Ο υμνητής του βιασμού...
11:30 7/9/2020
- Πηγή: Kafeneio-gr
...και η έκθεση της ιδιωτικής ζωής στις οθόνες...
Η χυδαία εξύμνηση του βιασμού από έναν συμμετέχοντα στο reality Big Brother μπορεί να είναι ακραία, αλλά επαναφέρει στο προσκήνιο το ευρύτερο ζήτημα της τάσης ειδικά των νέων να εκθέτουν συστηματικά στα...
social media και στην τηλεόραση τις προσωπικές στιγμές τους, την ιδιωτική ζωή τους, που μέχρι πρότινος ο καθένας την κρατούσε "κρυφή".
Η ζωή του ατόμου, οι απόψεις του, οι καθημερινές δραστηριότητες, οι επιλογές του, τα χόμπι του "οφείλουν και πρέπει" να δημοσιοποιούνται στις διαφόρων ειδών οθόνες.
Ακριβώς αυτό το "οφείλουν και πρέπει" είναι που καταδυναστεύει, είτε εν γνώσει τους, είτε όχι τα άτομα: Διότι το άτομο εκείνο που ακόμα θέλει να κρατά "κρυφές" κάποιες (ή ακόμα και όλες) τις ιδιωτικές στιγμές του, θα παραγκωνιστεί, θα απομονωθεί ως ένα βαθμό κοινωνικά.
Η στάση του θα στιγματιστεί ως περίεργη, οπισθοδρομική και εκτός μόδας, αφού σήμερα η μονομερής και επιλεκτική έκθεση, φιλτραρισμένη μέσα από τις εφαρμογές της διαδικτυακής κοινωνικής δικτύωσης, τείνει να θεωρείται αποδεκτή κοινωνική συμπεριφορά και νόρμα.
Ένα σύγχρονο λοιπόν ιδεώδες του κόσμου έχει προταθεί στους σημερινούς ανθρώπους. Ενός κόσμου χαοτικού, αποτελούμενου από κοινωνικά και ιστορικά ανερμάτιστες μονάδες, χωρίς σταθερές συλλογικές αναφορές και χωρίς άλλο προορισμό, πέραν της αναζήτησης της κοινωνικής αναγνώρισης και της καταναλωτικής τους αυτοπραγμάτωσης στο αέναο παρόν. Είναι ένα ιδεώδες του "ανοικτού", ένα πλανητικό ιδεώδες του "ανθρώπινου" γενικώς, επαναλαμβανόμενο στο άπειρο μέσα από εικόνες "απλωμένες" σε έναν οικουμενικό χώρο.
Η βύθιση σε επιφανειακή κενότητα
Όμως τα άτομα αντιλαμβάνονται σε κάποιες περιπτώσεις διαισθητικά ότι αυτό το υποτιθέμενο γενικό ιδεώδες του ανοικτού κόσμου, ή του οικουμενικού, ή του "ανθρώπινου", είναι απατηλό. Και αυτή ακριβώς η απάτη τα εμποδίζει να τοποθετούνται και να δρουν στο συλλογικό, πραγματικό και ανομοιογενή χώρο της ζωής τους, που είναι θα λέγαμε "εδαφοποιημένος", "τσιτωμένος" και διασχίζεται από δυνάμεις σε διαρκή σύγκρουση.
Είναι λοιπόν μορφές SOS τα μηνύματα που ανταλλάσσονται (λόγου χάρη) στις διάφορες διαδικτυακές πλατφόρμες μεταξύ των χρηστών της κοινωνικής δικτύωσης; Τι είναι άραγε αυτό το δήθεν άνοιγμα στον ξένο, στον Άλλο, στον μη οικείο, στον άγνωστο; Είναι εύλογο και θεμιτό να θέσει κάποιος τέτοια ερωτήματα.
