Γιατί οι Αμερικανοί κάνουν καλές σειρές; Πώς η αμερικανική ΤV καταφέρνει να κάνει εμπορικές επιτυχίες υψηλού επιπέδου
11:30 9/12/2013
- Πηγή: TVNea
Κάποτε (όχι πολύ παλιά) η φράση «η τηλεόραση της Αμερικής» ήταν συνώνυμη στην καλύτερη περίπτωση με sitcom συνοδευόμενα από γέλιο κονσέρβας. Η εύκολη και γρήγορη συνταγή (συγκάτοικοι με διαφορές, ζευγάρια με διαφορές, φίλοι με διαφορές) είχε κατακτήσει όλη τη γη, επηρεάζοντας ακόμη και την πολύ καλή αγγλική τηλεόραση. Εδώ και κάποια χρόνια η αμερικανική τηλεόραση έχει κάνει στροφή με σειρές που αποκτούν φανατικό κοινό, με χαρακτήρες που γίνονται σημεία αναφοράς όπως οι ήρωες των μυθιστορημάτων.
Σειρές όπως The Wire, Damages,
The Walking Dead, Six Feet Under, Homeland, Game of Thrones, Dexter, Mad Men, Breaking Bad και πολλές άλλες αναλύονται, συζητιούνται και αφήνουν τα σημάδια τους στις επόμενες σειρές. Οι προφανείς λόγοι είναι ότι η Αμερική έχει μεγάλο πληθυσμό – ότι υπάρχουν περιθώρια για πολύ μεγάλα κέρδη – ότι όπου υπάρχουν λεφτά, υπάρχουν κίνητρα, υπάρχουν περιθώρια. Αυτό όμως ίσχυε και πριν τη μεταστροφή. Τώρα τι έχει αλλάξει; Τα περισσότερα από τα παραπάνω σόου είναι παραγωγές του Home Box Office, του γνωστού HBO, του καναλιού που δύσκολα κάνει λάθος.
Αν και συνδρομητικό (ή μάλλον, επειδή είναι συνδρομητικό) έχει περιθώριο (αλλά και την τόλμη) να επενδύσει σε σενάρια «δύσκολα» που δεν μοιάζουν επιτυχίες με την πρώτη. Όμως όταν η πίτα είναι 300 εκατομμύρια, τότε η επένδυση για ρισκέ σειρές υψηλής ποιότητας και ακριβής παραγωγής μπορεί να αποδώσει. Και αποδίδει. Πλέον οι σειρές που έχουν στόχο να κάνουν επιτυχία που θα φτάσει σε όλον τον κόσμο, λειτουργούν με όρους κινηματογράφου. Αυτό σημαίνει ότι μια τηλεοπτική παραγωγή μπορεί να πείσει και τους καλύτερους ηθοποιούς, σεναριογράφους, σκηνοθέτες, αλλά και τεχνικούς του σινεμά να ξεπεράσουν την επιφύλαξή τους απέναντι στην τηλεόραση και να συμμετέχουν χωρίς να φοβούνται ότι θα κακοχαρακτηριστούν.
Έτσι πείστηκε η Glenn Close για το Damages, έτσι και ο Aaron Sorkin για το Newsroom. Παράλληλα, έχει αναδυθεί το υβρίδιο του writer/producer. Αυτό σημαίνει ότι ο σεναριογράφος γράφει τα πρώτα επεισόδια και στη συνέχεια γράφει τη «Βίβλο» της σειράς. Στη «Βίβλο» καταγράφονται τα όρια και τις προϋποθέσεις για την πορεία του σεναρίου, και οι υπόλοιποι σεναριογράφοι πρέπει να την ακολουθούν πιστά. Αυτό δίνει έλεγχο στον αρχικό σεναριογράφο και την εξασφάλιση για την σταθερή ποιότητα του σεναρίου. Οι σεναριογράφοι που δουλεύουν κάτω από τον αρχικό σεναριογράφο αλλάζουν συχνά ώστε να εξελίσσονται συνέχεια οι χαρακτήρες και να μπαίνουν νέες ιδέες για την εξέλιξη της υπόθεσης. Με αυτό τον τρόπο λειτούργησε το Wire, που έχει αφήσει τηλεοπτική ιστορία Ένας ακόμη παράγοντας που σίγουρα επηρεάζει είναι το πανίσχυρο συνδικάτο των σεναριογράφων της Αμερικής.
Για να γίνει κανείς μέλος στο συνδικάτο, πρέπει να έχει δουλέψει κάποιο χρονικό διάστημα σε παραγωγές που λειτουργούν με τους όρους του συνδικάτου (σχετικά με τον κατώτατο μισθό, τις αποζημιώσεις κλπ). Το συνδικάτο απέδειξε την ισχύ του με τις μεγάλες απεργίες του 2007-2008, όταν οι σεναριογράφοι διεκδίκησαν αμοιβές που αντιστοιχούν περισσότερο στα τεράστια κέρδη των στούντιο. Μετά από τρεις μήνες συνεχόμενης απεργίας με συμμετοχή 12.000 ανθρώπων, οι διαπραγματεύσεις με τα στούντιο κατέληξαν σε συμφωνία που ικανοποίησε το 93,6% των μελών του συνδικάτου.
