Ακίρα Κουροσαουα, ο Γιαπωνέζος αυτοκράτορας: Αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης

Ο θρυλικός ιάπωνας δημιουργός Ακίρα Κουροσάουα -από τους κορυφαίους εκπροσώπους της έβδομης Τέχνης- βρίσκεται στο επίκεντρο του αφιερώματος με τίτλο «Ακίρα Κουροσάουα, ο Γιαπωνέζος Αυτοκράτορας» της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης. Το αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου έως και την Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2014 στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης,

Αποθήκη Α’, Λιμάνι).

Η φιλμογραφία του Κουροσάουα περιλαμβάνει ορισμένες από τις πιο δημοφιλείς κλασικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, έργα-σταθμούς που άσκησαν επίδραση σε ομότεχνούς του και αγαπήθηκαν από το σινεφίλ κοινό. Στο πλαίσιο του αφιερώματος, θα προβληθούν οι εξής ταινίες: Σιωπηλή μονομαχία (1949), Ρασομόν (1950), Ο θρόνος του αίματος (1957) και Ραν (1985).

Αξίζει να θυμηθούμε ότι:

- Αδιαφιλονίκητο αριστούργημα του παγκόσμιου κινηματογράφου, το φιλμ Ρασομόν, όταν πρωτοπροβλήθηκε το 1950 στο Φεστιβάλ Βενετίας, κερδίζοντας το Χρυσό Λέοντα, και λίγο αργότερα το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, αποκάλυψε στο δυτικό κοινό μια άγνωστη κινηματογραφική ήπειρο - αυτή της Ιαπωνίας.

- Η ταινία Ραν είναι η ακριβότερη παραγωγή, μέχρι και σήμερα, του ιαπωνικού κινηματογράφου, με χιλιάδες κομπάρσους, χειροποίητα αυθεντικά κοστούμια, άλογα που μεταφέρθηκαν στην Ιαπωνία από την Αμερική και γυρίσματα που έγιναν στο βουνό Άσο, ένα ενεργό ηφαίστειο.

- Στις ταινίες Σιωπηλή μονομαχία, Ρασομόν και Ο θρόνος του αίματος, ο Toσίρο Μιφούνε, ηθοποιός-φετίχ του Ακίρα Κουροσάουα, συγκλονίζει με την ερμηνεία του.

Πρόγραμμα προβολών:

Πέμπτη 27/11
18.30 Σιωπηλή μονομαχία
21.00 Ο θρόνος του αίματος

Παρασκευή 28/11
18.00 Ραν
21.00 Ρασομόν

Σάββατο 29/11
18.30 Ρασομόν
21.00 Ραν

Κυριακή 30/11
18.30 Ο θρόνος του αίματος
21.00 Σιωπηλή μονομαχία

Οι ταινίες αναλυτικά:

Σιωπηλή μονομαχία / Shizukanaru kettô / The Quiet Duel
Ιαπωνία, 1949
Σκηνοθεσία: Ακίρα Κουροσάουα Με τους: Toshiro Mifune, Takashi Shimura, Miki Sanjo. Ασπρόμαυρη, 95΄.

Λίγο πριν το τέλος του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, ο Κιότζι, ένας αναγνωρισμένος χειρουργός, κατά την διάρκεια μιας επέμβασης σε έναν τραυματισμένο στρατιώτη, επιδεικνύοντας σθένος για να τον σώσει από βέβαιο θάνατο, δεν θα λάβει μέτρα προφύλαξης και θα μολυνθεί από την σύφιλη. Γνωρίζοντας καλά το μέγεθος του κινδύνου που φέρει μέσα του, μετά την παύση των εχθροπραξιών και την επιστροφή του από το μέτωπο στην κλινική του πατέρα του, χωρίς να πει σε κανέναν την αλήθεια, διακόπτει τον μακροχρόνιο αρραβώνα του με την αγαπημένη του Μισάο, δίχως να της εξηγήσει τους πραγματικούς λόγους του χωρισμού, απόφαση που θα τον συνταράξει ψυχικά. Εντωμεταξύ, ξανασυναντώντας τον στρατιώτη που τον μόλυνε, προσπαθεί να τον θέσει προ των ευθυνών του, καθώς ο ασυνείδητος αυτός άνθρωπος, όχι μόνον δεν άκουσε τις συμβουλές του για να ολοκληρώσει τη θεραπεία, αλλά δημιούργησε οικογένεια εξακολουθώντας να μολύνει τους γύρω του με την επιπόλαια συμπεριφορά του.

