Ριχάρδος ο Γ'- Γιάννης Χουβαρδάς: Κριτική θέατρου
«Το βασίλειό μου για ένα άλογο»
Από τα πιο διάσημα κείμενα του Σαίξπηρ, ο «Ριχάρδος ο Γ’», επιλέχθηκε για να σημάνει μια πολυ-αναμενόμενη καλλιτεχνική επιστροφή στη σκηνή του Εθνικού θεάτρου. Αυτή του πρώην διευθυντή του, Γιάννη Χουβαρδά. Τρία σχεδόν χρόνια μετά το αξέχαστο «Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα» και τέσσερα μετά τον «Περικλή», ο Χουβαρδάς καταπιάνεται με ένα έργο υψηλών απαιτήσεων και νοημάτων.
Ο Ριχάρδος, δούκας του Γκλόστερ, μικρότερος αδερφός του βασιλιά Εδουάρδου, εποφθαλμιά τον θρόνο μετά την αρρώστια και
Ο χαρακτήρας του Ριχάρδου είναι μία έντονη διερεύνηση της ψυχολογίας του κακού, μία ιδιαίτερη εστίαση στο τι γίνεται μέσα στο μυαλό του. Είναι ο ήρωας του Σαίξπηρ που τροφοδοτεί μία ιδιόμορφη και ευμετάβλητη σχέση με το κοινό, όσο κανένας άλλος. Από την αρχή ξεκαθαρίζει ότι τίποτα δεν τον εμποδίζει να πετύχει τους στόχους του. Όμως η πανουργία του και η συναρπαστική εικόνα του, δοκιμάζει ακόμη και το θαυμασμό του θεατή. Ο Ριχάρδος χρησιμοποιεί τη δυσμορφία του για να κερδίσει την συμπάθεια και να επιτύχει τους σκοπούς του. Η πραγματική ασχήμια είναι στην έμφυτη κακία του, παρά στο κόμπλεξ για τις σωματικές του αδυναμίες. Ειδικά στις σκηνές του τέλους γίνεται εμφανής όλη η τερατώδης προσωπικότητά του και γκρεμίζει όποια επίπλαστη εικόνα είχε δημιουργήσει, αποκαλύπτοντας την αληθινή του φύση.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο σαιξπηρικό κείμενο παρουσιάζει η δυναμική της γλώσσας. Η γλώσσα για την αναρρίχηση στην εξουσία είναι ένα σημαντικό όπλο για το Ριχάρδο. Η γλώσσα είναι που αιχμαλωτίζει την Λαίδη Άννα, που φυλακίζει τους αντιπάλους του, αλλά ταυτόχρονα τον οδηγεί στην αναγόρευσή του ως μεγάλο ηγεμόνα. Μόνο όταν οι λεκτικές του δεξιότητες μπορούν να αποκρουστούν από τους αντιπάλους του, ο Ριχάρδος χρησιμοποιεί σκληρή βία, γιατί μόνο τότε υπάρχει ο κίνδυνος να δουν ξεκάθαρα την πανούργα στρατηγική του και να τον αντικρούσουν.
Στη διασκευή που δημιούργησε ο Γιάννης Χουβαρδάς, η ιστορία του Ριχάρδου, παρουσιάζεται ως γοτθικό παραμύθι ή γκροτέσκο κόμικ. Ήρωες - καρικατούρες εξπρεσιονιστικά σκηνικά, ευρήματα και σύμβολα που ξεφεύγουν αρκετά από μία συμβατική-ιστορική ανάγνωση του έργου. Οι χαρακτήρες μοιάζουν τερατωδώς παραμορφωμένοι, σαν έχουν μεγεθυνθεί επί χίλια και αποτυπωθεί πάνω στην όψη τους οι αδυναμίες, τα πάθη και η ψυχική ασχήμια. Οι ηθοποιοί κάποια στιγμή ενώνονται με το κοινό και η απόσταση μεταξύ θεατών και σκηνής εκμηδενίζεται. Ταυτόχρονα η πάντοτε έντονη σωματική πόζα και κίνηση, ενισχύει την θεατρικότητα. Γενικώς, είναι μια παράσταση που περιέχει αρκετά ενδιαφέροντα ευρήματα, μερικά εκ των οποίων ο Γιάννης Χουβαρδάς έχει ξαναχρησιμοποιήσει κατά καιρούς σε παραστάσεις του, ενώ άλλα ήταν καινοτόμα. Ταυτόχρονα όμως δεν αποφεύχθηκαν κάποια άσκοπα πλατιάσματα σε μικρά διαστήματα. Θα μπορούσε έτσι να γίνει και οικονομία χρόνου. Η συνεισφορά των έξοχων εξπρεσιονιστικών σκηνικών της Εύας Μανιδάκη ήταν σημαντικότατη για την σκηνοθετική έμπνευση- τόσο η στιλιζαρισμένη αποτύπωση του πύργου και του περιβάλλοντος χώρου ως ξέφρενη γκόθικ ζωγραφιά όσο και η γεωμετρική κατασκευή σαν καταβύθιση στο υποσυνείδητο του ήρωα. Τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, κραυγαλέα, κιτς, εντυπωσιακά, σαν τα πρόσωπα που τα φορούν. Πολύ ταιριαστή η μουσική του Δημοσθένη Γρίβα, ενώ οι κινηματογραφικοί φωτισμοί ανήκουν στο Λευτέρη Παυλόπουλο. Μεστή και σύγχρονη η μετάφραση του Νίκου Χατζόπουλου.
