Οι πρώτες εντυπωσιακές εικόνες από την -sold out- Δύναμη του Πεπρωμένου
Η Δύναμη του πεπρωμένου επιστρέφει μετά από 27 χρόνια στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Η εμβληματική όπερα του Τζουζέππε Βέρντι ανεβαίνει για πρώτη φορά στη σκηνή της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ, στις 26, 29 Ιανουαρίου & 2, 6, 9, 12, 15 και 18 Φεβρουαρίου 2025, σε μουσική διεύθυνση Πάολο Καρινιάνι και σκηνοθεσία Ροδούλας Γαϊτάνου, με τους Δημήτρη Πλατανιά, Τσέλια Κοστέα και Μαρσέλο Πουέντε στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
Λίγες μόνο νότες από την Εισαγωγή της Δύναμης του πεπρωμένουαρκούν για να μεταδώσουντη σαγήνη της ιταλικής όπερας και να αποκαλύψουν το μέγεθος τηςδημιουργικής
Η Δύναμη του πεπρωμένου γράφτηκε σε μια εποχή που ο Βέρντι ήταν ήδη διάσημος και καταξιωμένος. Όπως στον Τροβατόρε και τον Ντον Κάρλο, έτσι και στη Δύναμη του πεπρωμένου ο συνθέτης βασίζεται σε ισπανικά θέματα, καθώς η Ισπανία αποτελεί μια διαχρονική πηγή έμπνευσής του. Βασίζεται στο θεατρικό Δον Άλβαρο ή Η δύναμη του πεπρωμένου του Άνχελ δε Σααβέδρα, αλλά αντλεί επίσης από το Στρατόπεδο του Βάλλενσταϊν, πρώτο μέρος της θεατρικής τριλογίας του ΦρήντριχΣίλλερ που ήταν αφιερωμένη στον στρατηγό Άλμπρεχτ φον Βάλλενσταϊν.
Η παραγγελία για το έργο αυτό δόθηκε στον Βέρντι από το Αυτοκρατορικό Θέατρο της Αγίας Πετρούπολης, όπου και τελικά η όπερα ανέβηκε στις 10 Νοεμβρίου 1862. Ακολούθησε σειρά από παρουσιάσεις σε όλο τον κόσμο, από τη Μαδρίτη και τη Βιέννη ως τη Νέα Υόρκη και το Μπουένος Άιρες, για τις οποίες ο Βέρντι διαρκώς επέφερε τροποποιήσεις στην παρτιτούρα. Το 1869, με νέα εισαγωγή και νέο φινάλε, η Δύναμη του πεπρωμένου παρουσιάστηκε στη Σκάλα του Μιλάνου με τεράστια επιτυχία. Με αυτή την αφορμή ο συνθέτης έδωσε στο έργο αυτήν που μέχρι σήμερα θεωρείται η οριστική του μορφή. Το 1882, ο συνθέτης υπογράφει την τελευταία και πιο απλουστευμένη έκδοσή του στα γαλλικά, ολοκληρώνοντας έτσι τη διαδικασία της δημιουργίας του έργου μετά από μια θυελλώδη περίοδο που κράτησε πάνω από δύο δεκαετίες και καθόρισε τη συνθετική του πορεία. Η όπερα, που αναφέρεται στη δύναμη της μοίρας και του πεπρωμένου, κρύβει μέσα της ένα δικό της πεπρωμένο – μια διαδρομή γεμάτη δυσκολίες, αποτυχίες, αλλαγές και θριάμβους.
Η ιστορία ξεκινά με τους ερωτευμένους Ντον Αλβάρο και Λεονόρα. Η Λεονόρα, παρότι γνωρίζει την αντίθεση του πατέρα της,του Μαρκησίου του Καλατράβα, για τον αγαπημένο της, είναι αποφασισμένη να φύγει μαζί του. Τα γεγονότα όμως παίρνουν άλλη τροπή όταν κατά λάθος ο Ντον Aλβάρο σκοτώνει τον Μαρκήσιο. Οι δυο εραστές αναγκάζονται να χωρίσουν, ενώ ο Ντον Κάρλο, ο αδελφός της, ορκίζεται να πάρει εκδίκηση για τον θάνατο του πατέρα του. Χρόνια μετά, ο Κάρλο και ο Αλβάρο συναντιούνται τυχαία, αγνοώντας ο ένας την πραγματική ταυτότητα του άλλου. Μετά από μια σειρά συγκλονιστικών γεγονότων, οι δύο άντρες συγκρούονται σε μια μονομαχία και ο Αλβάρο τραυματίζει θανάσιμα τον Κάρλο. Η Λεονόρα φτάνει για να φροντίσει τον αδελφό της, ο οποίος όμως τη μαχαιρώνει στην καρδιά.
