Το πρώτο μυθιστόρημα του Γιάννη Μπότση: Ένας «Κλέφτης Μυστικών» και η Ελλάδα του τελευταίου αιώνα

"Π" ARTΒΙΒΛΙΟ

 

Χρόνια πολλά στην τηλεόραση «κρύφτηκε» πίσω από πολλές επιτυχημένες σειρές στα μεγαλύτερα κανάλια της χώρας. Εκατομμύρια λέξεις πέρασαν μπροστά από τα μάτια του, ξένες, γραμμένες από κάποιον άλλο. Τώρα, ο Γιάννης Μπότσης, δεν έγινε «κλέφτης ιδεών», αλλά «Κλέφτης Μυστικών», μια κι έτσι τιτλοφορείται το πρώτο μυθιστόρημά του, που κυκλοφορεί εδώ και λίγες μέρες από τα «Ελληνικά Γράμματα».

Συναντήσαμε τον Γιάννη Μπότση σ’ ένα μικρό καφέ, κρατώντας τις ανάλογες αποστάσεις και συζητήσαμε μαζί του…

-Η πρώτη φράση που γράφτηκε στο χαρτί κι

έμεινε.

Δεν θυμάμαι ακριβώς, όμως ήταν από το τελευταίο κεφάλαιο διότι με αυτό ξεκίνησα. Είχα φτιάξει ένα σκελετό του βιβλίου, με λογοτεχνικές περιγραφές όμως και όχι στεγνό και αυθόρμητα άρχισα να γράφω το τελευταίο κεφάλαιο. Βέβαια, τα κεφάλαιά μου είναι πολλά στον αριθμό (74) και λίγων σελίδων το καθένα. Ισως ήθελα να νοιώσω την κατάληξη των ηρώων πρώτα και μετά να αρχίσω το κουβάρι της αφήγησης από την αρχή. Μάλλον είχα ανάγκη να πιαστώ από το φινάλε, να αισθανθώ την κατάληξη της προσπάθειας που θα άρχιζα, γιατί είχα ολόκληρο βουνό να ανέβω και το γνώριζα.

-Γεννηθήκατε αρκετά μετά τον Πόλεμο. Αυτή η εποχή της Κατοχής, ο αγώνας για την ελευθερία, πως έγινε το κυρίαρχο θέμα του μυθιστορήματός σας σε μια εποχή που κυριαρχούν η τεχνολογία, ο έρωτας, οι ανθρώπινες σχέσεις που φθείρονται, το χρήμα, οι πανδημίες;

Με ενδιαφέρουν ήρωες με μεγάλη εξέλιξη μέσα σε μια ισοτρία, με πάθος για τη ζωή αλλά και με φόβους. Επίσης ένας πόλεμος πέρα από τον απόλυτο παραλογισμό που κουβαλάει, ζητάει και υπερβάσεις από τους ανθρώπους που πλήττονται και αυτό με συγκινούσε πάντα. Θα έλεγα ότι οι ήρωές μου για να υπερβούν τα εξωτερικά τους όρια πρέπει πρώτα να υπερβούν τα εσωτερικά. Αυτό με κινούσε ως πρόθεση και σε αυτό βοήθησε η κατοχή και όσα φριχτά έγιναν τότε. Πάντα φοβόμουν και σιχαινόμουνα τους Ναζί, από τις αφηγήσεις της μητέρας μου,κυρίως, και πάντα θαύμαζα τα παιδιά με θάρρος, γιατίο είναι ένα στοιχείο που δείχνει παράταιρο. Αυτά τα δύο ενώθηκαν και προέκυψε το βιβλίο.

-Ποια ήταν η πρώτη στιγμή που γεννήθηκε στο μυαλό σας η ιστορία σας;

Σε ένα όνειρο, καλοκαίρι στο Πήλιο., πρίν λίγα χρόνια. Ξύπνησα το πρωί με την ιστορία, σε μια αρχική της εκδοχή. Ηταν μια αλλόκοτη εμπειρία, γιατί έζησα όλο το όνειρο σαν παρατηρητής, σαν ένας θεατής μέσα σε σκοτεινή αίθουσα. Βέβαια από τότε η ιστορία άλλαξε πολύ και εμπλουτίστηκε, όμως πάντα πιστεύω ότι μου «δόθηκε» κατά κάποιο τρόπο από τον εαυτό μου και τελείως ασυνείδητα. Σαν ένα δώρο. Aκόμα και σήμερα με ξενίζει αυτό που έγινε.

-Πόσα στοιχεία από τον χαρακτήρα σας έχει ο Άρης, το κεντρικό πρόσωπο του βιβλίου σας;

Αρκετά, πολλά άλλα τα μοίρασα και στους άλλους ήρωες. Μερικά κοινά με τον Αρη είναι: Η αίσθηση του πρέπει. Η ενσυναίσθηση. Το πείσμα. Το χιούμορ. Κάποια ανώδυνα ψέμματα. Η ευελιξία, σε μυαλό και σώμα.

