Ελληνικό Πάσχα
Η μεταφυσική, η έκσταση ενώπιον της θριαμβεύουσας άνοιξης, ο ερωτισμός, που, παρά τους θρησκευτικούς περιορισμούς, διήγε την «αιθέρια» ζωή των κρυφών βλεμμάτων και των υπαινιγμών, ήσαν τα υλικά του παραδοσιακού Ελληνικού Πάσχα στις πόλεις.
Τότε, εκείνο το Πάσχα, συνδυαζόταν με την αραιοκατοίκηση του πολεοδομικού σχηματισμού, είχε θόρυβο και θέαμα, είχε βαρελότα και σαματά πάσης φύσεως – όχι βέβαια εφάμιλλο των σημερινών σαματάδων, ακόμη και από γεγονότα
Και όλα αυτά επισφραγίζονταν από την ασύδοτη πρωτεϊνοφαγία μέσα στο πλαίσιο μιας προ-κρεοφαγικής και προ-χοληστερινικής κοινωνίας, που έπασχε γενικώς από στερητικά σύνδρομα, που υποστασίωνε την πλουτοκρατία ως τάξη ευτραφών κοιλαράδων με ημίψηλο και πούρο, που κατά τα πρότυπα των κλεφτών και των αρματολών προέβαινε σε «ξεσχισματικά» τσιμπούσια ωρών ή και ημερών ακόμη, και φυσικά σε «σούρες» μεγάλης διάρκειας…
Σε ένα βιβλίο για το Θησείο και γενικότερα για τις γειτονιές που χάθηκαν (Εκδόσεις Φιλιππότη, 1991) ο Γιάννης Σιμωνέτης αναφερόταν σε αυτά ακριβώς τα πολυποίκιλα υλικά του ελληνικού Πάσχα, όπως βιώνονταν από την παιδική ψυχή: στο μεθυστικό άρωμα των λουλουδιών, στο λιβάνι και στο φυσικό κερί, στη «γοητεία και κατάνυξη της Μεγαλοβδομάδας», στο ενδημικό κοριτσομάνι των Επιταφίων, στον πανζουρλισμό των βεγγαλικών, στη μαγειρίτσα της Ανάστασης…
Σε εκείνον τον παρωχημένο χωρόχρονο, όπου τη Μεγάλη Εβδομάδα ο Μάνος Χατζιδάκις μπορούσε «να προσκυνά σιωπηλά τον δικό του Θεό, μεθυσμένος από τη μοναξιά του και τη βαριά μυρωδιά του λιβανιού» – καταπώς γράφει ο Νίκος Κούνδουρος1, – το Πάσχα ήταν μια γιορτή πολυδιάστατη, μεταξύ άλλων και ένα μουσικό κοντσέρτο μεγάλης διάρκειας ή ένα θεατρικό θέμα παιγμένο με άπειρες παραλλαγές, ακόμη και πλαίσιο για την έκφραση προσωπικών εκδοχών του μυστικισμού και της μεταφυσικής…
Ιδιόχειρη εργασίαΣτα αθηναϊκά περίχωρα, μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1970, στις αλάνες ή στους κήπους, ανήμερα το Πάσχα έβλεπες κοκορέτσια και αρνιά να περιστρέφονται «ιδιοχείρως», έβλεπες καταϊδρωμένους σουβλοκράτορες να εισπράττουν εκείνες τις υπέροχες και χορταστικές – μέχρις πλήρους κατευνασμού! – οσμές. Έβλεπες κόσμο πολύ, άκουγες τραγούδια και μουσικές, ανίχνευες μέσω των τσάμικων και των καλαματιανών τον «βλάχικο» γονότυπο της πλειονότητας της αστικής κοινωνίας, δεχόσουν προσκλήσεις για φαγοπότι από ανθρώπους άγνωστους…
