Βιοηθική καί κοινωνική – Προσέγγιση των όριων της ιατρικής
22:15 30/9/2011
- Πηγή: Ksipnistere
1. Εισαγωγικά
Τα τελευταία χρόνια γνώρισαν μεγάλη πρόοδο οι επιστήμες υγείας, λύθηκαν χρόνια ιατρικά προβλήματα, ανακαλύφθηκαν νέα φάρμακα, εφαρμόσθηκαν νέες θεραπευτικές μέθοδοι, αναπτύχθηκε η ιατρική τεχνολογία, δόθηκε μεγάλη βαρύτητα στην εξειδίκευση και έγινε πιο αποτελεσματικό το έργο των ιατρών. Η έρευνα βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη, ενώ «η επιστήμη διακατέχεται από αβέβαιη πίστη, ποτέ από....
απατηλή βεβαιότητα».*1 Παράλληλα ανεφύησαν πρωτόγνωρα ηθικά διλήμματα,
τα οποία είναι δύσκολο να ξεπεραστούν μόνο από τους ιατρούς. Για την αντιμετώπισή τους ζητήθηκε η συνδρομή πολιτικών, φιλοσόφων, νομικών, θεολόγων, θρησκευτικών λειτουργών, κοινωνιολόγων, γενετιστών, βιολόγων κ.ά. Αυτό φαίνεται και από τον τρόπο συγκρότησης των επιτροπών βιοηθικής σε παγκόσμια κλίμακα.
Το άρθρο μας αυτό θα εστιάσει την προβληματική της στα παρακάτω ερωτήματα: Πώς βλέπει τον άνθρωπο και πώς ορίζει την υγεία του η ιατρική και πώς η θεολογία; Ενδείκνυται, κι αν ενδείκνυται, μπορούν να τεθούν όρια στην έρευνα και την άσκηση της ιατρικής; Πώς διαμορφώνεται και ποιο ρόλο παίζει η προσωπικότητα του ιατρού στην εν λόγω οριοθέτηση; Μήπως επειδή η κοινωνία έχει απεριόριστες προσδοκίες από την ιατρική και απόλυτη εμπιστοσύνη στην επιστήμη, ασκεί κάποια ιδιότυπη πίεση στους ιατρούς για θεραπεία με οποιοδήποτε ηθικό ή άλλο κόστος; ΄Εχουν όλοι οι ασθενείς δυνατότητα πρόσβασης στις νέες ιατρικές μεθόδους για την αποκατάσταση της υγείας τους; Ποιες προτάσεις θα μπορούσαν να διατυπωθούν, προκειμένου να διαμορφωθούν κριτήρια δεοντολογίας στο χώρο της ιατρικής;
2. Υγεία και ασθένεια
Αρχίζοντας από το πρώτο ερώτημα να σημειωθεί ότι η υγεία είναι πολύτιμο αγαθό. Γι’ αυτό και η Εκκλησία δέεται «υπέρ ελέους, ζωής, ειρήνης, υγείας και σωτηρίας»*2 όλων των ανθρώπων. Όμως, η υγεία δεν μπορεί να απολυτοποιηθεί και να γίνει αυτοσκοπός. Εξάλλου, πολλοί άνθρωποι στην παγκόσμια ιστορία έπασχαν από κάποια σωματική ή ψυχική ασθένεια, αλλά αυτό δεν τους εμπόδισε να διακριθούν και να πρωτεύσουν σε διάφορους τομείς. Για τη θεολογία της Εκκλησίας η υγεία τοποθετείται σε ευρύτερο πλαίσιο. Παράλληλα προς τη σωματική υγεία έχει μεγάλη αξία η ψυχική και η πνευματική υγεία. Τα ανθρώπινα πάθη λ.χ. χαρακτηρίζονται ως ασθένειες της ψυχής, οι οποίες έχουν πνευματική προέλευση και σωματικές επιπτώσεις. Ο όσιος Ισαάκ Σύρος γράφει: «Τα πάθη αρρωστία εστί της ψυχής, επισυμβάντα και υπεισελθόντα τη φύσει, και εξαγαγόντα της ιδίας υγείας».*3 Σύμφωνα με τη θεολογία των Πατέρων, τα πάθη*4 χαρακτηρίζονται ως «παρά φύσιν» κατάσταση, ενώ οι αρετές ως «κατά φύσιν». Όταν δεν επισημαίνεται αυτή η διάσταση και τα πάθη θεωρούνται ως φυσιολογικές λειτουργίες, δημιουργείται σύγχυση για την ψυχοσωματική θεώρηση του ανθρώπου. Ας αναφερθεί ως παράδειγμα το πάθος της φιλαυτίας, που σχετίζεται άμεσα με αυτό που στη σύγχρονη γλώσσα αποκαλείται ναρκισσισμός. Φιλαυτία είναι «η προς το σώμα εμπαθής και άλογος φιλία»*5. Αυτή γεννά την οργή, τη μνησικακία, τη θρασύτητ
Τα τελευταία χρόνια γνώρισαν μεγάλη πρόοδο οι επιστήμες υγείας, λύθηκαν χρόνια ιατρικά προβλήματα, ανακαλύφθηκαν νέα φάρμακα, εφαρμόσθηκαν νέες θεραπευτικές μέθοδοι, αναπτύχθηκε η ιατρική τεχνολογία, δόθηκε μεγάλη βαρύτητα στην εξειδίκευση και έγινε πιο αποτελεσματικό το έργο των ιατρών. Η έρευνα βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη, ενώ «η επιστήμη διακατέχεται από αβέβαιη πίστη, ποτέ από....