Το έργο ανέβηκε για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή το 1954 στο παλιό Θέατρο Ολύμπια, σηματοδοτώντας την επιστροφή της στην ενεργό δράση μετά από πολύμηνη αναστολή της λειτουργίας της λόγω διακοπής της κρατικής επιχορήγησης. Ακολούθησαν δύο νέα ανεβάσματα: το 1970 στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού και το 1981 στο νέο Θέατρο Ολύμπια, ενώ για τελευταία φορά η Δύναμη του πεπρωμένου παρουσιάστηκε από την ΕΛΣ στο Ηρώδειο το 1998.
Είκοσι επτά χρόνια μετά, η Δύναμη του πεπρωμένου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε μια νέα εξαιρετικά φιλόδοξη παραγωγή, την οποία υπογράφει μια δημιουργική ομάδα παγκοσμίως καταξιωμένων συντελεστών. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η διεθνώς αναγνωρισμένη Ελληνίδα σκηνοθέτρια όπερας της νεότερης γενιάς Ροδούλα Γαϊτάνου, τα σκηνικά και τα κοστούμια ο διεθνής Γιώργος Σουγλίδης, την κινησιολογία η Δήμητρα Καστέλλου, τους φωτισμούς ο Τζουζέππε ντι Ιόριο και τα βίντεο ο Ντικ Στρέικερ.
Η Γαϊτάνου, με τη συνδρομή της δημιουργικής της ομάδας, επιλέγει να τοποθετήσει τη δράση του έργου στις αρχές του 20ού αιώνα με αναφορές στουςδύοΠαγκοσμίους Πολέμους, καθώς η ιστορία των ηρώων του έργου κινείται παράλληλα με την εξέλιξη του πολέμου. Κινούμενη στην αισθητική του κιαροσκούρο η παράσταση –άλλοτε στο φως και άλλοτε στη σκιά– κρατάει τον αναγκαίο για το έργο ρεαλισμό, ενώ μέσω των συμβολισμών χαρακτηρίζεται από ποιητική ελευθερία. Η έννοια του «πεπρωμένου» επιχειρείται να ερμηνευτεί σκηνικά μέσα από την ανάδειξη της αποτρόπαιης φύσης του πολέμου και της δραματικής επίδρασής του στους ανθρώπους, καθώς και μέσα από αναφορές σε έργα του Θόδωρου Αγγελόπουλου, του Μιχαήλ Άγγελου και του Ιερώνυμου Μπος.
Η σκηνοθέτρια σημειώνει: «H Δύναμη του πεπρωμένου είναι η ιστορία ενός προπατορικού αμαρτήματος το οποίο διαιωνίζεται και καθορίζει τις πράξεις και τις επιλογές των μελών μιας δυσλειτουργικής οικογένειας μέχρι τέλους. Είναι επίσης μια σπουδή πάνω στις συνέπειες των ψυχολογικών τραυμάτων, στις εμμονές και στη δύναμη της εκδίκησης. H ιστορία διαδραματίζεται πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το τέλος ενός πολέμου· η επιθυμία να καταστραφεί ο αντίπαλος, η εχθρότητα, ο μισανθρωπισμός και οι φρικαλεότητες που έρχονται με τον πόλεμο καθώς και η ανάγκη για επιβίωση έχουν έναν παραλληλισμό με μια από τις κύριες γραμμές της πλοκής, αυτήν του μίσους που εκφράζει ο Ντον Κάρλο, ο οποίος θέλει να εκδικηθεί για τον θάνατο του πατέρα του. Δημιουργούνται έτσι δύο επίπεδα ανάγνωσης καθώς η εσωτερική αναταραχή μεταφράζεται σε εξωτερική και διευρύνεται σε κλίμακα και ένταση. Η πορεία των τριών βασικών χαρακτήρων εντέλει μεταφράζεται σε μια μανιώδη αναζήτηση προσωπικής γαλήνης και εξιλέωσης».
