Βιβλίο: Στα χρόνια του Κόκκινου Κόμη
Τον Κανελλόπουλο τον γνωρίζαμε ως έναν ποιητή με χαμηλό προφίλ, πριν αποφασίσει να γράψει διηγήματα στην ωριμότητά του. Όπως και να έχει το πράγμα, τα διηγήματά του είναι αυτό που θα λέγαμε ότι έκανε την διαφορά!
Με τη συλλογή διηγημάτων Ο θάνατος του αστρίτη και άλλες ιστορίες που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Κίχλη το 2018, όχι μόνο έλαβε πανάξια το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος της επομένης χρονιάς, αλλά κατάφερε να εντυπωσιάσει τους πάντες, καθώς όλες οι ιστορίες ήταν δομημένες «με διαλεχτά υλικά ύφους, γλώσσας και αφηγηματικής οικονομίας», όπως είχα σημειώσει σε αυτήν εδώ τη στήλη στις
Δεν υπάρχει πιο επικίνδυνη και θανατηφόρα ιδέα για την ανθρωπότητα από το να ξυπνήσεις ένα πρωί με την ακλόνητη πεποίθηση ότι ως ιστορικό υποκείμενο, είσαι προορισμένος να αλλάξεις τον κόσμο. Πιθανόν δεν πρέπει να υπήρξε μεγαλύτερη ιστορική παραδοξότητα από το να εμφανιστεί ένας οδοκαθαριστής, μια μαγείρισσα, ένας αγρότης ή συγκολλητής μέταλλων ως η πρωτοπορία εκείνη που θα οικοδομήσει μια δικαιότερη κοινωνία. Ωστόσο, ο Κανελλόπουλος και στον Κόμη φανερώνει τις αφηγηματικές του αρετές όχι μόνο με αυτά που μας λέει αλλά κατά τη γνώμη μου και με αυτά που αποφεύγει να μας πει ως γνήσιος μάστορας της γραφής. Ο Κανελλόπουλος έγραψε μια συλλογή βαθύτατα πολιτικών διηγημάτων, δίχως πολιτική, ιδεολογήματα, εξαγγελίες και τοποθετήσεις. Αντίθετα, έγραψε την απλή και μονότονα βασανιστική καθημερινότητα μιας ομάδας νεαρών φοιτητών που αγωνίζονται να επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχεί το «ανθρώπινο πρόσωπο του σοσιαλισμού».
Ένα μεγάλο προσόν αυτού του βιβλίου είναι ότι καταγγέλλει δίχως ίχνος καταγγελίας. Ο Κανελλόπουλος ως γνήσιος νεανίας κομμουνιστής, βίωσε σε όλη της την έκταση τη διαδικασία εκείνη της απογοήτευσης που δεν μετατρέπεται σε μίσος αλλά σε υπαρξιακό πόνο και κυρίως σε μάθημα ζωής. Γι’ αυτό και όλες οι ιστορίες του περιγράφουν άπλες καθημερινές καταστάσεις. Καμιά δεν μεγαλοπιάνεται μα τα επιτεύγματα της λαϊκής κυριαρχίας, ούτε με εποποιίες ή άλλους ηρωισμούς ή με ιδεολογικά σου’πα, μου’πες. Αντίθετα, προσηλώνεται στην σιωπή, στην αξιοπρέπεια μοναχικών υπάρξεων, στην βουβή ανθρώπινη απελπισία, στον τρόπο που λυγίζει ο άνθρωπος στον πιο μασκαρεμένο ολοκληρωτισμό που γνώρισε η ανθρωπότητα. Θαρρώ πως για τον Κανελλόπουλο, το «Κιβώτιο» δεν ήταν άδειο ή καλύτερα το γέμισε με ιστορίες δίχως κριτικές και αυτοκριτικές, όπως αυτή του πρώτου διηγήματός του της κυρίας με τα λουλούδια ή του δύστυχου εντομολόγου, ή του Πέρι Νεγκοβάν. Παραγέμισε το Κιβώτιο με ανθρώπινες στιγμές, παρμένες από ζωές του «καλύτερου κόσμου».
