Νύφες χωρίς χαμόγελο: Έκθεση στο ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης
Η έκθεση "Νύφες χωρίς χαμόγελο" εγκαινιάζεται την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ στην Θεσσαλονίκη.
Παρουσιάζεται ένα σημαντικό δείγμα από τους γάμους που τελέστηκαν μεταξύ των επιζώντων Εβραίων το 1945-1946.
Την έκθεση –που στηρίζεται σε ανέκδοτο αρχειακό υλικό– ετοίμασε
Για την έκθεση
Σε αυτές τις φωτογραφίες, σπάνια οι νύφες χαμογελούν. Ο επισκέπτης της έκθεσης καλείται να αναγνωρίσει στις εκφράσεις τους, όπως και στις εκφράσεις των γαμπρών, εκείνα τα συναισθήματα που μπορούσαν να έχουν όσοι είχαν χάσει τις οικογένειές τους με πρωτοφανώς φρικτό τρόπο, είχαν φτάσει οι ίδιοι πολλές φορές στο κατώφλι του θανάτου, είχαν επιστρέψει με ανείπωτες δυσκολίες για να βρουν τα σπίτια τους κατειλημμένα από άλλους• αλλά και τα συναισθήματα όσων ήλπιζαν στο μέλλον και ήταν αποφασισμένοι να ζήσουν. Αυτή η κλιμάκωση, από τη θέα του θανάτου στη θέα της αισιοδοξίας, καθίσταται εμφανής στα πρόσωπα της έκθεσης.
Στη διετία 1945-1946, ανάμεσα στους 1.950 εβραίους της Θεσσαλονίκης που επιβίωσαν της γενοκτονίας και επέστρεψαν στην πόλη τους, έγιναν περίπου 200 γάμοι. Η αναλογία αυτή είναι επταπλάσια από το αντίστοιχο πανελλαδικό μέγεθος. Οφείλεται στις ιδιαιτερότητες που χαρακτήριζαν τους επιβιώσαντες: ανύπαντρες κοπέλες και ανύπαντροι νέοι χωρίς οικογένεια, αλλά και αρκετοί χήροι άντρες.
Στην έκθεση παρουσιάζεται ένα σημαντικό δείγμα από τους παραπάνω γάμους. Ο επισκέπτης βλέπει φωτογραφίες των ζευγαριών –από τα πιστοποιητικά που υποβλήθηκαν για την τέλεση του γάμου– και πληροφορείται ποια επαγγέλματα ασκούσαν και πού κατοικούσαν.
Σε κάθε γάμο δύο μάρτυρες πιστοποιούσαν ότι οι μελλόνυμφοι ήταν εβραίοι και ανύπαντροι ή χήροι/ες. Συχνά, στο οπισθόφυλλο της μαρτυρίας τους που δινόταν ενώπιον της Ιεράς Βίβλου και με «καλυμμένη κεφαλή», αναφέρονται οι εξαψήφιοι αριθμοί τους που χαράχθηκαν στο χέρι τους στο Άουσβιτς.
Οι μάρτυρες γενικά ήταν φτωχότεροι από τους γαμπρούς. Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι οι μάρτυρες που αναφέρονται στους φακέλους πάνω από μία φορά δεν εμφανίζονται πάντοτε με το ίδιο επάγγελμα: Ο «άνεργος» επανεμφανίζεται ως «καραγωγέας» και ο «τεχνίτης» ως «καφετζής», ένδειξη της προσπάθειάς τους να βιοποριστούν στις νέες συνθήκες.
Η μικρότερη νύφη ήταν 17 ετών και η μεγαλύτερη 38. Αντίστοιχα, ο μικρότερος γαμπρός ήταν 21 και ο μεγαλύτερος 50. Σχεδόν πάντοτε ο γαμπρός ήταν μεγαλύτερος από τη νύφη. Η διαφορά ηλικίας κυμαινόταν από ένα ως δεκαοκτώ χρόνια, με μέσο όρο οκτώ χρόνια. Το ζευγάρι με τη μεγαλύτερη διαφορά ηλικίας το αποτέλεσαν ένας 44χρονος υπάλληλος (γιος καραγωγέα) από τη Θεσσαλονίκη και μια 26χρονη νοικοκυρά, κόρη υποδηματοποιού από τη Δράμα.
