Ο Ερωτόκριτος από τους Χαΐνηδες και τους Κι όμΩς κινείται στο Dance Days
16:59 17/7/2015
- Πηγή: Culture Now
Με τον 'Έρωτόκριτο", από τους Χαΐνηδες και τους Κι όμΩς κινείται ανοίγει την αυλαία του το διεθνές φεστιβάλ σύγχρονου χορού, Dance Days 5 Chania που πραγματοποιείται με τη συνδιοργάνωση της Ομάδας Σύγχρονου χορού "Συν-Κίνηση" και του Δήμου Χανίων.
Μια ανάγνωση του Ερωτόκριτου διαφορετική από τις συνηθισμένες προτείνουν οι Χαΐνηδες και η ομάδα Κι όμΩς κινείται στη μουσική παράστασηπου παρουσιάζουν.
Ο Χαΐνης Δ. Αποστολάκης, που θα αφηγηθεί με το τραγούδι του, είναι εκπρόσωπος των δυο τελευταίων γενιών στην Ευρώπη, που μεγαλώνοντας
“Ο Ερωτόκριτος που διαβαζόταν και απομνημονευόταν από μορφωμένους και αγράμματους (από την Κρήτη μέχρι τα Επτάνησα, τη Σμύρνη, την Ήπειρο, το Αιγαίο, τους κλεφταρματωλούς, τον ελληνισμό της διασποράς) πρόσφερε το έλασσον γλωσσικό υπόστρωμα στο νεοσύστατο εθνικό κράτος της Ελλάδας κι επηρέασε τους μεγάλους της ποιητές από το Σολωμό μέχρι το Σεφέρη. Τα προτάγματα που νοηματοδότησαν το ατομικό φαντασιακό, στην αρχαιότητα των Ομηρικών Επών, ήταν η «ανδρεία», η «τιμή» και το «κάλλος». Στον Ερωτόκριτο έχομε την «παλληκαριά», τη «φρόνηση» και την «ομορφιά». Και τα δύο είναι εγχειρίδια αξιακής θεμελίωσης και συμπεριφορικής ηθικής για πολλές γενιές ανθρώπων.
Όμως η μεγάλη ομοιότητα, έγκειται στο γεγονός ότι δεν ήταν ούτε ακριβώς τραγούδια , ούτε ποιήματα , ούτε θεατρικά έργα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν εκστατικά παραστατικά τραγουδαφηγήματα. […]
Ο Ερωτόκριτος εκδιώχτηκε από τα χωριά της Κρήτης. Τη θέση του πήραν το δελτίο των 8 στην τηλεόραση , το facebook, ο αυτισμός των sms και ο θόρυβος από την εκβιομηχάνηση της γεωργικής εργασίας. Συνήθως τον συναντάμε στα χείλη τραγουδιστών, που του αφιερώνουν ένα τρίλεπτο γλυκερής και αυτάρεσκης ευαισθησίας και σε θεατρικές παραστάσεις ως φολκλόρ ή ως φολκλόρ «πειραγμένο». Ο λόγος της αποτυχίας των προσπαθειών αυτών είναι, όπως προανέφερα ότι ο Ερωτόκριτος καθώς δεν είναι ούτε ποίημα , ούτε τραγούδι, ούτε θεατρικό έργο , απαιτεί άλλη στάση, άλλη ευθύνη, άλλη απεύθυνση, άλλη πίστη και εντέλει, άλλη αναπαράσταση. [...]
Για την ανάδειξη αυτών των θησαυρών θα ήθελα να επιχειρήσω μιαν άλλη αναπαράσταση της διαλεκτικής του Ερωτόκριτου, στηριγμένη στη δύναμη, την πίστη και την τέχνη των ιδιαίτερων προσώπων, που θα καταδυθούν σ΄ αυτή την αρχέγονη συνειδησιακή κατάσταση του Ομηρίδη- Λυράρη-Ράπερ. Η διαλεκτική της τραγουδαφήγησης από τα πολλά διαφορετικά όργανα και τις φωνές, συμπληρώνεται και διαχέεται στη θεατρική πτυχή του έργου, από τη στικτική ή αντιστικτική παρουσία της ομάδας κι όμΩς κινείται. Η ανάγκη που μας οδήγησε στην παρουσία του χορού, είναι η άμεση και καθαρή σχέση του με τη ρυθμολογία και την εκστατική υπόσταση του έπους, μια σχέση απαλλαγμένη από τη θεατρική του αναπαράσταση”.
