Εμπάργκο λόγω χρώματoς: Ο τραγουδιστής που γέμιζε πίστες και το ΟΑΚΑ, αλλά για τα ΜΜΕ ήταν ανεπιθύμητος
Για περισσότερες από δύο δεκαετίες ο Μανώλης Αγγελόπουλος κατόρθωνε να κάνει σταθερά βήματα μέχρι την καταξίωση. Αν και διέθετε ήδη ένα σπουδαίο βιογραφικό, με δίσκους που έγιναν ανάρπαστοι και συνεργασίες με μερικούς από τους σημαντικότερους συνθέτες και στιχουργούς της εποχής, γνώρισε μια πρωτοφανή λογοκρισία λόγω του τσιγγάνικου αίματος που έρεε στις φλέβες του. Τα τραγούδια του για χρόνια δεν ακούγονταν στο ραδιόφωνο ούτε συγκινούσαν την κρατική τηλεόραση της ΕΡΤ. Όταν, μάλιστα, σε δύο διαδοχικές συναυλίες κόντεψε να
Ξεκάθαρος από την αρχή
Σε αντίθεση με πιο σύγχρονα παραδείγματα καλλιτεχνών που υπό τον φόβο ρατσιστικής αντιμετώπισης κρύβουν την καταγωγής τους, ο Μανώλης Αγγελόπουλος δεν το έκανε. Για την ακρίβεια, υπήρξε κρυστάλλινος και ξεκάθαρος από την αρχή, όπως και μαρτυρά περίτρανα ο τίτλος του πρώτου μικρού δίσκου που κυκλοφόρησε το μακρινό 1957. Το «Τρέξε στα τσαντίρια μάνα» θα μπορούσε να το ερμηνεύσει μόνο ένας Ρομά. Ή, για να χρησιμοποιήσουμε τους… τσακωμένους με την πολιτική ορθότητα χαρακτηρισμούς της εποχής, ένας τσιγγάνος. Ένας… γύφτος…
Ανεξάρτητα από το πώς τον αποκαλούσε ο κόσμος, με ή χωρίς ρατσιστικά υπονοούμενα και προεκτάσεις, ένα χρόνο μετά η «Μαγκάλα», που του εμπιστεύτηκε ο Στράτος Αποστολίδης, ξεπέρασε τις 100.000 πωλήσεις. Πριν γίνει καν 20 ετών ο Μανώλης Αγγελόπουλος είχε ήδη φτάσει τόσο ψηλά που «αναγκάζει» τους καλύτερους να συνεργαστούν μαζί του και τον κόσμο να υποκλιθεί στο σπάνιο ταλέντο του.
Η λογοκρισία στην εξουσία
Εάν σήμερα συζητάμε ακόμα για αποκλεισμούς στη βάση του χρώματος, της καταγωγής ή των σεξουαλικών προτιμήσεων, μόνο να φανταστούμε μπορούμε τι συνέβαινε πριν από 30 ή 40 χρόνια. Από αυτό τον κανόνα δεν αποτελούσε εξαίρεση ούτε ο Αγγελόπουλος ούτε η μουσική του. Οι χαρακτηρισμοί «γυφτοτσιφτετέλια» και «ινδορεμπέτικα» βρίσκονταν στην ημερήσια διάταξη και μαρτυρούσαν τη γνώμη των «ειδικών» γι’ αυτό που αποκαλούσαν «μουσική ρύπανση». Ωστόσο οι πωλήσεις των δίσκων και το αδιαχώρητο που επικρατούσε στα μαγαζιά ήταν μια διαρκής επιβράβευση για τον τραγουδιστή που παρέμενε «ανεπιθύμητος» για το μονοπώλιο των κρατικών ΜΜΕ. Όλοι γνώριζαν τα τραγούδια του, αλλά δεν μπορούσαν να τα ακούσουν στο ραδιόφωνο ή την τηλεόραση.
Ο ίδιος ο Αγγελόπουλος ουδέποτε εξέφρασε δημόσια την πικρία του για το ιδιότυπο εμπάργκο. Αντίθετα, το έκανε ο δικηγόρος Βασίλης Καπερνάρος. Με εξώδικο προς την ΕΡΤ κάνει λόγο για τη δυσαρέσκειά του για αυτή την άνιση αντιμετώπιση. Η παρουσία του «τσιγγάνου» στην εκπομπή «Τρεις στον αέρα» σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέα εποχής, με περισσότερη πολυφωνία και λιγότερους αποκλεισμούς.
Η χρονιά των μεγάλων συναυλιών
Το 1983 μπορεί να χαρακτηριστεί μια χρονιά-σταθμός για τα συναυλιακά δρώμενα στον ελλαδικό χώρο. Ο Γιώργος Νταλάρας καταφέρνει να γεμίσει ασφυκτικά (και μάλιστα δύο φορές) το Ολυμπιακό Στάδιο. Και δεν μιλάμε για το κλειστό, το οποίο δεν υπήρχε καν τότε, αλλά το γήπεδο του ΟΑΚΑ που «γονάτισε» από 80.000 θεατές. Το ίδιο κατόρθωμα θα επαναλάβει και ο Διονύσης Σαββόπουλος, ενώ ο Λουκιανός Κηλαηδόνης ταράζει τα νερά με το περίφημο live της Βουλιαγμένης!