Έπειτα τα πράγματα άλλαξαν. Έπειτα η «πόλη της αντιπαροχής» ξεπέρασε μια «κρίσιμη μάζα» και έκανε τον ελεύθερο κτισμάτων αστικό χώρο ανύπαρκτο ή δυσλειτουργικό. Ο γιωταχιδισμός άνοιξε νέους ορίζοντες προς την περιφέρεια, το νέφος και η ρύπανση έκαναν την πόλη απωθητική, οι πολυκατοικίες ξεπάτωσαν τις γειτονιές και τις μικρές συλλογικότητες…
Επιπλέον τα νέα εισοδήματα της πρώτης μεταπολεμικής αναπτυξιακής φάσης άρχισαν να διοχετεύονται σε κατευθύνσεις «κεντρόφυγες» σε σχέση με τον αστικό ιστό. Οι αργίες έγιναν ευκαιρίες απόδρασης από το αστικό περιβάλλον, ο εκδρομισμός και ο τουρισμός έδωσαν διέξοδο στο κοσμικό πνεύμα της μέγιστης κατά το δυνατό απόλαυσης υπονομεύοντας ταυτόχρονα το παραδοσιακό εορταστικό πνεύμα, οι εκκλησίες – που το βράδυ της Ανάστασης έσφυζαν από ζωή – έχασαν τα ακροατήριά τους και το «φιλοθέαμον» κοινό των βεγγαλικών…
Κοντά στην «πρόχειρη» ήρθε και η «δομημένη φυγή», ήρθαν τα «εξοχικά» της περιφέρειας σε αναζήτηση της φύσης και του «ιδεώδους» οικογενειακού περιβάλλοντος: τα εξοχικά των μικρομεσαίων, που ξεκίνησαν από αυτοσχέδιες και γενικά πρόχειρες κατασκευές – σε σχέση με την κύρια κατοικία – για να μετατραπούν στις ημέρες μας σε δομές «ανακτορικών» φαντασιώσεων –, με πλείστους όσους ευκατάστατους να χτίζουν πολυώροφα κυκλαδίτικα πλαισιωμένα από γκαζόν (!) ή ελβετικά σαλέ σε άνυδρα μεσογειακά τοπία ή γενικώς σπιταρόνες των δέκα υπνοδωματίων και των έξι μπάνιων – ως εξωτερικεύσεις κοινωνικής επιτυχίας…
Μια υβριδική γιορτήΣε αυτή τη γωνιά του κόσμου, με το ήπιο και εξαιρετικά φιλικό προς τον άνθρωπο κλίμα, με την όμορφη και πολυποίκιλη μεσογειακή φύση, η ιδέα μιας ανθρωποποίητης «θεογονίας» δεν χρειαζόταν πάντοτε τη στήριξη ενός Μαρξ ή ενός Μπιτσάκη: Αρκούσε κάποτε και ένας φυσιολάτρης «Ελληναράς», όπως ο Περικλής Γιαννόπουλος2, να διαβεβαιώνει ότι «η ελληνική φύσις αυτή, εντελώς η αυτή και διότι είναι τοιαύτη, εγέννησεν όλους τους θεούς και τους ημιθέους και τους ήρωας και κάτι ακόμη καλλίτερον από τους θεούς τους παρελθόντας, τους παρόντας και τους μέλλοντας, (δηλαδή εγέννησεν) τους Ανθρώπους, τα θαυμάσια Αρχαγγελικά τάγματα των ωραίων, των φαιδρών και ηλιοβόλων ανθρώπων, που οδηγούν τους κορυφαίους της ανθρωπότητος εις τον δρόμον του ωραίου…».
