«Φαινόμενο Ρασομόν» της Αναστασίας Παπαστάθη στο θέατρο RADAR
Το "Φαινόμενο Ρασομόν" θα ξαναδούμε ανανεωμένο από τα μέσα Οκτωβρίου
Κάνοντας πρεμιέρα στις 20 Οκτωβρίου 2018 στο θέατρο Radar, το έργο της Αναστασίας Παπαστάθη θα παίζεται κάθε Σάββατο στις 9μμ και Κυριακή στις 7μμ.
Εμπνευσμένο από διηγήματα του Ριονοσουκέ Ακουτάγκαβα και από αρχαίους μύθους "περί αληθείας" επιχειρεί να θέσει ερωτήματα που αφορούν στην σχετικότητα της αλήθειας και στην διαφορετική οπτική που έχουν οι άνθρωποι για το ίδιο γεγονός.
Λίγα
Βρισκόμαστε στην εποχή του μεσαίωνα στη δύση.
Μετά την δίκη για τον φόνο ενός άνδρα, ένας Μοναχός, μια Περουκιέρισα κι ένας Ξυλοκόπος, για να προστατευτούν από την καταιγίδα που ξεσπάει, βρίσκουν καταφύγιο στα ερείπια της πύλης Ρασομόν.
Τα τρία αυτά πρόσωπα, συζητούν για το γεγονός που τάραξε την πόλη.
Πριν τρεις μέρες, στο δάσος, ένας Άντρας δολοφονήθηκε και η Γυναίκα του βιάστηκε. Ως ύποπτος, συλλαμβάνεται και οδηγείται στο δικαστήριο ένας Ληστής. Η Γυναίκα καλείται να καταθέσει, το ίδιο και ο Μοναχός που είδε το ζευγάρι να μπαίνει στο δάσος, αλλά και ο Ξυλοκόπος, που όπως ισχυρίζεται ήταν ο πρώτος που βρήκε τον νεκρό. Ακόμα και την εκδοχή του Άντρα μαθαίνουμε μέσω της Περουκιέρισας, που τον συνάντησε τυχαία αιμόφυρτο στο δάσος, λίγο πριν πεθάνει.
Μάρτυρες και κατηγορούμενοι , για το ίδιο γεγονός, αφηγούνται μια διαφορετική ιστορία, η οποία ζωντανεύει μπροστά στα μάτια του θεατή και του επιτρέπει να δώσει τις δικές του απαντήσεις.
Σημείωμα Σκηνοθέτη
Το "Φαινόμενο Ρασομόν" αφορά στην σχετικότητα της αλήθειας. Είναι ένα εγχείρημα μέσα από το οποίο θέλησα ερευνήσω την λειτουργία του ανθρώπου σε σχέση με την αλήθεια και στην συνέχεια να το μοιραστώ με τους θεατές.
Με αφορμή τον φόνο ενός άντρα μάρτυρες και κατηγορούμενοι καταθέτουν για το ίδιο γεγονός μια διαφορετική ιστορία. Από το σημείο αυτό ξεκινούν τα ερωτήματα. Για ποιό λόγο, και κάτω από ποιες συνθήκες οι άνθρωποι, για κάτι τόσο συγκεκριμένο έχουν εντελώς διαφορετική οπτική; Με την προϋπόθεση ότι ο κάθε ένας καταθέτει την δική του αλήθεια, ποιοι παράγοντες επηρεάζουν στην διαμόρφωση αυτής της αλήθειας;
Ο χαρακτήρας, το πνευματικό επίπεδο, τα κίνητρα του κάθε ανθρώπου, ακόμα και η στιγμή στην οποία βρίσκεται, φαίνεται να είναι σημαντικές παράμετροι στην διαμόρφωση της αλήθειας του κάθε ενός.
Όπως και να έχει διακρίνουμε μια απόσταση ανάμεσα στο πραγματικό, σ' αυτό που υπάρχει και σε αυτό που νομίζουν τα πρόσωπα του έργου ότι υπάρχει.
Είναι προφανές, ότι το υποκειμενικό στοιχείο επικρατεί του αντικειμενικού.
Ταυτόχρονα όμως τίθεται το ερώτημα: Υπάρχει αντικειμενική αλήθεια; Και αν ναι ποιος την ορίζει;
Το έργο εκτυλίσσεται στην δύση την εποχή του μεσαίωνα, μια εποχή των ακραίων αντιθέσεων, όπου τα πάντα μπορούν να συμβούν.
