Η Δίκη του Κ., σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου στο Θέατρο Πόρτα
16:45 1/11/2016
- Πηγή: Culture Now
Το Θέατρο Πόρτα παρουσιάζει το έργο Η Δίκη του Κ., σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, μια παράσταση βασισμένη στο μυθιστόρημα Η Δίκη του Φραντς Κάφκα.
Κάποιος θα πρέπει να είχε συκοφαντήσει τον Γιόζεφ Κ., καθώς χωρίς να έχει κάνει τίποτε κακό, ένα ωραίο πρωί συνελήφθη.
Έτσι αρχίζει ένα από τα πιο εμβληματικά μυθιστορήματα του εικοστού αιώνα. Ο Γιόζεφ Κ., ανώτερος υπάλληλος τραπέζης και καθ’ όλα αξιοπρεπής πολίτης, ειδοποιείται
Σημείωμα του Θωμά Μοσχόπουλου
Το έργο του Κάφκα δεν χρειάζεται συστάσεις, όπως δεν χρειάζονται ο Όμηρος, ο Σαίξπηρ ή ο Γκαίτε . Έχουν γραφτεί πολύ περισσότερες γραμμές γι' αυτόν και το έργο του απ’ όσες ο ίδιος είχε γράψει ποτέ, δημιουργώντας την παρακαταθήκη του σκοτεινού του μύθου. Η ανεξίτηλη γοητεία των έργων του και η ένταση των κόσμων που δημιουργεί έχει γίνει ο καθρέφτης άπειρων ερμηνευτών και ερμηνειών που υποστηρίζουν πως εκείνες ρίχνουν το σωστό φως μέσα από τις τεκμηριωμένες προσεγγίσεις τους στο μυστήριο των κλασσικών αυτών κειμένων. Έτσι, έχουμε ψυχαναλυτικές αναγνώσεις του Κάφκα, άμεσα συνδυασμένες με την προσωπική του ζωή, φιλοσοφικές, κοινωνικοπολιτικές, θεολογικές-μεταφυσικές, μεταμοντέρνες, καθώς επίσης αναγνώσεις υπό το πρίσμα της εβραϊκής ταυτότητας του συγγραφέα έως και κάποιες που προσδίδουν “προφητικό” χαρακτήρα στο έργο του, μιας και σύμφωνα μ' αυτές ο συγγραφέας προεικάζει την επερχόμενη άνοδο του ολοκληρωτισμού στην Ευρώπη ή ακόμα και το ίδιο το Ολοκαύτωμα. (Οι τρεις μικρότερες αδερφές του και οι οικογένειές τους έχασαν τις ζωές τους σε στρατόπεδα συγκέντρωσης). Ποια όμως είναι η “σωστή”; Όλες. Και καμία. Όπως σε κάθε μεγάλο έργο τέχνης, οι ερμηνείες είναι ανατρεπτικά υποκειμενικές και διαρκώς μεταβαλλόμενες ακολουθώντας πιστά το zeitgeist της κάθε εποχής που αναζητά να αναγνωρίσει τον εαυτό της μέσα στο μεγάλο έργο του παρελθόντος.
Γιατί όμως επιλέξαμε εμείς να παρουσιάσουμε την δική μας ανάγνωση και σε αυτόν το συγκεκριμένο χωροχρόνο, στην Ελλάδα του 2016-17; Ο Κάφκα “χρεώνεται” και κάτι για το οποίο ελάχιστοι συγγραφείς θα μπορούσαν να καυχηθούν. Μια νέα λέξη στο παγκόσμιο λεξιλόγιο για να προσδιοριστεί μια πολύ συγκεκριμένη κατάσταση και ατμόσφαιρα. Η λέξη “καφκικός”.
Μια λέξη που αυτόματα απαντά στην παραπάνω ερώτηση. Άραγε πόσοι από μας θυμούνται εποχές, που ο χαρακτηρισμός “καφκικές” να ήταν πιο ταιριαστός; Πολιτικολογούμε; Καθόλου. Ενεργοποιούμε τους πιο σαρδόνιους επιβιωτικούς μηχανισμούς μας. Όπως άλλωστε σημειώνει ο μελετητής του Κάφκα Franz Baumer, ο Κάφκα δεν αρθρώνει “κάποιο πολιτικό δόγμα, αλλά μια πνευματική κατάσταση και μια κριτική ευαισθησία που το κύριο όπλο της είναι η ειρωνεία και το χιούμορ.”
