Ο κύκλος με την κιμωλία, του Μπρεχτ στο Θέατρο Παλλάς
Το αριστούργημα του Μπέρτολτ Μπρεχτ, «Ο κύκλος με την κιμωλία» παρουσιάζουν τα Αθηναϊκά Θέατρα από τις 11 Μαρτίου στο Παλλάς, σε μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη, μουσική Μάνου Χατζιδάκι και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη.
“Το κάθε τι πρέπει να ανήκει σ΄ εκείνον που είναι άξιος, τα παιδιά σε κείνους που με αγάπη
Μπέρτολτ Μπρεχτ
Την εποχή που γράφτηκε το έργο ο κόσμος έβγαινε από τα ερείπια του Β’ παγκοσμίου πολέμου και προσπαθούσε να επαναπροσδιοριστεί για να χτίσει ξανά τη ζωή του. Ήταν η περίοδος της αυτοεξορίας του συγγραφέα στις ΗΠΑ και ο αρχικός τίτλος ήταν, «Ο Καυκασιανός κύκλος με τη κιμωλία». Ολοκληρώθηκε το 1945 και έμελλε να γίνει από τα διασημότερα και πιο πολυπαιγμένα έργα του Γερμανού δραματουργού και ποιητή, παγκοσμίως.
Η ιστορία
«Ο κύκλος με την κιμωλία» είναι ένα γοητευτικό, λαϊκό παραμύθι. Η Γρούσα που είναι υπηρέτρια σε αρχοντικό, παίρνει κοντά της το γιό του άρχοντα, όταν αυτός δολοφονείται από επαναστάτες και η μητέρα του τον εγκαταλείπει κυνηγημένη. Με θυσίες κρατάει το παιδί κοντά της, μέχρι την ημέρα που η βιολογική μητέρα του επιστρέφει και το διεκδικεί δικαστικά, κατηγορώντας την Γρούσα, ότι της το έκλεψε.
Ο Αζντάκ, ένας λαϊκός, μέθυσος και κουτοπόνηρος άνθρωπος που όλως τυχαίως, χρίζεται δικαστής καλείται να αποφασίσει για τη τύχη του παιδιού, επιλέγοντας μία σολομώντεια λύση : Τοποθετεί το παιδί μέσα σ’ ένα κύκλο και ζητά από τις δύο γυναίκες να το τραβήξουν από τα χεράκια του με δύναμη, η κάθε μια προς το μέρος της. Όποια καταφέρει να το βγάλει από τον κύκλο, θα το κρατήσει δικό της για πάντα. Η βιολογική μητέρα το τραβά με δύναμη, ενώ η Γρούσα που δεν θέλει να το πονέσει, το αφήνει.
Η αληθινή αγάπη είναι οδηγός για την κρίση του Αζντάκ : Μητέρα του παιδιού είναι εκείνη που το αξίζει και η Γρούσα δικαιώνεται.
Το έργο που κυριαρχείται από το αντιπολεμικό πνεύμα του συγγραφέα, είναι μια αλληγορία, μια παραβολή “για τον πειρασμό της καλοσύνης”, σύμφωνα με τα λόγια του Μπρέχτ. Με αυτό, το 1957 ο Κάρολος Κουν σύστησε στο ελληνικό κοινό τον πρωτοπόρο γερμανό δραματουργό, ενώ η παράσταση του Θεάτρου Τέχνης σε απόδοση Οδυσσέα Ελύτη και μουσική Μάνου Χατζιδάκι έμεινε ιστορική.
Στο Παλλάς, η δράση εκτυλίσσεται μέσα σ’ ένα ερειπωμένο θέατρο, στο οποίο κάποιοι ηθοποιοί ανεβάζουν το έργο, αξιοποιώντας τα υλικά που ανακαλύπτουν στον χώρο.
Ο Οδυσσέας Ελύτης με το λόγο του και ο Μάνος Χατζιδάκις με τη μουσική του, είναι δύο προσωπικότητες που άφησαν βαθύ το αποτύπωμά τους στην ψυχή και τη σκέψη μας και αποτελούν το στήριγμα των συντελεστών αυτής της παράστασης.
Η μουσική που θα πλαισιώνει την παράσταση, προέρχεται από την αυθεντική μπομπίνα του 1957 και δεν έχει ακουστεί στο παρελθόν.
Σ΄ έναν κόσμο, όπου θριαμβεύει η αδικία, η αλαζονεία της εξουσίας και του πλούτου, σε μια εποχή σκληρή και δύσκολη όπως αυτή που ζούμε σήμερα, ο Μπρεχτ, παραμένει μέγας ποιητής – οραματιστής και μέσα από τη θεατρική πράξη μεταφέρει την πίστη του στον θρίαμβο της Δικαιοσύνης και άρα της Ανθρωπότητας.
