Οι ώμοι της μαρκησίας - Εμίλ Ζολά: Κριτική βιβλίου
Ο Εμίλ Ζολά είναι ένας αστός περιπατητής του Παρισιού και της γαλλικής υπαίθρου. Από εκεί εμπνέεται τα ποικίλα θέματά του που καλύπτουν όλο το φάσμα της ζωής την οποία και ντύνει με ιμπρεσιονιστική γραφή. Οσμίζεται την ατμόσφαιρα της εποχής του και ως λογοτέχνης με ουσιώδη πένα που θυμίζει παλέτα, καταγράφει αυτά που οι φίλοι του Μανέ, Μονέ και Τουλουζ Λωτρέκ ζωγραφίζουν. Σε αυτήν την συγγραφική παλέτα ξεδιπλώνει το μωσαϊκό των συναισθημάτων των ηρώων του, την ανησυχία τους, τους φόβους τους, τα ζητήματα που τους απασχολούν, όπως το χρήμα, η φτώχεια, η συντροφικότητα, η μοναξιά, οι σχέσεις μεταξύ
Διακρίνουμε σε όλα σχεδόν τα διηγήματα της παρούσας έκδοσης, καθώς έχει γράψει πολλά που δεν είναι γνωστά στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό, μία διάχυτη μελαγχολία και μία εύπλαστη πραγματικότητα που διέπεται από τους νόμους μίας σκληρής καθημερινότητας και μίας αγριότητας που δεν έχει σταματημό όσο ο άνθρωπος γίνεται θύμα της υποτιθέμενης εξέλιξής του. Άνθρωποι που επιβουλεύονται τις ζωές των διπλανών τους και φθονούν την επιτυχία του πλησίον τους, κυρίες που περπατάνε τις μεγάλες λεωφόρους του εκσυγχρονισμένου Παρισιού και μέσα στην χλιδή τους αδιάφορες και ψυχρές ποτίζουν με ελεημοσύνη τους αδικημένους, ζώα όπως το γέρικο άλογο σαν από μύθο του Αισώπου που παραμερίζονται και λησμονούνται λόγω γήρατος ενώ έχουν προσφέρει μία ολάκερη ζωή, αυτά είναι μεταξύ άλλων τα πρόσωπα που απασχολούν έντονα την ψυχή του Ζολά. Στο χαρτί, που είναι το μέσο πυρόσβεσης των προβληματισμών του για αυτά που διαπιστώνει γύρω του, ο Ζολά καταθέτει μία αυξανόμενη καταθλιπτική και γκρίζα συννεφιασμένη ατμόσφαιρα μέσα στην οποία είναι βουτηγμένοι οι πρωταγωνιστές του και από την οποία κανείς δεν διαφεύγει. Είναι σαν τα φυλλώματα των δέντρων που χάνουν το χρώμα τους το φθινόπωρο τα πρόσωπα του Ζολά, μοναχικοί και διαλυμένοι ψυχολογικά, κατακερματισμένοι από την φθορά του χρόνου, επιβιώνουν και γεύονται λίγη χαρά και πολύ θλίψη σε ένα περιβάλλον που τους φυλακίζει. Είναι η προσπάθεια του Ζολά να καθρεφτίσει αυτούσια τόσο τον θόρυβο της πόλης που καταντάει σιωπηλός αφού κανείς δεν ακούει και δεν ενδιαφέρεται για τον διπλανό του σαν οι υπάρξεις να είναι αόρατες και θολές και το εγωιστικό μικρόβιο να έχει μολύνει τις ανθρώπινες σχέσεις όσο και την ειλικρινή μάχη των απλών και ήρεμων ανθρώπων που με την εργασία τους, τον μόχθο τους, τον ιδρώτα τους προσπαθούν να χτίσουν το παρόν τους και το μέλλον τους αγνοώντας τις αντίξοες συνθήκες που σαν τοίχος εμφανίζονται εμπρός τους. Αναφέρει σχετικά ο Φοίβος Πιομπίνος, ο οποίος έχει επιμεληθεί το επίμετρο και την μετάφραση των διηγημάτων: «Στη λογοτεχνίας της καθημερινότητας, στην οποία ανήκουν τα περισσότερα χρονογραφήματα και διηγήματα του Ζολά, το σκωπτικό ύφος αποτελεί ένα από τα συγγραφικά του τεχνάσματα για να προκαλέσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη». Ο Ζολά λοιπόν ως γνήσιος και άξιος συνεχιστής των Ραμπελαί και Μολιέρου θα εντάξει στην αφήγησή του, έναν καυστικό και σαρκαστικό λόγο για αυτούς που τείνουν να πιστέψουν πως ο κόσμος και ο πλούτος επί γης τους ανήκει και παράλληλα θα υμνήσει αυτούς που αδυνατούν να πληρώσουν τα ενοίκια τους, να αντιταχθούν στην βαναυσότητα, να ξεπεράσουν την αρρώστια που τους συνάντησε ενώ όλα έμοιαζαν ιδανικά για μία ευτυχισμένη και χαρούμενη ζωή.