Την ίδια χρονιά το θέατρο του Λυκαβηττού ανοίγεις τις πύλες του στο λαϊκό, ακόμη και στο ρεμπέτικο τραγούδι. Κάτι που ωστόσο δημιουργεί και κάποιες εντάσεις, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως ο χώρος δεν ταιριάζει με την Χαρούλα Αλεξίου, τη φωνή και τον ήχο της. Μοιάζει απίστευτο σήμερα, αλλά τέτοια πράγματα είχαν γραφτεί.
Κι αν για τους… λαϊκούς υπήρξε έστω μια κάποια ενοχή από την κουλτούρα της εποχής, δεν ίσχυε το ίδιο με τον Μανώλη Αγγελόπουλο. Το «τι δουλειά έχει ένας γύφτος στον Λυκαβηττό» ακούστηκε από πολλά σοβαρά, σοβαροφανή και επίσημα χείλη.
Το… σοκ του Λυκαβηττού
Η διπλή συναυλία (19 και 20 Ιουνίου 1983) διοργανώθηκε από το περιοδικό «Ντέφι», αλλά είναι εξαιρετικά αμφίβολο το αν ακόμη και οι εμπνευστές αυτής της ιδέας μπορούσαν να φανταστούν αυτό που θα συνέβαινε. Στο θέατρο του Λυκαβηττού δεν έπεφτε καρφίτσα. Γέμισαν τα καθίσματα, οι διάδρομοι, τα βράχια γύρω από τον χώρο! Όσοι δεν χώρεσαν, παρέμειναν σε κοντινή απόσταση στα όπως-όπως σταθμευμένα οχήματά τους. Και όλος αυτός ο πανικός μεταφέρθηκε σε κάθε γωνιά της χώρας από την τηλεόραση της ΕΡΤ, που κάλυψε την πρώτη συναυλία.
Τον καλλιτέχνη προσφώνησε ο Αντώνης Καφετζόπουλος, ενώ ο «Νιόνιος», ο Διονύσης Σαββόπουλος, ήταν ένας από τους ελάχιστους «καθωσπρέπει» μουσικούς που έδωσαν το «παρών». «Αν και δύο άκρα αντίθετα, είμαι καλός σου φίλος», θα πει όταν τον αντικρίζει από σκηνής ο Αγγελόπουλος. Στην εκδήλωση συμμετείχαν δίχως φόβο και πάθος Αλεξίου και Μητροπάνος. Οι υπόλοιποι απλά απείχαν, ενώ κάποιοι άλλοι την επόμενη μέρα ξέσπασαν σε βάρος του Αγγελόπουλου και της κουλτούρας που εκπροσωπούσε.
Άνθρωποι της τέχνης και του πνεύματος, έγκριτοι δημοσιογράφοι και εφημερίδες (που σήμερα θα προτιμούσαν να είχαν καταπιεί τα λόγια τους) προχώρησαν σε μια άνευ προηγουμένου επίθεση, που φιλοξενήθηκε στις καλλιτεχνικές σελίδες του Τύπου. Ο ίδιος ο Αγγελόπουλος χαρακτηρίστηκε «αρχιγύφτος», ενώ οι αναφορές σε «τουρκόγυφτους», «αμανετζήδες» δεν αποφεύχθηκαν ούτε από τις «προοδευτικές» -υποτίθεται- φωνές της εποχής.
Ο Μανώλης Αγγελόπουλος δεν ένιωσε ποτέ την ανάγκη να απαντήσει στην επίθεση που δέχτηκε. Άλλωστε για τον ίδιο, που ποτέ δεν έκρυψε την κουλτούρα και την καταγωγή του, όλα αυτά ήταν παράσημα και αποδείξεις της μεγαλειώδους νίκης του κόντρα στο «σύστημα» που δεν σταμάτησε ποτέ να τον πολεμάει λυσσαλέα.
Πηγή: menshouse.gr
Μανώλης ΑγγελόπουλοςρατσισμόςΣυναυλίεςΜΜΕHas video: Exclude from popular: 0- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μήπως αποδίδει τελικά το πολυσυζητημένο πείραμα της Σουηδίας;
- Προετοιμάζονται για πόλεμο στο Αιγαίο οι Τούρκοι: Τα τρία βήματα της επίθεσης
- Κορονοϊός: Αριθμός - σοκ! Στα 191 τα κρούσματα στο εργοστάσιο στα Γιαννιτσά
- Γυναίκα ακρωτηρίασε μόνη της το χέρι της, αλλά αποκαλύφθηκε η απάτη που είχε σχεδιάσει
- Η ντροπή των ΑΕΙ
- Νυχθημερόν δουλεύουν τα στρατιωτικά εργοστάσια - ΒΙΝΤΕΟ
- Τουρκία: Απειλεί να εισέλθει εντός των 12 ναυτικών μιλίων στο Καστελόριζο!
