Θόδωρος Αγγελόπουλος, o ποιητής της ανθρώπινης περιπέτειας
18:48 2/2/2012
- Πηγή: Ksipnistere
Γράφει η Δήμητρα Σμυρνή
Για το Θόδωρο Αγγελόπουλο, το σκηνοθέτη-ποιητή, γράφτηκαν πολλά. Γράφτηκαν, όταν πρωτοπαρουσιάστηκε κι έφερε στον κινηματογράφο την ποίηση της εικόνας, όταν καθιερώθηκε παγκόσμια, σπάζοντας τα σύνορα της Ελλάδας, όταν χάθηκε ξαφνικά, γυρίζοντας την...........
τελευταία του ταινία.
Τα περισσότερα απ’ όσα γράφτηκαν ήταν ύμνοι. Κάποιοι βέβαια έσπευσαν
αμέσως μετά το θάνατό του να τον επαναφέρουν στις καθημερινές ανθρώπινες διαστάσεις, τονίζοντας πιθανά μειονεκτήματα του χαρακτήρα του, χωρίς όμως να καταφέρουν να μειώσουν στο ελάχιστο το καλλιτεχνικό του ανάστημα.
Ο Αγγελόπουλος ήταν μεγάλος. Ήταν μεγάλος, γιατί ζωγράφισε την εικόνα της πατρίδας του, χωρίς εκπτώσεις και συμβιβασμούς, κόντρα στο ρεύμα, μέσα από την αγωνιώδη προσωπική του ματιά.
Ήταν ο σκηνοθέτης που τόλμησε με την πρώτη του ταινία, την «Αναπαράσταση», να αντιπαραθέσει στην αυτοκρατορία του αμερικάνικου κινηματογράφου, του κινηματογράφου με την ασύλληπτη ταχύτητα των εικόνων και την προβολή της βίας ως φυσικού φαινομένου, τα δικά του αργά ποιητικά πλάνα, δίνοντας συγκλονιστικά το πορτρέτο της ελληνικής επαρχίας, σε άσπρο-μαύρο, ντυμένο με ηπειρώτικα μοιρολόγια.
Ήταν ο σκηνοθέτης, που ξεκινούσε από πολύ μακριά κι από πολύ βαθιά. Ξεκινούσε από την ομηρική ποίηση, άγγιζε τους αρχαίους τραγικούς, για να καταλήξει στους μεγάλους νεότερους Έλληνες ποιητές, με μία φυσικότητα, που θύμιζε την άρρηκτη συνέχεια του ελληνικού ποιητικού λόγου μέσα από τους αιώνες. Γιατί ο λόγος του Αγγελόπουλου –έγραφε ο ίδιος τα σενάρια στις ταινίες του- ο ποιητικός του λόγος, ήταν πάντα η ραχοκοκαλιά των εικόνων του.
Οι ταινίες του ήταν τα κύματα της ίδιας θάλασσας.
Άλλοτε τον βασανίζει η νοσταλγία του Οδυσσέα –«Ταξίδι στα Κύθηρα», «Το βλέμμα του Οδυσσέα»- ενός σύγχρονου Οδυσσέα, που, επιστρέφοντας στην πατρίδα του, βρίσκει έναν τόπο αλλοτριωμένο, έναν τόπο χαμένο για πάντα.
Άλλοτε ζωντανεύει το μύθο των Ατρειδών –«Ο θίασος»- με τα παιχνίδια της εξουσίας, την προδοσία, την εκδίκηση, ανασταίνοντας μέσα από το μύθο την Ελλάδα της Αντίστασης και του Εμφυλίου μ’ έναν μοναδικό τρόπο. Ταινία που θεωρείται από τους κριτικούς μια από τις δέκα καλύτερες ταινίες του Παγκόσμιου Κινηματογράφου.
Άλλοτε συνδέει οδυνηρά το παρελθόν με το παρόν του Ελληνισμού –«Μεγαλέξανδρος»- ακουμπώντας πάνω σε στίχους του Σεφέρη.
Άλλοτε αγγίζει το φόβο του θανάτου –«Μια αιωνιότητα και μια μέρα»- αλλά και τη λύτρωση μέσα από τη μνήμη και τη συνειδητοποίηση της ουσιαστικής ομορφιάς της ζωής.
Άλλοτε ανατέμνει με πίκρα τη μοίρα των οραμάτων, που ξεψυχούν μέσα στο χρόνο, «Η σκόνη του χρόνου».