Γράφει και πάλι ο Πιομπίνος: «Όπως ο Μπωντλαίρ, ο Ζολά οσμίζεται εξαρχής την ποιητικότητα της πόλης, γοητεύεται από τα μνημεία της και από τη «μοντέρνα» ομορφιά της, παρατηρεί την ιλιγγιώδη εξέλιξή της, θαυμάζει τα καινούργια οικοδομήματα της που ξεφυτρώνουν ανάμεσα στ’απομεινάρια παλαιότερων εποχών». Αυτό όμως που η διακυβέρνηση υπό την Δεύτερη Αυτοκρατορία 1852-1870, δηλαδή η περίοδος κατά την οποία διαδραματίζονται αυτά τα διηγήματα και την οποία ο ίδιος ο Ζολά κατακρίνει για την διάλυση των ηθών και την αποδόμηση των ηθών, δεν καταφέρνει να συγκρατήσει και να αναδομήσει είναι η σύσφιξη του κοινωνικού ιστού και η δίκαιη διανομή του πλούτου κάτι το οποίο θα οδηγήσει εύλογα στην Κομμούνα του Παρισιού και σε διάφορες λογής επαναστάσεις από ανθρώπους διάφορων τάξεων που ζητούν περισσότερα δικαιώματα και ελευθερίες, και κυρίως δικαιοσύνη. Όλα αυτά τα γεγονότα ο Ζολά τα σμιλεύει στο κείμενό του και αισθάνεται έντονα τον παλμό του πολιτικού θερμομέτρου, επιτίθεται με τον τρόπο του στην άδικη καταδίκη ανθρώπων, στην φαυλότητα της διαφήμισης, στην ολέθρια στρατηγική που καταστρέφει την αγωγή των παιδιών μέσω της αλόγιστης αγοράς παιχνιδιών. «Πως λοιπόν, να μην θαυμάσει κανείς την οξυδέρκεια του Ζολά και πώς να μη μειδιάσει κακεντρεχώς με το ειρωνικό του σχόλιο για τα πληρωμένα από τους εκδότες εγκωμιαστικά άρθρα κάποιων λογοτεχνικών κριτικών?» αναρωτιέται ο Πιομπίνο στις σημειώσεις του για το διήγημα «Ένα θύμα της διαφήμισης».