Ο Αrmando Ianucci, σεναριογράφος και παραγωγός του Thick of it του BBC και τώρα του Veep στο αμερικανικό HBO, έδωσε μια ομιλία στο BAFTA στην οποία ανέλυσε γιατί η βρετανική τηλεόραση δεν είναι στα επίπεδα που ήταν, ενώ η αμερικανική είναι όλο και πιο πετυχημένη. Μια φράση του μάλλον τα λέει όλα. «Ναι, υπήρξαν σημειώσεις και συζητήσεις, αλλά οι προτάσεις ήταν πάντα στο κλίμα της υποστήριξης. Όταν υπήρχε διαφορά γνώμης για κάποια απόφαση, η τελική φράση ήταν πάντα η εξής: «είναι δικό σου το σόου, δική σου η απόφαση».
Λένα Φουτσιτζή
Πηγή: lifo
Σειρές όπως The Wire, Damages,
Αν και συνδρομητικό (ή μάλλον, επειδή είναι συνδρομητικό) έχει περιθώριο (αλλά και την τόλμη) να επενδύσει σε σενάρια «δύσκολα» που δεν μοιάζουν επιτυχίες με την πρώτη. Όμως όταν η πίτα είναι 300 εκατομμύρια, τότε η επένδυση για ρισκέ σειρές υψηλής ποιότητας και ακριβής παραγωγής μπορεί να αποδώσει. Και αποδίδει. Πλέον οι σειρές που έχουν στόχο να κάνουν επιτυχία που θα φτάσει σε όλον τον κόσμο, λειτουργούν με όρους κινηματογράφου. Αυτό σημαίνει ότι μια τηλεοπτική παραγωγή μπορεί να πείσει και τους καλύτερους ηθοποιούς, σεναριογράφους, σκηνοθέτες, αλλά και τεχνικούς του σινεμά να ξεπεράσουν την επιφύλαξή τους απέναντι στην τηλεόραση και να συμμετέχουν χωρίς να φοβούνται ότι θα κακοχαρακτηριστούν.
Έτσι πείστηκε η Glenn Close για το Damages, έτσι και ο Aaron Sorkin για το Newsroom. Παράλληλα, έχει αναδυθεί το υβρίδιο του writer/producer. Αυτό σημαίνει ότι ο σεναριογράφος γράφει τα πρώτα επεισόδια και στη συνέχεια γράφει τη «Βίβλο» της σειράς. Στη «Βίβλο» καταγράφονται τα όρια και τις προϋποθέσεις για την πορεία του σεναρίου, και οι υπόλοιποι σεναριογράφοι πρέπει να την ακολουθούν πιστά. Αυτό δίνει έλεγχο στον αρχικό σεναριογράφο και την εξασφάλιση για την σταθερή ποιότητα του σεναρίου. Οι σεναριογράφοι που δουλεύουν κάτω από τον αρχικό σεναριογράφο αλλάζουν συχνά ώστε να εξελίσσονται συνέχεια οι χαρακτήρες και να μπαίνουν νέες ιδέες για την εξέλιξη της υπόθεσης. Με αυτό τον τρόπο λειτούργησε το Wire, που έχει αφήσει τηλεοπτική ιστορία Ένας ακόμη παράγοντας που σίγουρα επηρεάζει είναι το πανίσχυρο συνδικάτο των σεναριογράφων της Αμερικής.
Για να γίνει κανείς μέλος στο συνδικάτο, πρέπει να έχει δουλέψει κάποιο χρονικό διάστημα σε παραγωγές που λειτουργούν με τους όρους του συνδικάτου (σχετικά με τον κατώτατο μισθό, τις αποζημιώσεις κλπ). Το συνδικάτο απέδειξε την ισχύ του με τις μεγάλες απεργίες του 2007-2008, όταν οι σεναριογράφοι διεκδίκησαν αμοιβές που αντιστοιχούν περισσότερο στα τεράστια κέρδη των στούντιο. Μετά από τρεις μήνες συνεχόμενης απεργίας με συμμετοχή 12.000 ανθρώπων, οι διαπραγματεύσεις με τα στούντιο κατέληξαν σε συμφωνία που ικανοποίησε το 93,6% των μελών του συνδικάτου.
Ο Αrmando Ianucci, σεναριογράφος και παραγωγός του Thick of it του BBC και τώρα του Veep στο αμερικανικό HBO, έδωσε μια ομιλία στο BAFTA στην οποία ανέλυσε γιατί η βρετανική τηλεόραση δεν είναι στα επίπεδα που ήταν, ενώ η αμερικανική είναι όλο και πιο πετυχημένη. Μια φράση του μάλλον τα λέει όλα. «Ναι, υπήρξαν σημειώσεις και συζητήσεις, αλλά οι προτάσεις ήταν πάντα στο κλίμα της υποστήριξης. Όταν υπήρχε διαφορά γνώμης για κάποια απόφαση, η τελική φράση ήταν πάντα η εξής: «είναι δικό σου το σόου, δική σου η απόφαση».
