Αμόκ και άλλες νουβέλες - Στέφαν Τσβάιχ
Από τις εκδόσεις Άγρα κυκλοφορεί το βιβλίο του Στέφαν Τσβάιχ, Αμόκ και άλλες νουβέλες σε μετάφραση της Μαρίας Αγγελίδου.
Στον παρόντα τόμο συγκεντρώνονται πέντε από τις γνωστότερες και δημοφιλέστερες ιστορίες του Στέφαν Τσβάιχ (Βιέννη 1881 – Πετρόπολις, Βραζιλία, 1942), που αν και δημοσιεύτηκαν πολλές φορές και σε διάφορες μεταφράσεις στην Ελλάδα σε προηγούμενες δεκαετίες, παραμένουν κατ’ουσίαν άγνωστες στο ελληνικό
Το Αμόκ, η εκτενέστερη και διασημότερη από τις ιστορίες, πραγματεύεται την απομόνωση και την απώλεια της λογικής και του εαυτού ενός γιατρού σε μια ζούγκλα των Τροπικών της Μαλαισίας. Στο Επεισόδιο στη λίμνη της Γενέβης ανακαλύπτεται γυμνός σε μια σχεδία ένας Ρώσος λιποτάκτης πολέμου. Στη Λεπορελλα, μια αλλόκοτη υπηρέτρια με ανύπαρκτη ζωή στο αρχοντικό ενός βαρόνου στις όχθες του Δούναβη, ερωτεύεται το αφεντικό της με καταστροφικές συνέπειες. Στο κλασικό και πολυδημοσιευμένο Στο φως του φεγγαριού έχουμε την ιστορία ενός ταπεινωμένου πάθους σ’ ένα μικρό γαλλικό λιμάνι, όπου βρίσκεται τυχαία ο αφηγητής-συγγραφέας, με ένα αριστοτεχνικό διφορούμενο τέλος. Στη Βεατρίκη Τσέντσι, με άλλο αφηγηματικό ύφος, ο Τσβάιχ αναδιαπραγματεύεται έναν αιμοσταγή θρύλο μέσα από την Ιστορία, δίνοντας μια νέα ποιητική διάσταση στο τραγικό και καταστροφικό πάθος.
Στο Επίμετρο της έκδοσης δημοσιεύεται μια συγκλονιστική επιστολή του Τσβάιχ από την Πετρoύπολη της Βραζιλίας στον Φράντς Βέρφελ και τη γυναίκα του Άλμα τον Νοέμβριο του 1941 καθώς και το δοκίμιο του Π.Κ. Τσούκα «Εκούσιος θάνατος κατ’ ανάγκη» γύρω από το μοτίβο του θανάτου και της αυτοχειρίας στο έργο και τη ζωή του Τσβάιχ.
«Τα αινίγματα της ψυχής έχουν πάνω μου αλλόκοτη κι έντονη, σχεδόν ανησυχητική επίδραση. Τρώγομαι να καταλάβω, η ανάγκη να διακρίνω αιτίες κι συσχετισμούς κυλάει στις φλέβες μου. Και οι παράξενοι άνθρωποι μπορούν με την παρουσία τους και μόνο να με οδηγήσουν σε παροξυσμό: Θέλω να τους καταλάβω με το ίδιο πάθος που φουντώνει μέσα μου όταν ποθώ μια γυναίκα».
«Όλοι όσοι φτάνουν εδώ τα ίδια όνειρα ονειρεύονται. Αλλά μέσα σ’ αυτήν την αόρατη φυλακή, σαν κάτω από το γυάλινο σκέπαστρο ενός κλειστού θερμοκήπιου, νιώθεις σιγά σιγά τη δύναμή σου να στραγγίζει. Ο πυρετός –που τον αρπάζεις, όσα κινίνα κι αν καταπίνεις– σε λιώνει. Βουλιάζεις στην κούραση και στη χαύνωση. Στη νωθρότητα. Καταντάς ασπόνδυλο, μαλάκιο. Χωρίς να το αντιληφθείς καν, αποκόβεσαι από την πραγματική σου ύπαρξη, του Ευρωπαίου, όταν φεύγεις από τις μεγάλες πόλεις και έρχεσαι σ’ ετούτα τα καταραμένα χωριά τα χαμένα μέσα στους βάλτους. Κι αργά ή γρήγορα σε βρίσκει και σένα όπως όλους το μοιραίο χτύπημα: άλλοι μεθούν, άλλοι καπνίζουν όπιο, άλλοι γίνονται βάναυσοι σαν τ’ άγρια θηρία – μια δόση τρέλας δεν τη γλιτώνει κανείς».
