Ίρις Χατζηαντωνίου: Ο μύθος τόσο δυνατός και τόσο υπαρκτός, του δανείζεις την ψυχή σου…
13:42 5/1/2016
- Πηγή: Culture Now
Με αφορμή το γνωστό δημοτικό τραγούδι, το ομώνυμο θεατρικό του Γ. Θεοτοκά και το «Ένα σκυλί μέσα στη νύχτα» του Γ. Ρίτσου, οι θεατρικοί Οργανισμοί ΕΥΤΟΠΙΑ και ΕΒΔΟΜΗ ΘΥΡΑ ενώνουν τις δημιουργικές τους δυνάμεις και παρουσιάζουν σε συμπαραγωγή με το Σύγχρονο Θέατρο την παράσταση «Το γεφύρι της Άρτας- ἐπί τοῡ μῦθου σύνθεσις».
Μία σύνθεση που προσπαθεί να "γεφυρώσει" έναν πανάρχαιο
Η ίδια, με αυτή την αφορμή, μας μιλάει για τον πυρήνα της σύλληψης, την επιρροή της παράστασης του Γιάννη Κοντραφούρη στο τωρινό της εγχείρημα («Το γεφύρι της Άρτας», 1997 - Ομάδα Υψηλού Κινδύνου), τις αντανακλάσεις της ανθρωποθυσίας σήμερα και επιλέγει να κλείσει την ενδιαφέρουσα «κουβέντα» μας με τους παρακάτω στίχους του Γ. Ρίτσου, οι οποίοι ακούγονται και στην παράσταση:
«Δε γνωρίζω τις ρίζες. Ίσως οι νεκροί να τις βλέπουν, να τις ανταμώνουν, να τις ψαύουν ζωντανές στην πατρίδα τους. Οι νεκροί ίσως να γίνονται ρίζες να συγγενεύουν μαζί τους. Μα οι νεκροί δε μαρτυρούν. Δε γνωρίζω τις ρίζες.»
Συνέντευξη: Ερριέττα Μπελέκου
Culturenow. gr: Η παράσταση «Το γεφύρι της Άρτας- ἐπί τοῡ μῦθου σύνθεσις» παρουσιάζεται από 10 Δεκεμβρίου στο Σύγχρονο Θέατρο. Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε καλλιτεχνικά με το συγκεκριμένο θέμα και ποιος θα λέγατε ότι είναι ο πυρήνας της όλης σύλληψης;
Ίρις Χατζηαντωνίου: Ένιωσα ότι με ενδιέφερε πολύ το πρόσωπο αυτό του Πρωτομάστορα, και η αδιευκρίνιστη, σκοτεινή πορεία του μέσα στο δημοτικό ποίημα. Πως έφτασε να θυσιάσει ότι πιο πολύ αγαπούσε; Τι απέγινε με αυτόν; Ο πυρήνας είναι αυτός ο κατεστραμμένος κόσμος, μέσα από τα μάτια του, οι μορφές μέσα στο μυαλό του.
Cul. N.: Όσον αφορά τη δημιουργική διαδικασία, ποιες "συναντήσεις" προέκυψαν ανάμεσα στην πεζογραφία του Γ. Θεοτοκά, την ποίηση του Γ. Ρίτσου και το γνωστό δημοτικό τραγούδι της λαϊκής µας παράδοσης και πώς διαμορφώθηκε το τελικό κείμενο της παράστασης;
Ιρ. Χ.: Από την αρχή αυτά τα τρία κείμενα, το δημοτικό, το ομώνυμο θεατρικό του Θεοτοκά και το «Ένα σκυλί μέσα στη νύχτα» του Ρίτσου μου φαινόταν πως είχαν άμεση σύνδεση γι’ αυτό και τα επιλέξαμε. Μέσα όμως από τις πρόβες αυτών των μηνών μας αποδείχτηκε πως μπορούσαν και να παρουσιαστούν σε μια σύνθεση που θα αναδείκνυε το ένα τα άλλο. Ζοφερό σκοτάδι, εσωτερικότητα και ρεαλισμός μαζί…
Cul. N.: «Το γεφύρι της Άρτας», του Γιώργου Θεοτοκά, παρουσιάστηκε το 1997 σε διασκευή και σκηνοθεσία Γιάννη Κοντραφούρη, από την Ομάδα Υψηλού Κινδύνου, της οποίας είσαστε ιδρυτικό μέλος. Ποιες είναι οι αναμνήσεις σας από εκείνη την παράσταση, αλλά και η επιρροή που αυτή άσκησε στο τωρινό σας εγχείρημα;
Ιρ. Χ.: Ήταν μια καταλυτική εμπειρία για μένα εκείνη η παράσταση και οι αναμνήσεις γλυκιές. Είμασταν πολύ ρομαντικοί και επαναστάτες τότε. Ο Γιάννης ήταν γνώστης της γυναικείας ψυχής και τόσο ταλαντούχος σκηνοθέτης και συγγραφέας , όπως και καλός φίλος. Με είχε βοηθήσει πολύ να ξεδιπλωθώ σαν ηθοποιός. Φυσικά η επιρροή στο τωρινό εγχείρημα ήταν μεγάλη. Σε κάθε γωνία «συναντιόμασταν». Και συχνά βρισκόμουν να συζητώ μαζί του, μέσα μου, για το που θα το πηγαίναμε τώρα… Αν κι αυτός ζούσε να γευόταν την ωριμότητά του και την διαφορετική του αντίληψη για το καθετί, όπως κι εγώ.