Βιογραφικό

Σπούδασε σκηνοθεσία στην σχολή Σταυράκου και παρακολούθησε κινηματογραφικές σπουδές στο Paris1 (Σορβόννη), με έμφαση στην ανάλυση και ανάπτυξη σεναρίου και με βασικό καθηγητή τον JacquesGoimard. Mε τον οποίο έκανε και μαθήματα λογοτεχνίας, ειδικά στην ανάλυση δραματουργίας. Επίσης παρακολούθησε σεμινάρια σκηνοθεσίας του EricRohmer.

Απο το 1987 έως το 1992 σκηνοθέτησε ντοκιμαντέρ και εκπομπές για την κρατική τηλεόραση ( ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, ΒΙΒΛΙΟΡΑΜΑ κά).

Επίσης σκηνοθέτησε για την ΕΤ 1, το ωριαίο ντοκιμαντέρ «ΚΟΚΚΙΝΗ ΚΛΩΣΤΗ ΔΕΜΕΝΗ», για την ιστορία της Ελληνικής ταπισερί, στο οποίο ήταν και παραγωγός. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα πουλήθηκε σε αρκετές χώρες του εξωτερικού και αγοράστηκε και από το πανεπιστήμιο Princeton.

Υπήρξε βοηθός του Κ. Κουτσομύτη στην κινηματογραφική ταινία « Ο ΚΛΟΙΟΣ» και στο ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους «ΑΘΗΝΑ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΕΥΡΩΠΗΣ 1985».

Σκηνοθέτησε 2 μικρού και μεσαίου μήκους ταινίες ( “ΦΙΛΕΣ” και “ΒΟΛΤΑ ΣΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ “, για λογαριασμό του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου).

Εργάστηκε για ένα χρόνο στην εταιρία παραγωγής διαφημιστικών ταινιών ΚΙΝΟ ΑΕ ( 1991-92).

Για 13 χρόνια, απο το 1992 έως το 2005 εργάστηκε ως στέλεχος ( Σύμβουλος προγράμματος και τηλεοπτικών σειρών), στο ελληνικό πρόγραμμα του ANT1, όπου επέβλεψε περισσότερες απο 60 τηλεοπτικές σειρές.

Η επίβλεψη αφορούσε: Την δημιουργία ή βελτίωση της αρχικής ιδέας. Την δραματουργική και αφηγηματική επεξεργασία των πλοκών και των σεναρίων. Την συνολική επιμέλεια των προγραμμάτων, τόσο στην σκηνοθεσία όσο και στο μοντάζ.

Τον τελευταίο ενάμισι χρόνο αυτής της περιόδου( 2003-2005) υπήρξε διευθυντής στο ελληνικό πρόγραμμα του ΑΝΤ1 και επέβλεψε συνολικά τόσο την μυθοπλασία όσο και την ψυχαγωγία του σταθμού.

Συμμετείχε ως σεναριογράφος μαζί με την Άννα Αδριανού σε 5 τηλεοπτικές σειρές (ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ, ΟΣΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΓΑΠΗ, ΖΕΥΓΑΡΙΑ, ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΕΣ ΜΕΡΕΣ, ΕΠΑΦΗ). Σκηνοθέτησε την σειρά “ΕΠΑΦΗ” ( 30 επ των 45΄) που προβλήθηκε την σεζόν 2006-2007 στο MEGA.

Συμμετείχε στο σενάριο της ταινίας “Ο ΟΡΓΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΓΕΛΑΔΑΣ” της Όλγας Μαλέα.

Απο το 2007 μέχρι το 2015, εργάστηκε στην ΑΝΩΣΗ ΑΕ, έχοντας την καλλιτεχνική ευθύνη και επιμέλεια των τηλεοπτικών σειρών και των κινηματογραφικών ταινιών καθώς και την επίβλεψη και ανάπτυξη των σεναρίων, είτε αφορούσαν τηλεόραση είτε κινηματογράφο.

Από τον Φεβρουάριο του 2020 είναι υπεύθυνος μυθοπλασίας στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN.

Διασκευάσει με την Αννα Αδριανού τα θεατρικά έργα «ΣΥΓΓΝΩΜΗ» και «ΕΝΑΣ ΣΧΕΔΟΝ ΤΕΛΕΙΟΣ ΓΑΜΟΣ». Το πρώτο ανέβηκε το 2016, σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά. Το δεύτερο έχει προγραμματιστεί για το 2021.

 

 

Γιάννης Μπότσηςμυθιστόρημαελληνικά γράμματασυνέντευξηHas video: Exclude from popular: 0
Keywords
Τυχαία Θέματα