Ατέλειωτες εικόνες, αργές, ακολουθώντας τους φυσικούς ρυθμούς της ζωής, ποιητικές, δοσμένες από γωνίες, που μόνο ο δικός του φακός μπορούσε να συλλάβει… Ατέλειωτες εικόνες, ντυμένες με τη μουσική της Ελένης Καραϊνδρου, μουσική βαθιά ατμοσφαιρική, που έγινε έν
Για το Θόδωρο Αγγελόπουλο, το σκηνοθέτη-ποιητή, γράφτηκαν πολλά. Γράφτηκαν, όταν πρωτοπαρουσιάστηκε κι έφερε στον κινηματογράφο την ποίηση της εικόνας, όταν καθιερώθηκε παγκόσμια, σπάζοντας τα σύνορα της Ελλάδας, όταν χάθηκε ξαφνικά, γυρίζοντας την...........
τελευταία του ταινία.
Τα περισσότερα απ’ όσα γράφτηκαν ήταν ύμνοι. Κάποιοι βέβαια έσπευσαν
Ο Αγγελόπουλος ήταν μεγάλος. Ήταν μεγάλος, γιατί ζωγράφισε την εικόνα της πατρίδας του, χωρίς εκπτώσεις και συμβιβασμούς, κόντρα στο ρεύμα, μέσα από την αγωνιώδη προσωπική του ματιά.
Ήταν ο σκηνοθέτης που τόλμησε με την πρώτη του ταινία, την «Αναπαράσταση», να αντιπαραθέσει στην αυτοκρατορία του αμερικάνικου κινηματογράφου, του κινηματογράφου με την ασύλληπτη ταχύτητα των εικόνων και την προβολή της βίας ως φυσικού φαινομένου, τα δικά του αργά ποιητικά πλάνα, δίνοντας συγκλονιστικά το πορτρέτο της ελληνικής επαρχίας, σε άσπρο-μαύρο, ντυμένο με ηπειρώτικα μοιρολόγια.
Ήταν ο σκηνοθέτης, που ξεκινούσε από πολύ μακριά κι από πολύ βαθιά. Ξεκινούσε από την ομηρική ποίηση, άγγιζε τους αρχαίους τραγικούς, για να καταλήξει στους μεγάλους νεότερους Έλληνες ποιητές, με μία φυσικότητα, που θύμιζε την άρρηκτη συνέχεια του ελληνικού ποιητικού λόγου μέσα από τους αιώνες. Γιατί ο λόγος του Αγγελόπουλου –έγραφε ο ίδιος τα σενάρια στις ταινίες του- ο ποιητικός του λόγος, ήταν πάντα η ραχοκοκαλιά των εικόνων του.
Οι ταινίες του ήταν τα κύματα της ίδιας θάλασσας.
Άλλοτε τον βασανίζει η νοσταλγία του Οδυσσέα –«Ταξίδι στα Κύθηρα», «Το βλέμμα του Οδυσσέα»- ενός σύγχρονου Οδυσσέα, που, επιστρέφοντας στην πατρίδα του, βρίσκει έναν τόπο αλλοτριωμένο, έναν τόπο χαμένο για πάντα.
Άλλοτε ζωντανεύει το μύθο των Ατρειδών –«Ο θίασος»- με τα παιχνίδια της εξουσίας, την προδοσία, την εκδίκηση, ανασταίνοντας μέσα από το μύθο την Ελλάδα της Αντίστασης και του Εμφυλίου μ’ έναν μοναδικό τρόπο. Ταινία που θεωρείται από τους κριτικούς μια από τις δέκα καλύτερες ταινίες του Παγκόσμιου Κινηματογράφου.
Άλλοτε συνδέει οδυνηρά το παρελθόν με το παρόν του Ελληνισμού –«Μεγαλέξανδρος»- ακουμπώντας πάνω σε στίχους του Σεφέρη.
Άλλοτε αγγίζει το φόβο του θανάτου –«Μια αιωνιότητα και μια μέρα»- αλλά και τη λύτρωση μέσα από τη μνήμη και τη συνειδητοποίηση της ουσιαστικής ομορφιάς της ζωής.
Άλλοτε ανατέμνει με πίκρα τη μοίρα των οραμάτων, που ξεψυχούν μέσα στο χρόνο, «Η σκόνη του χρόνου».