Στο μεγαλειώδες πλαίσιο της άνοιξης η μεταφυσική είχε πάντοτε ως αντίπαλό της τον κοσμικό αυθορμητισμό, δεδομένου ότι τα «οιονεί οργασμικά» συναισθήματα της κοινωνίας ήταν αδύνατον να στριμωχθούν μέσα στα θρησκευτικά καλούπια. Γι’ αυτόν τον λόγο το Πάσχα ήταν πάντοτε μια «υβριδική» γιορτή: σιαμαία σχεδόν με το πνεύμα της αναγεννώμενης φύσης, της ανθρώπινης λίμπιντο, που αναδυόταν και εκφραζόταν διαμέσου των γραμμών, των επιφανειών, του συνόλου των αισθήσεων…
Πέρα από τη μυθολογία και αλληγορία της μεταφυσικής, πέρα από τα άλλοτε απλοϊκά και άλλοτε περίπλοκα «ιδεοσχήματα» των επίσημων ή περιστασιακών θρησκευομένων, υπήρχε – έστω περιθωριοποιημένη ή και διωκόμενη – η «αυτοκρατορία των αισθήσεων». Αυτή που αξίωνε εορταστικά γεγονότα απαλλαγμένα προσμείξεων και ενοχών, απαλλαγμένα από οποιαδήποτε αίσθηση «χρέους» απέναντι σε υπερκόσμιες οντότητες, σε Προμηθείς και σε κατορθωματίες και σε μεταφυσικούς Ζορό παντός είδους….
Το Πάσχα ανακαλώ πάντοτε στη σκέψη μου μια κουβέντα του Έριχ Φρομ «για τις πραγματικές γιορτές που λείπουν». Για τις γιορτές που δηλώνουν τη συνέχεια αλλά και τη μεταβλητότητα της ζωής, που είναι επομένως ευέλικτες αλλά όχι και τροποποιήσιμες σαν προγράμματα τηλεόρασης, που ενσωματώνουν όλο και μεγαλύτερες δόσεις τέχνης και αποθεώνουν το κοσμικό πνεύμα, που διαχέουν χαρά και έμπνευση.
Με τα λόγια πάλι του Έριχ Φρομ: «Που καλλιεργούν το βίωμα της αγάπης παραμερίζοντας την αναγκαιότητα της αυταπάτης»3…
Σημειώσεις
1. Νίκος Κούνδουρος: «Η Αθήνα του Μάνου Χατζιδάκι», Περιοδικό «Λέξη», Νοέμβριος 2001.
2. Από το βιβλίο του Χρίστου Ιακωβίδη: «Νεοελληνική Αρχιτεκτονική και αστική ιδεολογία», Δωδώνη, 1982.
3. Έριχ Φρομ, «Η υγιής κοινωνία», Μπουκουμάνης 1973
* Ο Γιάννης Σχίζας είναι συγγραφέας
Διαβάστε επίσης
Τροχαίο στην Πειραιώς: Στον εισαγγελέα ο οδηγός, σε κρίσιμη κατάσταση νοσηλεύεται ο 5χρονος
Αποφυλακίζεται με βούλευμα ο Νίκος Μιχαλολιάκος
Όταν οι ζαχαροπλάστες έχουν έμπνευση! Ξεχωριστές πασχαλινές δημιουργίες με ευρηματικότητα και φαντασία (photos)
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Οι ισραηλινές Αρχές συνέλαβαν τον φρουρό του Έλληνα πρόξενου στην αφή του Αγίου Φωτός
- Σταμάτης Φασουλής για την Άννα Παναγιωτοπούλου: «Γνώριζα την κατάσταση, είμαι σοκαρισμένος»
- Με παρέμβαση του ΥΠΕΞ αφέθηκε ελεύθερος από τις αρχές του Ισραήλ ο Έλληνας αστυνομικός
- Αυτό είναι το φυτό που θα σου μαυρίσει τη ζωή – ΔΕΝ πρέπει να το αγγίξεις
- Οι πέντε τρόποι για να βάλεις στην άκρη 1.000 ευρώ μέχρι το τέλος του μήνα
- Στην Κέρκυρα με τον συζυγό του Τάιλερ Μακμπέθ γιόρτασε την Ανάσταση ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανος Κασσελάκης
