Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
11:48 22/1/2016
- Πηγή: Culture Now
Η δημοφιλής Πέμπτη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, συνυπάρχει με τον λιγότερο γνωστό «Μακμπέθ» του Ρίχαρντ Στράους στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής.
Έτσι η συναυλία δικαιολογεί την ένταξή της στον φετινό θεματικό κύκλο της Ορχήστρας «Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί» και, επιπλέον, εγγυάται μία πραγματική απόλαυση για τους λάτρεις του πληθωρικού, λαμπερού συμφωνικού ήχου και των μακρόπνοων
Όσο για το Κοντσέρτο για όμποε, αν και θεωρείται πλέον ένα από τα σημαντικότερα του ρεπερτορίου για όμποε, ήταν μέχρι το πρώτο ήμισυ του 20ου αιώνα σχεδόν άγνωστο. Και αυτό γιατί η χειρόγραφη παρτιτούρα θεωρείτο χαμένη μέχρι το 1920, όταν ανακαλύφθηκε στα αρχεία του Mozarteum στο Ζάλτσμπουργκ. Γνωστή ήταν, όμως, η μικρή ιστορία που αφορά το Κοντσέρτο: Ο Μότσαρτ το είχε συνθέσει για τον ομποΐστα Τζουζέπε Φερλέντις το 1777 και λίγο καιρό αργότερα το μετέγραψε (αλλάζοντας απλά την τονικότητα και προβαίνοντας στις ελάχιστες δυνατές τροποποιήσεις στη σολιστική γραμμή) για φλάουτο, κατόπιν παραγγελίας ενός ερασιτέχνη Ολλανδού φλαουτίστα.
Ο «Μακμπέθ» είναι το δεύτερο από τα μεγαλεπήβολα συμφωνικά ποιήματα του Ρίχαρντ Στράους. Γράφτηκε καταρχάς μεταξύ των ετών 1887-1888, αλλά μετά την πρώτη του εκτέλεση στη Βαϊμάρη (1890), ακολούθησε η αναθεώρησή του. Με την οριστική του μορφή ο «Μακμπέθ» παίχτηκε για πρώτη φορά από τη Φιλαρμονική του Βερολίνου, τον Φεβρουάριο του 1892, υπό τη διεύθυνση του συνθέτη. Η μουσική του δεν ακολουθεί μία κλασική μουσική φόρμα, αλλά υπακούει σε μία ανεξάρτητη δραματουργική λογική συνυφασμένη με τους χαρακτήρες, τα πάθη και τις συγκρούσεις των ηρώων του ομώνυμου αριστουργήματος του Σαίξπηρ.
Η Πέμπτη Συμφωνία απασχόλησε τον Γιαν Σιμπέλιους περισσότερο από κάθε άλλη: τα πρώτα της σχεδιάσματα ανάγονται στο 1912, η πρώτη της ολοκληρωμένη μορφή δίνεται το 1915 κι ακολουθεί την επόμενη χρονιά μία πρώτη αναθεώρησή της. Ο Σιμπέλιους συνεχίζει ωστόσο να επεξεργάζεται το υλικό του, σχεδόν ξαναγράφοντας το έργο εξαρχής. Η, γνωστή μέχρι σήμερα, τελική του μορφή, αποκρυσταλλώνεται το 1919 κι ακούγεται για πρώτη φορά το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, από τη Φιλαρμονική του Ελσίνκι υπό τη διεύθυνση του συνθέτη. Η αργή διαδικασία της σύνθεσης οφείλεται τόσο στην τελειομανία του συνθέτη, όσο και σε εξωγενείς παράγοντες, όπως ήταν οι οικονομική δυσχέρεια και τα σοβαρά προβλήματα υγείας που αντιμετώπιζε, αλλά και ο προσωρινός, αναγκαστικός ξεριζωμός από την εστία του (1918), λόγω του εμφυλίου πολέμου που ακολούθησε την ανεξαρτητοποίηση της Φινλανδίας (1917).
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
ΡΙΧΑΡΝΤ ΣΤΡΑΟΥΣ (1864–1949)
Μακμπέθ, συμφωνικό ποίημα, έργο 23
ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ (1756–1791)
Κοντσέρτο για όμποε και ορχήστρα σε ντο μείζονα, K. 314
ΓΙΑΝ ΣΙΜΠΕΛΙΟΥΣ (1865–1957)
Συμφωνία αρ.5 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 82
Σολίστ: Δημήτρης Βάμβας, όμποε
Μουσική διεύθυνση: Στέφανος Τσιαλής
Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Χαράλαμπο Γωγιό για τους κατόχους εισιτηρίων.