Ναι, ο Κάφκα έχει χιούμορ. Μαύρο φυσικά. Αλλά χιούμορ. Παρωδεί, σχολιάζει, ασκεί αμείλικτη κριτική και αυτοκριτική και θα μπορούσε άνετα να διεκδικήσει την πνευματική πατρότητα του θεάτρου του Παραλόγου. (Κάτι που πολλοί από τους εκπροσώπους του έχουν ανοιχτά παραδεχτεί, όπως ο Χάρολντ Πίντερ που έχει διασκευάσει τη Δίκη σε κινηματογραφικό σενάριο, ενώ το έργο του Πάρτυ Γενεθλίων θα μπορούσε άνετα να θεωρηθεί ανάπτυγμα των πρώτων κεφαλαίων του βιβλίου). Όταν ο Κάφκα, διάβαζε στους φίλους του τα πρώτα κεφάλαια της Δίκης όλοι μαζί ξελιγώνονταν στα γέλια. Παράδοξο; Ίσως. Αλλά μήπως αυτό εννοεί ο Μπέκετ λέγοντας “μπροστά σου το χειρότερο ώσπου να αρχίσεις να γελάς”;
Επίσης, ναι, ο Κάφκα έχει θεατρικότητα. Δεν θα επικαλεστούμε τις συνεχείς μεταφορές του έργου του– και ειδικότερα της Δίκης- στη σκηνή, αλλά κάτι που αφορά τις αναφορές του ίδιου του συγγραφέα. Όπως μελετητές του Κάφκα σαν την Evelyn Torton Beck ή τον Guido Massino, που υπογραμμίζουν την πολύ βαθιά εντύπωση που έκανε στον Φράντς Κάφκα καθώς και την καθοριστική σημασία που είχε στην τελική διαμόρφωση του ύφους των ώριμων έργων του–και φυσικά της Δίκης- η επαφή του με το θέατρο Yiddish: μια μορφή λαϊκού εβραϊκού θεάτρου που αναπτύχθηκε αρχικά στην Κεντρική Ευρώπη από το τέλος του 18ου αιώνα και που το ρεπερτόριο των “μπουλουκιών” που το στήριζαν ήταν απλοϊκά μελοδράματα με έντονες εναλλαγές κωμικού στοιχείου γραμμένα στα Yiddish– γλώσσα που μιλούσαν οι Eβραίοι της Κεντρο-Ανατολικής Ευρώπης. Η πρώτη επαφή του νεαρού Κάφκα με το είδος έγινε το 1910 στο Café Savoy της Πράγας, όπου σε μια μικρή αυτοσχέδια σκηνή, η σχεδόν γκροτέσκα αυτή μορφή θεατρικής τέχνης προκαλεί μια “φώτιση” στον εκκολαπτόμενο μεγάλο συγγραφέα, όπως άλλωστε και ο ίδιος σημειώνει στα ημερολόγιά του. Ο θιασάρχης, σκηνοθέτης και ηθοποιός του θιάσου Yitzak Levi γίνεται πολύ στενός του φίλος. Οι μελετητές αναγνωρίζουν άμεσες αναφορές και δείγματα παρωδίας σκηνών των έργων που παρακολούθησε στα μετέπειτα γραπτά του. Όπως αναφέρει η E. T. Beck “η δομή και η τεχνική, η θεατρικότητα των Yiddish έργων διατρέχουν την ύφανση της Δίκης […] το στοιχείο του μυστηρίου του σασπένς διατηρείται σε όλο το έργο […] σε μια μορφή κλιμακώσεων και αποκλιμακώσεων συγγενών με αυτές της δραματικής τέχνης […] Επιπλέον, η εμφανής έλλειψη ενδιαφέροντος του Κάφκα για βαθύτερη ανάλυση της ψυχολογίας των χαρακτήρων του αντανακλά την πρωτόλεια καταγραφή και τα υπεραπλουστευμένα κίνητρα που ενεργοποιούν τους χαρακτήρες των Yiddish θεατρικών έργων”.
Τι σημαίνουν εν τέλει όλα αυτά; Πώς η ενασχόληση με τη Δίκη μπορεί να βυθίσει σε γνωστούς- άγνωστους…ονειρικούς κόσμους, να τρομάξει, να διασκεδάσει, να γοητεύσει, να ταράξει, να ανακουφίσει, να προκαλέσει γέλιο ή το ακριβώς αντίθετο; Ανάλογα με το τι θα επιλέξει να δει το κοινό που θα παρακολουθήσει την παράσταση “Η Δίκη του Κ.” που το “Φυσικό Θέατρο της Οκλαχόμα”- το οποίο επισκέπτεται εκτάκτως την πόλη μας – παρουσιάζει στο ΠΟΡΤΑ. Τα υπόλοιπα επί σκηνής.
