Τέχνες και Πόλη: Μια φωτογραφική έκθεση ζωντανεύει στιγμές
«Τα εγκαταλελειμμένα κτήρια είναι η αγάπη μας αλλά είναι κι ένα πολύ κοινό και τετριμμένο θέμα», ξεκίνησε τη συζήτησή μας η Υπατία Κορνάρου στον όροφο του T.A.F./the art foundation όπου φιλοξενείται η έκθεση «Forsaken Places» με φωτογραφίες της ίδιας και της Ελισσάβετ Ευσταθίου.
Με έναν καφέ στο χέρι και ένα μικρό αυτοκίνητο, δυο φίλες ξεκίνησαν ένα ταξίδι ανακάλυψης και επαναπροσδιορισμού αυτών που έχουμε λησμονήσει. Εστιάζοντας με μια πιο γυναικεία ματιά στην έννοια της εγκατάλειψης αλλά προσθέτοντας και το στοιχείο της ντοκουμενταρίστικης
Τα εγκαταλελειμμένα κτήρια θυμίζουν νεκροταφεία στιγμών. Κτήρια που κάποτε έσφυζαν από φωνές, βήματα, προβληματισμούς, μάχες εσωτερικές ή όχι. Αυτά τα κτήρια – μάλλον την ψυχή αυτών των κτηρίων – αποτύπωσαν με τον φακό τους οι δυο γυναίκες.
Πώς, όμως, ένας χώρος αντανακλά την ανθρώπινη ψυχή; Πώς αποτυπώνεται στον φακό η απώλεια και η απουσία του ανθρώπου που έχει υπάρξει σε αυτόν τον χώρο; Η Ελισσάβετ εξηγεί πως «μπαίνοντας σε αυτούς τους χώρους, η ανθρώπινη παρουσία είναι κυρίαρχο στοιχείο. Υπάρχουν μέσα τόσα πολλά αντικείμενα, το ανθρώπινο αποτύπωμα είναι φανερό, ακόμα και η ενέργεια του χώρου αντανακλά την ανθρώπινη παρουσία». Για την Υπατία δεν είναι απλώς ένας χώρος αλλά ένας τόπος συνάντησης. «Είναι σαν να ήρθαμε σε επαφή με έναν παρελθοντικό κόσμο γιατί στην πραγματικότητα οι άδειοι τοίχοι που απλώς είχαμε τις υφές τους και τις φωτοσκιάσεις που εισχωρούσαν σε αυτούς, μπορούσαν να μας διηγηθούν την ανθρώπινη ιστορία».
Προσθέτοντας τους εαυτούς τους σε ορισμένες φωτογραφίες, κατέγραψαν την παρουσία του παρόντος που εξερευνά και περιεργάζεται το μέλλον. Άλλωστε, όπως αναφέρει η Υπατεία Κορνάρου: «Θέλαμε να διαφοροποιηθούμε από την απλή καταγραφή. Έτσι βάλαμε τη ζωντανή παρουσία μέσα σ’ αυτούς τους χώρους. Επειδή τα ταξίδια ήταν πολύ μακρινά, και δεν μπορούσαμε πάντα να έχουμε μοντέλα, σκεφτήκαμε να καταγράψουμε τους ίδιους μας τους εαυτούς. Είχε ενδιαφέρον η αλληλοφωτογράφιση!»
Η διήγηση του αγνώστουΜία έκθεση φωτογραφίας είναι μερικές φορές δύσκολο να «διαβαστεί» από έναν θεατή. Η διήγηση δεν μπορεί να είναι απλώς μία αλλά πολλές. Κάθε θεατής αναγιγνώσκει και μια διαφορετική αφήγηση, μια άλλη ιστορία. Η Ελισσάβετ Ευσταθίου αναφέρει ότι το δικό της ταξίδι μέσα σε αυτή τη διήγηση ξεκινά μέσα από μια βόλτα: «Όταν μπαίνω μέσα σε αυτούς τους χώρους νιώθω ένα δέος και ξεκινάω την περιήγησή μου χωρίς τον φακό. Εκεί υπήρχαν άνθρωποι που δούλευαν, έκαναν το διάλειμμά τους – οι εγκαταστάσεις ήταν τεράστιες. Επεξεργάζομαι λοιπόν τον χώρο και μετά απλώς πιάνω τη μηχανή μου και προσπαθώ να αποδώσω αυτό που αισθάνομαι».
Η Υπατία συμπληρώνει πως «πρόκειται για μιαν αλληλεπίδραση του παρόντος και του παρελθόντος. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι αυτός ο χώρος αποκτά οντότητα ξανά με την παρουσία μας. Είναι σαν να είμαστε εμείς η απόδειξη ότι αυτά τα κτήρια υπάρχουν ακόμα. Έχουν ζωή».