Ρασομόν (Η Γκέισα κι ο Σαμουράι ) / Rashômon / Rashomon
Ιαπωνία, 1950
Σκηνοθεσία: Ακίρα Κουροσάουα Με τους: Toshiro Mifune, Machiko Kyo, Masayuki Mori. Ασπρόμαυρη, 88΄.

Ένας ιερέας κι ένας ξυλοκόπος συζητάνε έντονα στο ξέφωτο της Πύλης Ρασομόν. Όταν ένας χωρικός πλησιάζει προκειμένου να προστατευθεί από τη βροχή και συμμετέχει στη συζήτησή τους, μαθαίνει ότι ένας σαμουράι δολοφονήθηκε, η σύζυγός του βιάστηκε και ένας περιβόητος ληστής της περιοχής είναι ύποπτος. Και οι τρεις μέσα από αλληλοδιαδοχικά φλας-μπακ, αφηγούνται όσα γνωρίζουν και αυτά που είδαν ή αυτά που νομίζουν ότι είδαν, ενώ στη συνέχεια ένα μέντιουμ εντοπίζει το πνεύμα του νεκρού σαμουράι για να αφηγηθεί κι αυτός την δική του εκδοχή της ιστορίας. Οι ιστορίες του καθενός είναι σε πλήρη ασυμφωνία με των υπολοίπων. Ποια απ’ όλες είναι η αληθινή;

Ο θρόνος του αίματος / Kumonosu-jô / Throne of Blood
Ιαπωνία, 1957
Σκηνοθεσία: Ακίρα Κουροσάουα Με τους: Toshiro Mifune, IsuzuYamada, Takashi Shimura. Ασπρόμαυρη, 110΄.

Στην Ιαπωνία του 16ου αιώνα, ο στρατηγός Ουασίτζου παρακινούμενος από την προφητεία μιας μάγισσας δολοφονεί τον τοπικό άρχοντα και ανεβαίνει στο θρόνο. Με την παρότρυνση της φιλόδοξης και ματαιόδοξης γυναίκας του, ανοίγει έναν κύκλο αίματος προκειμένου να κρατηθεί στην εξουσία. Η απληστία και η ακόρεστη δίψα για δύναμη, καθώς και η αρχομανία του τον τυφλώνουν, ενώ τα εγκλήματα και η ωμή βία συνεχίζονται, χωρίς ο ήρωας να συνειδητοποιεί ότι απεργάζεται την αυτοκαταστροφή του…

Ραν / Ran
Ιαπωνία–Γαλλία, 1985
Σκηνοθεσία: Ακίρα Κουροσάουα Με τους: Tatsuya Nakadai, Akira Terao, Jinpachi Nezu. Έγχρωμη, 162΄.

Μετά από 70 χρόνια απόλυτης ηγεμονίας, ο πανίσχυρος άρχοντας Χιντετόρα αποφασίζει να παραιτηθεί από τα αξιώματά του και να μοιράσει το βασίλειο στους τρεις γιους του, υπό τον όρο να μείνουν ενωμένοι. Σύμφωνα με τις πατρικές εντολές, ο πρωτότοκος θα ηγείται, ενώ οι άλλοι δύο θα έχουν ίσα μερίδια, οφείλοντας όμως να υπακούν και να στηρίζουν τον μεγαλύτερο αδελφό τους. Ενώ οι δυο μεγαλύτεροι γιοι κολακεύουν τον πατέρα τους με σκοπό να τον απογυμνώσουν από πλούτη και αξιώματα, ο μικρότερος προσπαθεί να τον προειδοποιήσει ότι το σχέδιό του είναι λανθασμένο και άστοχο. Ο πατέρας εξοργισμένος με την αυθάδειά του, τον αποκληρώνει και τον διώχνει, σύντομα όμως θα αποδειχτεί ότι ο μικρός γιος είχε απόλυτο δίκιο. Τα δύο αδέλφια ξεκινούν πόλεμο μεταξύ τους και ο γερο-πατέρας βρίσκεται παγιδευμένος στη δίνη μιας μάχης για την εξουσία, την δύναμη και τον πλούτο.

Keywords
Τυχαία Θέματα