«Η εργασία πλουτίζει τους ανθρώπους, όμως η εργασία οδηγεί τα άλογα στα σφαγεία»
από το διήγημα «Το γέρικο άλογο»
«Σκοτώνουν χωρίς να πεινάνε… Για όνομα του Θεού, ας βιαστούμε να φύγουμε μακριά από το πλήθος»
από το διήγημα «Ένα κλουβί άγριων θηρίων»
Η συλλογή διηγημάτων του Εμίλ Ζολά, με τίτλο Οι ώμοι της μαρκησίας, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Εμφανίστηκε η «Ελένη» του Ρετιρέ - Δείτε πως είναι σήμερα [photo]
- Οικογενειακή έξοδος για τη Ναταλία Δραγούμη! Δείτε την με τον σύζυγο και την κόρη της
- Μάγδα Τσέγκου: Ρίχνει άκυρο σε δύο πασίγνωστους Έλληνες παρουσιαστές
- Κατερίνα Καραβάτου - Κρατερός Κατσούλης: Όλα όσα γίνονται στα παρασκήνια της εκπομπής τους!
- Ο χώρια ύπνος βοηθάει τη σχέση
- Απρόσμενες οι εξελίξεις στο Μπρούσκο...
- Photo.Bomb | Έλα να δεις πού κοιμούνται τα προσφυγόπουλα...
- Ο Καλόσαυρος, το πρωτοποριακό animation στους κινηματογράφους
- I love Athens …at Christmas Time στο Μουσείο Μπενάκη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Ο Καλόσαυρος, το πρωτοποριακό animation στους κινηματογράφους
- I love Athens …at Christmas Time στο Μουσείο Μπενάκη
- Χριστούγεννα στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
- Οι ώμοι της μαρκησίας - Εμίλ Ζολά: Κριτική βιβλίου
- Φθινοπωρινή Σονάτα, του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν: Συζήτηση με το κοινό μετά την παράσταση
- Lab Project Award: Το νέο βραβείο του Eurimages στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 2016!
- Super Christmas: Μια ξεχωριστή χριστουγεννιάτικη συλλογή από την Feelgood Records!
- «Ημέρα Ανεξαρτησίας: Νέα Απειλή»: Πάντα ξέραμε ότι θα επιστρέψουν...
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Οι ώμοι της μαρκησίας - Εμίλ Ζολά: Κριτική βιβλίου
- I love Athens …at Christmas Time στο Μουσείο Μπενάκη
- Lab Project Award: Το νέο βραβείο του Eurimages στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 2016!
- Φθινοπωρινή Σονάτα, του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν: Συζήτηση με το κοινό μετά την παράσταση
- «Ημέρα Ανεξαρτησίας: Νέα Απειλή»: Πάντα ξέραμε ότι θα επιστρέψουν...
- Χριστούγεννα στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
- Super Christmas: Μια ξεχωριστή χριστουγεννιάτικη συλλογή από την Feelgood Records!
- Ο Καλόσαυρος, το πρωτοποριακό animation στους κινηματογράφους
- Angelos Krallis Acoustic Room ft. Chickn @ Bios.Tesla
- Όσα η καρδιά μου στην καταιγίδα: Το νέο έργο του Άκη Δήμου στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- «Κοίτα Σ’ Αγαπάω»: Η Καίτη Γαρμπή σε νέο τραγούδι και διεθνή συνεργασία
- Τζένη Μπαλατσινού: Μιλάει για την κόντρα της με τον Δημήτρη Παπανώτα και δηλώνει ότι θα κινηθεί νομικά! (Βίντεο)
- Γρίπη: Πόσες μέρες διαρκεί και για πόσες είναι μεταδοτική
- Photo.Bomb | Έλα να δεις πού κοιμούνται τα προσφυγόπουλα...
- Στέλιος Ρόκκος: Το video clip του «Ζω Μεγάλες Στιγμές» είναι on air
- Κατερίνα Καραβάτου - Κρατερός Κατσούλης: Όλα όσα γίνονται στα παρασκήνια της εκπομπής τους!
- Φυλάκιση 6 μηνών στον καστανά της πλατείας Αριστοτέλους
- Ο Μάκης Σεβίλογλου στη Μουσική σκηνή HolyWood Stage
- Ο χώρια ύπνος βοηθάει τη σχέση
- Μενεγάκη σε συνεργάτες: «Εμένα η διάθεσή μου φτιάχνει μαζί σας...» (Video)