Δημοτικό θέατρο Πειραιά: Amalia melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων
Η παράσταση της Ζωής Χατζηαντωνίου επανέρχεται από 25 Νοεμβρίου στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Η Σκηνή Ωμέγα μετατρέπεται σε αίθουσα μουσείου ανατομίας και η Έμιλυ Κολιανδρή, ως ζωντανό έκθεμα φυσικής και πολιτικής ιστορίας, ερμηνεύει την Αμαλία, τη μελαγχολική βασίλισσα των φοινίκων.
Αν ήταν φυτό, θα της έδιναν το όνομα Amalia melancholia.
Η ατεκνία, η αποτυχία και ο Kήπος
Οι σύγχρονες ιατρικές μελέτες αποδίδουν την ατεκνία της Αμαλίας σε μια αφανή απλασία, μια έλλειψη, η οποία αν γινόταν γνωστή εκείνη την εποχή, η πρώτη βασίλισσα της Ελλάδας θα θεωρούνταν ένα τέρας, ένας κακός οιωνός για τη λαμπρή επανεκκίνηση του ελληνισμού. Οι θεραπείες που της επέβαλλαν γιατροί, επιστημονικοί σύμβουλοι, σκιτζήδες και ιατροσοφιστές κράτησαν δεκαέξι χρόνια. Ακόμη και νεκρό, το σώμα της Αμαλίας υποβλήθηκε, κατόπιν εντολής, σε νεκροψία προκειμένου να διαλευκανθεί το ζήτημα. Ωστόσο, επίσημο έγγραφο δεν βρέθηκε ποτέ. Η εξέταση τής πενηνταεξάχρονης γυναίκας αποκάλυψε ευρήματα τα οποία κρίθηκε, ίσως, σκόπιμο να αποσιωπηθούν.
Η αποτυχία της να προσφέρει ένα παιδί στον λαό είχε επιπτώσεις στο ζήτημα της Παλιγγενεσίας και στην αποκατάσταση της πολιτικής σταθερότητας στο ταραχώδες νεογέννητο κράτος. Η απουσία του συνετέλεσε στην όξυνση της λαϊκής δυσαρέσκειας και στην έξωση του πρώτου βασιλικού ζευγαριού από την Ελλάδα.
Ωστόσο, από το όραμα, την επιμονή και κυρίως την αγάπη της Αμαλίας γεννήθηκε ένα παιδί. Κανείς δεν πίστευε ότι ήταν δυνατόν να συμβεί αυτό το θαύμα στην κατάξερη και ρημαγμένη Αθήνα των μέσων του 19ου αιώνα. Αγαπούσε τα αειθαλή φυτά και τους φοίνικες, ιδίως τις ουασινγκτόνιες. Τις έφερε στην Ελλάδα για να ομορφύνει το μοναδικό παιδί που έκανε, τον σημερινό Εθνικό Κήπο. Μέσα σε αυτόν, παρά τις τόσες προτομές επιφανών ανδρών, δεν υπάρχει ούτε μία προτομή, ούτε μία επίσημη αναφορά, στη γυναίκα που τον ονειρεύτηκε και τον δημιούργησε.
Η παράσταση
Η παράσταση βασίζεται στις 887 επιστολές της βασίλισσας Αμαλίας προς τον πατέρα της, σε μαρτυρίες που βρίσκονται διάσπαρτες στην εκτεταμένη βιβλιογραφία και στα απόρρητα έγγραφα των γιατρών που ασχολήθηκαν με την περίπτωσή της. Οι επιστολές μοιάζουν περισσότερο με προσωπικό ημερολόγιο, βρίσκονται στα κρατικά αρχεία της πόλης του Ολδεμβούργου και διαβάζονται σαν απολαυστικό μυθιστόρημα ενηλικίωσης.
Μια κόρη απευθύνεται στον πατέρα της. Του μιλάει για τις δυσκολίες προσαρμογής, το πολιτικό κλίμα, τη λαχτάρα για τη γέννηση ενός παιδιού, την αφοσίωση στον Όθωνα, το πάθος με τον μαγικό κόσμο των φυτών και των ζώων και, φυσικά, τη δημιουργία του Κήπου. Βλέπουμε την άγουρη, ενθουσιώδη, ρομαντική Αμαλία των δεκαοκτώ χρόνων να μεταμορφώνεται στην ενήλικη, επίμονη και πολιτικοποιημένη γυναίκα που αγάπησε την Ελλάδα αλλά η Ελλάδα δεν την αγάπησε ποτέ.
