράγματα; Αλλά εδώ το κάνουν οι εξτρεμιστές.Ενώ θα έπρεπε να είναι η μεσαία τάξη.Και, για όσους υπέφεραν ήδη, όλα έχουνγίνει πολύ χειρότερα για αυτούς. Οιφόροι αυξήθηκαν για παράδειγμα. Τα λεφτάστην τράπεζα όλο και αξίζουν λιγότερο.Αλλά δεν μας θυμώνει αρκετά. Και είμαιέκπληκτος με τους Ιρλανδούς. Γιατί έχουντην τάση να επαναστατούν και ειλικρινάδεν γίνεται καμιά κουβέντα για επανάσταση.Και αυτό επειδή επειδή ζούμε τόσο καιρόμε το να ακούμε συνέχεια για το πώςπρέπει να ζούμε. Και πιστεύουμε λανθασμέναότι δεν έχουμε καμία δύναμη, εξουσία.Και αν το συνειδητοποιήσουμε αυτό θαμπορέσουμε να βγούμε από την κρίση.

Ερ.Πώς πιστεύετε ότι είναι ο καλύτεροςτρόπος για να διαφημιστεί μία χώρα στοεξωτερικό;

ΤζέρεμιΆιρονς. Το πρώτο πράγμα που θα έκανα,είναι να οργανώσω φορολογικές διευκολύνσειςστις εταιρείες παραγωγής ταινιών: Γιανα τους κάνω να έρθουν στην χώρα ναγυρίσουν ταινίες. Ο καλύτερος τρόποςγια να «πουλήσεις» μια χώρα είναι μέσωτων ταινιών. Και σκεφτείτε ότι, όσοκάναμε γυρίσματα με θέμα την μεσαιωνικήΡώμη, βρισκόμουν στην Βουδαπέστη. Καιο λόγος το ότι ήμασταν στην Ουγγαρίαείναι γιατί μας έδωσαν καλύτερη πρότασησυνεργασίας από ότι η Ιρλανδία ή ηΙσπανία. Η Ελλάδα δεν μας έδωσε καθόλου.Αλλά κάτι τέτοιο θα έφερνε και χρήματαστην χώρα πέρα από τον τουρισμό, από τιςίδιες τις εταιρείες παραγωγής. Η καλύτερηδιαφήμιση είναι αυτό που βλέπει το κοινόσε μια οθόνη. Όταν σκέφτεται κάποιοςτην Ελλάδα, φέρνει στο μυαλό του αρχαίαερείπια και μνημεία. Τον Παρθενώνα γιαπαράδειγμα. Αλλά η Ελλάδα είναι πολλάπερισσότερα. Για παράδειγμα η κουζίνατης. Στην ουσία όμως πρέπει ως χώρα ναπείσετε ότι, αν κάποιος επενδύσει ταχρήματα του εδώ, δεν θα βρίσκονται σεκίνδυνο.

Keywords
Τυχαία Θέματα