Τρυφερός και ανθρωπινός, λιτός στις περιγραφές του, ο συγγραφέας, επικεντρώνεται σε μικρές τραγωδίες, δίχως κανένα ίχνος μελοδραματισμού, παλεύοντας να αποφύγει την ηθικολογία, κρατώντας μιαν απόσταση σαν να μην τον αφορά, επειδή ακριβώς τον αφορά υπαρξιακά… Τα διηγήματα αυτά περιγράφουν μια σειρά ασήμαντων καθημερινών περιστατικών επιβίωσης, κυρίως εξεύρεσης φαγητού – έναν διαρκή αγώνα αξιοπρέπειας απέναντι στην εξιδανικευμένη πραγματικότητα,
Περιγράφουν τη μικροϊστορία των ανθρώπων που βρίσκονται αντιμέτωποι με έναν εφιάλτη τον οποίο οφείλουν να αποδεχτούν ως χαρά της ζωής. Εξ ου και δεν υπάρχει καμία αγριότητα στις ιστορίες, μόνο η ανθρώπινη σιωπή, η απέραντη απελπισία, το βίωμα του πιο στανικού ολοκληρωτισμού που επινοήθηκε πότε. Από αυτήν τη μεριά, θαρρώ ότι ο Κανελλόπουλος έγραψε ένα σπάνιο στο είδος του, βιβλίο, μια καταγγελία δίχως καταγγελία! Περιέγραψε το υπαρξιακό αδιέξοδο που δημιουργεί ο δογματισμός, το σκληρό βασανιστήριο τού να αρνιέται κανείς την ανθρώπινη φύση και τις αδυναμίες της.
Δώδεκα διηγήματα, γραμμένα ως μια μυθιστορία, καθώς πολλά πρόσωπα και μοτίβα επανέρχονται σα να εξελίσσουν μια κεντρική ιστορία, από τον αφηγητή –έναν Έλληνα σπουδαστή σε ξένο τόπο– που δεν βιώνει τις ανθρώπινες ή τοπικές καταστάσεις ως ένα τρίτος, ένας αλλοεθνής με άλλες πολιτισμικές αναφορές, ως ένας άλλος που συγκυριακά συμμετέχει, αλλά ως ένας αντικειμενικός παρατηρητής, έτσι που η λογοτεχνία του να μην θυμίζει ούτε τα εθνικά της χαρακτηριστικά! Να το πούμε αλλιώς: αυτές οι ιστορίες θα μπορούσαν να έχουν ηθογραφικό χαρακτήρα. Αντίθετα, παρατηρούμε με ευχάριστη έκπληξη ότι είναι γραμμένες από έναν συγγραφέα που εντάσσεται αβίαστα σε μιαν ευρύτερη ευρωπαϊκή παράδοση γραφής. Αυτό ίσως έχει να κάνει με τον υπαρξιακό πολιτικοϊδεολογικό χαρακτήρα που έχουν τα διηγήματα καθώς περιγράφουν μια κατάσταση που βίωσαν επί μακρόν οι ευρωπαϊκοί λαοί του ανατολικού μπλοκ.
Δημήτρης Κανελλόπουλος
Στα χρόνια του Κόκκινου Κόμη
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Σελ.: 208
Διαβάστε επίσης:
Βιβλίο: Σοσιαλιστικά κόμματα και κοινωνική πολιτική
Βιβλίο: Η τελευταία θυσία
Βιβλίο: Μύθοι & Ζωολόγιο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μαυρίκιος Μαυρικίου: Το… αδιανόητο δώρο από τους γονείς του στη νύφη τους Ιλάειρα Ζήση
- Κλέαρχος Μαρουσάκης: Ποτέ έρχεται ισχυρό κύμα ζέστης στην Ελλάδα
- Πανικός σε παραλία: Θαλάσσια λιοντάρια κυνήγησαν λουόμενους
- Έρχεται το τέλος της ηλεκτροκίνησης;
- Έβαλε τη 18χρονη κόρη της να υπογράψει ενοικιαστήριο για να μείνει σπίτι της, την κατηγορούν ότι είναι κακιά μαμά
- X Factor: Η Κατερίνα Λαζαρίδου είναι η μεγάλη νικήτρια
- Θεσσαλονίκη: Κατέβηκε να βοηθήσει γνωστούς σε καβγά 10 ατόμων, του όρμηξαν όλοι και η γυναίκα του πετούσε γλάστρες από το μπαλκόνι
- Όλοι κοιτούσαν το φόρεμα της Ζώζας στον γάμο της Κόνι Μεταξά