Μπορούμε πράγματι να φανταστούμε πολίτες που ζουν στη βάση κοινών νομικών κανόνων, τοποθετημένους σε παράλληλες γραμμές, ή σε γραμμές που τέμνονται εικονικά μέσα σε έναν ομογενοποιημένο χώρο. Ας υποθέσουμε ότι το διαδίκτυο είναι ένας τέτοιος χώρος. Μέσα σε αυτόν εκφράζονται μεταξύ άλλων η οδύνη και η δυσφορία των νέων ιδίως ατόμων που χειρίζονται καθημερινά τα δίκτυα επικοινωνίας και βυθίζονται συχνά σε μια επιφανειακή κενότητα.
«Ο σημερινός δυτικός άνθρωπος ζει μια απολύτως παραιτημένη εποχή. Αυτό διαπιστώνεται από τη μη αποδοχή κανενός θετικού Απολύτου. Μοναδικές υποψήφιες για το Απόλυτο είναι οι αρνητικές πράξεις. Ο ψυχισμός του έχει εξαντληθεί. Μα υπάρχει σήμερα τίποτε που να μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς απόλυτα σπουδαίο και μεγάλο, ώστε να το πραγματοποιήσει με όλες του τις δυνάμεις;» (Ρ. Μούζιλ, Ο άνθρωπος χωρίς ιδιότητες).
Απατηλή διέξοδος η έκθεση στις οθόνες
Ποια διέξοδο προτείνουν λοιπόν οι άνθρωποι αυτοί στον εαυτό τους; Κάποιες φορές επιχειρούν να το "παίξουν" εξαιρετικοί, διαφορετικοί, καινοτόμοι, ιδιαίτεροι κλπ., ώστε μέσα από το lifestyle της ιδιαιτερότητάς τους, να δηλώσουν εμφατικά την παρουσία τους. Ο Γεώργιος Πωπ, χρονογράφος, ειρωνευόμενος τα αστικά ήθη του Μεσοπολέμου, ήδη από το 1938, έγραφε:
«Μεταξύ των διανοουμένων και των καλλιτεχνών αποτελούν εξαίρεση οι θέλοντες να εμφανίζονται όμοιοι με τους άλλους θνητούς… Είναι καλό να γνωρίζουν ωστόσο όσοι έχουν καλλιτεχνικές ιδιοτροπίες, ότι οι μεγάλοι συγγραφείς απέκτησαν τέτοιες ιδιοτροπίες αφού πρώτα έγιναν μεγάλοι… Συνήθως αι ιδιοτροπίαι, αι μη επιβεβλημέναι από την νόσον ή την κόπωσιν, είναι δείγματα ουχί μεγαλοφυΐας, αλλά προμηνύματα γεροντικής βλακείας. Η δε γεροντική βλακεία εκδηλούται εις πάσαν ηλικία…» (Έθνος, 21/01/1938).
Ακόμα λοιπόν και να υποθέσουμε ότι υπάρχει σε ορισμένα άτομα κάποια ιδιαιτερότητα άξια λόγου (κάποιο είδος "δαιμονίου", ας πούμε), ο εγκλωβισμός αυτού του "δαιμονίου" στις ονειροφαντασίες και η φυλάκιση του στην ατομική ονειροπόληση μοιάζει με ιεροσυλία και ύβρη που διαπράττει ο "ευαίσθητος", ο "αντιφατικός", ο "ψυχολογικά εύθραυστος", ο "ιδιαίτερος". Τότε η ευλογία του παραπάνω "δαιμονίου", μπορεί να μετατραπεί σε κατάρα.
Έτσι το άτομο αδυνατεί να μετατρέψει την σπίθα μέσα του σε φλόγα, την φλόγα σε φωτιά, διότι εντοιχισμένο μέσα στις καταχρηστικές εξιδανικεύσεις του εαυτού, υποφέρει από έλλειψη "οξυγόνου". Σταδιακά, θα "πεθάνει" από ασφυξία και θα σβήσει, όπως η φλόγα του κεριού μέσα σε ένα αεροστεγές κουτί, αφού καταναλώσει όλο τον εσωτερικό διαθέσιμο αέρα...
