Κύκλος Μπραμς (ΙΙΙ) από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Ο 45χρονος Γερμανός Μάρκους Μπος, ένας από τους σημαντικότερους αρχιμουσικούς της γενιάς του, νυν μουσικός διευθυντής στην Κρατική Όπερα της Νυρεμβέργης και μέχρι πρότινος διευθυντής της Όπερας του Άαχεν, θα βρίσκεται στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών την Παρασκευή 2 Μαΐου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σφραγίζοντας την ερμηνεία τριών έργων του Γιοχάνες Μπραμς, γραμμένων σε

μία περίοδο μέγιστης ακμής και ωριμότητας.

Στο πρόγραμμα της συναυλίας δεσπόζει η ανάλαφρη και αιθέρια Δεύτερη Συμφωνία που έχει δικαίως χαρακτηρισθεί ως η «Ποιμενική του Μπραμς». Ο ανερχόμενος Έλληνας βιολονίστας Δημήτρης Καρακαντάς (μεταπτυχιακός σπουδαστής του μπαρόκ βιολιού στην Hochschule für Musik Franz Liszt της Βαϊμάρης) θα είναι ο σολίστ στο μοναδικό Κοντσέρτο για Βιολί που περιλαμβάνει η εργογραφία του μεγάλου Γερμανού συνθέτη. Το πρόγραμμα της βραδιάς αρχίζει με την Τραγική Εισαγωγή, το αντιθετικό “ζεύγος” της Ακαδημαϊκής Εισαγωγής-την οποία ερμήνευσε η Ορχήστρα στην πρώτη συναυλία του Κύκλου Μπραμς.

Η Τραγική Εισαγωγή γράφτηκε το καλοκαίρι του 1880 λίγο μετά την Ακαδημαϊκή Εισαγωγή. Ο Μπραμς επέλεξε να ονομάσει την ουβερτούρα «Τραγική» για να δώσει έμφαση στον ταραχώδη και «σκεφτικό» χαρακτήρα της σύνθεσης, σε αντιδιαστολή με την εύθυμη ευφορία της Ακαδημαϊκής Εισαγωγής. Ο στόχος του ήταν να εγείρει και στις δύο περιπτώσεις συναισθηματικές εντυπώσεις. Ο ίδιος είχε άλλωστε επισημάνει ότι οι διαφορές μεταξύ των δύο συνθέσεων συνίστανται στο ότι «η μία γελάει ενώ η άλλη κλαίει»! Ενδιαφέρον έχει επίσης ότι στην Τραγική Εισαγωγή ο Μπραμς χρησιμοποίησε κάποια μέτρα από το τελευταίο μέρος της Δεύτερης Συμφωνίας του, την οποία είχε ολοκληρώσει τρία χρόνια νωρίτερα.

Το 1878 ο Μπραμς συνέθεσε το Κονσέρτο για Βιολί και το αφιέρωσε στον στενό του φίλο, βιολονίστα Γιόζεφ Γιοακίμ ο οποίος αμέσως κατέταξε το έργο ανάμεσα στα τέσσερα σπουδαία, γερμανικής πατρότητας, κοντσέρτα βιολιού, μαζί με αυτά των Μπετόβεν, Μπρουχ και Μέντελσον. Ο Γιοακίμ μάλιστα, στην πρεμιέρα του έργου στην Λειψία το 1879, επέλεξε να ξεκινήσει την συναυλία με το μεγαλειώδες Κοντσέρτο για Βιολί του Μπετόβεν και να την κλείσει με το, γραμμένο στον ίδιο τόνο, Κοντσέρτο του Μπραμς, για να αποδείξει ότι το τελευταίο ήταν εφάμιλλο σε μουσικές αρετές και δεξιοτεχνικές απαιτήσεις με το εμβληματικό έργο του Μπετόβεν.

Μέσα σ΄ένα καλοκαίρι (αυτό του 1877), στην διάρκεια των διακοπών του στην αυστριακή επαρχία της Καρινθίας συνέθεσε ο Μπραμς την Δεύτερη Συμφωνία του. Και παρόλο που ο ίδιος σε μία επιστολή προς τον εκδότη του προειδοποιούσε (πιθανότατα χαριτολογώντας) πώς η νέα του σύνθεση είναι «ένα έργο τόσο μελαγχολικό που δεν θα το αντέξετε. Δεν έχω ξαναγράψει κάτι τόσο λυπημένο γι αυτό η παρτιτούρα θα έπρεπε να εκδοθεί σε συνθήκες..πένθους», η αλήθεια είναι ότι η Συμφωνία διαπνέεται από ένα ανάλαφρο, χαρωπό, βουκολικό πνεύμα. Αυτό είναι μάλιστα που έκανε πολλούς να την συγκρίνουν με την Έκτη Συμφωνία του Μπετόβεν, την γνωστή «Ποιμενική».

Με την ευγενική υποστήριξη της Πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα

Το πρόγραμμα της βραδιάς

ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ(1833–1897)
- Τραγική Εισαγωγή, έργο 81
- Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε ρε μείζονα, έργο 77
- Συμφωνία αρ.2 σε ρε μείζονα, έργο 73

Σολίστ: Δημήτρης Καρακαντάς, βιολί
Μουσική διεύθυνση: Μάρκους Μπος

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.

Keywords
Τυχαία Θέματα