Συνέντευξη στο topontiki.gr: Ο Σπύρος Στεριάδης σκηνοθετεί τον ποιητή Δημήτρη Καταλειφό

Τον Δημήτρη Καταλειφό τον γνωρίζουν οι περισσότεροι ως θεατράνθρωπο αλλά λίγοι ως ποιητή. Ο μαθητής του, ηθοποιός και σκηνοθέτης, Σπύρος Στεριάδης θέλησε να τον συστήσει στο κοινό μέσα από τους στίχους του μέσα από μια παράσταση που «δένει τις λέξεις με τα σώματα και το φως».

Ο Σπύρος Στεριάδης ανασυνθέτει αποσπάσματα από την πρώτη ποιητική συλλογή του Δημήτρη Καταλειφού, τις «Συμπληγάδες Γενεθλίων», και παρουσιάζει το performance «Όχι άλλες λέξεις» στο

παλιό νεοκλασικό που στεγάζει το Μουσείο Ηρακλειδών (Από τις 26/5 και για οκτώ παραστάσεις στο Μουσείο Ηρακλειδών).

Ακολουθεί η συνέντευξηΓιατί σας τράβηξε η ποιητική συλλογή του Δημήτρη Καταλειφού;

Ο Δημήτρης Καταλειφός υπήρξε ένας εξαιρετικά επιδραστικός δάσκαλός μου στο Θέατρο Αλλαγών. Διατηρήσαμε έκτοτε αυτήν τη σχέση δασκάλου-μαθητή στην οποία ο καθένας μοιράζεται  κατά περιόδους τις καλλιτεχνικές σκέψεις και τους προβληματισμούς του. Την περίοδο της καραντίνας -τότε που ο χρόνος κυλούσε πιο αργά- βρισκόμασταν συχνά, με όλους τους αλλόκοτους τρόπους που επέβαλε η συγκυρία. Ήταν οι μήνες που εκείνος είχε πιάσει το μολύβι και έγραφε. Τον ένιωθα να χάνεται στις μνήμες του και τον χαιρόμουνα. Είναι μεγάλη η αξία της ατομικής περισυλλογής. Και όταν κάποιος μπορεί και αποτυπώνει τη δική του στο χαρτί, τότε η δική του περισυλλογή γίνεται η αφορμή μιας ανεκτίμητης βουτιάς στο «μέσα» για τον καθένα μας.

Εσείς βρήκατε τον εαυτό σας στα ποιήματά του;

Οι ζωές των ανθρώπων σημαδεύονται από τα ίδια στοιχεία: τους γονείς, τα όνειρα, τον έρωτα, την απώλεια, τη ματαίωση. Όμως σε ένα performance στόχος δεν είναι η ερμηνεία ενός χαρακτήρα, όπως συμβαίνει σε μια θεατρική παράσταση, αλλά η δημιουργία της πράξης ή της δράσης με τα φυσικά και τα πνευματικά μέσα του ίδιου του performer. Στο συγκεκριμένο performance, επιχειρήθηκε, ως πράξη, η διαδικασία αποκάλυψης της προσωπικής μνήμης και των προσωπικών επιθυμιών, μέσα από την απλότητα ενός αυτό-βιογραφικού κειμένου. Ζητούμενο λοιπόν δεν είναι αν ο θεατής του performance που ετοιμάσαμε βρει τον εαυτό του στις λέξεις των ποιημάτων, αλλά το αν θα βρει τον τρόπο να βουτήξει στα βιώματά του.

Νομίζετε ότι «σηκώνει» η εποχή μας ποίηση; Και μάλιστα επί σκηνής;

Η ποίηση σίγουρα μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα μεταξύ της έκδηλης συμπεριφοράς μας και του εσωτερικού μας συναισθηματικού καμβά. Και σε ένα performance, στόχος είναι να περιγραφεί μια τέτοια γέφυρα. Δεν είναι τυχαίο πως έχει γραφεί για τον καλλιτέχνη κάθε performance ότι γίνεται «ποιητής, παραμυθάς, κήρυκας που, με την εικόνα του, υπηρετεί ένα κείμενο». Συνεπώς, εκτιμώ ότι η ποίηση ταιριάζει στην τέχνη του performance. Στο «Όχι άλλες λέξεις», μέσα από καθημερινές και ανεπιτήδευτες κινήσεις του σώματος των καλλιτεχνών, από το «έξω» τους, επιχειρείται να αποτυπωθούν τα συναισθήματα της αγωνίας, της μοναξιάς, του φόβου και του αδιεξόδου, δηλαδή το «μέσα» τους. Και η αναζήτηση του εαυτού μας πρέπει να είναι πάντα επίκαιρη.

Άρα η σύλληψη σας στηρίζεται περισσότερο στην κίνηση και λιγότερο στον λόγο, σωστά;

Πιστεύω απόλυτα ότι οι κινήσεις του σώματος πράγματι συνθέτουν με τον ρυθμό και τη γεωμετρία τους τον συναισθηματικό καμβά. Ωστόσο, ένα performance, αν και δομείται στη φυσική παρουσία του καλλιτέχνη, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το κείμενο, ιδίως όταν γίνεται χρήση αυτοβιογραφικών στοιχείων, όπως συμβαίνει στην προκειμένη περίπτωση. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι στο συγκεκριμένο performance, στην αποτύπωση του συναισθηματικού καμβά συμβάλλει και η χρήση του φωτός. Τα σώματα παρουσιάζονται στην παλέτα του ημίφωτος και σκιαγραφούνται στη συμβίωση με μια σειρά από τεχνικά μέσα, όπως ένα κινητό τηλέφωνο, μία τηλεόραση ή ένας προτζέκτορας. Δεν είναι λοιπόν σίγουρα μια παράσταση που μειώνει τη σημασία των λέξεων, αλλά μια παράσταση που δένει τις λέξεις με τα σώματα και το φως.  

Παραστάσεις:

Ημερομηνίες: 26/5, 27/5, 2/6, 3/6

Ώρες: 20:30 & 21:30 (δύο παραστάσεις ανά ημέρα)

Τιμή εισιτηρίου 10 ευρώ, μειωμένο 8 ευρώ.

Διάρκεια 25 λεπτά

Μουσείο Ηρακλειδών

Αποστόλου Παύλου 37, Θησείο.

Διαβάστε επίσης:

Το ελληνικό έργο πάει Λονδίνο!

Η Καίτη Γκρέυ γίνεται 100: Τα πρώτα χρόνια, ο έρωτας με τον Καζαντζίδη και η συνάντηση με τον Έλβις

«Megalopolis»: Κυκλοφόρησε το εντυπωσιακό πρώτο τρέιλερ της… επιστροφής του Francis Ford Coppola (photo/video)

Keywords
Τυχαία Θέματα
Συνέντευξη, Σπύρος Στεριάδης, Δημήτρη Καταλειφό,synentefxi, spyros steriadis, dimitri kataleifo