Η Ροδούλα Γαϊτάνου επιστρέφει στην ΕΛΣ δέκα χρόνια μετά τις δύο επιτυχημένες σκηνοθεσίες που είχε παρουσιάσει στο Θέατρο Ολύμπια το 2013 και το 2014 (ΣταχτοπούτακαιΈτσι κάνουν όλες). Θεωρείται μια από τις πιο εμπνευσμένες σκηνοθέτριες όπερας της νεότερης γενιάς και δουλειές της έχουν παρουσιαστεί, μεταξύ άλλων, στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου (LinburyStudio), στις Όπερες του Γκαίτεμποργκ, του Όσλο, της Τεργέστης, της Λιέγης, του Μπέργκεν, της Λισαβόνας, σε φεστιβάλ όπως της Σαβονλίννας, του Σπολέτο, τουΟυέξφορντ, καθώς και σε λυρικά θέατρα της Αμερικής και της Ασίας.
Μετά τη θριαμβευτική του διεύθυνση στον πρόσφατο Ναμπούκκο της ΕΛΣ το καλοκαίρι του 2023 στο Ηρώδειο, ο σπουδαίος Ιταλός αρχιμουσικός Πάολο Καρινιάνι επιστρέφει για να διευθύνει τη μουσικά και ερμηνευτικάιδιαιτέρως απαιτητική όπερα Ηδύναμη του πεπρωμένου. Μαέστρος με σπουδαία διεθνή σταδιοδρομία, συνεργάζεται τακτικά με διεθνούς κύρους σκηνές όπως Μητροπολιτική Όπερα Νέας Υόρκης, Κρατική Όπερα Βιέννης, Σκάλα του Μιλάνου, Κρατική Όπερα και Γερμανική Όπερα Βερολίνου, Κρατική Όπερα Βαυαρίας, Όπερα Σαν Φρανσίσκο, Μεγάλο Θέατρο Λισέου Βαρκελώνης, Κοντσέρτχεμπαου Άμστερνταμ, Βασιλική Όπερα Λονδίνου, Όπερα Βαστίλλης, Όσλο, Βρυξέλλες, Αμβέρσα, Γκλάιντμπορν κ.α.
Στο πρωταγωνιστικό τρίο με τις μεγάλες φωνητικές και ερμηνευτικές απαιτήσεις θα έχουμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε τρεις ακμαίους, διεθνώς καταξιωμένους μονωδούς. Τη Λεονόρα ερμηνεύει για πρώτη φορά η σπουδαία υψίφωνος της ΕΛΣ με τη διεθνή καριέρα ΤσέλιαΚοστέα. Στον ρόλο του Ντον Κάρλο ντεμπουτάρει ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος με τη διεθνή καταξίωση Δημήτρης Πλατανιάς. Τον Ντον Αλβάρο θα ερμηνεύσει ο διακεκριμένος Αργεντινός τενόροςΜαρσέλο Πουέντε, γνωστός στο κοινό της ΕΛΣ από τον Αντρέα Σενιέ και τον Ντον Κάρλο. Ο Πουέντε έχει ερμηνεύσει τον ρόλο με μεγάλη επιτυχία ήδη στη Ζυρίχη, τη Δρέσδη και την Κολωνία. Ο βαθύφωνος της ΕΛΣΠέτρος Μαγουλάς θα ερμηνεύσει τους ρόλους του Μαρκησίου του Καλατράβα και του ΠατρόςΓκουαρντιάνο, η μεσόφωνος από τη Λευκορωσία ΟξάναΒόλκοβα την Πρετσιοζίλλα και ο βαθύφωνος της ΕΛΣ Γιάννης Γιαννίσης τον Αδελφό Μελιτόνε. Μαζί τους οι Ιωάννα-Βασιλική Κοράκη, Γιώργος Παπαδημητρίου, Γιάννης Καλύβας και ΜαξίμΚλονόφσκι.