Cul. N.: Από πλευράς υποκριτικής, γύρω από ποιους άξονες κινηθήκατε μαζί με τους άλλους πέντε ηθοποιούς για να προσεγγίσετε αυτόν το σκοτεινό, ονειρικό και ποιητικό κόσμο; Δώστε μας μία εικόνα από την παράσταση...
Ιρ. Χ.: Ένας αέναος κύκλος. Τα λόγια γλιστρούν μέσα από τα ανοιχτά στόματα, αφημένα εκστατικά σώματα, λυτά, σε περιδίνηση, ο μύθος τόσο δυνατός και τόσο υπαρκτός του δανείζεις την ψυχή σου. Όσο πιο απλά.
Cul. N.: «Κι αν σου μιλώ με παραμύθια και παραβολές είναι γιατί τ' ακούς γλυκότερα, κι η φρίκη δεν κουβεντιάζεται γιατί είναι ζωντανή γιατί είναι αμίλητη και προχωράει», έγραφε ο Σεφέρης στον «Τελευταίο Σταθμό» του. Με ποιους τρόπους η σκηνική σας πρόταση προσπαθεί να "γεφυρώσει" έναν πανάρχαιο μύθο με τη σύγχρονη πραγματικότητα;
Ιρ. Χ.: Μέσα από τα όνειρα.
Cul. N.: Για να θεμελιωθεί το γεφύρι έπρεπε να θυσιαστεί η γυναίκα του Πρωτομάστορα. Τι συμβολίζει αυτή η «ανθρωποθυσία» σήμερα, σε ατομικό αλλά και σε συλλογικό επίπεδο;
Ιρ. Χ.: Την υπέρβαση. Για να ξεπεράσεις την απόγνωση. Την θυσία του εαυτού για το συλλογικό καλό.
Cul. N.: Φτάνοντας προς το τέλος, έχετε κάποια επόμενα καλλιτεχνικά σχέδια που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας;
Ιρ. Χ.: Δεν θέλω να κάνω σχέδια. Εύχομαι μόνο ν’ ακούσω την καρδιά μου να χτυπά δυνατά, να πάρω καθαρά το σήμα, όταν θα ναι η ώρα.
Cul. N.: Θα θέλατε να κλείσουμε με μία φράση από την παράσταση, η οποία σας αγγίζει κάπως περισσότερο από τις υπόλοιπες;
Ιρ. Χ.: «Δε γνωρίζω τις ρίζες. Ίσως οι νεκροί να τις βλέπουν, να τις ανταμώνουν, να τις ψαύουν ζωντανές στην πατρίδα τους. Οι νεκροί ίσως να γίνονται ρίζες να συγγενεύουν μαζί τους. Μα οι νεκροί δε μαρτυρούν. Δε γνωρίζω τις ρίζες.» - Γ. Ρίτσος
«Το γεφύρι της Άρτας- ἐπί τοῡ μῦθου σύνθεσις» παρουσιάζεται στο Σύγχρονο Θέατρο, σε σκηνοθεσία Ίριδας Χατζηαντωνίου. Περισσότερες πληροφορίες.