Η επιλογή μιας τόσο μακρινής εποχής για να τεθεί ένα τόσο σύγχρονο θέμα, όπως είναι η σχετικότητα της αλήθειας, πηγάζει από την πεποίθηση ότι η απόσταση μας επιτρέπει να παρατηρούμε με καθαρότητα, να παραμένουμε ανοιχτοί, να μην νοιώθουμε απειλή και τότε αυτό που είναι μακρυά, έρχεται κοντά μας, χωρίς να μας φοβίζει, αντίθετα μας δημιουργεί κίνητρο για ενδοσκόπηση και επαναπροσδιορισμό.
Ο Ριονοσουκέ Ακουτάγκαβα και ο όρος "Φαινόμενο Ρασομόν"
Ο Ριονοσουκέ Ακουτάγκαβα υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Ιαπωνικής λογοτεχνίας. Γεννήθηκε το 1892 και αυτοκτόνησε σε ηλικία 35 ετών.
Στοχαστής με σπάνιο πνεύμα, γνήσιος διανοητής αρνήθηκε κάθε συμβατικότητα. Πολλά από τα θέματά του, άντλησε από μεσαιωνικές ιστορίες της πατρίδας του τις οποίες ξαναέγραψε με σύγχρονη ψυχολογία και μοντέρνα δομή. Μετέφρασε την κλασική αγγλική και γαλλική λογοτεχνία και έγραψε ένα σημαντικό αριθμό ποιημάτων. Έγινε ευρύτερα γνωστός μετά το 1950 όταν ο Ακίρα Κουροσάβα γύρισε την ταινία "Ρασομόν", το σενάριο της
οποίας ήταν βασισμένο σε μια συλλογή διηγημάτων του με τίτλο "Ρασομόν"
Το 1952 η ταινία συμμετείχε στις Κάννες και κέρδισε το μεγάλο βραβείο.
Η επιτυχία της ξεπέρασε τα σύνορα της Ευρώπης και έφτασε μέχρι την Αμερική. Πολλά χρόνια μετά, το θέμα της παραμένει επίκαιρο.
Ο ανεξιχνίαστος φόνος ενός άντρα στην μεσαιωνική Ιαπωνία των σαμουράι και οι διαφορετικές καταθέσεις των μαρτύρων εξακολουθεί να απασχολεί την σκέψη των διανοητών, αλλά και να έλκει το ενδιαφέρον των σινεφίλ.
Έτσι επικράτησε ο όρος "Φαινόμενο Ρασομόν" κυρίως στην νομική επιστήμη αλλά και στην ψυχολογία.
Στην νομική για παράδειγμα ο ανωτέρω όρος, αντιπροσωπεύει την περίπτωση, που για το ίδιο γεγονός υπάρχουν διαφορετικές καταθέσεις μαρτύρων.
Συντελεστές
KEIMENO/ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ/ ΦΩΤΙΣΜΟΙ: Αναστασία Παπαστάθη
ΣΚΗΝΙΚΑ -ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ:Κυριακή Πανούτσου
ΜΟΥΣΙΚΗ-ΗΧΟΙ: Πάνος Φορτούνας
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: Αντώνης Κουτρουμπής
Ερμηνεύουν με σειρά εμφάνισης οι ηθοποιοί:
ΜΟΝΑΧΟΣ: Αναστασία Παπαστάθη
ΞΥΛΟΚΟΠΟΣ: Νίκος Μπουσδούκος
ΠΕΡΟΥΚΙΕΡΙΣΑ: Μαρία Σκούντζου
ΛΗΣΤΗΣ: Δημήτρης Τσολάκης
ΑΝΔΡΑΣ: Γιώργος Λαμπριανός
ΓΥΝΑΙΚΑ: Άλκηστις Βούλγαρη
Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά χωρίς διάλειμμα
ΘΕΑΤΡΟ RADAR
Πλατεία Αγίου Ιωάννη και Πυθέου 93, Αθήνα
Τ.Κ. 11744 στάση μετρό ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
τηλ. : 210 9769294
Αναστασία ΠαπαστάθηΦαινόμενο ΡασομόνπαράστασηHas video: Exclude from popular: 0
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Η φοβερή πατέντα ιδιοκτήτη σουβλατζίδικου στη Θεσσαλονίκη που έγινε viral! [photo]
- Mαριάννα Τουμασάτου: Πόσων ετών γίνεται το Δεκέμβριο