Τη Χορωδία της ΕΛΣ θα διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος.
ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΡΕΜΙΕΡΑ
Την Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2025, μία ώρα πριν από την έναρξη της πρεμιέρας, στις 17.30, διοργανώνεται από την Τράπεζα Πειραιώς, χορηγότης παράστασης, και την Εθνική Λυρική Σκηνή, στην Αίθουσα VIP στον 1ο όροφο του φουαγέ της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ ομιλία της Έλενας Ματθαιοπούλου για τη Δύναμη του πεπρωμένου. Η διακεκριμένη συγγραφέας και δημοσιογράφος θα μιλήσει για την περιπέτεια της σύνθεσης του έργου, τις αναθεωρήσεις του λιμπρέτου, τη διάσημη Εισαγωγή του, τις μουσικές και υποκριτικές απαιτήσεις των πρωταγωνιστικών ρόλων, τις διάσημες άριες, αλλά και τη φήμη που συνοδεύει την όπερα αυτή διαχρονικά.
Χαιρετισμό θα απευθύνουν ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης και η Διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς.
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
Προκρατήσεις: https://www.ticketservices.gr/event/gno-i-dynami-tou-pepromenou-omilia/
Όπερα • Νέα παραγωγή
Η δύναμη του πεπρωμένου
ΤζουζέππεΒέρντι
26, 29 Ιανουαρίου & 2, 6, 9, 12, 15, 18 Φεβρουαρίου 2025
Ώρα έναρξης: 19.00 (Κυριακή: 18.30)
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος ΕΛΣ – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Μουσική διεύθυνση:Πάολο Καρινιάνι
Σκηνοθεσία:Ροδούλα Γαϊτάνου
Σκηνικά, κοστούμια:Γιώργος Σουγλίδης
Κινησιολογία:Δήμητρα Καστέλλου
Φωτισμοί:Τζουζέππε ντι Ιόριο
Βίντεο:ΝτικΣτρέικερ
Διεύθυνση χορωδίας:Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Μαρκήσιος του Καλατράβα: Πέτρος Μαγουλάς
Λεονόρα: ΤσέλιαΚοστέα
Ντον Κάρλο ντι Βάργκας: Δημήτρης Πλατανιάς
Ντον Αλβάρο: Μαρσέλο Πουέντε
Πρετσιοζίλλα: ΟξάναΒόλκοβα
Πατήρ Γκουαρντιάνο: Πέτρος Μαγουλάς
Αδελφός Μελιτόνε: Γιάννης Γιαννίσης
Κούρρα: Ιωάννα-Βασιλική Κοράκη
Δήμαρχος: Γιώργος Παπαδημητρίου
Μαστρο-Τραμπούκο: Γιάννης Καλύβας
Χειρουργός: Μαξίμ Κλονόφσκι
Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Τα εισιτήρια για όλες τις παραστάσεις έχουν εξαντληθεί.
