Ο Σωσίας – Έφη Μπίρμπα: Κριτική θεάτρου
«Για να γράψεις πρέπει να υποφέρεις πολύ»
Φ. Ντοστογιέφσκι
Ο «Σωσίας» ή «Διπλός άνθρωπος», γραμμένο το 1846, αποτελεί ένα από τα πρώτα κείμενα του Ντοστογιέφσκι και πρόδρομο των μεγάλων του έργων που τον καθιέρωσαν στο παγκόσμιο λογοτεχνικό στερέωμα. Λιγότερο διάσημο στην Ευρώπη, σε σχέση με τους ογκόλιθους «Έγκλημα και Τιμωρία», «Δαιμονισμένοι» κοκ, είχε παρόλα αυτά την ευτυχία να μεταφερθεί δύο φορές στη μεγάλη οθόνη το 1968 και το 2013.
Ο Ντοστογιέφσκι επηρεάστηκε βαθιά τόσο από το πνεύμα της εποχής
Ο Γκολιάτκιν, ένας τυπικός δημόσιος υπάλληλος, ζει μοναχικά και διακατέχεται από μια παροιμιώδη εσωστρέφεια και αποστροφή προς την κοινωνία γύρω του. Έχει αποφασίσει να μην τσαλακώσει το «είναι» του για να υποταχτεί στις επιταγές των καιρών, πράγμα που σταδιακά τον διαλύει ψυχικά. Κάποια στιγμή αντιλαμβάνεται πως αυτός ο επιδιωκόμενος αντικομφορμισμός είναι κάτι που δεν επιθυμεί πλέον, μιας και καθίσταται ξαφνικά αναγκαία η αποδοχή από τους άλλους. Εκεί εμφανίζεται ένας άνθρωπος που του μοιάζει ή ένας άλλος εαυτός, μία ακόμη εκδοχή του ίδιου και η ψυχική του ισορροπία μεταβάλλεται δραματικά, λίγο πριν την τραγική κατάληξη.
Η εικαστικός Έφη Μπίρμπα, πρόσφερε μία ιδιαίτερη, ενδιαφέρουσα μα φορτωμένη με ευρήματα σκηνοθετική προσέγγιση. Εστίασε στο εικαστικό κομμάτι, δίνοντας λιγότερη έμφαση στο λόγο, κάτι που για μεγάλη μερίδα κοινού, κατέστησε δυσνόητη και υπερβολικά λόγια τη σύλληψη. Από την άλλη, στον θεατή επιβάλλεται να προσφέρεται και το κάτι παραπάνω, αρκεί να υπάρχει σαφήνεια ως προς τις προθέσεις. Η κανονική μορφή του κειμένου παρακάμφθηκε και εστιάστηκαν κάποιες συγκεκριμένες καταστάσεις του βίου του ήρωα, υπό το πρίσμα της ψυχολογικής του διεργασίας. Η ατμόσφαιρα που δημιουργείται με όλα τα επιμέρους υλικά είναι υποβλητική και καθηλωτική.
Ο Άρης Σερβετάλης, για ακόμα μία φορά είναι κινησιολογικά άψογος. Ακριβής, με μέτρο, έχει ένα υπέρ το δέον αξιόλογο σκηνικό αποτέλεσμα. Ο λόγος του όμως, φαντάζει σε κάποια σημεία αδύναμος και άνευρος. Το ίδιο και οι υπόλοιποι καλοί ηθοποιοί του θιάσου, που είχαν εναρμονισμένες κινήσεις, μα αποδυναμωμένη εκφορά (Γιώργος Συμεωνίδης, Συμεών Τσακίρης, Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης, Δρόσος Σκώτης).
Από μία σκοπιά ψυχολογικής καταβύθισης, η σπάνια εικαστική αυτή περφόρμανς, αναδεικνύει το «Σωσία», έναν τύπο ανθρώπου πάντοτε υπαρκτό, σκιαγραφώντας απαλά, τις εσωτερικές ρωγμές μιας κοινωνικής τραγωδίας.
O Σωσίας, του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι παρουσιάζεται στο Θέατρο Ροές, σε σκηνοθεσία Έφης Μπίρμπα, με τον Άρη Σερβετάλη στο ρόλο του Γκολιάτκιν. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Είναι το υποψήφιο για 9 Όσκαρ «Birdman» μια σπουδαία ταινία;
- Νεογέννητο: «Επιτρέπονται» τα χάδια;
- Η Ανούκ Εμέ στην Αθήνα για το 16ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου!