Δ. Αποστολάκης.
Ερωτόκριτος - κι όμΩς κινείται
Πώς χορεύεται ένα έπος; Πώς χορεύεται μια τραγουδαφήγηση, που πότισε με τέτοιο απόλυτο τρόπο τη μουσική παράδοση, έπλασε σε μεγάλο βαθμο τη γλώσσα που μιλιέται σε αυτόν τον τόπο, συγκίνησε γενιές ανθρώπων, τους δάνισε εικόνες και σύμβολα για τον έρωτα, τον ηρωισμό, τη φιλία, τη γενναιότητα, την αξιοπρέπεια, τον πόνο, το σωστό και το λάθος και τελικά υιοθετήθηκε απόλυτα ως σύμβολο, αντιπρόσωπος του πολιτισμού τους;
Πώς χορεύεται ένας κλασικός μύθος, με παγκόσμιες φλέβες, με χαρακτήρες αρχέτυπα της δυτικού κόσμου, γέννημα της αναγέννησης του, που αμφισβητεί τις αυθεντίες και τις δομές αιώνων, για να αλλάξει την έννοια της προσδοκίας της ανθρώπινης ζωής;
Πώς χορεύεται μια ιστορία επανάστασης του καινούριου ανθρώπου-ήρωα, που μπορεί να αλλάξει τον κόσμο;
Ο δρόμος της ομάδας δεν είναι αναπαραστατικός, δηλαδη δε στοχεύουμε στην αφήγηση της ιστορίας μέσω εικόνων, που να την περιγράφουν. Αυτό το κάνει ο αφηγητής-μουσικός.
Η αφήγηση ρέει, μέσα σε αυτό το ιδιαίτερο χωροχρονικό καλούπι της μελωδικής γραμμής. Αυτή την εκστατική επαναληπτική φόρμα, η οποία έχει τη δύναμη να αφηγηθεί χιλιάδες στίχους, βυθίζοντάς σε σιγά σιγά σε μια αιωρούμενη κατάσταση μη εκπλήξεων και οι λέξεις από άγγελοι νοημάτων γίνονται και αυτές μουσική.
Είναι ακριβώς αυτό που εικάζουμε οτι συνέβαινε με τη διήγηση των ομηρικών επών, αυτή η πανάρχαια τραγουδαφήγηση των πρώτων κοινωνιών, που μεταμορφώνεται δια μέσου των πολιτισμών (τραγωδία, τροβαδούροι, εκλησιαστικά άσματα, όπερα , δημοτικά τραγούδια) διατηρεί, όμως, το στόχο της και το μέσο επίτευξής του.
Η λαϊκή τέχνη έχει και μια άλλη τρομερά πλούσια δεξαμενή, αστείρευτη επίσης , την ακροβασία. Από τα μινωϊκά ταυροκαθάψια και τις ρωμαϊκές αρένες ως την ιταλική commedia και τους περιπλανώμενους θιάσους μαγείας, η πράξη της ακροβασίας (ισορροπώ ή πέφτω βαδίζοντας στο άκρο) στοχεύει στον εντυπωσιασμό, την έκπληξη, το γέλιο, τη θλίψη και γενικά τη συναισθηματική ταραχή, που προξενεί η υπέρβαση του ανθρώπινου ορίου.