- Ο Αντώναρος διασύρει τον Άδωνι για «τη μη πληρωμή στην ΕΡΤ» – Εξευτελισμός δίχως έλεος
- H Marks & Spencer φoύστα που είχε γίνει εμμονή όλων, είναι πλέον διαθέσιμη προς πώληση
- Σία Κοσιώνη: Έκλεψε τις εντυπώσεις στην παρουσίαση προγράμματος του ΣΚΑΙ [pics]
- Τέλη κυκλοφορίας 2019: Δείτε ΕΔΩ πόσα θα πληρώσετε φέτος - Τι θα αλλάξει
- Μετά τις συντάξεις στο επίκεντρο και το αφορολόγητο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Το Ποντικι
- Αντόνιο Μπαντέρας: Δείτε με τι τρόπο χειροκροτούσε στα βραβεία ΕΜΜΥ - Χαμός στο Twitter (Videos)
- «Ατακτούλης» οδηγός λεωφορείου γεμάτο κόσμο, φιλούσε στο στόμα και θώπευε νεαρή γυναίκα (Video)
- Ο ταξιτζής ήταν «λιώμα» στο μεθύσι και ο πελάτης αναγκάστηκε να οδηγήσει μόνος του στο αεροδρόμιο
- Σφαγείς κλείδωσαν γυναίκα κτηνίατρο στο Σφαγείο Βόλου μετά από τσακωμό - Διαψεύδει ο ιδιοκτήτης
- Ξεσπά ο Φίλιππος Σοφιανός: «Είχε παραγίνει το κακό»
- Σε τεντωμένο σχοινί για τις Πρέσπες - Ποιοι ρίχνουν την κυβέρνηση και ποιοι όχι
- Στο Νοσοκομείο Βόλου ο Δημήτρης Κουφοντίνας
- Σε δημοσίευμα της Daily Mail ο Αλέξης Γεωργούλης! (Photos)
- Σάκης Τανιμανίδης: Μένει ή φεύγει από το Survivor;
- Να γιατί πρέπει να προτιμάτε τον φραπέ
- Τελευταία Νέα Το Ποντικι
- «Φαινόμενο Ρασομόν» της Αναστασίας Παπαστάθη στο θέατρο RADAR
- Σε δημοσίευμα της Daily Mail ο Αλέξης Γεωργούλης! (Photos)
- Σάκης Τανιμανίδης: Μένει ή φεύγει από το Survivor;
- Σφαγείς κλείδωσαν γυναίκα κτηνίατρο στο Σφαγείο Βόλου μετά από τσακωμό - Διαψεύδει ο ιδιοκτήτης
- Λιγότερο σοβαρά τα εγκεφαλικά με ένα μισάωρο περπάτημα τη μέρα
- Οδηγός λεωφορείου γεμάτο κόσμο, φιλούσε στο στόμα και θώπευε νεαρή γυναίκα (Video)
- «Ατακτούλης» οδηγός λεωφορείου γεμάτο κόσμο, φιλούσε στο στόμα και θώπευε νεαρή γυναίκα (Video)
- Ξεσπά ο Φίλιππος Σοφιανός: «Είχε παραγίνει το κακό»
- Στο Νοσοκομείο Βόλου ο Δημήτρης Κουφοντίνας
- Ο ταξιτζής ήταν «λιώμα» στο μεθύσι και ο πελάτης αναγκάστηκε να οδηγήσει μόνος του στο αεροδρόμιο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Θέμα καθοριστικής σημασίας για την κυπριακή οικονομία
- H Marks & Spencer φoύστα που είχε γίνει εμμονή όλων, είναι πλέον διαθέσιμη προς πώληση
- Ελικόπτερο του Στρατού Ξηράς πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση
- Προς ανεξαρτητοποίηση ο βουλευτής Γ. Σαρίδης της Ενωσης Κεντρώων
- O πρόεδρος της Ομάδας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών ήρθε στην Αθήνα και επιτέθηκε στη ΝΔ
- Το "Κοινοτικόν" για την αντιδρόμηση της Κανακάρη - Καταψήφισε την πρόταση του δήμου Πατρέων
- Η τροπική καταιγίδα Αλι σαρώνει Βρετανία-Ιρλανδία
- Ερώτηση Δήμα για τις ψηφιακές επιδόσεις της Ελλάδας
- Προπηλακισμός και σωματική επίθεση σε δύο Άγγλους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης
- Το Υπουργείο Εξωτερικών χαιρετίζει τη συνάντηση Κορυφής στην Πιονγκγιάνγκ