Αν και οι γαμπροί ανήκαν σε όλα τα κοινωνικά στρώματα (σε σύγκριση με τον γενικό εβραϊκό πληθυσμό) ο γάμος ήταν κυρίως υπόθεση των ανδρών που εργάζονταν, αφού δύο στα πέντε άρρενα μέλη της Κοινότητας που ασκούσαν κάποιο επάγγελμα παντρεύτηκαν το 1945 ή το 1946. Πάντως, ένας στους τέσσερις γαμπρούς διέμενε σε κοινοτικό κτίριο, προφανώς ελλείψει άλλης στέγης ή εν αναμονή αναχωρήσεως από τη Θεσσαλονίκη.
Έξι στους δέκα γαμπρούς τέλεσαν πρώτο γάμο και τέσσερις δεύτερο. Η αναλογία του δεύτερου γάμου είναι τετραπλάσια από τον εθνικό μέσο όρο και οφείλεται στην απώλεια των συζύγων στο Άουσβιτς (φυσικά και των παιδιών, που δεν φαίνονται σε αυτή τη στατιστική). Αυτοί που τέλεσαν πρώτο γάμο ήταν κατά μέσο όρο επτά χρόνια πιο νέοι από εκείνους που τέλεσαν δεύτερο.
Ελάχιστες γυναίκες δήλωσαν επάγγελμα (η τυπική δήλωση ήταν «οικιακά»): π.χ. μία 30χρονη καπνεργάτρια, μία 26χρονη δασκάλα, μία 22χρονη καπελού και δύο μοδίστρες, 25 και 22 ετών. Ενώ σχεδόν όλοι οι γαμπροί κατάγονταν από τη Θεσσαλονίκη, μία στις τρεις νύφες προήλθε από άλλες ελληνικές πόλεις είτε από το εξωτερικό. Μερικές, μάλιστα, ήταν χριστιανές που ασπάστηκαν τον ιουδαϊσμό.
Ευάγγελος Χεκίμογλου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- To όλο θαυμασμό σχόλιο του Γιώργου Πρίντεζη για τον Γιάννη Αντετοκούνμπο
- Το χρονικό της δολοφονίας της 23χρονης Φαίης και η κατάθεση του μάρτυρα- κλειδί στην υπόθεση (Video)
- 9 άβολες στιγμές που τα Όσκαρ θέλουν να ξεχάσουν
- Λαμπίρη: «Ο Σπαλιάρας είναι τελείως διαφορετικός πίσω από τις κάμερες»
- Καίτη Γαρμπή: Η ατάκα του Σχοινά, που την άφησε κάγκελο....
- «The Voice»: Αυτοί είναι οι 17 διαγωνιζόμενοι του ημιτελικού
- Μαρία Χούκλη: Η αντίδραση, όταν ρωτήθηκε αν θα τη δούμε σύντομα στην ΤV....
- Νύφες χωρίς χαμόγελο: Έκθεση στο ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης
- Οι Kaleo live σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Νύφες χωρίς χαμόγελο: Έκθεση στο ΜΙΕΤ Θεσσαλονίκης
- Οι Kaleo live σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
- Οι FroOts SaLaD live στο Booze Cooperativa
- Ατομική έκθεση της Μαριάννας Ιγνατάκη στη γκαλερί CAN Christina Androulidaki
- Το Άγρυπνο μάτι - Sheridan Le Fanu
- Θέμελης Γλυνάτσης: Ο δικός μου Ζάντμαν είναι το σκοτάδι
- 10+2 tips που θα απογειώσουν τη GR80s εμπειρία σας!
- Park, της Σοφίας Εξάρχου
- Πάνω σε μια χορδή - Χρήστος Τουμανίδης
- Ο Βασίλης Αλεξάκης Επίτιμος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ο συγκλονιστικός «Ουρανός» του Τάκη Κανελλόπουλου στη μικρή οθόνη
- Το χρονικό της δολοφονίας της 23χρονης Φαίης και η κατάθεση του μάρτυρα- κλειδί στην υπόθεση (Video)
- Αφιέρωμα στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης με το βλέμμα του Τζον Μπέρτζερ
- To όλο θαυμασμό σχόλιο του Γιώργου Πρίντεζη για τον Γιάννη Αντετοκούνμπο
- Κερδίστε προκλήσεις για τη «Patti Smith της Βόρειας Αφρικής» - Hindi Zahra στο Παλλάς
- Ο Κωνσταντίνος Χριστοφόρου και οι... αναπάντητες κλήσεις στην ΕΡΤ για Eurovision
- To EΣΡ κάνει λόγο για απαράδεκτες κινήσεις της DIGEA...
- Λαμπίρη: «Ο Σπαλιάρας είναι τελείως διαφορετικός πίσω από τις κάμερες»
- H Τίλντα Σουίντον μας βάζει τα (Gentle Monster) γυαλιά
- Oι μέσοι όροι των καναλιών για την Δευτέρα, 20/2/2017