Μερσώ, ο άλλος ξένος - Καμέλ Νταούντ: Κριτική βιβλίου
10:17 4/7/2016
- Πηγή: Culture Now
Ο Ξένος του Αλμπέρ Καμύ είναι μία απόδειξη πως ζωή και θάνατος πορεύονται χέρι με χέρι σαν ένα ζευγάρι που περπατάει στον δρόμο. Ο Ξένος, αυτό το αριστουργηματικής σύλληψης παράλογο έργο έδωσε αφορμή για πλείστες συζητήσεις σχετικά με τις προθέσεις και τις αιτίες κάτω από τις οποίες ο πρωταγωνιστής Μερσώ οδηγήθηκε στο έγκλημα.
Ένα έγκλημα εγωισμού, αλλοφροσύνης, παραφοράς, μίσους ή απλά μία σατανική σύμπτωση που ο καυτός μεσημεριανός ήλιος φρόντισε να λάβει χώρα? Πόσα έχουν γραφτεί για αυτό το μυθιστόρημα που σαφέστατα είναι πολύπλευρο και πολυσχιδές, ενέχει φιλοσοφικές
Στην Αλγερία του '62, τίποτα δεν θυμίζει τα γεγονότα του '42, τότε που ένα θλιβερό και αλλόκοτο μεσημέρι το μαχαίρι του Γάλλου αφαίρεσε τη ζωή του Άραβα για λόγους που εκείνος μόνο ήξερε και κανείς δεν έμαθε. Τότε, οι Γάλλοι είναι οι άρχοντες και κατακτητές, μισητοί κάτοικοι μίας χώρας που δεν τους ανήκει και ο ήλιος των Αλγερινών αν και λάμπει, έχει μπροστά του ένα συνεχές σύννεφο που καλύπτει τις ζωές τους, μία λαθραία και παράνομη παρέμβαση που περιμένουν να εξουδετερώσουν. Είκοσι χρόνια μετά όμως όλα δείχνουν να αλλάζουν, οι Αλγερινοί έχουν πάρει το πάνω χέρι, ανακτούν την ανεξαρτησία τους και γίνονται κύριοι των περιουσιών τους, της πατρίδας τους, της ίδιας τους της τύχης. Οι Γάλλοι έχουν απωλέσει την πάλαι ποτέ κραταιά κυριαρχία τους αλλά κανείς γηγενής κάτοικος δεν έχει ξεχάσει τις βιαιοπραγίες και την κακομεταχείριση, εξάλλου κανένας κατακτητής δεν αφήνει γλυκιά γεύση και δεν γλιτώνει τις συνέπειες της ιστορίας. Ο Χαρούν είναι ένα θύμα αυτής της κατάστασης, ένας ξένος στον ίδιο του τον τόπο και αυτό που επιχειρεί ο Νταούντ είναι να καταγράψει την δική του εκδοχή, την σκληρή αφήγηση ενός ανθρώπου που νιώθει μισός, αισθάνεται αδικημένος και εξ' ονόματος και του αδικοχαμένου αδερφού του εναντιώνεται, παθιάζεται και τελικά συνεπαίρνεται από την επανάληψη ενός προαναγγελθέντος φονικού στο όνομα της μνήμης του αδερφού του. Ο Χαρούν γίνεται ο Μερσώ, σκοτώνει τον Γάλλο και κάθεται στην θέση του φονιά που αναζητά εντός και εκτός συνείδησης τους λόγους της πράξης του. Μία πράξη επανάστασης και αντίδρασης, ένα μήνυμα προς τον αδερφό του ίσως πως όλα επανατοποθετούνται στην θέση τους; Τι πλήγμα για τον ίδιο να κουβαλάει στις πλάτες του την λαχτάρα για αναμέτρηση με ένα οδυνηρό παρελθόν και μία μητέρα που τον λησμονά γιατί για εκείνη όλα έσβησαν εκείνο το μεσημέρι του '42! Τότε εκείνος επανέρχεται στο προσκήνιο και γίνεται ξανά ορατός βγαίνοντας από την σκιά με έναν τρόπο παράδοξο ή απλά για δεύτερη φορά οι συμπτώσεις λαμβάνουν χώρα από την ανάποδη αυτή φορά? Ο ίδιος σε μία αποφορά του λόγου του δηλώνει απερίφραστα: "Όταν σκοτώνεις, υπάρχει ένα κομμάτι του εαυτού σου που αμέσως αρχίζει και καταστρώνει μία εξήγηση, κατασκευάζει ένα άλλοθι, δημιουργεί μία εκδοχή των γεγονότων η οποία σου ξεπλένει τα χέρια, ενώ αυτά ακόμη μυρίζουν μπαρούτι και ιδρώτα".