Keywords
ιρις, μυθος, ψυχη, θεατρο, εβδομη, επιρροή, συγκεκριμένο, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, τελος του κοσμου, δυνατα, γυναικα, γωνια, εβδομη, ηθοποιος, θεμα, ονειρα, ριτσος, ωρα, αναμνησεις, αξονες, απλα, αφορμη, γεφυρι της αρτας, γινονται, εγχειρημα, επιρροή, επρεπε, ζοφερο, ιδια, θυσια, εικονα, κειμενο, κυκλος, χτυπα, ρεαλισμος, λογια, ματια, μυαλο, ομαδα, ποιηση, ποιημα, ωριμοτητα, παραμυθια, πιο πολυ, σεφερης, συγκεκριμένο, σκηνοθεσια, συγχρονο, σχεδια, τρια, φυσικα, ειμασταν, κειμενα, καρδια, νεκροι, πληροφοριες, σημα, σωματα, θελω να
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Χειλάκης- Κούρκουλος: Ναι, είναι απατεώνες!
- Σία Κοσιώνη: Χέρι χέρι στα μαγαζιά με την κόρη του Μπακογιάννη [photo]
- Ζήνα Κουτσελίνη: Βόλτα στα μαγαζιά με την κόρη της, Έμμα (Φωτογραφίες)
- «Εφυγε» ο δημοσιογράφος Γιώργος Γερόπουλος
- Δύσκολo το ποδαρικό του 2016 για το Mega-Δεν αυξάνεται το μετοχικό κεφάλαιο...
- ''Ελένη'':Οι ευτράπελες στιγμές στην πρώτη εκπομπή του χρόνου!
- Photo.Bomb | Όταν η Φύση δείχνει ποιος είναι το απόλυτο αφεντικό
- Οι πιο αστείες στιγμές του τρομερού It’s Always Sunny in Philadelphia
- Ο γάμος του Φίγκαρο: οι παραστάσεις συνεχίζονται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
- Ο Τζος Γουίντον εγκαταλείπει για πάντα τον κόσμο της Marvel!
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Ο γάμος του Φίγκαρο: οι παραστάσεις συνεχίζονται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
- Ο Γιάννης Αγγελάκας και η καινούρια του μπάντα live στο Piraeus 117 Academy
- Ανέστης Αζάς - Πρόδρομος Τσινικόρης: Restart στην Πειραματική Σκηνή
- Ίρις Χατζηαντωνίου: Ο μύθος τόσο δυνατός και τόσο υπαρκτός, του δανείζεις την ψυχή σου…
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Ίρις Χατζηαντωνίου: Ο μύθος τόσο δυνατός και τόσο υπαρκτός, του δανείζεις την ψυχή σου…
- Ανέστης Αζάς - Πρόδρομος Τσινικόρης: Restart στην Πειραματική Σκηνή
- Ο γάμος του Φίγκαρο: οι παραστάσεις συνεχίζονται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
- Ο Γιάννης Αγγελάκας και η καινούρια του μπάντα live στο Piraeus 117 Academy
- Blame Kandinsky, Insect Radio και Friend of Gods live στο Ρομάντσο
- Φώτης Κόντογλου. Από τον «Λόγο» στην «Έκφρασι»: Οι ξεναγήσεις συνεχίζονται
- Intimate, από την Ομάδα Πλεύσις στο Χώρο Τέχνης 14η Μέρα
- Μια εποχή στην κόλαση, από τον Γιώργο Χριστιανάκη σε επανάληψη στο Τριανόν
- Street Photography: έκθεση φωτογραφίας στη Blank Wall Gallery
- Και θα σφάξουμε το κουνέλι. Η ζωή είναι ωραία..., από τις Σ. Κορώνη &Α. Παπαθεμελή στο Bios
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Actors on Actors: Οι πρωταγωνιστές της χρονιάς τα «λένε» μεταξύ τους
- «Εφυγε» ο δημοσιογράφος Γιώργος Γερόπουλος
- Οι πιο αστείες στιγμές του τρομερού It’s Always Sunny in Philadelphia
- Σία Κοσιώνη: Χέρι χέρι στα μαγαζιά με την κόρη του Μπακογιάννη [photo]
- Δύσκολo το ποδαρικό του 2016 για το Mega-Δεν αυξάνεται το μετοχικό κεφάλαιο...
- Photo.Bomb | Όταν η Φύση δείχνει ποιος είναι το απόλυτο αφεντικό
- Μόνος και πάλι ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο
- Χειλάκης- Κούρκουλος: Ναι, είναι απατεώνες!
- ΧΩΡΙΣ ΕΣΕΝΑ:Επεισόδιο 26-Προβολή
- Αυτά είναι τα πρώτα ονόματα των παιχτών του 3ου YFSF