απατηλή βεβαιότητα».*1 Παράλληλα ανεφύησαν πρωτόγνωρα ηθικά διλήμματα,
Το άρθρο μας αυτό θα εστιάσει την προβληματική της στα παρακάτω ερωτήματα: Πώς βλέπει τον άνθρωπο και πώς ορίζει την υγεία του η ιατρική και πώς η θεολογία; Ενδείκνυται, κι αν ενδείκνυται, μπορούν να τεθούν όρια στην έρευνα και την άσκηση της ιατρικής; Πώς διαμορφώνεται και ποιο ρόλο παίζει η προσωπικότητα του ιατρού στην εν λόγω οριοθέτηση; Μήπως επειδή η κοινωνία έχει απεριόριστες προσδοκίες από την ιατρική και απόλυτη εμπιστοσύνη στην επιστήμη, ασκεί κάποια ιδιότυπη πίεση στους ιατρούς για θεραπεία με οποιοδήποτε ηθικό ή άλλο κόστος; ΄Εχουν όλοι οι ασθενείς δυνατότητα πρόσβασης στις νέες ιατρικές μεθόδους για την αποκατάσταση της υγείας τους; Ποιες προτάσεις θα μπορούσαν να διατυπωθούν, προκειμένου να διαμορφωθούν κριτήρια δεοντολογίας στο χώρο της ιατρικής;
2. Υγεία και ασθένεια
Αρχίζοντας από το πρώτο ερώτημα να σημειωθεί ότι η υγεία είναι πολύτιμο αγαθό. Γι’ αυτό και η Εκκλησία δέεται «υπέρ ελέους, ζωής, ειρήνης, υγείας και σωτηρίας»*2 όλων των ανθρώπων. Όμως, η υγεία δεν μπορεί να απολυτοποιηθεί και να γίνει αυτοσκοπός. Εξάλλου, πολλοί άνθρωποι στην παγκόσμια ιστορία έπασχαν από κάποια σωματική ή ψυχική ασθένεια, αλλά αυτό δεν τους εμπόδισε να διακριθούν και να πρωτεύσουν σε διάφορους τομείς. Για τη θεολογία της Εκκλησίας η υγεία τοποθετείται σε ευρύτερο πλαίσιο. Παράλληλα προς τη σωματική υγεία έχει μεγάλη αξία η ψυχική και η πνευματική υγεία. Τα ανθρώπινα πάθη λ.χ. χαρακτηρίζονται ως ασθένειες της ψυχής, οι οποίες έχουν πνευματική προέλευση και σωματικές επιπτώσεις. Ο όσιος Ισαάκ Σύρος γράφει: «Τα πάθη αρρωστία εστί της ψυχής, επισυμβάντα και υπεισελθόντα τη φύσει, και εξαγαγόντα της ιδίας υγείας».*3 Σύμφωνα με τη θεολογία των Πατέρων, τα πάθη*4 χαρακτηρίζονται ως «παρά φύσιν» κατάσταση, ενώ οι αρετές ως «κατά φύσιν». Όταν δεν επισημαίνεται αυτή η διάσταση και τα πάθη θεωρούνται ως φυσιολογικές λειτουργίες, δημιουργείται σύγχυση για την ψυχοσωματική θεώρηση του ανθρώπου. Ας αναφερθεί ως παράδειγμα το πάθος της φιλαυτίας, που σχετίζεται άμεσα με αυτό που στη σύγχρονη γλώσσα αποκαλείται ναρκισσισμός. Φιλαυτία είναι «η προς το σώμα εμπαθής και άλογος φιλία»*5. Αυτή γεννά την οργή, τη μνησικακία, τη θρασύτητ
Keywords
εν λόγω, νέα, διλήμματα, αξια, Καλή Χρονιά, κοινωνια, ιατρικη, πιεση, πλαισιο, συρος, υγεια, αρθρο, αρρωστια, ασθενειες, βρισκεται, γινει, γλωσσα, δυνατοτητα, διλήμματα, δοθηκε, εγινε, εκκλησια, εν λόγω, εξελιξη, ερευνα, τεχνολογια, ζωης, ηθικο, ισαακ, κλιμακα, ναρκισσισμος, ορια, οσιος, παθος, πιστη, προβληματα, ρολο, σωμα, φαρμακα, ιατρικα, οργη, θεολογια, υγειας
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- ΜΠΟΥΡΛΟΤΟ ΣΤΟ ΜΑΞΙΜΟΥ
- ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΓΓΡΟΥ ΝΑ ΤΟΥ ΠΕΙ ΝΑ ΜΗΝ ΞΑΝΑΒΓΕΙ ΣΤΑ ΚΑΝΑΛΙΑ;
- Δε μπορεί να κοιμηθεί γιατί θα πεθάνει
- Δημιουργήθηκαν 149.000 νέες θέσεις εργασίας στη Γερμανία στη διάρκεια του Σεπτεμβρίου
- Εργένης μόνος ψάχνει (αυστηρά για άντρες)
- Στην Γερμανία απέτυχε η κάρτα του Πολίτη εδώ γιατί να πετύχει;
- ΔΕΥΤΕΡΑ 3 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ,ΣΤΙΣ 7ΜΜ,ΑΝΟΙΧΤΗ ΟΜΙΛΙΑ ΚΟΡΥΦΑΙΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΩΝ,ΣΤΟ ΚΥΒΕ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ -ΑΠΑΝΤΟΥΝ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΜΑΣ-
- ΑΔΕΔΥ: Το νέο Μισθολόγιο καταδικάζει την πλειονότητα των Δημοσίων Υπαλλήλων σε μισθολογική καθήλωση
- VIDEO: Έστειλε την Στρατονομία ο Μπεγλίτης στους απόστρατους!
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Ksipnistere
- Δημιουργήθηκαν 149.000 νέες θέσεις εργασίας στη Γερμανία στη διάρκεια του Σεπτεμβρίου
- Σταυροὶ ἐμφανίζονται μέσα στὴν Ἁγιὰ Σοφιὰ
- Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ ΣΤΙΣ ΕΠΑΛΞΕΙΣ
- Βιοηθική καί κοινωνική – Προσέγγιση των όριων της ιατρικής
- Έλληνας Μπρέιβικ ο Ψαριανός;;
- Η ΔΕΗ εμπαίζει τους αγρότες για τα φωτοβολταϊκά
- Οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το ελληνικό δημόσιο
- ΕΚΤΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ Ο Γ.ΜΙΧΑΣ!
- Μέλος του πολιτικού συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ δεν πληρώνει το χαράτσι για τα ακίνητα
- Τουρκολάγνοι ή κάτι άλλο.
- Τελευταία Νέα Ksipnistere
- Βιοηθική καί κοινωνική – Προσέγγιση των όριων της ιατρικής
- Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ ΣΤΙΣ ΕΠΑΛΞΕΙΣ
- Έλληνας Μπρέιβικ ο Ψαριανός;;
- Οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το ελληνικό δημόσιο
- Η προχειρότητα της κυβέρνησης συνεχίζεται
- ΕΚΤΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ Ο Γ.ΜΙΧΑΣ!
- Σταυροὶ ἐμφανίζονται μέσα στὴν Ἁγιὰ Σοφιὰ
- ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ: ΄΄ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΜΕ ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΟΥΝ…΄
- WSJ: Η ελληνική κρίση "ξεσκέπασε" την Ευρώπη
- Η ΔΕΗ εμπαίζει τους αγρότες για τα φωτοβολταϊκά
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- Βρέθηκαν αντικείμενα μαύρης μαγείας σε κατάστημα στην Λαμία
- Στην Β Εθνική ο Αστέρας Τρίπολης
- Π. ΣΤΑΙΝΜΠΡΟΥΚ: Η Ελλάδα έχει σχεδόν πτωχεύσει
- QUIZ: Σε ποια σταρ ανήκει αυτό το σπίτι;
- ΔΕΙΤΕ: Φάλαινα βγήκε… στη στεριά;
- Ταξίδια με στυλ The Nolitan στη Νέα Υόρκη
- Συνεδριάζει το Υπουργικό Συμβούλιο την Κυριακή
- ΟΜΠΑΜΑ: «ΝΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΑΛ ΚΑΙΝΤΑ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΑΟΥΛΑΚΙ»