Εικόνες πονεμένης μνήμης

Μια βόλτα για καφέ στο χώρο του καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, θα σας φέρει αντιμέτωπους με «Αναθήματα-οδοδείκτες εικαστικής πορείας». Αυτός είναι ο τίτλος της ατομικής έκθεσης του Γιώργου Κεβρεκίδη που φιλοξενείται εκεί έως τις 5 Οκτωβρίου 2024.

Οι εικόνες, τα λιβανιστήρια αλλά και τα αναμμένα καντήλια, γνωστές ως παρόδια εικονοστάσια και προσκυνητάρια, που συνήθως φαίνονται ως αυτοσχέδιες κατασκευές, έχουν έλξει από το 2015 τον μηχανικό και εικαστικό Γιώργο Κεβρεκίδη. Βρήκε στο θέμα αυτό τον ανθρώπινο παράγοντα που υποκίνησε τη δημιουργία τους: ως θύμα ή ως

θύματα μοιραίων αυτοκινητικών δυστυχημάτων που στοίχισαν ζωές, ως μέλος ή ως μέλη της οικογένειας ή των οικογενειών τους, ως σχεδιαστή ή ως δημιουργό των μνημείων, ως σχέση διαρκούς οδυνηρής παρουσίας. Συγκέντρωσε και εξακολουθεί να εντοπίζει πληθώρα τύπων που, χάρη στον φωτογραφικό φακό, δικό του ή φίλων του, απαρτίζουν σύνταγμα (corpus) μοναδικό, μαρτυρία πολιτιστική της περιοχής και της εποχής τους.

Το μέγεθος, η τυπολογία και τα υλικά των εικονοστασίων-προσκυνηταρίων ποικίλλει. Εμφανίζουν πολλαπλή μορφολογία και προέλευση της πρώτης ύλης τους, ανάλογα και με την περιοχή στην οποίαν έχουν ανιδρυθεί: ναόσχημα-μιμήσεις συγκεκριμένων αρχιτεκτονικών τύπων (μονόκλιτα, δίκλιτα, τρίκλιτα, θολωτά με επίπεδη στέγη), κιβωτιόσχημα, θυρίδες, ιδιότροπα, ενώ κατασκευάζονται από πέτρα, μάρμαρο, σίδερο, λαμαρίνα, ξύλο, πλαστικό, που μπορεί όμως και να συνδυάζονται ―κάποτε με ευρηματικό, άλλοτε με εντελώς αλλοπρόσαλλο τρόπο.

Στη συγκεκριμένη έκθεση, τα έργα του Γιώργου Κεβρεκίδη συναρμόζουν τις αφετηρίες της έμπνευσής του και την προσωπική αξιοποίησή τους. Οι μνημονικοί τόποι εικονοστασίων- προσκυνηταρίων παρακινούν τον καλλιτέχνη σε δημιουργική περίσκεψη, συγκροτώντας εναύσματα καίριας εικαστικής έκφρασης.

Αφού λοιπόν έκανε ο ίδιος έρευνα και μελέτησε το υλικό του, αποτύπωσε στο έργο του κάθε λογής θυμητάρια προκειμένου να αποτελέσουν μία αφορμή για μια προσωπική ερμηνεία από τους επισκέπτες της έκθεσης. Ο ενθουσιασμός της ανακάλυψης νέων παραδειγμάτων τον ωθούσε κάθε φορά στην ιδιαίτερη αξιοποίησή τους. Προχώρησε μάλιστα από τις δύο στις τρεις διαστάσεις, ενσωματώνοντας σε ορισμένα σύνολά του λεπτομέρειες της δομής τους, όπως οι λεγόμενες στην τεχνική ιδιόλεκτο αλενόβιδες, με σκοπό να δείξει τα στάδια της γένεσής τους.

Εικόνες πονεμένης μνήμης, οι οποίες συγκινούσαν πάντοτε, τα εικονοστάσια-προσκυνητάρια έχουν απασχολήσει την έρευνα, είτε θησαυρισμένα σε φωτογραφικά λευκώματα γενικά, από όλη την Ελλάδα, ή επιμέρους, κατά περιοχές, είτε σε ειδικές με το θέμα έρευνες.

Λίγα λόγια για τον Γιώργο Κεβρεκίδη

Ο Γιώργος Χρ. Κεβρεκίδης γεννήθηκε στη Χαλκίδα, με καταβολές από Μ. Ασία και Εύξεινο Πόντο. Διπλωματούχος πολιτικός μηχανικός του ΕΜΠ. Κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών, του ΔΠΜΣ «Δομοστατικός Σχεδιασμός και Ανάλυση των Κατασκευών» (2002) του Ε.Μ.Π. (Τομέας Μεταλλικών Κατασκευών). Αποφοίτησε επίσης από το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας στη Φλώρινα. Το 2016, ως υπότροφος Erasmus, ολοκλήρωσε την διπλωματική του εργασία στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών Mimar Sinan της Κωνσταντινούπολης. Έχει πραγματοποιήσει πέντε ατομικές εκθέσεις: When the sea is calmer… I will swim again, Multiple Faces of Istanbul, Insan “yukarı bakan” – Yunanca “άν-θρωπος”, Προσλαμβάνουσες, και Μνήμες ενός πρόσφυγα. Παρουσίασε τη δουλειά του σε φεστιβάλ, σε δημόσιους χώρους και σε ομαδικές εκθέσεις. Με το καλλιτεχνικό δίδυμο re-neighbors, συμμετείχε στην 1η Biennale της Λάρνακας (Οκτώβριος 2018) και ήταν ανάμεσα στους finalists για τη διεκδίκηση του πρώτου βραβείου. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές. Ασχολείται παράλληλα με τη δημιουργική γραφή.

Έκθεση: «Αναθήματα-οδοδείκτες εικαστικής πορείας» του Γιώργου Κεβρεκίδη στο Καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Διάρκεια Έκθεσης: έως τις 5 Οκτωβρίου 2024

Είσοδος ελεύθερη

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, 28ης Οκτωβρίου, 213 214 4800

Διοργάνωση – επιμέλεια έκθεσης: Αιμιλία Κουγιά

Διαβάστε επίσης:

Henri Cartier-Bresson & Martine Franck: Διπλό αφιέρωμα σε Αθήνα & Άνδρο

Henry Moore – Με αγάπη για την Ελλάδα

Maurizio Cattelan: Προβοκάροντας την τέχνη & την εξουσία

Keywords
Τυχαία Θέματα
Εικόνες,eikones