Σημειώνει η σκηνοθέτιδα της παράστασης:
“Η Amalia melancholia είναι μια γυναίκα μεταξύ μυθοπλασίας και ιστορίας, μεταξύ νεότητας και γήρατος, μεταξύ στειρότητας και γονιμότητας. Ένα πλάσμα μεταξύ ζωντανού μουσειακού εκθέματος και ζώου υπό παρακολούθηση με σκοπό την αναπαραγωγή. Ένα γυναικείο σώμα σε μια κατάσταση δημιουργικής μελαγχολίας που βρίσκει τη δική του γραμμή φυγής προς μια άλλη διάσταση, πέραν των οικείων κοινωνικών συνόρων κι επιταγών.
Στην παράσταση, η Αμαλία εκπληρώνει την αποστολή της και διαιωνίζει το είδος της, γίνεται Κήπος. Μπορεί η βασιλεία να μην ταιριάζει με τις καταβολές αυτού του τόπου και των ανθρώπων του, ας αναγνωρίσουμε όμως στην Αμαλία το αληθινό της βασίλειο και ας της δώσουμε, αυτό που η ίδια ευχήθηκε, τον τίτλο της Βασίλισσας των φοινίκων.
Γιατί, βιογραφία δεν είναι μόνο τα πραγματικά – ιστορικά γεγονότα μιας ζωής. Δεν μπορεί να είναι μόνο αυτά. Βιογραφία είναι επίσης όσα φαντάστηκε κανείς, όσα άφησε ανεκπλήρωτα, όσα έχασε, όσα θυσίασε, όσα επιθύμησε με πάθος αλλά δεν τα απέκτησε ποτέ. Είναι τα σχέδια ζωής που εκπληρώθηκαν, τα σχέδια ζωής που απέτυχαν και αυτά που βγήκαν όλα πλάνες”.
Τα αποσπάσματα των επιστολών που ακούγονται στην παράσταση βασίζονται στις «Ανέκδοτες επιστολές της βασίλισσας Αμαλίας στον πατέρα της, 1836 – 1853» (δίτομο), μετάφραση Βάνα & Μίχαελ Μπούσε, εκδ. Βιβλιοπωλείον της ΕΣΤΙΑΣ.
Παρακολουθήστε το νέο τρέηλερ της παράστασης: https://www.youtube.com/watch?v=tMyM4d1Fgj0
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Σύλληψη – Σκηνοθεσία – Δραματουργία: Ζωή Χατζηαντωνίου Ερμηνεία: Έμιλυ Κολιανδρή, Ρίτα Λυτού Σκηνικό: Εύα Μανιδάκη Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος σε συνεργασία με τον Γιώργο Μιζήθρα Βίντεο: Παντελής Μάκκας Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης Σύμβουλος δραματουργίας: Λουίζα Αρκουμανέα Βοηθός σκηνοθέτιδας: Στέλλα Ράπτη Βοηθός σκηνογράφου: Μαρία Καλοφούτη Βοηθοί ενδυματολόγου: Αλεξάνδρα Ντεληθέου, Βασιλική Σουρρή Φροντιστήριο: Υακίνθη Τσούρα Περούκες: Κωνσταντίνος Σαββάκης Οργάνωση παραγωγής: Κωνσταντίνα Αγγελέτου, Γιώργος Γερανάκης Εκτέλεση παραγωγής: Quadrat Επικοινωνία: Μαρία Αδαμοπούλου Φωτογραφίες: Alex Kat Τρέιλερ: Γρηγόρης Πανόπουλος
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Πρεμιέρα: Παρασκευή 25 Νοεμβρίου, 20.30
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη, Παρασκευή 20.30, Τετάρτη, Σάββατο, Κυριακή 20.00. Η είσοδος στην αίθουσα μετά την έναρξη της παράστασης δεν είναι δυνατή.
Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 18€, Φοιτητικό – Νεανικό 14€, Κάρτα ανεργίας – Ατέλεια 10€ κάθε Τετάρτη & Πέμπτη
Προπώληση: Οnline www.ticketservices.gr | 210 7234567 |Εκδοτήρια της ticketservices Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου) | Ταμείο Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά Λεωφ. Ηρ. Πολυτεχνείου 32 | tickets@dithepi.gr | Ώρες Ταμείου: Δευτέρα έως Παρασκευή (εκτός Τρίτης) 10:00-14:00 & 18:00 – 21:00, Σάββατο 16:00-21:00, Κυριακή 18:00-21:00
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μαρίνα Πατούλη: Η απάντηση για την εμπλοκή του ονόματος του Γιώργου Πατούλη στην υπόθεση του Κολωνού
- Ρόδος: «Την έπνιξα γιατί δεν με άφηνε να κοιμηθώ» λέει η 45χρονη οικιακή βοηθός
- «Κιβωτός του Κόσμου»: Βασανιστήρια και ξυλοδαρμοί για τις 30.000 ευρώ που κλάπηκαν από τη δομή στο Βόλο
- Παίρνουν "σκούπα" στον Ολυμπιακό
- Προκαλεί δέος ο πιο λεπτομερής χάρτης του Σύμπαντος και μπορούμε να τον δούμε όλοι
- Δολοφονία στη Ρόδο: «Την σκότωσα γιατί δεν με άφηνε να κοιμηθώ»
- Άγρια η κατάσταση στην Ουκρανία: Αναφορές για ρωσικά πλήγματα στη Χερσώνα με νεκρούς
- Στο… σφυρί η Λίβερπουλ
- Συμβουλές για ασθενείς που υποβάλλονται σε χημειοθεραπεία ή ανοσοθεραπεία
- Κιβωτός του κόσμου – Πρώην τρόφιμος: Αυτά για τον «πατέρα» μου δεν τα επιτρέπω, είναι όλα ψέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Το Ποντικι
- Λιάγκας για πατέρα Αντώνιο: «Εδώ και 3-4 μέρες κρύβεσαι και δεν σηκώνεις τηλέφωνα – Δεν έπεσα από τα σύννεφα όπως όλη η Ελλάδα» (Video)
- Δήμητρα Παπαδήμα: «Έχω μετανιώσει για ρόλο που έπαιξα – Έχω πάρει 10.000 ευρώ για guest εμφάνιση» (Video)
- Δημοτικό θέατρο Πειραιά: Amalia melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων
- Ο Κρύστοφ Βαρλικόφσκι -στην πρώτη του συνεργασία με την ΕΛΣ- σκηνοθετεί “Τα Παραμύθια του Χόφμαν”
- Προϋπολογισμός 2023: Κατατέθηκε στη Βουλή το τελικό κείμενο – Πρόβλεψη για ανάπτυξη 1,8% και πληθωρισμό 5% (Video)
- Υπόθεση παρακολουθήσεων: «Έργο και υποχρέωση της δικαιοσύνης η διαλεύκανση»
- Ρόδος: «Δεν με άφηνε να κοιμηθώ» – Σοκάρει η οικιακή βοηθός που έπνιξε την ηλικιωμένη
- ΣΥΡΙΖΑ για Κολοβού: «Η κυβέρνηση δουλεύει για τους Πάτσηδες»
- Black Friday προσφορές σε COSMOTE και ΓΕΡΜΑΝΟ
- To Παγκόσμιο παίζει μπάλα στον ΟΠΑΠ – Οι αγώνες στο μικροσκόπιο των Κώστα Τσιμίκα και Τάσου Δουβίκα
- Τελευταία Νέα Το Ποντικι
- Δημοτικό θέατρο Πειραιά: Amalia melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων
- Δήμητρα Παπαδήμα: «Έχω μετανιώσει για ρόλο που έπαιξα – Έχω πάρει 10.000 ευρώ για guest εμφάνιση» (Video)
- Τουρκία: Χερσαία επιχείρηση κατά Κούρδων στη Συρία προανήγγειλε ο Ερντογάν (videos)
- Ο Κρύστοφ Βαρλικόφσκι -στην πρώτη του συνεργασία με την ΕΛΣ- σκηνοθετεί “Τα Παραμύθια του Χόφμαν”
- Υπόθεση παρακολουθήσεων: «Έργο και υποχρέωση της δικαιοσύνης η διαλεύκανση»
- Σταμάτης Γονίδης: Έκανε συνεργασία με τον γιο του θρυλικού Μπομπ Μάρλεϊ (Video/Photo)
- Ρόδος: «Δεν με άφηνε να κοιμηθώ» – Σοκάρει η οικιακή βοηθός που έπνιξε την ηλικιωμένη
- Black Friday προσφορές σε COSMOTE και ΓΕΡΜΑΝΟ
- Προϋπολογισμός 2023: Κατατέθηκε στη Βουλή το τελικό κείμενο – Πρόβλεψη για ανάπτυξη 1,8% και πληθωρισμό 5% (Video)
- Λιάγκας για πατέρα Αντώνιο: «Εδώ και 3-4 μέρες κρύβεσαι και δεν σηκώνεις τηλέφωνα – Δεν έπεσα από τα σύννεφα όπως όλη η Ελλάδα» (Video)
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Συρία: Χιλιάδες άνθρωποι βρέθηκαν στις κηδείες θυμάτων των τουρκικών επιδρομών
- Covid-19: Ξεκινούν οι εμβολιασμοί για βρέφη και παιδιά από 6 μηνών έως 4 ετών
- Αν βυθιστεί και η «Κιβωτός»
- Επανέρχονται τηλεκπαίδευση και τηλεργασία στο Πεκίνο, λόγω της αύξησης των κρουσμάτων Covid-19
- Δυτική Ελλάδα: Συνελήφθη 15χρονος που το είχε σκάσει από Ίδρυμα και έκλεψε περίπτερο
- Οι φαρσοκωμωδίες του ΣYΡΙΖΑ
- Στήριξη της Ψυχικής Υγείας σε κάθε ηλικία
- Πάτρα: Μετά το fobo το ουράνιο τόξο- Από το Ρίο έως το Αντίρριο