Βρίσκω εξαιρετική πρόκληση την αναμέτρηση του Νταούντ με το αξεπέραστο όσο και καθηλωτικό βιβλίο του νομπελίστα Καμύ και αυτή η ασχολία εμπεριέχει και μία δυναμική όσο και απαραίτητη επαναπροβολή ενός εκ των κορυφαίων βιβλίων που μας χάρισε ο 20ος αιώνας, αν και δύσκολα μπορεί να λησμονηθεί. Ο Νταούντ επιθυμεί να παρουσιάσει την δική του τάξη πραγμάτων και όχι να ερμηνεύσει τον Καμύ γιατί αυτός παραμένει ανεξήγητος και μη προσεγγίσιμος όσα χρόνια και αν πέρασαν και όσες αναλύσεις και αν πραγματοποιήθηκαν στο διάβα των χρόνων, ίσως αυτή να είναι και η μαγεία του. Ο ήρωας του Νταούντ δεν κινείται μακριά από τον Μερσώ, είναι μία μορφή alter ego του, ένα πρόσωπο προβληματισμένο που τελεί υπό σύγχυση ενώ βρίσκεται σε αναζήτηση εννοιών, πραγμάτων και προσωπικών αγωνιών. Η πράξη του τον βαραίνει αλλά παράλληλα τον λυτρώνει και σαν ένας Σωκράτης που αναλαμβάνει τις ευθύνες του και δεν τις αποποιείται, καθίσταται ενώπιον των ανθρώπων έτοιμος να δικαστεί ή να αθωωθεί. Και δηλώνει με ωμότητα και ειλικρίνεια: "Ο θάνατος, τις πρώτες μέρες της Ανεξαρτησίας, ήταν εξίσου αναίτιος, παράλογος και απρόσμενος όσο και τότε, σ' εκείνη την ηλιόλουστη παραλία το 1942". Ενώ σε κάποιο άλλο σημείο της κατάθεσής του θα μας πει με αιχμηρό τρόπο, γιατί ο ίδιος αδυνατεί να οδηγηθεί σε λύσεις και σκοντάφτει σε αδιέξοδα υπαρξιακής διάστασης, το εξής: "Η τελευταία μέρα της ζωής ενός ανθρώπου δεν υπάρχει {...} Κανείς δεν έχει δικαίωμα σε μία τελευταία μέρα, αλλά μονάχα σε μια συμπτωματική διακοπή της ζωής".
"Την πλάτη του Θεού κοιτάς όταν δεν υπάρχει πια ήλιος να σε τυφλώνει. Σιωπή. Απεχθάνομαι αυτή τη λέξη, μέσα της ακούει κανείς τον σαματά των πολλαπλών της ορισμών".
"Για μένα, η θρησκεία είναι ένα μέσο μαζικής μεταφοράς που δεν χρησιμοποιώ".
"Και μόνο μια ψυχή να σκοτώσετε, είναι σαν να 'χετε σκοτώσει ολόκληρη την ανθρωπότητα".
Το βιβλίο του Καμέλ Νταούντ, Μερσώ, ο άλλος ξένος, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.
