Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει την Πράγα στο Μέγαρο Μουσικής
Στο δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνα, σε μία εποχή που γενικά στην Ευρώπη οι εθνικές συνειδήσεις αφυπνίζονταν, ο Τσέχος συνθέτης Μπέντριχ Σμέτανα, γράφει, υπερβαίνοντας τα τεράστια προβλήματα υγείας που ήδη αντιμετώπιζε, τον αριστουργηματικό κύκλο έξι συμφωνικών ποιημάτων «Η πατρίδα μου». Το έργο, εμπνευσμένο από τις παραδόσεις, τα φυσικά τοπία, την ιστορία και τους παραδοσιακούς ήχους της Τσεχίας, είχε καταρχάς βαθιά απήχηση στους συμπατριώτες του Σμέτανα, έμελλε ωστόσο να γνωρίσει οικουμενική και διαχρονική υποδοχή.
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών το ερμηνεύει για
Το 1874 ήταν μοιραίο στη ζωή του 50χρονου τότε Μπέντριχ Σμέτανα: Στις αρχές του καλοκαιριού εμφανίστηκαν προβλήματα στην ακοή του, που σύντομα επιδεινώθηκαν και οδήγησαν λίγους μήνες αργότερα στην τραγική και οριστική απώλεια μίας αίσθησης πολύτιμης ούτως ή άλλως, πολλώ δε μάλλον για έναν μουσικό. Πάντως, σε πείσμα της έλλειψης ακοής ο Σμέτανα συνέχισε να εργάζεται πάνω στον κύκλο των έξι συμφωνικών ποιημάτων «Η πατρίδα μου»: Ήδη το Νοέμβριο είχε ολοκληρώσει το πρώτο ποίημα (η σύνθεση του οποίου είχε αρχίσει από το 1872) και αμέσως ξεκίνησε να συνθέτει τον «Μολδάβα», που γράφτηκε σε λιγότερο από τρεις εβδομάδες. Το τρίτο και το τέταρτο συμφωνικό ποίημα γράφτηκαν το 1875, ενώ τα δύο τελευταία ολοκληρώθηκαν το 1878 και το 1879 αντίστοιχα.
Σε επιστολή του το Μάιο του 1879 προς τον εκδότη του, ο Σμέτανα αποτύπωσε με σαφήνεια το «πρόγραμμα» καθενός από τα έξι συμφωνικά ποιήματα του κύκλου. Το πρώτο εξ αυτών αναφέρεται στο μεσαιωνικό κάστρο «Βισέχραντ». Ο «Μολδάβας», μακράν το δημοφιλέστερο από τα συμφωνικά ποιήματα του κύκλου, συνδέεται βέβαια με τον μεγάλο ποταμό της Τσεχίας. Το τρίτο ποίημα αποδίδει το μύθο της Αμαζόνας «Σάρκα» που ορκίστηκε να εκδικηθεί όλο το ανδρικό γένος εξαιτίας της απιστίας του εραστή της. Ακολουθεί το ποίημα «Από τα δάση και τους κάμπους της Βοημίας» που αποτυπώνει τη γενική αίσθηση και τα συναισθήματα που γεννά η επαφή με τη βοημική ύπαιθρο. Τα δύο τελευταία συμφωνικά ποιήματα «Τάμπορ» και «Μπλανίκ» βασίζονται πάνω στο ίδιο μουσικό θέμα, το χορικό «Εσείς, που είστε στρατιώτες του Θεού», το οποίο αποτέλεσε τον ύμνο του κινήματος των Χουσιτών, οπαδών του θρησκευτικού μεταρρυθμιστή Γιαν Χους (1370-1415) με έδρα το Τάμπορ, νότια της Πράγας. Μπλανίκ ήταν το όρος στο οποίο κατέφυγαν οι Χουσίτες μετά την τελική τους ήττα, για να παραδοθούν, κατά τον τσεχικό μύθο, σε βαθύ ύπνο περιμένοντας τη στιγμή που θα τους ζητηθεί να βοηθήσουν την πατρίδα τους..