Έχει να κάνει με το κατόρθωμα και αυτό είναι εξ ορισμού συγκινητικό. Κι έτσι κάπως συνδέονται οι αρχετυπικοί χαρακτήρες του Ερωτόκριτου, με τις απόλυτες συμπεριφορές τους, που βρίσκονται στα άκρα της ανθρώπινης αντοχής, με την εικόνα της ακροβασίας στην πιο βασική της φόρμα (ο άνθρωπος που περπατά πάνω σε τεντωμένο σκοινί, που μετεωρίζεται στην κούνια, που λυγίζει και διπλώνεται έξω από το όριο του φυσικού, που στροβιλίζεται, πέφτει και ξανασηκώνεται).
Το μέρος της εικονοπλασίας, σ' ό,τι αφορά στην αφήγηση του μύθου από την ομάδα, συμβαίνει με ακροβατικές πράξεις, οι οποίες συνυπάρχουν, όμως με την αφήγηση, τη μουσική και φυσικά το χορό. Κατασκευάζουμε δηλαδή μια σκηνική πραγματικότητα σε επίπεδα, όπου η συνολική εικόνα απαρτίζεται από ταυτόχρονα εξελισσόμενες δράσεις των ερμηνευτών. Έτσι ο θεατής καλείται να διαλέξει ποιανού τη διαδρομή θα ακολουθήσει και τι θα χρωματίσει ως σημαντικό. Αυτού του τύπου η παρουσίαση επιτρέπει στους ερμηνευτές να λειτουργήσουν έξω από τη λογική της ιεράρχησης των προσώπων σε σημαντικά και λιγότερα σημαντικά, αφού είναι ακριβώς η σύνθεση τους που ολοκληρώνει τον παλμό και το νόημα της παράστασης.
Η επιλογή του Ερωτόκριτου δεν έγινε μέσα στα πλαίσια μιας γλυκερής και νοσταλγικής φολκλόρ αναφοράς.
Για μας, δεν είναι συγκινητικό μόνο το παρελθόν του. Η επαναστατική του πίστη, στον άνθρωπο που αλλάζει τη μοίρα του, η βαθειά διαλεκτική του λόγου των προσώπων του, η μουσική του φόρμα και η μορφή του γλώσσας του είναι συγκινητικά στο παρόν.
Συντελεστές:
Μουσική: Το μουσικό σχήμα Χαΐνηδες
Δημήτρης Αποστολάκης λύρα
Δημήτρης Ζαχαριουδάκης τραγούδι –κιθάρα
Μαρία Κώτη τραγούδι
Τάκης Κανέλλος κρουστά
Κλέων Αντωνίου ηλεκτρική κιθάρα
Θοδωρής Ρέλλος σαξόφωνο
Μιχάλης Νικόπουλος λαούτο, μαντολίνο
Παλαμιώτης Γιώργος, μπάσο
Κίνηση: Κι όμΩς κινείται
Χορός – Ακροβασία:
Αμέντας Γιώργος
Δημάς Βασίλης
Μακατσώρης Χριστόφορος
Μαλκότσης Ερμής
Ιωάννα Παρασκευοπούλου
Χριστίνα Σουγιουλτζή
Χαμηλοθώρη Λία
Φωτισμοί: Κι όμΩς κινείται
Σκηνικός χώρος: Κι όμΩς κινείται
Ηχοληψία: Σάκης Γκίκας Δείτε όλο το πρόγραμμα του Dance Days 2015 στο: Dance Days 5: Διεθνές Φεστιβάλ Χορού για πέμπτη χρονιά στα Χανιά
Δείτε τον επόμενο σταθμό της περιοδείας της παράστασης στο: Ο Ερωτόκριτος από τους Χαΐνηδες και τους Κι όμΩς κινείται σε μικρή περιοδεία
Keywords
dance, ερωτοκριτος, dance, για μας, κρητη, αιγαιο, ελλαδα, θεατρο, facebook, αυτισμός, sms, θλίψη, κινηση στους δρομους, ρια αντωνιου, αποστολακης γιωργος, σταση εργασιας, www.facebook.com, σταυρος δημας, Καλή Χρονιά, θλίψη, αυτισμός, αυλαια, εικονες, μουσικη, ποιηματα, προγραμμα, σμυρνη, τηλεοραση, τραγουδια, φιλια, ανθρωπος, αξιοπρεπεια, αφηγηση, γεγονος, γελιο, γινονται, γλωσσα, δυναμη, δειτε, δρομος, εγινε, εννοια, εργα, εγχειριδια, επτανησα, ευθυνη, ευρωπη, τεχνη, θορυβος, εικονα, λαθος, μοιρα, μορφη, μυθος, νοημα, ομαδα, ποιημα, οπερα, παρουσιαση, πεμπτη, πιστη, συμβολα, στα ακρα, φεστιβαλ, φυσικα, φορμα, χειλη, αγγελοι, ασματα, δημοτικα, εθνικο, ηπειρο, ιδιαιτερο, λεξεις, οργανα, ποιητες, sms, σωστο
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Λάμπης Λιβιεράτος: Οι συγκλονιστικές φωτογραφίες που ανέβασε από την μεγάλη φωτιά στην Αθήνα
- Λάρισα: Την πλησίασε και προσπάθησε να την στραγγαλίσει με τα γάντια που φορούσε - Χαμός στη μέση του δρόμου!