Σαρηγιαννίδη Ευγενία
slpress.gr
Η χυδαία εξύμνηση του βιασμού από έναν συμμετέχοντα στο reality Big Brother μπορεί να είναι ακραία, αλλά επαναφέρει στο προσκήνιο το ευρύτερο ζήτημα της τάσης ειδικά των νέων να εκθέτουν συστηματικά στα...
social media και στην τηλεόραση τις προσωπικές στιγμές τους, την ιδιωτική ζωή τους, που μέχρι πρότινος ο καθένας την κρατούσε "κρυφή".
Η ζωή του ατόμου, οι απόψεις του, οι καθημερινές δραστηριότητες, οι επιλογές του, τα χόμπι του "οφείλουν και πρέπει" να δημοσιοποιούνται στις διαφόρων ειδών οθόνες.
Ακριβώς αυτό το "οφείλουν και πρέπει" είναι που καταδυναστεύει, είτε εν γνώσει τους, είτε όχι τα άτομα: Διότι το άτομο εκείνο που ακόμα θέλει να κρατά "κρυφές" κάποιες (ή ακόμα και όλες) τις ιδιωτικές στιγμές του, θα παραγκωνιστεί, θα απομονωθεί ως ένα βαθμό κοινωνικά.
Η στάση του θα στιγματιστεί ως περίεργη, οπισθοδρομική και εκτός μόδας, αφού σήμερα η μονομερής και επιλεκτική έκθεση, φιλτραρισμένη μέσα από τις εφαρμογές της διαδικτυακής κοινωνικής δικτύωσης, τείνει να θεωρείται αποδεκτή κοινωνική συμπεριφορά και νόρμα.
Ένα σύγχρονο λοιπόν ιδεώδες του κόσμου έχει προταθεί στους σημερινούς ανθρώπους. Ενός κόσμου χαοτικού, αποτελούμενου από κοινωνικά και ιστορικά ανερμάτιστες μονάδες, χωρίς σταθερές συλλογικές αναφορές και χωρίς άλλο προορισμό, πέραν της αναζήτησης της κοινωνικής αναγνώρισης και της καταναλωτικής τους αυτοπραγμάτωσης στο αέναο παρόν. Είναι ένα ιδεώδες του "ανοικτού", ένα πλανητικό ιδεώδες του "ανθρώπινου" γενικώς, επαναλαμβανόμενο στο άπειρο μέσα από εικόνες "απλωμένες" σε έναν οικουμενικό χώρο.
Η βύθιση σε επιφανειακή κενότητα
Όμως τα άτομα αντιλαμβάνονται σε κάποιες περιπτώσεις διαισθητικά ότι αυτό το υποτιθέμενο γενικό ιδεώδες του ανοικτού κόσμου, ή του οικουμενικού, ή του "ανθρώπινου", είναι απατηλό. Και αυτή ακριβώς η απάτη τα εμποδίζει να τοποθετούνται και να δρουν στο συλλογικό, πραγματικό και ανομοιογενή χώρο της ζωής τους, που είναι θα λέγαμε "εδαφοποιημένος", "τσιτωμένος" και διασχίζεται από δυνάμεις σε διαρκή σύγκρουση.
Είναι λοιπόν μορφές SOS τα μηνύματα που ανταλλάσσονται (λόγου χάρη) στις διάφορες διαδικτυακές πλατφόρμες μεταξύ των χρηστών της κοινωνικής δικτύωσης; Τι είναι άραγε αυτό το δήθεν άνοιγμα στον ξένο, στον Άλλο, στον μη οικείο, στον άγνωστο; Είναι εύλογο και θεμιτό να θέσει κάποιος τέτοια ερωτήματα.