Keywords
κοα, αθηνα, θησαυροι, κοα, μεγαρο μουσικης, διαυγεια, οφείλεται, προγραμμα, μοτσαρτ, Καλή Χρονιά, δωρεαν, μουσικη, ποιηματα, προγραμμα, υφεση, απλα, δευτερο, διευθυνση, δωσει, δειγμα, ευκαιρια, ελσινκι, εστια, ετων, ιδια, ημισυ, ομιλια, κλασικη μουσικη, μορφη, μοτσαρτ, ποιημα, οφείλεται, πεμπτη, προβληματα, σαιξπηρ, φλαουτο, φορμα, φορα, αγνωστο, δημητρης, ορχηστρα, υγειας, υλικο
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Χανιά: Οργάνωσε τη δολοφονία της μάνας και του πατέρα του - Η μοιραία ανάληψη από τράπεζα πριν το έγκλημα!
- Τι λένε τα ζώδια για την Παρασκευή 22 Ιανουαρίου
- «Δεν έχουμε κρατήσει επαφή με την Μιμή Ντενίση, πήραμε άλλους δρόμους…»
- Γιώργος Μητσικώστας: «Αντιμετώπισα ένα πογκρόμ, με παραγκώνισαν…»
- Το Κορίτσι από τη Δανία
- «Tο Δάσος κάτω από τον Δρόμο»: Εντυπωσιακή έκθεση για το Απολιθωμένο Δάσος της Λέσβου
- Γερμανού-Ιωάννου: Διασκέδασαν μαζί σε βραδινή έξοδο [photos]
- Σπασμένος αμφορέας - Θεοδόσης Πελεγρίνης
- Barbie και οι Μυστικοί Πράκτορες
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Σπασμένος αμφορέας - Θεοδόσης Πελεγρίνης
- Το Τέλος της Μικρής μας Πόλης - Δημήτρης Χατζής
- Un Tango Horizontal και GraviDanza ΙΙΙ στο Μικροσκοπικό Θέατρο
- Η Μουσική αγαπάει τον αυτισμό: Η Στέγη ταξιδεύει στο Αγρίνιο
- COSMOTE Business IT Solutions: Νέες εφαρμογές και υπηρεσίες στο “σύννεφο”
- Ριχάρδος ο Γ’, του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ στο Σύγχρονο Θέατρο
- Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Γνωστοί και άγνωστοι θησαυροί ΙΙ από την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
- COSMOTE Business IT Solutions: Νέες εφαρμογές και υπηρεσίες στο “σύννεφο”
- Η Μουσική αγαπάει τον αυτισμό: Η Στέγη ταξιδεύει στο Αγρίνιο
- Σπασμένος αμφορέας - Θεοδόσης Πελεγρίνης
- Το Τέλος της Μικρής μας Πόλης - Δημήτρης Χατζής
- Un Tango Horizontal και GraviDanza ΙΙΙ στο Μικροσκοπικό Θέατρο
- Ριχάρδος ο Γ’, του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ στο Σύγχρονο Θέατρο
- Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες προστασίας και αποκατάστασης στην Αμφίπολη
- Ο Udo Dirkschneider στην Αρχιτεκτονική live
- Ο Αρμένης της Χαράς Κοσεγιάν στο Θέατρο Αυλαία
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Γιώργος Μητσικώστας: «Αντιμετώπισα ένα πογκρόμ, με παραγκώνισαν…»
- Studios 2015: Έργα από τις διπλωματικές εργασίες αποφοίτων της Καλών Τεχνών
- «Make today to build tomorrow»: Εκφραστικές τέχνες από την Ελβετία
- Ζωή Τηγανούρια: Μια Βεντάλια από Γυναίκες στο Γυάλινο
- Ντέπυ Γκολεμά-Γρηγόρης Αρναούτογλου: Η τηλεοπτική τους συνάντηση και τα εκατέρωθεν "καρφιά" (Video)
- Η Ναταλία Γερμανού κρίνει τα τηλεοπτικά πρόσωπα
- Barbie και οι Μυστικοί Πράκτορες
- Το σαρδάμ της Τατιάνας Στεφανίδου με το «χανουμάκι»