- Το νέο σκίτσο του Αρκά που... σαρώνει στο ίντερνετ
- Στην 1η θέση o Σρόιτερ και Χούκλη
- Είδαμε τον Ρήσο της Κ. Ευαγγελάτου [και γίναμε για λίγο περιπατητές]
- 1095 Art Days | ArtWall: Επετειακή έκθεση στο ArtWall Project Space
- Οι Φίλοι Για Πάντα είναι «Ξανά Μαζί» με νέο τραγούδι!
- Tι τύπος ΣΚ είσαι;
- ΠΑΟΚ: Ο μεγαλύτερος θαυμαστής της Εθνικής Ελλάδας
- Το τρέιλερ του «X-Men: Απόκαλιψ» αποκαλύφθηκε!
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Ο Ερωτόκριτος από τους Χαΐνηδες και τους Κι όμΩς κινείται στο Dance Days
- ameτρια - Μουσείο Μπενάκη και Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ: Κριτική έκθεσης
- Νανά - Εμίλ Ζολά: Κριτική βιβλίου
- 1095 Art Days | ArtWall: Επετειακή έκθεση στο ArtWall Project Space
- Luminous Flux / Reflected overlays on locative norms: Workshop και εικαστική έκθεση στη Σύρο
- Ασιατικές μελωδίες από την Taiwan Chorus in Kaohsiung City στο Ναό του Άγιου Ιωάννη Βαπτιστή Παλαιού Ψυχικού
- Ανοίγει η δεύτερη περίοδος υποβολής σχεδίων για συμπαραγωγές ελληνογαλλικών κινηματογραφικών έργων για το 2015
- Cornetto Party με τους Boys and Noise στο Massroom poolside club
- Τσαλιγοπούλου &boğaz musique live στο 1ο Φεστιβάλ Πολιτισμού &Παράδοσης Αρχαίας Πύδνας
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Η απίστευτη αλλαγή της Πηνελόπης Αναστασοπούλου! Ξύρισε το κεφάλι της
- Το νέο σκίτσο του Αρκά που... σαρώνει στο ίντερνετ
- Το τρέιλερ του «X-Men: Απόκαλιψ» αποκαλύφθηκε!
- Νεάπολη Λακωνίας: Νεκρός άντρας από την ανεξέλεγκτη φωτιά - Εκκενώθηκαν 4 χωριά που τυλίχθηκαν στις φλόγες - Θρίλερ με καναντέρ
- Ο σκηνοθέτης του «Pride», Μάθιου Γουόρκας μιλάει στο Flix για ένα περήφανο, επαναστατικό, επείγον σινεμά!
- Τα νησιά του ελληνικού σινεμά #17 - Η Πάτμος στις «Ομορφες Μέρες» του Κώστα Ασημακόπουλου
- Πως να φτιάξεις την τέλεια Sriracha sauce!
- Σεφερλής: «Του Δημήτρη του έδωσα βήμα στην εκπομπή. Ο φίλος του ο Λιάγκας δεν...»
- Tι τύπος ΣΚ είσαι;