- Πρωτοποριακό εμφύτευμα ανακουφίζει από τους χρόνιους πόνους
- Για… πέταμα τα αυτοκίνητα της τελευταίας δημοπρασίας του ΟΔΔΥ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Το Ποντικι
- Σκάνδαλο Uber: «Θύελλα» για τα μυστικά deals του Μακρόν με την εταιρεία – Τι απαντά το Ελιζέ
- Nord Stream 1: Η Gazprom κλείνει για δέκα μέρες την στρόφιγγα – Ανησυχία σε Ευρώπη και Ελλάδα (Video)
- Παγκόσμιος πληθυσμός: Πόσοι άνθρωποι ζουν στον πλανήτη; Αλλαγή «σκυτάλης» στην πολυπληθέστερη χώρα
- X Factor: Η μεγάλη νικήτρια, οι ερμηνείες που καθήλωσαν και το live ξέσπασμα του Νίκου Μουρατίδη (Videos)
- Ιαπωνία: «Φως» στα κίνητρα της δολοφονίας Άμπε – Αποκαλύψεις για τη μητέρα του δράστη
- Πρεμιέρα σήμερα για τις θερινές εκπτώσεις – Μέχρι πότε θα διαρκέσουν
- Χαλκιδική: Άπειρος κολυμβητής ο τρίτος αγνοούμενος – Ξεκίνησαν ξανά οι έρευνες (Videos)
- Σταϊκούρας: Στις Βρυξέλλες για τις συνεδριάσεις Eurogroup και Ecofin
- Βιβλίο: Στα χρόνια του Κόκκινου Κόμη
- Καιρός σήμερα: Ανεβαίνει η θερμοκρασία – Καύσωνας προ των πυλών (Videos)
- Τελευταία Νέα Το Ποντικι
- Βιβλίο: Στα χρόνια του Κόκκινου Κόμη
- Ιαπωνία: «Φως» στα κίνητρα της δολοφονίας Άμπε – Αποκαλύψεις για τη μητέρα του δράστη
- Κίνηση τώρα: Καθυστερήσεις σε Κηφισό και λιμάνι του Πειραιά – Πού υπάρχουν καθυστερήσεις (live χάρτης)
- X Factor: Η μεγάλη νικήτρια, οι ερμηνείες που καθήλωσαν και το live ξέσπασμα του Νίκου Μουρατίδη (Videos)
- Παγκόσμιος πληθυσμός: Πόσοι άνθρωποι ζουν στον πλανήτη; Αλλαγή «σκυτάλης» στην πολυπληθέστερη χώρα
- Nord Stream 1: Η Gazprom κλείνει για δέκα μέρες την στρόφιγγα – Ανησυχία σε Ευρώπη και Ελλάδα (Video)
- Καιρός σήμερα: Ανεβαίνει η θερμοκρασία – Καύσωνας προ των πυλών (Videos)
- Σκάνδαλο Uber: «Θύελλα» για τα μυστικά deals του Μακρόν με την εταιρεία – Τι απαντά το Ελιζέ
- Κορωνοϊός – Παγώνη «Καμπανάκι» για την πίεση στο ΕΣΥ: Αύξηση πάνω από 40% στις εισαγωγές (Videos)
- Σταϊκούρας: Στις Βρυξέλλες για τις συνεδριάσεις Eurogroup και Ecofin
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Η πιο ανόητη influencer του κόσμου: Έκανε τατουάζ μέσα στο μάτι και τυφλώθηκε για τρεις εβδομάδες
- Θεσσαλονίκη: Έδειρε υπάλληλο καθαριότητας επειδή... τον ξύπνησε με το απορριμματοφόρο
- Οι Γκρίζοι Λύκοι απειλούν με tweets στα ελληνικά: Η Τουρκία έχει τη δυνάμη να καταστρέψει την Αθήνα
- X-Factor: Ποια είναι η μεγάλη νικήτρια Κατερίνα Λαζαρίδου (vid)
- Εξαδάκτυλος: Κανείς δεν είπε «βγάλτε τις μάσκες, δεν υπάρχει πρόβλημα» με τον κορονοϊό
- Νικ Κύργιος: Η Ελληνοαυστραλή influencer που τον στηρίζει και του έχει κλέψει την καρδιά
- Το ημερολόγιο των φορολογικών πληρωμών των επομένων εβδομάδων
- Μήπως έχετε δυσανεξία στη γλουτένη; Κάντε το τεστ των 4 ημερών
- Ολυμπιακός: Αυτή είναι η συμφωνία για Ονιεκούρου - Πόσα θα πάρει για τον δανεισμό
- Χανιά | Τα σκουπίδια αποτελούν τουριστικό αξιοθέατο; | Photos