Μετάφραση: Οδυσσέας Ελύτης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
Σκηνικά- Κοστούμια: Λίλη Πεζανού
Χορογράφος: Αμαλία Μπένετ
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Δραματουργική επεξεργασία: Μανώλης Δούνιας
Βοηθός σκηνοθέτη: Έλενα Σκουλά
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Κατερίνα Καψή
Βοηθός παραγωγής: Αλέξανδρος Μπεκιάρης
Πρωταγωνιστούν: Αιμίλιος Χειλάκης, Μαρία Πρωτόπαππα, Ελισάβετ Μουτάφη, Αποστόλης Τότσικας.
Αφηγητής ο Δημήτρης Λιγνάδης
Παίζουν αλφαβητικά: Δέσποινα Γιαννοπούλου, Παναγιώτης Εξαρχέας, Σταύρος Καραγιάννης, Κώστας Κορωναίος, Ελένη Κούστα , Χριστιάννα Μαντζουράνη, Πηνελόπη Μαρκοπούλου Άγγελος Μπούρας, Γιώργος Παπανδρέου, Γρηγόρης Ποιμενίδης , Σπύρος Τσεκούρας, Βαγγέλης Ψωμάς.
Παραγωγή: ΑΘΗΝΑΪΚΑ ΘΕΑΤΡΑ Α.Ε.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- "Εγώ είμαι ο Νο 1 ζιγκολό στην Ελλάδα!"
- Απίστευτο! Αδυνατίζουμε αν βάλουμε στον καφέ...
- Ρόδος: Σταμάτησε το αυτοκίνητο και πέθανε - Συγκλονίζει το νησί ο θάνατος μητέρας στο τιμόνι!
- Ω, τι μεγάλος δεινόσαυρος, μπαμπά! Αφίσες και τρέιλερ του «Jurassic World»!
- Μουσουλμάνα καλλονή απογειώνει το ιταλικό Vanity Fair [photos]
- Oι μέσοι όροι των καναλιών για την Κυριακή 1/3/2015
- Αγαπημένο ρεβιθόρυζο, με τον χανιώτικο τρόπο!
- Κερδίστε προσκλήσεις για τους πολυπολιτισμικούς Oi Va Voi στο Gazarte
- Η Iggy Azalea αποκάλυψε γιατί θέλει να χτυπήσει πολύ κόσμο στο πρόσωπο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Ad Somnum: Έκθεση ζωγραφικής του Θοδωρή Λάλου στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
- 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Γυναικεία Κραυγή: Γυναίκες Φωτός
- Ο Απόστολος Ρίζος ζωντανά στην Ρότα
- Σεμινάριο για τη Ρωσική &Σοβιετική σχολή τραγουδιού από τη ΣΜΥΚΟΘ
- Η Έλλη Πασπαλά &ο Vassilikos ζωντανά στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
- Πάσχα &Άνοιξη… με Τέχνη στο Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης
- Ο κύκλος με την κιμωλία, του Μπρεχτ στο Θέατρο Παλλάς
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Ο κύκλος με την κιμωλία, του Μπρεχτ στο Θέατρο Παλλάς
- Η Έλλη Πασπαλά &ο Vassilikos ζωντανά στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
- Ο Απόστολος Ρίζος ζωντανά στην Ρότα
- Πάσχα &Άνοιξη… με Τέχνη στο Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης
- Σεμινάριο για τη Ρωσική &Σοβιετική σχολή τραγουδιού από τη ΣΜΥΚΟΘ
- Ad Somnum: Έκθεση ζωγραφικής του Θοδωρή Λάλου στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
- 5ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Γυναικεία Κραυγή: Γυναίκες Φωτός
- Η Παυλίνα Στυλιανού και οι μουσικοί της στο Θέατρο Eliart
- Ο Βρετανός Ντέιβιντ Νίκολς και ο Κουβανός Λεονάρδο Παδούρα τον Μάρτιο στα Public
- Ψύχωση της Sarah Kane στο BlackBox
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Η ομοιότητα του Γιάννη Βούρου με τον γιο του: «Είναι αθλητής στίβου στην ΑΕΚ» (Video)
- "Εγώ είμαι ο Νο 1 ζιγκολό στην Ελλάδα!"
- Τατιάνα Στεφανίδου για αποχώρηση Γκαγκάκη: «Αυτό που κάνει τώρα ο ΑΝΤ1 είναι το εξής...» (Video)
- Αγαπημένο ρεβιθόρυζο, με τον χανιώτικο τρόπο!
- Η Σπυροπούλου μιλά για πρώτη φορά για την αγωγή στον Λιάγκα: «Δεν μου ζήτησε συγνώμη» (Video)
- Οι... ιπτάμενες selfies του Καμμένου με τη Δούρου
- Κερδίστε προσκλήσεις για τους πολυπολιτισμικούς Oi Va Voi στο Gazarte
- Ω, τι μεγάλος δεινόσαυρος, μπαμπά! Αφίσες και τρέιλερ του «Jurassic World»!
- Oι μέσοι όροι των καναλιών για την Κυριακή 1/3/2015