«1821 – Η Επιθεώρηση» των Δημήτρη Καραντζά και Φοίβου Δεληβοριά
«Η επιθεώρηση πέθανε. Ζήτω η επιθεώρηση» θα έλεγε κάποιος βλέποντας την παράσταση «1821 – Η Επιθεώρηση» των Δημήτρη Καραντζά και Φοίβου Δεληβοριά, καθώς αυτό το δημοφιλές θεατρικό είδος, έπειτα από χρόνια σιωπής, επιχειρεί πάλι να βρει τον βηματισμό του.
Ωστόσο, παρότι τo συγκεκριμένο εγχείρημα διαθέτει κάποιες έξυπνες ιδέες, δεν καταφέρνει να υπερπηδήσει τον σκόπελο
Γιατί η επιθεώρηση, που εγκαθίσταται στη χώρα μας ως αμιγώς ελληνικό είδος στα τέλη του 19ου αιώνα, είναι κατ’ εξοχήν πολιτική. Και ανθίζει εποχές δύσκολες, όπως η δική μας. Το έχουν αποδείξει τη μεταπολεμική περίοδο σημαντικοί κειμενογράφοι, όπως ο Μίμης Τραϊφόρος, οι Γιαλαμάς – Πρετεντέρης, ο Τσιφόρος, οι Γιαννακόπουλος – Σακελάριος κ.ά.
Αλλά και στη διάρκεια της χούντας και στα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης, το Ελεύθερο Θέατρο και η Ελεύθερη Σκηνή (Σταμάτης Φασουλής, Μίμης Χρυσομάλλης, Κώστας Αρζόγλου, Άννα Παναγιωτοπούλου, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Υβόννη Μαλτέζου, Νένα Μεντή, Σοφία Σεϊρλή κ.ά.) είναι παραδείγματα έξοχης πολιτικής γραφής που επηρέασαν καθοριστικά τη μετέπειτα εξέλιξή της.
Αντίθετα, ύστερα από ένα διάστημα πετυχημένων παραστάσεων, με ηθοποιούς όπως ο Λάκης Λαζόπουλος, ο Χάρρυ Κλυνν, ο Στάθης Ψάλτης κ.ά., η επιθεώρηση στέρεψε και βυθίστηκε στην αφάνεια ή, καλύτερα, μετατράπηκε σε φτηνό θέαμα με κυρίαρχο στοιχείο τη βωμολοχία.
Τώρα ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καραντζάς και ο μουσικός Φοίβος Δεληβοριάς, ακολουθώντας τη γνωστή δομή της (διαδοχή σατιρικών σκετς και ενδιάμεσα τραγουδιστικά και χορευτικά στιγμιότυπα) και αντλώντας έμπνευση από την Επανάσταση του 1821, επιχειρούν να αναμοχλεύσουν την Ιστορία, αλλά και να σατιρίσουν τη σύγχρονη πραγματικότητα. Ξεκινώντας, ωστόσο, από τη μυθολογία των ηρώων που – παρ’ όλη την ηθική πια κατάρρευσή μας – μας καθιστά «ξεχωριστή ράτσα», δίνουν εν τέλει έμφαση στην ευκολία ενός θεάματος τύπου lifestyle, ενώ την ίδια στιγμή στη ζωή μας επικρατεί το χάος.
Κατ’ επέκταση η παράσταση ασχολείται περισσότερο με θέματα όπως το «ξαφνικό» εγχώριο κίνημα #metoo, την πανδημία, τα reality shows, τις ταινίες του Γιάννη Οικονομίδη, τις τηλεπερσόνες και άλλα συναφή.
Το κυρίαρχο πρόβλημα της παράστασης, όμως, είναι τα ίδια τα κείμενα που, πολλά απ’ αυτά, γράφτηκαν χωρίς έμπνευση: Λένα Κιτσοπούλου, Γιάννης Αστερής, Γλυκερία Μπασδέκη, Κώστας Μανιάτης, Κώστας Κωστάκος, Κέλλυ Παπαδοπούλου, Φοίβος Δεληβοριάς.
Ιδιαίτερα όσα πλατειάζουν – όπως το «Όταν πήγα να πάρω μέρος στον επαναστατικό αγώνα» της Λένας Κιτσοπούλου – διασπώντας τη ροή της παράστασης, η οποία έτσι κι αλλιώς διαρκεί δυόμισι ώρες χωρίς διάλειμμα, κουράζοντας τον θεατή.
Αλλά και κάποια που δεν διαθέτουν ούτε χιούμορ ούτε καυστικό σχολιασμό. Αντίθετα εκτελούνται με δίχτυ ασφαλείας (ίσως για να μην ενοχλήσουν πραγματικά κανέναν) και τελικά καταντούν πληκτικά. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι αφενός η αναφορά σε πρόσωπα της επικαιρότητας (τη Γιάννα Αγγελοπούλου ή τη Νίκη Κεραμέως) και αφετέρου η γελοία «παρέλαση» ανθρώπων της πολιτικής ζωής του τόπου και γνωστών καλλιτεχνών (από τον Παπανδρέου με τη Δήμητρα Λιάνη μέχρι τον Τσίπρα και από τον Ρουβά μέχρι την Έλενα Παπαρίζου).
Οι περισσότεροι ηθοποιοί, αν και αδόκιμοι στο είδος, προσφέρουν ένα αξιοπρεπές αποτέλεσμα. Ξεχωρίζει βέβαια η Μίρκα Παπακωνσταντίνου, που γνωρίζει καλά τους κώδικες της επιθεώρησης και κλείνει ευφυώς το μάτι στους θεατές. Επίσης διακρίθηκαν η Ελένη Κοκκίδου για την έντονη σκηνική της παρουσία στον ρόλο της δασκάλας που προσπαθεί να εκπαιδεύσει τον ανίδεο μαθητή της (καλός και ο Πάνος Παπαδόπουλος), ο Γιάννης Κλίνης, ο οποίος υποδύεται επιτυχώς τη Γιάννα Αγγελοπούλου, και η νεότερη Ιωάννα Πιατά.
Η μουσική του Φοίβου Δεληβοριά εξυπηρέτησε επαρκώς τα δρώμενα. Το φτωχό σκηνικό – υπακούοντας στην ανάγκη μιας περιοδείας – δεν κατάφερε να μεταδώσει στο κοινό τη λάμψη της επιθεώρησης.
Διαβάστε επίσης:
Μια ρηξικέλευθη αφήγηση της Ελληνικής Επανάστασης
Ένα «μπουλούκι» από το μέλλον…
«Μήδεια» του Μποστ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Καβάλα: Πατέρας βρέφους ο οδηγός μηχανής – Μάνα και γιoς οι πεζοί
- Καβάλα: Τραγικό τροχαίο δυστύχημα με 3 νεκρούς έξω από γάμο
- Σεισμός τώρα στην Κρήτη
- Αδιανόητη τραγωδία στην Καβάλα: Νεκροί μάνα και γιος – Τι λέει ο δήμαρχος στο Newsbomb.gr
- Ισχυρός σεισμός τώρα στην Κρήτη
- Κόρινθος: Μαίνεται η μεγάλη φωτιά - Ο Στρατός συνδράμει τις προσπάθειες της Πυροσβεστικής
- Με σενάριο επιστημονικής φαντασίας εξακολουθεί να μοιάζει η "ανοσία της αγέλης"..
- Ηνωμένο Βασίλειο: Ανακαλύφθηκε νέα μετάλλαξη κορονοϊού
- Φορολογικές δηλώσεις 2021: Παρατείνεται μέχρι τέλη Σεπτεμβρίου η υποβολή τους
- Ισχυρός σεισμός στην Κρήτη - 4,8 Ρίχτερ «ξύπνησαν» το νησί
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Το Ποντικι
- Τελευταία Νέα Το Ποντικι
- «1821 – Η Επιθεώρηση» των Δημήτρη Καραντζά και Φοίβου Δεληβοριά
- Ένα νησί, πέντε πελάγη
- Φολέγανδρος: Τα ανατριχιαστικά ευρήματα της ιατροδικαστικής έκθεσης
- Κορωνοϊός: «Τρέμουμε μην ξανακλείσουμε» δηλώνει ο Δημήτρης Σκαρμούτσος
- Τροχαίο στην Καβάλα: Τρεις νεκροί και πέντε τραυματίες
- «Ο πιο αδύναμος κρίκος»: Συνεχίζει για τρίτη σεζόν στον ΣΚΑΪ;
- Κοτζιάς κατά Κεραμέως: Δίνει αξία στο απολυτήριο μόνο σε σχέση με τα ιδιωτικά κολλέγια
- Κόρινθος: Μάχη με τις φλόγες από φωτιά στο Καλέντζι (Videos)
- ΣΥΡΙΖΑ για Μάτι: Επίθεση στη ΝΔ για λαϊκισμό και εκμετάλλευση της τραγωδίας
- Κούγιας για έγκλημα στη Φολέγανδρο: Υγιέστατος ο δράστης, σχεδίασε με απόλυτη ηρεμία τη δολοφονία της Γαρυφαλλιάς
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ραντμίλα Σεκερίνσκα : «Η Συμφωνία των Πρεσπών είναι σαν το παιδί ενός περίπλοκου γάμου»
- Πάνω από ένα εκατομμύριο παιδιά έμειναν ορφανά λόγω της πανδημίας
- Μέρκελ στα «ΝΕΑ»: «Πισωγύρισμα» οι θέσεις του Ερντογάν για την Κύπρο
- Κέρκυρα: Η άγνωστη παραλία που μάγεψε διάσημο βρετανό συγγραφέα
- 5 νησιά για low budget διακοπές
- Ολυμπιακοί Αγώνες: Το πρόγραμμα των αγώνων σήμερα 24/7 – Οι ελληνικές συμμετοχές
- Σπατάλη τροφίμων: μια οικολογικών διαστάσεων καταστροφή
- Καιρός στη Θεσσαλονίκη: Σάββατο με μπόρες του καλοκαιριού – Ποιες ώρες χτυπούν
- «Μπήκαν στην πόλη οι οχτροί»
- Διονύσης Τεμπονέρας: Υποχρεωτικός εμβολιασμός εργαζομένων-Τα «γκρίζα» σημεία της τροπολογίας