Keywords
ξενος, φως, alter, ego, ειλικρίνεια, Καλή Χρονιά, Ημέρα της μητέρας, ξανα, θανατος, μητερα, σωκρατης, φως, ego, αιωνας, αλγερια, απλα, αφηγηση, αφορμη, βιβλιο, βρισκεται, γεγονοτα, γευση, γινεται, γινονται, δικη, εγχειρημα, ειλικρίνεια, υπαρχει, ζωη, ζωης, ιδιο, εικοσι, ηλιος, θυμιζει, θρησκεια, εκδοσεις, μαγεια, μακρια, μισος, μορφη, μυθιστορημα, ο ηλιος, ονομα, οχθη, ψυχη, ρολο, σιωπη, φυση, φορα, χερι, ανηκει, δικαιωμα, ηρωας, χωρα, κομματι, μπροστα, σκοτωνει, χερια, ζευγαρι
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ντίνος Καρύδης: Ο καρκίνος, η απόπειρα αυτοκτονίας και η... εξόδιος ακολουθία από τη σύζυγό του!
- Πες μου με πόσους έχεις «πάει», να σου πω αν θα... χωρίσεις
- Συγκλονίζει ο Βρεττός μιλώντας για το πολύ σοβαρό πρόβλημα υγείας που του άλλαξε για πάντα τη ζωή!
- Κρητικοί ξενοδόχοι έκαναν τη διαφορά και οι τουρίστες κάνουν ουρά
- Βρεττός: «Ήμουν ζευγάρι με ένα αναγνωρίσιμο πρόσωπο και μέναμε συνεχώς σπίτι»
- Έξαλλη η Ιωαννίδου με την Μαρία Μπακοδήμου και τον Φώτη Σεργουλόπουλο [vds]
- Η Μαρίνα Φλοίσβου αποκτά τη δική της Ναπολιτάνικη pizzeria
- Πού ήσουν όταν σηκώσαμε το τιμημένο;
- Η Ομορφότερη Εποχή
- Ζήστε έναν έρωτα πιο δυνατό από κάθε προκατάληψη στην «Ομορφότερη Εποχή» της Κατρίν Κορσινί
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Μερσώ, ο άλλος ξένος - Καμέλ Νταούντ: Κριτική βιβλίου
- Ανατολικά της Δύσης - Μιροσλάβ Πένκοφ
- Μετανάστες &Πρόσφυγες απαντήσεις σε αναποφάσιστους, ανήσυχους και επιφυλακτικούς - Κλερ Ροντιέ
- Ο παπουτσωμένος γάτος σε καλοκαιρινή περιοδεία!
- Scorpions - 50th Anniversary World Tour live στην Πλατεία Νερού
- Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου και ο Γιάννης Ζουγανέλης στην Ακτή Ιππόκαμπος
- Εικονόσημα: έκθεση του Μιχάλη Κεραμάρη στον Ιανό
- Ο Διονύσης Σαββόπουλος και η Ελένη Βιτάλη στο Φράγμα Θέρμης
- Χορεύοντας στην πόλη τον Ιούλιο: 5 παραστάσεις χορού του Φεστιβάλ Αθηνών με €50
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Μικρά χειροποίητα θαύματα από το Miraclove
- Ιωάννα Παππά: Δείτε για πρώτη φορά τον σύντροφο της – Είναι μαζί έναν χρόνο!
- Πού ήσουν όταν σηκώσαμε το τιμημένο;
- Ματθίλδη Μαγγίρα: Ο ρόλος του Μάκη Παντζόπουλου στο γάμο της
- Έξαλλη η Ιωαννίδου με την Μαρία Μπακοδήμου και τον Φώτη Σεργουλόπουλο [vds]
- To Flix στις αξέχαστες παραλίες του σινεμά #4 - Η Εβδομη Σφραγίδα (1957)
- Ντίνος Καρύδης: Ο καρκίνος, η απόπειρα αυτοκτονίας και η... εξόδιος ακολουθία από τη σύζυγό του!
- Η Μαρίνα Φλοίσβου αποκτά τη δική της Ναπολιτάνικη pizzeria
- Γιατί τα δερμάτινα γάντια του Ντάνιελ Κρεγκ πέταξαν το budget του «Skyfall» έξω κατά κάμποσα εκατομμύρια;