- Λιάγκας σε Σταμάτη: «Τι είναι αυτά που λες; Ποια είσαι εσύ που θα κρίνεις; Δεν δικαιούσαι να έχεις άποψη!» (Video)
- Παγιώνεται το προβάδισμα του ΣΥ.ΡΙΖΑ. έναντι της Νέας Δημοκρατίας
- "World Party": Το ταξίδι ξεκινά... από την Μογγολία!
- Είναι το υποψήφιο για 9 Όσκαρ «Birdman» μια σπουδαία ταινία;
- Οι καμπάνες του Edelweiss: rock opera στο Θέατρο Πάνθεον
- Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών θεωρεί «άκαιρη» την παραίτηση Μάρκαρη
- Ο Σωσίας – Έφη Μπίρμπα: Κριτική θεάτρου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Οι καμπάνες του Edelweiss: rock opera στο Θέατρο Πάνθεον
- Ο Σωσίας – Έφη Μπίρμπα: Κριτική θεάτρου
- Το Κορίτσι που ήθελε να αγγίξει το μισοφέγγαρο, σε διπλή εκδοχή στο Θέατρο Τ
- Ο Λάμπρος Φισφής στο Half Note: παράσταση εμφανίσεων
- Πολιτείες στη ζώνη του R.E.M: έκθεση του Νίκου Κρανάκη στη γκαλερί Αστρολάβος
- Ο Μοντερνισμός του Γκρέκο: σεμινάριο στο Μουσείο Μπενάκη
- Σαίξπηρ, εσύ, σούπερ σταρ!
- Όποιος προλάβει!, του Ζωρζ Φεντώ στο θέατρο Άβατον
- Το Θησείο μέσα από το φακό σου: Εργαστήριο φωτογραφίας με την Μαρία Λεωνίδα στο Μουσείο Ηρακλειδών
- Η Εκδοχή του Μπράουνινγκ: ακόμη μία έξτρα παράσταση στο Θέατρο Εμπορικόν
![– Έφη Μπίρμπα, Κριτική,– efi birba, kritiki](https://images32.inewsgr.com/2025/20257353/o-sosias--efi-birba-kritiki-theatrou-160.jpg)
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Ο Σωσίας – Έφη Μπίρμπα: Κριτική θεάτρου
- Ο Λάμπρος Φισφής στο Half Note: παράσταση εμφανίσεων
- Οι καμπάνες του Edelweiss: rock opera στο Θέατρο Πάνθεον
- Όποιος προλάβει!, του Ζωρζ Φεντώ στο θέατρο Άβατον
- Σαίξπηρ, εσύ, σούπερ σταρ!
- Πολιτείες στη ζώνη του R.E.M: έκθεση του Νίκου Κρανάκη στη γκαλερί Αστρολάβος
- Η Εκδοχή του Μπράουνινγκ: ακόμη μία έξτρα παράσταση στο Θέατρο Εμπορικόν
- Το Κορίτσι που ήθελε να αγγίξει το μισοφέγγαρο, σε διπλή εκδοχή στο Θέατρο Τ
- Ο Μοντερνισμός του Γκρέκο: σεμινάριο στο Μουσείο Μπενάκη
- Το Θησείο μέσα από το φακό σου: Εργαστήριο φωτογραφίας με την Μαρία Λεωνίδα στο Μουσείο Ηρακλειδών
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Η Adele σε selfie με την Lady Gaga! Έρχεται ντουέτο?
- Μαρκαριάν: «Δεν έχω συμφωνήσει ακόμα για την Εθνική»
- "World Party": Το ταξίδι ξεκινά... από την Μογγολία!
- Λιβανίου: «Δεν έφυγα με καθόλου καλές συνθήκες από το star»
- Ένδειξη κακής υγείας ο πολύς ύπνος το Σαββατοκύριακο
- Λιάγκας σε Σταμάτη: «Τι είναι αυτά που λες; Ποια είσαι εσύ που θα κρίνεις; Δεν δικαιούσαι να έχεις άποψη!» (Video)
- Απρόσμενες οι εξελίξεις σε Ρουά Ματ και Μπρούσκο...
- Οι Ήρωες πήραν παράταση γέλιου στο Μικρό Παλλάς
- Το παράπονο της Σταματίνας: «Δεν μου δίνετε καμία σημασία...» (Video)