Από τη νουβέλα Αμόκ
Ο Στέφαν Τσβάιχ γεννήθηκε στη Βιέννη το 1881 και αυτοκτόνησε στη Βραζιλία στις 23 Φεβρουαρίου 1942. Στη ζωή του ασχολήθηκε με πολύ διαφορετικά λογοτεχνικά είδη: ποίηση, θέατρο, μεταφράσεις, μυθιστορηματικές βιογραφίες, λογοτεχνικές κριτικές. Όμως οι νουβέλες τον κατέστησαν παγκοσμίως γνωστό: Η σύγχυση των συναισθημάτων, Αμόκ, Εικοσιτέσσερις ώρες από τη ζωή μιας γυναίκας, Η σκακιστική νουβέλα, Ο παλαιοβιβλιοπώλης Μέντελ, Η αόρατη συλλογή, κ.ά. Οι νουβέλες του Τσβάιχ παρουσιάζονται ως μια σειρά πίνακες που αναπαριστούν την εκλέπτυνση και την ευαισθησία του κλειστού κόσμου που ήταν η βιεννέζικη κοινωνία των αρχών του 20ού αιώνα. Αν και οι γνωστότερες νουβέλες του γράφτηκαν μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο, στη δεκαετία του '20, σημαδεύουν το δέσιμο του συγγραφέα με τον κόσμο που άρχισε να μεταβάλλεται, ένα αισθητικό κλίμα βιεννέζικου ιμπρεσιονισμού, και δείχνουν το ενδιαφέρον του για μια ψυχολογία του βάθους. Εκτός από την κοινωνιολογική τους μαρτυρία, γοητεύουν με την ένταση που περιέχουν και που υποφώσκει κάτω από τη φαινομενικά επίπεδη αφήγηση. Τα αφηγήματα αυτά συνδυάζουν τον μοντερνισμό των ψυχολογικών ανακαλύψεων του Φρόυντ με τη ζωντάνια του μυθιστορήματος δράσης.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ποια παρουσιάστρια συζητά για να είναι στο πλευρό του Μάρκου Σεφερλή?
- Δήμος Βερύκιος για Μαίρη Συνατσάκη: «Τι είναι αυτή;» (Video)
- Όλγα Τρέμη: Το συγκινητικό «αντίο», τα 9 δύσκολα χρόνια στο Mega και η 25ετη πορεία! (Video)
- Ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς σπάει κώδικες: Τρέιλερ για το «Imitation Game»
- Τα καλύτερα καλοκαιρινά gadgets!
- Η ιστορία της ρακέτας είναι ένα «αγόρι»
- Χίλιοι τρόποι να πεθάνεις - Αλέξανδρος Ακριτίδης
- Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη στο Santorini Arts Factory
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Χίλιοι τρόποι να πεθάνεις - Αλέξανδρος Ακριτίδης
- Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη στο Santorini Arts Factory
- Αμόκ και άλλες νουβέλες - Στέφαν Τσβάιχ
- Ευριπίδη Ελένη - Δημήτρης Δημητριάδης
- Το Σερσέ λα φαμ του Στρατή Πασχάλη στις Πρέσπες 2014
- Χρήστος Καρακέπελης: Η τέχνη του πραγματικού
- Remember Your Mortality: Συναυλία και έκθεση του Θάνου Ανεστόπουλου, στο Χυτήριο
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Αμόκ και άλλες νουβέλες - Στέφαν Τσβάιχ
- Remember Your Mortality: Συναυλία και έκθεση του Θάνου Ανεστόπουλου, στο Χυτήριο
- Ευριπίδη Ελένη - Δημήτρης Δημητριάδης
- Χρήστος Καρακέπελης: Η τέχνη του πραγματικού
- Το Σερσέ λα φαμ του Στρατή Πασχάλη στις Πρέσπες 2014
- Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη στο Santorini Arts Factory
- Χίλιοι τρόποι να πεθάνεις - Αλέξανδρος Ακριτίδης
- Πάπισσα Ιωάννα - Αναζητώντας την ηρωίδα του Ροΐδη στο Φεστιβάλ Αθηνών
- Το μανιφέστο του πολέμου (Μέρος Α’) στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
- Μάνα μου Ελλάς, με τον Σταύρο Ξαρχάκο στο Φεστιβάλ Ολύμπου 2014
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Καλάθης: «Ο Παναθηναϊκός έκανε ότι μπορούσε...»
- Όλγα Τρέμη: Το συγκινητικό «αντίο», τα 9 δύσκολα χρόνια στο Mega και η 25ετη πορεία! (Video)
- Συνεργασία Κύπρου με MAD για την Eurovision
- Δήμος Βερύκιος για Μαίρη Συνατσάκη: «Τι είναι αυτή;» (Video)
- Σταματίνα Τσιμτσιλή: «Ο ΑΝΤ1 δεν έκανε σε άλλες και άλλες διετή συμβόλαια...» (Video)
- Επιστρέψει η Αγλαία Λάτσιου στον Ant1 με αφορμή τις ¨Τρίχες¨!
- Η ιστορία της ρακέτας είναι ένα «αγόρι»