Λένα Φουτσιτζή
Πηγή: lifo
Keywords
the walking dead, six feet under, game of thrones, walking dead, mad men, breaking bad, box office, glenn close, wire, damages, game, dexter, mad, men, home, box, office, hbo, σημαίνει, aaron, υβρίδιο, επηρεάζει, ισχύ, απεργιες, απεργια, συμμετοχή, bbc, lifo, απεργιες αυριο, απεργιες σημερα, Καλή Χρονιά, madwalk, glenn close, the walking dead, αμοιβες, walking dead, hbo, breaking bad, υβρίδιο, σινεμα, τηλεοραση, bbc, game, game of thrones, lifo, mad, office, αμερικη, γελιο, γινει, γινονται, διαστημα, δικη, εξελιξη, επηρεάζει, επιτυχια, ζευγαρια, ιδεες, ηρωες, ομιλια, κλιμα, λαθος, λεφτα, μηνες, παντα, ορια, ποιοτητα, σειρες, σιγουρα, συνεχεια, συμμετοχή, σημαδια, σκηνοθετες, συνταγη, σοου, ισχύ, aaron, box office, box, damages, dexter, επεισοδια, φιλοι, home, mad men, men, σημαίνει, six feet under, υπαρχουν λεφτα, wire
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Φρίκη σε κηδεία στην Φθιώτιδα: Έβαλαν στο φέρετρο...
- Χιόνια την Τετάρτη ακόμη και στην Αθήνα
- Έκανε την μεγάλη έκπληξη: Ποια μπουζούκια; Σε club θα εμφανίζεται η Δέσποινα Βανδή!
- Ευαγγελία Αραβανή: Γιατί επέλεξε το τρυφερό Unchained Melody στο live του Dancing; (Video)
- 12 Χρόνια Σκλάβος, του Στιβ Μακουίν
- Δωδεκα μονόφυλλα - Κ. Π. Καβάφης
- Video: The Noise Figures – “Out Of Your Mind”
- Κυριακή με το 3ο Rockin Xmas Bazaar
- Grammy 2014: Υποψηφιότητες & Προβλέψεις για τους Νικητές!
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις TVNea
- Φρίκη σε κηδεία στην Φθιώτιδα: Έβαλαν στο φέρετρο...
- Έκανε την μεγάλη έκπληξη: Ποια μπουζούκια; Σε club θα εμφανίζεται η Δέσποινα Βανδή!
- Έγινε και αυτό: O Σχορτσιανίτης με χλαμύδα διαφημίζει χάμπουργκερ..
- Γιατί οι Αμερικανοί κάνουν καλές σειρές; Πώς η αμερικανική ΤV καταφέρνει να κάνει εμπορικές επιτυχίες υψηλού επιπέδου
- Βίντεο: Πέσαν τα τσιμέντα στον Σφακιανάκη!
- Πρωταθλήτρια Ευρώπης στη φορολόγηση η Ελλάδα! - Η χώρα μας στο "Top 5" στη φορολογία ακινήτων!
- Τελευταία Νέα TVNea
- Γιατί οι Αμερικανοί κάνουν καλές σειρές; Πώς η αμερικανική ΤV καταφέρνει να κάνει εμπορικές επιτυχίες υψηλού επιπέδου
- Έγινε και αυτό: O Σχορτσιανίτης με χλαμύδα διαφημίζει χάμπουργκερ..
- Βίντεο: Πέσαν τα τσιμέντα στον Σφακιανάκη!
- Φρίκη σε κηδεία στην Φθιώτιδα: Έβαλαν στο φέρετρο...
- Έκανε την μεγάλη έκπληξη: Ποια μπουζούκια; Σε club θα εμφανίζεται η Δέσποινα Βανδή!
- Πρωταθλήτρια Ευρώπης στη φορολόγηση η Ελλάδα! - Η χώρα μας στο "Top 5" στη φορολογία ακινήτων!
- Το φαινόμενο "What Does The Fox Say?"
- Σήμερα στη σειρά "Με τα Παντελόνια Κάτω"!
- Βρήκαν ταφόπλακα στο Κοινοβούλιο
- Kαι δεν της το είχαμε! Βρέθηκε η διάδοχος της Beyonce;
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- H Katerine Duska στο Faust για δύο μοναδικές εμφανίσεις!
- Ο χορός Ουγγαρέζου-Πετρετζίκη στον καιρό! (Video)
- 12 Χρόνια Σκλάβος, του Στιβ Μακουίν
- Κυβέρνηση: Δεν θα ανεχθούμε άλλα «παιχνίδια» από την τρόικα
- Ντέπυ Γκολεμά: Πως σχολίασε τις συμμετοχές στο "The Voice";
- Οι online κριτικοί της Νέας Υόρκης ψηφίζουν «12 Years a Slave» και «Gravity»
- Οι Κριτικοί της Βοστόνης ορκίζονται στο «12 Years a Slave»
- Τα άτακτα παιδιά: Ομαδική έκθεση στην αίθουσα τέχνης "εκφραση – γιαννα γραμματοπουλου"
- Αρχίζει η δίκη για τους νεκρούς στη Marfin