Συντελεστές:
Διασκευή- Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού
Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ
Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
Επιμέλεια κίνησης: Σοφία Πάσχου
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Με τους: Σωκράτη Πατσίκα, Μιχάλη Συριόπουλο, Κίττυ Παϊταζόγλου, Θάνο Λέκκα, Μάνο Γαλανή, Ειρήνη Μπούνταλη, Παντελή Βασιλόπουλο, Μιχάλη Μιχαλακίδη, Ελένη Βλάχου, Φοίβο Συμεωνίδη
Keywords
θεατρο, δικη, η δικη, πορτα, σκηνοθεσια, θωμα, συλληψεις, φως, μυστήριο, zeitgeist, συγκεκριμένο, ελλαδα, νέα, ειρωνεία, guido, σασπένς, πορτα, τραπεζα της ανατολης, τελος του κοσμου, ελενη, γκαιτε, ηθοποιος, ομηρος, φως, zeitgeist, ατμοσφαιρα, γελιο, γινει, γινεται, γλωσσα, γοητεια, δογμα, δομη, εγινε, υπαρχει, ειρηνη, ειρωνεία, ελλειψη, εποχες, ευαγγελια, ευρωπη, ζωη, ιδιο, ειδος, θωμας, καφκα, λειτουργια, λεξιλογιο, μαυρο, μυστήριο, μανο, μορφη, μυθιστορημα, πρισμα, παρτυ, πρωι, ριζα, σαιξπηρ, σεναριο, σιγουρο, συγκεκριμένο, σειρα, σοφια, τι ειναι, φυσικα, χιουμορ, γελια, guido, ημερολογια, σασπένς, σκηνη, σωστο, ωραιο
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Φωτεινή Ψυχίδου: Ανακοίνωσε το φύλο του μωρού της με τον πιο τρυφερό τρόπο!
- Ποιος επιστρέφει στην Eurovision 2017;
- Η έκπληξη στο σχήμα Νταλάρα-Μαχαιρίτσα-Κότσιρα που άφησε άφωνους τους δημοσιογράφους [photos]
- Ο Γιάννης Μποσταντζόγλου δηλώνει:«Ακόμη και στο Θέατρο Τέχνης,τους άρεσαν οι αυλικοί και τα γλειψίματα'»
- «Πιο χαμηλά Λόλα» - Κριτής έκπληξη στο The Voice! [photos]
- Ανταπόκριση: Παυλίνα Βουλγαράκη και Μιρέλα Πάχου στο Σταυρό του Νότου Club
- «Stranger Things» είπατε; Στο Χόκινς ψάχνουν ακόμη την Μπαρμπ!
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Η Δίκη του Κ., σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου στο Θέατρο Πόρτα
- Η Ευτυχία Μητρίτσα επιστρέφει για δύο live στο Σταυρό του Νότου
- About felicity: έκθεση της Εριέττας Βορδώνη στη Γκαλερί Ευριπίδη
- Ανταπόκριση: Παυλίνα Βουλγαράκη και Μιρέλα Πάχου στο Σταυρό του Νότου Club
- Η ζωή μου όλη: συνεχίζεται και φέτος στο Φουαγιέ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά
- Delete: δυο μονόπρακτα με θέμα το bulling στον Πολυχώρο Underground
- O Ανδαλουσιανός Σκύλος του Luis Buñuel σε μία συναυλία στο ΚΕΤ
- ΒατΡαπουνζέλ από το Θέατρο Ρετρό στο "Το Σπίτι των Παραμυθιών - Το Μουσείο Αλλιώς"
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- H Mαρία Μπεκατώρου και ο Δημήτρης Ουγγαρέζος μιλάνε για τα νέα τους τηλεοπτικά δεδομένα (Video)
- Κωνσταντίνος Κάππας:«Μου είχε λείψει η ατμόσφαιρα της τηλεόρασης...»
- Ο Γιάννης Μποσταντζόγλου δηλώνει:«Ακόμη και στο Θέατρο Τέχνης,τους άρεσαν οι αυλικοί και τα γλειψίματα'»
- «Πιο χαμηλά Λόλα» - Κριτής έκπληξη στο The Voice! [photos]
- Σπύρος Μπιμπίλας: «Καρφώνει» την Μαρία Μπεκατώρου [vds]
- Φωτεινή Ψυχίδου: Ανακοίνωσε το φύλο του μωρού της με τον πιο τρυφερό τρόπο!
- Γιώργος Μαργαρίτης με Ελεάνα Παπαϊωάννου και Νίκο Ζιώγαλα στις ΓΡΑΜΜΕΣ
- «Stranger Things» είπατε; Στο Χόκινς ψάχνουν ακόμη την Μπαρμπ!