Αντι-Καραγκιόζης ο Μέγας - Γιάννης Σκαρίμπας
Από τις εκδόσεις Νεφέλη και τη σειρά Άπαντα Γιάννη Σκαρίμπα, κυκλοφορεί το βιβλίο, Αντι-Καραγκιόζης ο Μέγας.
Δύο κωμωδίες τοῦ Σκαρίμπα (Ὁ Καραγκιόζης λαθρέμπορος καί Ὁ Καραγκιόζης Γαβγαβγόπουλος), μέ φωτογραφίες ἀπό τά πρωτότυπα σκηνικά καί τίς φιγοῦρες του.
Τό 1969, ὅταν τά ἤθη τῶν καιρῶν ἀπειλοῦσαν τόν Καραγκιόζη μέ «ζελατινοποίηση», ἔγραφε ὁ Γιάννης Σκαρίμπας: «Τό θέμα τοῦ Καραγκιόζη δέν εἶναι καμμιά ἀμελητέα ὑπόθεσι, πού-τάχα-μόνο τόν παιδόκοσμο ἐνδιαφέρει, ἀλλά μιά ἀπό τίς πολύ λαϊκές μας πτυχές, ὅπου-καί σ’ αὐτήν-πάλλει ἡ καρδιά ἀσταμάτητη, μές στίς
Μέ τόν τόμο αὐτό ὁ Σκαρίμπας ὁλοκληρώνει τόν κύκλο τῆς ζωῆς του εἰκονοποιώντας στό χαρτί τή φωνή τῶν ἡρώων τῶν ἴσκιων, ὅπως τυπώθηκε στήν παιδική του μνήμη καί μπολιάστηκε μέ τή συγγραφική ἐμπειρία μισοῦ αἰώνα. Λίγο πρίν ἀπό τήν ἐκδημία του, στίς 21 Ἰανουα-ρίου 1984, φρόντισε νά ἀπελευθερώσει τούς χάρτινους ἥρωές του μέ τήν ἐπωδό: «Τώρα οἱ φιγοῦρες μου παίζουν στό ἄπειρο».
[Ἀπό τήν Εἰσαγωγή]
«Τα γυρίζω ανάποδα για να σταθούνε όρθια». Σε αυτή τη φράση του Σκαρίμπα αποτυπώνεται η σουρεαλιστική ταυτότητα της ύπαρξής του και η επίμονη, εμμονική του εχθρότητα προς τη συμβατικότητα. Θυμόσοφος, οργισμένος, είρωνας, ανήσυχος, απροσκύνητος μέχρι την τελευταία στιγμή του, έγινε η φωνή τού κάθε ανθρώπου και ανάλογα με τις εποχές και τις συγκυρίες, λατρεύτηκε (στη δικτατορία), διαβάστηκε πολύ (στη μεταπολίτευση), ξεχάστηκε (τις τελευταίες δεκαετίες), αλλά παρέμεινε γοητευτικός και συγκινητικός για όσους απολαμβάνουν το χιούμορ και την ανελέητη γλώσσα του.
Ο Γιάννης Σκαρίμπας γεννήθηκε στην Αγία Ευθυμία Παρνασίδας (1893) αλλά ταυτίστηκε με τη Χαλκίδα –όπως ο Καρυωτάκης με την Πρέβεζα, ο Καβάφης με την Αλεξάνδρεια, ο Παπαδιαμάντης με τη Σκιάθο–, την έκανε σημείο αναφοράς στην ποίησή του, της έδωσε υπόσταση ερωτικού αντικειμένου και, ως σύμβολο ή ως μεταφορά, η επαρχιακή αυτή πόλη του μεσοπολέμου έγινε η σφραγίδα του ποιητικού του κόσμου.
Εκεί, στη Χαλκίδα, όπου εγκαταστάθηκε μετά το γάμο του με την Ελένη Κεφαληνίτη, το 1919, άνοιξε τελωνειακό γραφείο, απέκτησε πέντε παιδιά και έζησε μια ζωή εμπόλεμη, δημιουργώντας έργα αιφνιδιαστικά, πρωτότυπα, ανεξάρτητα από σχολές και ρεύματα, μνημεία μιας προσωπικής τέχνης και υλικά μιας δικής του μυθολογίας.
Ποιητής, πεζογράφος, θεατρικός συγγραφέας, βιβλιοκριτικός, αθυρόστομος αρθρογράφος και επιστολογράφος, μανιώδης καραγκιοζοπαίχτης, υπονομευτής της γλώσσας και της σύμβασης, ο Σκαρίμπας δεν θέλησε να ανήκει πουθενά, παρά μόνο στην ανατροπή. Σουρεαλιστής χωρίς να ενταχθεί ποτέ στην παρέα των σουρεαλιστών, πολέμιος της ρεαλιστικής γραφής και της ηθογραφίας, χρησιμοποιεί τη γλώσσα με τρόπο αναρχικό και παράδοξο, σαν παρωδία της γλώσσας των λογίων με μια εκούσια αναστάτωση της σύνταξης και της λογικής. Καταστρέφει τους παραδοσιακούς θεσμούς της αφήγησης, παραβιάζει τη σύνταξη και τη γραμμική της τάξη και καταγράφει την πραγματικότητα όπως εκείνος την εννοεί και την αντιλαμβάνεται.