Μπορούμε πράγματι να φανταστούμε πολίτες που ζουν στη βάση κοινών νομικών κανόνων, τοποθετημένους σε παράλληλες γραμμές, ή σε γραμμές που τέμνονται εικονικά μέσα σε έναν ομογενοποιημένο χώρο. Ας υποθέσουμε ότι το διαδίκτυο είναι ένας τέτοιος χώρος. Μέσα σε αυτόν εκφράζονται μεταξύ άλλων η οδύνη και η δυσφορία των νέων ιδίως ατόμων που χειρίζονται καθημερινά τα δίκτυα επικοινωνίας και βυθίζονται συχνά σε μια επιφανειακή κενότητα.
«Ο σημερινός δυτικός άνθρωπος ζει μια απολύτως παραιτημένη εποχή. Αυτό διαπιστώνεται από τη μη αποδοχή κανενός θετικού Απολύτου. Μοναδικές υποψήφιες για το Απόλυτο είναι οι αρνητικές πράξεις. Ο ψυχισμός του έχει εξαντληθεί. Μα υπάρχει σήμερα τίποτε που να μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς απόλυτα σπουδαίο και μεγάλο, ώστε να το πραγματοποιήσει με όλες του τις δυνάμεις;» (Ρ. Μούζιλ, Ο άνθρωπος χωρίς ιδιότητες).
Απατηλή διέξοδος η έκθεση στις οθόνες
Ποια διέξοδο προτείνουν λοιπόν οι άνθρωποι αυτοί στον εαυτό τους; Κάποιες φορές επιχειρούν να το "παίξουν" εξαιρετικοί, διαφορετικοί, καινοτόμοι, ιδιαίτεροι κλπ., ώστε μέσα από το lifestyle της ιδιαιτερότητάς τους, να δηλώσουν εμφατικά την παρουσία τους. Ο Γεώργιος Πωπ, χρονογράφος, ειρωνευόμενος τα αστικά ήθη του Μεσοπολέμου, ήδη από το 1938, έγραφε:
«Μεταξύ των διανοουμένων και των καλλιτεχνών αποτελούν εξαίρεση οι θέλοντες να εμφανίζονται όμοιοι με τους άλλους θνητούς… Είναι καλό να γνωρίζουν ωστόσο όσοι έχουν καλλιτεχνικές ιδιοτροπίες, ότι οι μεγάλοι συγγραφείς απέκτησαν τέτοιες ιδιοτροπίες αφού πρώτα έγιναν μεγάλοι… Συνήθως αι ιδιοτροπίαι, αι μη επιβεβλημέναι από την νόσον ή την κόπωσιν, είναι δείγματα ουχί μεγαλοφυΐας, αλλά προμηνύματα γεροντικής βλακείας. Η δε γεροντική βλακεία εκδηλούται εις πάσαν ηλικία…» (Έθνος, 21/01/1938).
Ακόμα λοιπόν και να υποθέσουμε ότι υπάρχει σε ορισμένα άτομα κάποια ιδιαιτερότητα άξια λόγου (κάποιο είδος "δαιμονίου", ας πούμε), ο εγκλωβισμός αυτού του "δαιμονίου" στις ονειροφαντασίες και η φυλάκιση του στην ατομική ονειροπόληση μοιάζει με ιεροσυλία και ύβρη που διαπράττει ο "ευαίσθητος", ο "αντιφατικός", ο "ψυχολογικά εύθραυστος", ο "ιδιαίτερος". Τότε η ευλογία του παραπάνω "δαιμονίου", μπορεί να μετατραπεί σε κατάρα.