Σε πολλές φωτογραφίες υπάρχει έντονο το θρησκευτικό στοιχείο. Στους τοίχους κρέμονται εκείνες οι πλαστικοποιημένες εικόνες του Χριστού και της Παναγίας ή μικρές αγιογραφίες τοποθετημένες από εργάτες – βιοπαλαιστές, σε κτήρια του 70 – 80. «Το θέμα του Σταυρού και της Σταύρωσης το έχω εντάξει και σε άλλα έργα μου, όπως το έργο μου “Ατόπια”, ή το έργο που έχουμε εδώ: “Ο εργάτης”», αναφέρει η Υπατεία Κορνάρου. «Για μένα λειτουργεί σε ένα συμβολικό επίπεδο. Οι θρησκείες γεννιούνται μέσα από την ανθρώπινη ανάγκη, άρα και η Σταύρωση περιέχει στοιχεία της ανθρώπινης ζωής. Αυτές οι φωτογραφίες προσπαθούν να εξιστορήσουν το πώς ένας εργάτης της καθημερινότητας – ένας βιοπαλαιστής – περνάει μέσα από αυτούς τους χώρους και η πραγματικότητά του, η ζωή του είναι ένας μικρός Γολγοθάς».
Φωτογραφίζοντας την εγκατάλειψηΈνα από τα πιο ιδιαίτερα σημεία της έκθεσης είναι εκείνο με τις φωτογραφίες από το Δαφνί και το Δρομοκαΐτειο. Δυο μέρη που και μόνη η αναφορά τους δημιουργεί ένα ανοίκειο αίσθημα φόβου. Δυο μέρη που φιλοξένησαν ανθρώπους που είχαν περάσει στην αντίπερα όχθη, εκείνη του παραλογισμού και του ακαταλόγιστου. Εντυπωσιακή είναι η ηρεμία, η γαλήνη και η μοναξιά που αντανακλούνται από τις φωτογραφίες των δύο γυναικών. Κανένας φόβος, τίποτε το εξωπραγματικό. Απλώς άνθρωποι που πέτρωσαν μέσα στην ερημιά τους.
«Χρησιμοποιήσαμε αντικείμενα που είχαν εγκαταλειφθεί στον χώρο. Καρέκλες, νάιλον, κομμάτια από το ταβάνι», μας εξηγεί η Υπατία. «Προσπάθησα να τα ενσωματώσω μέσα στο εννοιολογικό περιεχόμενο. Αυτό για μένα είναι το σημείο στο οποίο προσθέτω ή αφαιρώ αντικείμενα στις λήψεις. Προς εξυπηρέτηση του εννοιολογικού περιεχομένου. Οι φωτογραφίες, ενώ εκπέμπουν ηρεμία, αυτή η ηρεμία δημιουργεί μια πολυεπίπεδη ανάγνωση του συναισθήματος της εγκατάλειψης. Προσπάθησα να δημιουργήσω αυτή τη σιωπή για να βάλω τον θεατή σε μια θέση να δημιουργήσει ερωτήματα ή σκέψεις πάνω στην ιδέα της εγκατάλειψης που περιέχει πολλές άλλες έννοιες όπως την απώλεια, τον πόνο, τη θλίψη, τις μνήμες που αφαιρούνται ή προστίθενται, τους φόβους για ό,τι έχουμε αφήσει πίσω μας».
Η εγκατάλειψη εμπεριέχει τον εγκλωβισμό. Είναι όταν κάποιος εγκλωβίζεται μέσα στις μνήμες του, μέσα σε αυτά που έχει εγκαταλείψει, και δεν καταφέρνει ποτέ να ξεφύγει από αυτά.
«Θέλαμε να εντάξουμε πράγματα που υπήρχαν ήδη στον χώρο. Δεν φέραμε άλλα. Κυρίως για να τονίσουμε το εννοιολογικό περιεχόμενο της έκθεσης, που είναι η εγκατάλειψη. Το γυμνό για μένα μπορεί να μεταφέρει στο κοινό την αγνότητα των ανθρώπινων συναισθημάτων όταν έρχονται αντιμέτωπα με τις αλήθειες τους. Όταν κάνουν έναν διάλογο με τον ίδιο τους τον εαυτό. Κι όταν μιλάμε για εγκατάλειψη, πολλές φορές πρέπει να τονίσουμε τη συνειδητοποίηση της εγκατάλειψης. Πολλές φορές η εγκατάλειψη αφορά έναν χώρο αλλά άλλες αφορά στον ίδιο μας τον εαυτό, τον συναισθηματικό μας κόσμο, τη ζωή μας, την ψυχική μας υγεία».
Ιnfo:T.A.F. / the art foundation.
Πότε: 16 Μαΐου 2024 – 1 Ιουνίου 2024
Ώρες: 17.00 – 22.00
Διαβάστε επίσης:
Τέχνες και πόλη: Μια έκθεση αναζήτησης ενός σύγχρονου κόσμου
Τέχνες και Πόλη: Η Κατερίνα Παπαζήση μας ανοίγει τις πόρτες του δικού της dancefloor
Τέχνες και πόλη: Στην καρδιά του Μοναστηρακίου ένας χώρος γεμάτος τέχνη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- "Φωτιά" ο νέος ΚΟΚ: Πέφτει το όριο ταχύτητας, νόμιμες οι σφήνες δικύκλων..