- Γιώργος Αγγελόπουλος: «Θέατρο έπαιζα και στη μητέρα μου 18 χρόνια που ήταν άρρωστη»
- Χριστός Ανέστη και Χρόνια σας Πολλά
- Μεξικό: Υψηλή πιθανότητα τα πτώματα που βρέθηκαν να ανήκουν στους αγνοούμενους Αυστραλούς και Αμερικανό
- Διπλωματικές πηγές για το περιστατικό στα Ιεροσόλυμα: «Αφέθηκε ελεύθερος ο φρουρός - Γίνεται έρευνα»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Το Ποντικι
- Πώς γιορτάζεται η Κυριακή του Πάσχα – Έθιμα από όλη την Ελλάδα
- Δολοφονία στη Θεσσαλονίκη: Με δύο σφαίρες σκότωσαν τον 41χρονο – Τι αναφέρει η ΕΛ.ΑΣ
- Πάσχα 2024: Σε κλίμα κατάνυξης η Ανάσταση στη χώρα
- Σάμος: Η 49χρονη που σκότωσε τον πατέρα της τον είχε ξαναχτυπήσει – Είχε νοσηλευτεί για ψυχιατρικούς λόγους
- Ιεροσόλυμα: Ελεύθερος με παρέμβαση ΥΠΕΞ ο Έλληνας φρουρός που συνελήφθη κατά τη τελετή του Αγίου Φωτός – Ενημέρωση ζητάει ο ΣΥΡΙΖΑ (video)
- Τεράστιο το κόστος για την ανάληψη μέτρων ενεργητικής και παθητικής πυροπροστασίας
- Κυριακή του Πάσχα: Πώς θα κινηθούν σήμερα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
- Ελληνικό Πάσχα
- Πάσχα 2024: Τα έθιμα των χωριών της λίμνης Πλαστήρα
- Κορυφαία επιλογή διακοπών η Αθήνα
- Τελευταία Νέα Το Ποντικι
- Ελληνικό Πάσχα
- Τεράστιο το κόστος για την ανάληψη μέτρων ενεργητικής και παθητικής πυροπροστασίας
- Κορυφαία επιλογή διακοπών η Αθήνα
- Βιβλίο: Επτανησιακός πολιτισμός – Τα «Ιονικά» και «200 χρόνια από την εγκατάσταση των Εφοριών της Φιλικής Εταιρείας στην Επτάνησο»
- Βιβλίο: Ένα πορτρέτο του κόσμου από το (άμεσο) μέλλον!
- Βιβλίο: Μια μαρτυρία από το μακρινό 1948
- Πάσχα 2024: Σε κλίμα κατάνυξης η Ανάσταση στη χώρα
- Κυριακή του Πάσχα: Πώς θα κινηθούν σήμερα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
- Χριστός Ανέστη! Το topontiki.gr σας εύχεται χρόνια πολλά
- Πώς γιορτάζεται η Κυριακή του Πάσχα – Έθιμα από όλη την Ελλάδα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Καιρός 05/05/2024 Βελτιωμένες καιρικές συνθήκες τη σημερινή ημέρα
- Στοχευμένες αστυνομικές δράσεις πραγματοποιούνται στην Περιφέρεια Κρήτης
- Iσχυρή ψήφος εμπιστοσύνης στα ελληνικά ομόλογα με τη «σφραγίδα» της επενδυτικής βαθμίδας
- Κυριακή του Πάσχα: Η γιορτή των γιορτών της Ορθοδοξίας - Τι συμβολίζει
- Ζώδια: Οι αστρολογικές προβλέψεις για την εβδομάδα 6 έως 12 Μαΐου 2024
- Αυστραλία: Νεκρός 16χρονος από πυρά αστυνομικών έπειτα από επίθεση με μαχαίρι
- Φάρσες για τοποθετήσεις βομβών σε συναγωγές του Μανχάταν
- Μητρώο Συμβάσεων Παραχώρησης Απλής Χρήσης Αιγιαλού και Παραλίας
- Χιλιάδες διαδήλωσαν στο Ισραήλ απαιτώντας συμφωνία με τη Χαμάς για τους ομήρους