Έτσι το άτομο αδυνατεί να μετατρέψει την σπίθα μέσα του σε φλόγα, την φλόγα σε φωτιά, διότι εντοιχισμένο μέσα στις καταχρηστικές εξιδανικεύσεις του εαυτού, υποφέρει από έλλειψη "οξυγόνου". Σταδιακά, θα "πεθάνει" από ασφυξία και θα σβήσει, όπως η φλόγα του κεριού μέσα σε ένα αεροστεγές κουτί, αφού καταναλώσει όλο τον εσωτερικό διαθέσιμο αέρα...
Σαρηγιαννίδη Ευγενία
slpress.gr
Keywords
big brother, big, brother, media, άπειρο, sos, lifestyle, σπιθα, αξια, θεμα εκθεσης 2012, φωτια, εικονες, οθονες, τηλεοραση, φλογα, ανθρωπος, άπειρο, ατομο, διαδικτυο, δικτυα, ευλογια, ηθη, υπαρχει, εκθεση, ελλειψη, εποχη, εφαρμογες, ζωη, ζωης, ειδος, μηνυματα, νορμα, πλατφορμες, συγχρονο, τι ειναι, οδυνη, brother, big, lifestyle, media, μοιαζει, sos
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- Αποχώρησε από πάνελ του Σκάϊ ο δημοσιογράφος Αν. Πετρόπουλος- Σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το Big Brother (vid)
- ΧΕΙΜΩΝΑΣ 2021 ΚΑΙΡΟΣ- ΜΕΡΟΜΗΝΙΑ
- ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΟΓΑ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ: Πληρωμές Οκτωβρίου για όλους! Πίνακες ΙΚΑ ΕΦΚΑ ΟΑΕΕ
- Αναδρομικά: Ποιοι και πότε θα "μοιραστούν" 1,55 δισ. ευρώ
- Τρόμος στην Αθήνα για τον «δράκο των ασανσέρ» – Επιτέθηκε σε 18χρονη
- Ανοικτά της Κύπρου η γαλλική φρεγάτα La Fayette - Οι κινήσεις εν μέσω των εξελίξεων στην Αν. Μεσόγειο
- Πρόγραμμα «Γέφυρα»: Ποιοι ιδιοκτήτες ακινήτων δικαιούνται επιδότηση δανείου – Αναλυτικά τα ποσά
- Αποσύρονται χορηγοί από το big brother
- The Turkey-Cyprus-Israel area and Greece
- Why the United States needs to put its weight behind France in the Mediterranean
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Kafeneio-gr
- Τελευταία Νέα Kafeneio-gr
- «Αριστεία» και στα Χανιά...
- Πόσο τυχαία είναι η φωτιά στον ΧΥΤΑ της Κεφαλονιάς;...
- "Ανέκδοτο"...
- Πέτσας καλεί ΕΣΡ και ΣΚΑΪ για το χυδαίο σχόλιο στο Big Brother...
- Διπλωματικός «πυρετός» για τον πόλεμο νευρών από την Άγκυρα...
- Όταν o τηλεοπτικός βόθρος αναδεύεται...
- Το σχέδιο Μέρκελ για διάλογο και προσφυγή στη Χάγη
- Εκατομμύρια μεθυσμένες γερμανικές σφήκες εισέβαλαν στη Βρετανία
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- ΦΕΚ: Πώς θα λειτουργήσουν τα Πανεπιστήμια κατά το νέο ακαδημαϊκό έτος – Δημοσιεύτηκε η απόφαση
- Πρόστιμα 17.000 ευρώ για παρεμπόριο σε Αττική και Χαλκίδα
- Κοροναϊός: Κατέληξε ασθενής στο «Σωτηρία» – Στους 286 οι νεκροί
- Ευαγγέλιο Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2020 – Γέννηση της Παναγίας
- Κοροναϊός και γρίπη: Μια περίπλοκη συνύπαρξη
- The Turkey-Cyprus-Israel area and Greece
- Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος στον γάμο της δημοσιογράφου Ανθής Βούλγαρη
- Τρόμος στην Αθήνα για τον «δράκο των ασανσέρ» – Επιτέθηκε σε 18χρονη