«Νέκυια»: μια εξαιρετική περφόρμανς

Μέσα στο πυκνό σκοτάδι θολές, μαυροντυμένες φιγούρες αναδύονται από το παρελθόν. Το φως παίζει παράξενα ατμοσφαιρικά παιχνίδια και οι ήχοι προκαλούν τις άγρυπνες, ηλεκτρισμένες αισθήσεις μας.

Ναι, βρισκόμαστε στον Άδη, που κανένας ζωντανός δεν μπορεί να επισκεφτεί. Κι όμως ο Οδυσσέας, ακολουθώντας τις υποδείξεις της Κίρκης, αποφάσισε τη θρυλική κατάβασή του. Εκεί συνάντησε τις ψυχές αγαπημένων προσώπων: τη μητέρα του Αντίκλεια, τον Αγαμέμνονα, τον Πάτροκλο, τον Αχιλλέα, τον Αίαντα, τον Ηρακλή,

τον καταδικασμένο Σίσυφο και ήρωες του Τρωικού Πολέμου, που ανυπομονούσαν να μάθουν νέα από τον Πάνω Κόσμο.

Και εκεί πήρε τον ελπιδοφόρο χρησμό από τον μάντη Τειρεσία για να μπορέσει να γυρίσει στην πατρίδα. Την Ιθάκη.

Πώς μπορεί άραγε κανείς να παρουσιάσει την εμβληματική ραψωδία λ της «Οδύσσειας»;

Γνωστή ως «Νέκυια», καταδύεται σε έναν αόρατο τόπο, που καμία ρεαλιστική σκηνοθεσία δεν μπορεί να απεικονίσει.

Ο σκηνοθέτης Χρήστος Παπαδόπουλος και o Γιάννης Αγγελάκας (σύλληψη, καλλιτεχνική επιμέλεια, ερμηνεία και μουσική σε συνεργασία με τον Coti K) ρίσκαραν να τη μεταφέρουν στη σκηνή. Το ιδιαίτερο υβριδικό εγχείρημά τους, λιτό, ευρηματικό και χωρίς καμία επιδειξιμανία, μετέδωσε στους θεατές όλη τη μαγεία του ταξιδιού στην άβυσσο του ομηρικού έπους. Κατ’ επέκταση, περνώντας από το σκοτάδι στο φως, δημιούργησαν μια καθηλωτική, μυστικιστική ατμόσφαιρα. Σε αυτήν συνέβαλαν τόσο τα εντυπωσιακά απόκοσμα μουσικά ηχοτοπία του Αγγελάκα (παίζουν ζωντανά ο Ηλίας Μπαγλάνης και ο Νίκος Γιουσέφ, ενώ συμμετέχει το πολυφωνικό γυναικείο σύνολο «Διώνη») όσο και οι τολμηρές φωτιστικές επεμβάσεις της Ελίζας Αλεξανδροπούλου, που περιπλανήθηκαν ευφάνταστα στον χώρο, άλλοτε αποκαλύπτοντας ίχνη από τα πρόσωπα των αφηγητών και άλλοτε «παίζοντας» με τις σκιές τους.

Και φυσικά πρωταρχικό ρόλο έχει η ελεύθερη διασκευή των Γιάννη Αγγελάκα – Θεοδώρας Καπράλου, την οποία απέδωσαν ο ίδιος και η Όλια Λαζαρίδου. Ο Αγγελάκας διαθέτει τη δυνατότητα να δημιουργεί ένα υποβλητικό περιβάλλον, όμως η υποκριτική του έκφραση στερείται αποχρώσεων.

Αντίθετα η έμπειρη Όλια Λαζαρίδου – σ’ αυτήν οφείλεται και η ιδέα της περφόρμανς – απέδειξε, για μια ακόμη φορά, πόσο σημαντική ηθοποιός είναι. Ο καθαρός της λόγος με τους εξαιρετικούς τονισμούς ακόμη αντηχεί μέσα μου.

Διαβάστε επίσης:

«Ghostbusters: Frozen Empire»: Μπιλ Μάρεϊ και Νταν Ακρόιντ επιστρέφουν στο… φυσικό τους χώρο (Video)

Άγνωστες πλευρές της Ιστορίας – της Εγγύς Ανατολής και της στενά εθνικής

Μετανάστευση και ανθρώπινες πολιτείες

Keywords
Τυχαία Θέματα