Χορηγός παράστασης
Τράπεζα Πειραιώς
Μέγας Δωρητής ΕΛΣ
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Δείτε εδώ το βίντεο από την προετοιμασία της παραγωγής:
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ντόρα Μπακογιάννη: «Δεν έχω καμία σχέση με τον 45χρονο δολοφόνο του 22χρονου, στο τροχαίο στα Χανιά»
- Μάγδα Τσέγκου: «Ο Γιώργος Αυτιάς… δεν έχει καμία σχέση αυτό που βλέπετε στον αέρα με το πίσω»
- O Λευτέρης Σουλτάτος αποκαλύπτει: «Πέρασα ένα μικρό εγκεφαλικό»
- Τραγωδία στην Αχαΐα: Σηκώθηκαν να πάνε το πρωί στις δουλείες τους κοίταξαν απέναντι κι από το μπαλκόνι κρεμόταν νεκρός ο γείτονας
- Μπάιντεν: Υπέγραψε διάταγμα που τροποποιεί προηγούμενη απόφαση Τραμπ για τον ρόλο της Άγκυρας στη Σύρια
- Χανιά: Νέες αποκαλύψεις για το παρελθόν του 45χρονου από την πρώην σύζυγό του
- Γιώργος Λιανός: Είπε διπλό «όχι» στον ΣΚΑΪ
- Πότε πέφτει η Τσικνοπέμπτη το 2025, Καθαρά Δευτέρα και Αγίου Πνεύματος
- Πέθανε σε ηλικία 95 ετών η πολυβραβευμένη ηθοποιός Joan Ploughright
- Συναγερμός για διαρροή αερίου στην Θεσσαλονίκη - Αποκλείστηκαν δρόμοι, δείτε εικόνες
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Το Ποντικι
- MEGANEWS: Σε πιλοτική λειτουργία το ειδησεογραφικό κανάλι
- Γεωγραφικά κριτήρια θέτει ο Μαρκόπουλος για τον ανασχηματισμό
- Κολπική μαρμαρυγή: Ποιοι διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο
- «Τζων Γαβριήλ Μπόρκμαν»: Το κραταιό έργο του Ερρίκου Ίψεν στο θέατρο Εκάτη (Photos)
- Δερματικές παθήσεις και μεταβολικό σύνδρομο: Πώς σχετίζονται;
- Οι πρώτες εντυπωσιακές εικόνες από την -sold out- Δύναμη του Πεπρωμένου
- Μάγδα Τσέγκου: «Ο Γιώργος Αυτιάς δεν έχει καμιά σχέση με αυτό που βλέπετε στον αέρα – Είναι άλλος άνθρωπος» (Video)
- Συγχώνευση υπό όρους: Πανάκριβη απαίτηση της Honda απέναντι στην Nissan
- Νετανιάχου: Την Κυριακή αναμένονται οι πρώτες απελευθερώσεις ομήρων
- Τελευταία Νέα Το Ποντικι
- Οι πρώτες εντυπωσιακές εικόνες από την -sold out- Δύναμη του Πεπρωμένου
- Νετανιάχου: Την Κυριακή αναμένονται οι πρώτες απελευθερώσεις ομήρων
- MEGANEWS: Σε πιλοτική λειτουργία το ειδησεογραφικό κανάλι
- Κολπική μαρμαρυγή: Ποιοι διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο
- Μάγδα Τσέγκου: «Ο Γιώργος Αυτιάς δεν έχει καμιά σχέση με αυτό που βλέπετε στον αέρα – Είναι άλλος άνθρωπος» (Video)
- Σε θέσεις «μάχης» για την τηλεθέαση οι σειρές με προσθήκες νέων – Οι κινήσεις των καναλιών για τα Σαββατοκύριακα
- Κ. Χατζηδάκης: Κοντά στο μηδέν το έλλειμμα του 2024, μειώσεις φόρων για τη μεσαία τάξη το 2025
- Συγχώνευση υπό όρους: Πανάκριβη απαίτηση της Honda απέναντι στην Nissan
- Λος Άντζελες: Πώς οι μεγιστάνες έσωσαν περιουσίες με ιδιωτικές εταιρίες πυρόσβεσης – Ως 15.000 τη μέρα οι υπηρεσίες τους
- Γεωγραφικά κριτήρια θέτει ο Μαρκόπουλος για τον ανασχηματισμό
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Νέα μέτρα της Κομισιόν κατά του Χ - «Είναι ύποπτο για διασπορά παραπληροφόρησης»
- Λάρισα: 69χρονη περίμενε να λάβει επίδομα και τελικά της «άρπαξαν» 6.000 ευρώ
- Πάτρα: Οι Μαριονέτες στο επίκεντρο της 1ης Καρναβαλούπολης στα Παλαιά Σφαγεία (φωτο)
- Θεσσαλονίκη: Δωρεάν μαθήματα Κινέζικων και Ιταλικών για φοιτητές του ΑΠΘ
- Βιέννη: Για καλό φαγητό στο ιστορικό στέκι του Schubert!
- Μπακογιάννη: «Δεν έχω καμία σχέση με τον 45χρονο που προκάλεσε το δυστύχημα στα Χανιά»
- Γιώργος Λιανός: Είπε διπλό «όχι» στον ΣΚΑΪ