Ατέλειωτες εικόνες, αργές, ακολουθώντας τους φυσικούς ρυθμούς της ζωής, ποιητικές, δοσμένες από γωνίες, που μόνο ο δικός του φακός μπορούσε να συλλάβει… Ατέλειωτες εικόνες, ντυμένες με τη μουσική της Ελένης Καραϊνδρου, μουσική βαθιά ατμοσφαιρική, που έγινε έν
Keywords
Θόδωρος Αγγελόπουλος, ποιητης, αγγελοπουλος, ελλαδα, εκπτωσεις, μνήμη, μνήμη, γωνιες, εικονες, κοντρα, μουσικη, παιχνιδια, ταινιες, υμνοι, βλεμμα, δημητρα, εγινε, ζωης, εικονα, κυματα, λυτρωση, μαυρο, μακρια, ματια, μοιρα, μοιρολογια, παντα, ποιηση, ρευμα, συνεχεια, χαθηκε, αιωνες, ασπρο, εκδικηση, φακος, ηπειρωτικα, ποιητες
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- Επαναχρηματοδότηση των Επιχειρήσεων, επιμήκυνση των δανείων με την εγγύηση του ΤΕΜΠΜΕ
- Βουλευτίνα της αντιπολίτευσης έγκυος από Πρωτοκλασάτο Υπουργό
- Αμάν, αμάν..Έγκυος πασίγνωστη βουλευτής από κορυφαίο υπουργό
- Κοινή θέση για Forthnet, HOL, On Telecoms και WIND για VDSL...
- Αντιμνημονιακή Κίνηση Ε.ΛΑ.Δ.Α συγκροτούν Θεοδωράκης - Γλέζος
- Το πιο καταθλιπτικό τραγούδι όλων των εποχών
- Ο τελευταίος και μοναδικός τεχνίτης που φτιάχνει μπαούλα
- Πανελλαδική πανδικαστική συγκέντρωση
- Επιστολή Ιερώνυμου στον πρωθυπουργό: «Ύποπτη η εμμονή σε αποτυχημένες συνταγές»!
- Τι μπλούζα φόρεσε η Ελένη Μενεγάκη που προκάλεσε έκπληξη και στην ίδια;
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Ksipnistere
- ΕΣΧΑΤΗ ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ! ΕΙΧΕ ΗΔΗ ΠΡΟΣΥΜΦΩΝΗΣΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΓΕΡΜΑΝΟΥ ΥΠΕΡΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ!
- ΑΥΤΟ ΘΑ ΠΕΙ ΗΓΕΤΗΣ ΠΟΥ ΧΤΥΠΑΕΙ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΤΡΑΠΕΖΟΠΙΣΤΩΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ (ΠΤΕ)
- Γιατί δεν διάβασα το μνημόνιο
- Βρες τη μουσική Βασίλη
- Θόδωρος Αγγελόπουλος, o ποιητής της ανθρώπινης περιπέτειας
- Βία από τα ΜΑΤ στο Κορυδαλλό για τα …μάτια του Μ. Χρυσοχοΐδη
- KKE:ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
- Μήνυση κατά παντός υπευθύνου θα υποβάλλουν οι Λαρισαίοι φορτηγατζήδες
- ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΩΝ ΗΠΑ
- "Χαρτογράφηση της Πελοποννήσου" ομιλία του Γ. Τόλιου στο ΔΑΝΑΟ Αργους
- Τελευταία Νέα Ksipnistere
- Θόδωρος Αγγελόπουλος, o ποιητής της ανθρώπινης περιπέτειας
- ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΩΝ ΗΠΑ
- Βία από τα ΜΑΤ στο Κορυδαλλό για τα …μάτια του Μ. Χρυσοχοΐδη
- "Χαρτογράφηση της Πελοποννήσου" ομιλία του Γ. Τόλιου στο ΔΑΝΑΟ Αργους
- ΑΥΤΟ ΘΑ ΠΕΙ ΗΓΕΤΗΣ ΠΟΥ ΧΤΥΠΑΕΙ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΤΡΑΠΕΖΟΠΙΣΤΩΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ (ΠΤΕ)
- Μήνυση κατά παντός υπευθύνου θα υποβάλλουν οι Λαρισαίοι φορτηγατζήδες
- Μικροί άνθρωποι ... σε μεγάλες θέσεις!
- KKE:ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
- ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΠΡΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ
- Οταν ο πατος του βαρελιου φιληθηκε με το μακελειο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- Κλειστά θα παραμείνουν το Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας
- Συνέλαβαν 50 άτομα που κατηγορούνται για παιδεραστία
- Γιατί Μάγκι; Γιατί;
- Ν.Δ. : Εξεταστική μετά τις εκλογές... - ΓΑΠ: Εξεταστική τώρα...
- ΕΚΤΑΚΤΟ: Αναμένεται επίσημη ανακοίνωση Eurobank Alpha…
- Αντιμνημονιακή Κίνηση Ε.ΛΑ.Δ.Α συγκροτούν Θεοδωράκης - Γλέζος
- Γ. Παπανδρέου: Εμείς σώσαμε τη χώρα από την καταστροφή
- ΒΙΝΤΕΟ: Όταν ένας Έλληνας είναι… «τεράστιος»!!
- Ξεπέρασαν τους 100 οι νεκροί από την κακοκαιρία στην Ευρώπη