Η θριαμβευτική πρεμιέρα ολόκληρου του, εμβληματικού για την τσέχικη μουσική κύκλου «Η πατρίδα μου» δόθηκε το Νοέμβριο του 1882 στην Πράγα, με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της πόλης, υπό τη μουσική διεύθυνση του Άντολφ Τσεχ.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
ΜΠΕΝΤΡΙΧ ΣΜΕΤΑΝΑ (1824–1884)
«Η πατρίδα μου», κύκλος έξι συμφωνικών ποιημάτων
1. Βισέχραντ (Το ψηλό κάστρο)
2. Μολδάβας
3. Σάρκα
4. Από τα δάση και τους κάμπους της Βοημίας
5. Τάμπορ
6. Μπλανίκ
Μουσική Διεύθυνση: Τσαρλς Ολιβιέρι-Μανρόου
Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Νίκο Λαάρη για τους κατόχους εισιτηρίων.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Mediatown:Παγίωση του Lucky Room,καμία βελτίωση Κωνσταντίνα,καλό ΣουΚου,Σταρική απόδειξη,κλασικό Παρά 5
- Μενεγάκη- Κουτσελίνη- Λαμπίρη: Η "μάχη" για την τηλεθέαση συνεχίζεται!
- Φαίη Σκορδά VS Κατερίνα Καραβάτου: Δείτε τα χθεσινά νούμερα τηλεθέασης
- Οι 32 κανόνες του Escape Room
- Έλληνας τραγουδιστής θα βρεθεί πρώτη θέση στην ορκωμοσία του Ντόναλτ Τραμπ!
- Ελεονώρα Μελέτη: «Είναι κακομοιρούλης- Τον λυπάμαι»
- Μήπως ήρθε η ώρα να αρχίσεις να τρως brunch;
- Ασύνταχτα μένουν τα δύσκολα - Παναγιώτης Κουσαθανάς
- Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει την Πράγα στο Μέγαρο Μουσικής
- «1+1=1»: Η Βαρβάρα Λιακουνάκου στη Μέδουσα Αίθουσα Τέχνης
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει την Πράγα στο Μέγαρο Μουσικής
- Ασύνταχτα μένουν τα δύσκολα - Παναγιώτης Κουσαθανάς
- Παράνοια - Αναστασία Καλλιοντζή
- "Η τέχνη να γράφεις – Η τέχνη να διαβάζεις": Σεμινάριο στον Πολυχώρο Μεταίχμιο
- Χρήστος Νινιός, Αργύρης Λούλατζης, Μάγδα Βαρούχα στο Σταυρό του Νότου Club
- Δέσποινα Ανδριοπούλου: Το Θέατρο στο Μουσείο είναι μία μοναδική εμπειρία
- Οι Παράξενες μέρες live στο Γυάλινο UpStage
- Ερωφίλης κέντημα, από το Εθνικό Θέατρο στο Μουσείο Μπενάκη
- Τα δεδουλευμένα - Γιώργος Σκαμπαρδώνης
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει την Πράγα στο Μέγαρο Μουσικής
- Παράνοια - Αναστασία Καλλιοντζή
- Τα δεδουλευμένα - Γιώργος Σκαμπαρδώνης
- Χρήστος Νινιός, Αργύρης Λούλατζης, Μάγδα Βαρούχα στο Σταυρό του Νότου Club
- Ασύνταχτα μένουν τα δύσκολα - Παναγιώτης Κουσαθανάς
- Δέσποινα Ανδριοπούλου: Το Θέατρο στο Μουσείο είναι μία μοναδική εμπειρία
- Οι Παράξενες μέρες live στο Γυάλινο UpStage
- Ερωφίλης κέντημα, από το Εθνικό Θέατρο στο Μουσείο Μπενάκη
- "Η τέχνη να γράφεις – Η τέχνη να διαβάζεις": Σεμινάριο στον Πολυχώρο Μεταίχμιο
- Tα κορίτσια του Νείλου - Banat El Nile Band στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Μενεγάκη- Κουτσελίνη- Λαμπίρη: Η "μάχη" για την τηλεθέαση συνεχίζεται!
- Συναντήθηκε ξανά με το νέο ΕΣΡ ο Παππάς...
- Πολλή αγωνία στο 3ο Battle του THE VOICE...
- Φαίη Σκορδά VS Κατερίνα Καραβάτου: Δείτε τα χθεσινά νούμερα τηλεθέασης
- Τα καλύτερα spot για αναρρίχηση!
- Οι σκηνοθέτες της «στρογγυλής τραπέζης» σε μια απολαυστική κουβέντα
- Μίρκα Παπακωνσταντίνου για το ΣΟΪ ΣΟΥ:«H επιτυχία του σίριαλ βασίζεται στη...»
- Βαρβάρα Λάρμου: Μέσω της υποκριτικής καλείσαι να ψάχνεις διαρκώς μέσα σου
- Οι 32 κανόνες του Escape Room