- Το χωριό στην ορεινή Αρκαδία που θα σας κλέψει την καρδιά
- Είναι υποχρεωτική η μάσκα στο αυτοκίνητο, στην αυλή και στην πυλωτή;
- Ο Τελικός Κυπέλλου Ελλάδας στην ΕΡΤ Sports και την ΕΡΑσπορ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Το Ποντικι
- Κύπελλο Ελλάδας: Οι 25 τελικοί της ΑΕΚ
- Εμπάργκο λόγω χρώματoς: Ο τραγουδιστής που γέμιζε πίστες και το ΟΑΚΑ, αλλά για τα ΜΜΕ ήταν ανεπιθύμητος
- Big Brother: Πειθαρχική δίωξη στην Άννα – Μαρία Ψυχαράκη από τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών
- Η «άλλη» Κάρπαθος…
- Τα πρωτοσέλιδα των Σαββατιάτικων εφημερίδων
- Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις και ο διεθνής παράγων
- 10 δισ. στην αγορά - Η ανάκαμψη συναρτάται με τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης
- Καιρός για μπάνιο: Μέχρι 35 βαθμούς η θερμοκρασία - Βοριάδες στο Αιγαίο
- ΔΕΘ: Ανακοινώσεις Μητσοτάκη για μειώσεις φόρων, εισφορών και ενίσχυσης της άμυνας
- Κορωνοϊός: Τα φθηνά φάρμακα που μπορούν να σώσουν ζωές
![Εμπάργκο, ΟΑΚΑ, ΜΜΕ,ebargko, oaka, mme](https://images32.inewsgr.com/3864/38649583/ebargko-logo-chromatos-o-tragoudistis-pou-gemize-pistes-kai-to-oaka-alla-gia-ta-mme-itan-anepithymitos-160.jpg)
- Τελευταία Νέα Το Ποντικι
- Εμπάργκο λόγω χρώματoς: Ο τραγουδιστής που γέμιζε πίστες και το ΟΑΚΑ, αλλά για τα ΜΜΕ ήταν ανεπιθύμητος
- Γερμανικό περιπολικό «έφαγε» κλήση από την τροχαία Ιωαννίνων
- Big Brother: Πειθαρχική δίωξη στην Άννα – Μαρία Ψυχαράκη από τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών
- Κορωνοϊός: Τα φθηνά φάρμακα που μπορούν να σώσουν ζωές
- Κύπελλο Ελλάδας: Οι 25 τελικοί της ΑΕΚ
- Ζαχαράκη: Το στοίχημα στα σχολεία θα κερδηθεί από όσους είναι εντός των σχολικών μονάδων
- Κορωνοϊός - Ινδία: Νέα αύξηση-ρεκόρ στον ημερήσιο αριθμό κρουσμάτων
- ΔΕΘ: Ανακοινώσεις Μητσοτάκη για μειώσεις φόρων, εισφορών και ενίσχυσης της άμυνας
- Καλλιθέα: Ηλικιωμένος βρήκε τραγικό θάνατο στις φλόγες
- Τα πρωτοσέλιδα των Σαββατιάτικων εφημερίδων
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Τραμπ: Ισραήλ και Μπαχρέιν συμφώνησαν να εξομαλύνουν τις σχέσεις τους
- Κρούσμα κορονοϊού στην Ατλέτικο Μαδρίτης – Ακυρώθηκε η προπόνηση
- Η μούσα του Αντι Γουόρχολ για την οποία γράφτηκαν τα πιο γνωστά τραγούδια χωρισμού -Το «Wild World» και το «Lady D’ Arbanville» [εικόνες, βίντεο]
- ΔΕΘ: Σήμερα οι ανακοινώσεις Μητσοτάκη - Φοροελαφρύνσεις, προσλήψεις, κι εξοπλιστικά
- «Η κυβέρνηση μας ζητάει να πούμε και ευχαριστώ για τα τουλάχιστον 20.000 κενά στα σχολεία»
- Πάτρα: Μια μουσική παράσταση γεμάτη αισιοδοξία παρουσιάζεται στο Ανοιχτό Θέατρο Κρήνης
- “Ψάρεψαν” μπουκάλι με 100 ευρώ – τάμα προς τον Πανορμίτη
- Φεστιβάλ Βενετίας 2020: μια Μόστρα γένους θηλυκού
- Ολυμπιακός: Θέλει το νταμπλ κόντρα σε… όλους
- Άνοιγμα σχολείων - Ζαχαράκη: Πότε θα υπάρχει «διάλειμμα» από τη μάσκα