- «Σιχαίνομαι τα θλιβερά ανθρωπάκια»: Έξαλλος ο Γρηγόρης Γκουντάρας – Η ανάρτηση και η φωτογραφία με τη σύζυγό του, Ναταλί Κάκαβα
- Ψυχρολουσία για τους νέους συνταξιούχους: Στα 400-800 ευρώ οι συντάξεις μετά το 2028
- Final 4: Ανακοίνωση της γερμανικής αστυνομίας για τις συμπλοκές στην Urban Arena
- Τον γνωρίζετε; Χρειάζεται την οικογένειά του
- Οι στρατιώτες της Δύσης αποδεκατίζονται στην Ουκρανία από τους Ρώσους – «Νομίζουν πως κάνουν διακοπές»
- Μάχη μέχρι την τελευταία ώρα για ισχυρό ΚΚΕ, καμιά ψήφος χαμένη!
- Το ρολόι (και στην κάλπη) δείχνει ώρα... ΚΚΕ!
- Τριπλή διπλωματική ήττα για «το διεφθαρμένο πολιτικό μας σύστημα»-Σταύρος Καλεντερίδης
- Έλληνες πεζοναύτες φόρεσαν μυκηναϊκή πανοπλία: Τα εντυπωσιακά αποτελέσματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Το Ποντικι
- Αφιέρωμα: Η Ελλάδα της Μεταπολίτευσης και της Ευρώπης – Η διακυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου (2009-201)
- Final Four 2024: Ο Ολυμπιακός πλήρωσε τα λάθη του, ηττήθηκε με 87-76 από τη Ρεάλ και έμεινε εκτός τελικού
- Η Σαουδική Αραβία χαιρετίζει την απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου για τη Ράφα
- Γιάννης Αντετοκούνμπο: «Στην Ελλάδα θα γύριζα μόνο για τον Φιλαθλητικό – Μπορεί να αγοράσω Παναθηναϊκό ή Ολυμπιακό» (Video)
- Αταμάν: Οι γροθιές, η ατάκα στον Δ. Γιαννακόπουλο και η άμυνα της 4ης περιόδου
- Τέχνες και Πόλη: Μια φωτογραφική έκθεση ζωντανεύει στιγμές
- Τελευταία Νέα Το Ποντικι
- Τέχνες και Πόλη: Μια φωτογραφική έκθεση ζωντανεύει στιγμές
- Αφιέρωμα: Η Ελλάδα της Μεταπολίτευσης και της Ευρώπης – Η διακυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου (2009-201)
- Η Σαουδική Αραβία χαιρετίζει την απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου για τη Ράφα
- Final Four 2024: Ο Ολυμπιακός πλήρωσε τα λάθη του, ηττήθηκε με 87-76 από τη Ρεάλ και έμεινε εκτός τελικού
- Γιάννης Αντετοκούνμπο: «Στην Ελλάδα θα γύριζα μόνο για τον Φιλαθλητικό – Μπορεί να αγοράσω Παναθηναϊκό ή Ολυμπιακό» (Video)
- Αταμάν: Οι γροθιές, η ατάκα στον Δ. Γιαννακόπουλο και η άμυνα της 4ης περιόδου
- Final Four 2024: Live ο ημιτελικός Ρεάλ Μαδρίτης-Ολυμπιακός 87-76 (Τελικό)
- Final Four 2024: Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο έγινε… ρεπόρτερ και πήρε συνέντευξη από τον Κώστα μετά την πρόκριση του ΠΑΟ
- Παρατράγουδα στις Κάννες: Ράπερ έπαιξαν άγριο ξύλο με παραγωγούς – Στον καβγά ενεπλάκη και ο σύντροφος της Σερ (Videos)
- Με μηνιγγίτιδα νοσηλεύεται στην εντατική του ΠΑΓΝΗ μαθήτρια δημοτικού
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ο καιρός για σήμερα Σάββατο 25 Μαΐου 2024
- ΗΠΑ: Πρώην πράκτορας της CIA ομολόγησε πως ήταν κατάσκοπος της Κίνας
- Ιουλία Τσέτη: Πρόταση για «Αραβο-Ελληνική συμμαχία στην Υγεία»
- Χόλιγουντ ή AI; – Το παρασκήνιο της κόντρας Σκάρλετ Γιόχανσον και OpenAI
- ΗΠΑ: Πρώην πράκτορας της CIA ομολόγησε την ενοχή του για κατασκοπεία υπέρ της Κίνας
- Ο ακροδεξιός influencer John McEntee ετοιμάζεται να γίνει ένας από τους ισχυρότερους της (πιθανής) δεύτερης προεδρίας Τραμπ
- ΔΥΠΑ: 31.500 θέσεις εργασίας σε έξι επιδοτούμενα προγράμματα - Πώς μπορείτε να κάνετε αίτηση
- Εορτολόγιο: Ποιος γιορτάζει σήμερα Σάββατο 25 Μαΐου
- ΗΠΑ: Πρώην πράκτορας της CIA ομολογεί την ενοχή του για κατασκοπεία υπέρ της Κίνας
- Βραζιλία: Έφηβος σκότωσε με σφυρί τους θετούς γονείς του και τους έκαψε