Ο Σκαρίμπας εισβάλλει ολόφρεσκος στην κουρασμένη, από τις επαναλήψεις της ηθογραφίας, λογοτεχνία της δεκαετίας του 30 και διασχίζει ακάθεκτος τις μεταπολεμικές δεκαετίες με το δικό του τρόπο, διακινδυνεύοντας ακόμα και τη μομφή του γραφικού. Στη βαθιά υπαρξιστική ποίησή του ειρωνεύεται τους παλιούς ρυθμούς, παραμορφώνει μόνιμα τη γλώσσα, περιφρονεί τη φόρμα και επιμένει στο τολμηρό περιεχόμενό της. Γραμμένα στο μεσοπόλεμο τα ποιήματά του, εξομολογητικά, ερωτικά, δείχνουν αχρονολόγητα και αποπνέουν μια ποιότητα σημερινή. Υπαινίσσονται ότι οι εκδοχές της ζωής μπορεί να είναι πολλές, οι σχέσεις των ανθρώπων δυσνόητες, ο άνθρωπος ένα πρίσμα αντιφάσεων σε διαρκές παιχνίδι με το σοβαρό και το γκροτέσκο και ο σταθερός κανόνας της ζωής του, η αβεβαιότητα.
«Το τζαζ του Ευρίπου» ήταν για τον Σεφέρη η γραφή του Σκαρίμπα. Έτσι όπως η τζαζ, πειθαρχημένα άναρχος, αντικομφορμιστής και ανυπότακτος έμεινε ο μοναδικός αυτός λογοτέχνης μέχρι που πέθανε, το 1984, ένας σπουδαίος εκκεντρικός, χωρίς προηγούμενο και χωρίς συνέχεια.
Εισαγωγή: Συμεών Γρ. Σταμπουλού
Σχεδιασμός βιβλίου: Π. Δουβίτσας
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- "Mega με μία"- "Το Πρωινό": Ποιος έκοψε πρώτος το νήμα στη χθεσινή «μάχη» της τηλεθέασης;
- Oι μέσοι όροι των καναλιών,Τρίτη 11/11/2014
- Οι 11 χειρότερες καθημερινές μας συνήθειες
- Απολαυστικός Κώστας Ζουράρις στο "Εεεεε" του MEGA
- Circus Explosiva: Ένα ξεχωριστό θέαμα με ελεύθερη είσοδο στη Στέγη
- Ποια εκπομπή κατάφερε να πάρει την πρωτιά στο 10 με 1;
- Η Taylor Swift ξεκίνησε εφαρμογή για να μετατρέψει το βίντεο του «Blank Space» σε παιχνίδι
- Ο Γιώργος Πανουσόπουλος κάτι ακόμα έχει να πει
- Ο Κρις Κούπερ θα είναι ο Τζ. Ντ. Σάλιντζερ
- Αντι-Καραγκιόζης ο Μέγας - Γιάννης Σκαρίμπας
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Αντι-Καραγκιόζης ο Μέγας - Γιάννης Σκαρίμπας
- Χριστούγεννα με τη Μελωδία της Ευτυχίας στο Παλλάς
- Lifeline/Hymn to Gaia από το Gaia Art Group στο Βeton7
- 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: Ο πειραματικός κινηματογράφος της Άμπιγκεϊλ Τσάιλντ
- Το Φαμπλεκοτρί και η μικρή Βασιλική στο Κέντρο Τεχνών Πλάκα
- Ο Gustav Mahler του Μάνου Χατζιδάκι: Διάλεξη στη Μουσική Βιβλιοθήκη
- Ο Raphael Gualazzi live στο Gazarte
- Ο Παπουτσής και ο Καλικαντζαρής: Κουκλοθέατρο στο Βρυσάκι
- Όνειρο στο κύμα - Ένας ήρως, του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη στο Θέατρο Φούρνος
- Η φυγή γίνεται ελπίδα: Ατομική έκθεση της Μάρως Κοζάνη στο Open C.A.S.E. 303
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- "Εκδρομή": Δείτε στο αποψινό επεισόδιο
- Ο Τάσος Χαλκιάς αποκαλύπτει τι θα δούμε στα νέα επεισόδια της σειράς «Κάτω Παρτάλι»
- Απολαυστικός Κώστας Ζουράρις στο "Εεεεε" του MEGA
- Η Taylor Swift ξεκίνησε εφαρμογή για να μετατρέψει το βίντεο του «Blank Space» σε παιχνίδι
- Μάρκος Σεφερλής: Το απολαυστικό ντουέτο του με την Νατάσα Θεοδωρίδου! (Video)
- Ο Κρις Κούπερ θα είναι ο Τζ. Ντ. Σάλιντζερ
- Πένυ Σκάρου: ΄΄Τα χρήματα απο τη συναυλία δεν φτάνουν ούτε για το ένα νύχι του τεχνητού ποδιού΄΄
- Νίκος Οικονομόπουλος: «Δούλευα στο ψαράδικο του πατέρα μου το πρωί και το βράδυ σε πιτσαρία» (Video)
- "Mega με μία"- "Το Πρωινό": Ποιος έκοψε πρώτος το νήμα στη χθεσινή «μάχη» της τηλεθέασης;