Η παράσταση οφείλεται στο μεγαλύτερο βαθμό στους ηθοποιούς της. Ο Δημήτρης Λιγνάδης ως «Ριχάρδος» είναι η ψυχή του έργου, σε μία από τις καλύτερές του ερμηνείες. Έκανε δικό του το ρόλο, αποτυπώνοντας τον παροξυσμό, τη λύσσα για δόξα και τιμές, ενός ανθρώπου καθόλα προβληματικού και κακού. Από τον πολυπληθή θίασο ξεχωρίζουν ιδιαίτερα η Θέμιδα Μπαζάκα ως «Μαργαρίτα», η Σοφία Σειρλή ως «Δούκισσα», ο Νίκος Ψαρράς ως «Μπάκιγχαμ», η Καριοφυλλιά Καραμπέτη με την έντονη ερμηνεία ως «Ελισσάβετ» και η Αναστασία Κονίδη στο διπλό ρόλο του «Νεαρού Γιορκ» και του «Υπηρέτη». Η τελευταία έχει ξαναδοκιμαστεί επιτυχημένα στο παρελθόν σε ανδρικό ρόλο. Περιμένουμε να τη δούμε και σε κάτι πληρέστερο στο μέλλον. Πολύ ενδιαφέροντα ερμηνευτικά στοιχεία στους ρόλους τους είχαν οι Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Περικλής Μουστάκης ιδιαίτερα στις τελευταίες σκηνές, Κώστας Μπερικόπουλος και Μάνος Βακούσης. Έξοχος ο Άγγελος Παπαδημητρίου στην καρικατουρίστικη εκδοχή του «Ράτκλιφ». Στην σκηνή εμφανίζονται ακόμη ολοκληρώνοντας το εντυπωσιακά καλό καστ οι Γιάννης Τσορτέκης, Δημήτρης Παπανικολάου, Άλκηστις Πουλοπούλου, Γιωργής Τσουρής, Θεανώ Μεταξά, Νικόλας Χανακούλας, Κρις Ραντάνοφ.
Ο Ριχάρδος από την πρώτη στιγμή στέκεται ειλικρινής απέναντι στον εαυτό του. Ξέρει ποιος είναι. Κυνικός, καταστροφικός αλαζόνας, πολεμά τους πάντες προκειμένου να πετύχει τους σκοπούς του. Προσωρινά το καταφέρνει. Μέχρι που ηττάται και πέφτει μαζί, η αυλαία ενός πολέμου και μιας ολόκληρης δυναστείας.
*Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
O«Ριχάρδος Γ΄» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ παρουσιάζεται στο Εθνικό Θέατρο σε σκηνoθεσία Γιάννη Χουβαρδά
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Εύη Βατίδου: Ξαφνιάζει με το... άγνωστο σύμφωνο συμβίωσης
- Αντώνης Ρέμος-Υβόννη Μπόσνιακ: Βόλτα για καφέ στη Γλυφάδα για το ερωτευμένο ζευγάρι (Φωτογραφίες)
- Η κουκλάρα του Ινιάκι (pics)
- Ξεκαρδιστικό: Ο τσολιάς της Ελληνοφρένειας ποζάρει ως Ραχήλ Μακρή [photos]
- H Μαίρη αποκαλύπτει τα μυστικά της σιλουέτας της!
- Το χλιδάτο πάρτι 16χρονου γιού του Σακίλ Ο’Νιλ που ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων
- Παιχνίδι βελγικό γυρίζεται σε ελληνικό νησί!
- Χ.Φερεντίνος:''Δεν χρειαζόταν το φρένο αυτό να έρθει με το κλείσιμο ολόκληρων καναλιών...''
- Movie.Busters | Αν ο ηλίθιος κι ο Πανηλίθιος έπαιρναν το όσκαρ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Η έκθεση Photometria Awards 2015 “Faith” στην Αθήνα
- Ριχάρδος ο Γ'- Γιάννης Χουβαρδάς: Κριτική θέατρου
- Συζητήσεις με αφορμή το βιβλίο "Εμφύλια Πάθη"
- Pasión del Tango στο Half Note
- Διάλεξη για το Αρχαίο Θέατρο Πλατιάνας από το ΔΙΑΖΩΜΑ και το Megaron Plus
- MIRRORS: παρουσίαση έκδοσης στο Μουσείο Μπενάκη
- The Sheltering Sky - Στο Καταφύγιο του Ουρανού: έκθεση ελληνικού κοσμήματος στο Αεροδρόμιο
- Εσπεράντο, με τον Δημήτρη Μυστακίδη στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο
- Τρόπος του λέγειν: έκθεση της Ελένης Ζούνη στην αίθουσα τέχνης Μέδουσα
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Ριχάρδος ο Γ'- Γιάννης Χουβαρδάς: Κριτική θέατρου
- Διάλεξη για το Αρχαίο Θέατρο Πλατιάνας από το ΔΙΑΖΩΜΑ και το Megaron Plus
- Η έκθεση Photometria Awards 2015 “Faith” στην Αθήνα
- Συζητήσεις με αφορμή το βιβλίο "Εμφύλια Πάθη"
- Pasión del Tango στο Half Note
- Τρόπος του λέγειν: έκθεση της Ελένης Ζούνη στην αίθουσα τέχνης Μέδουσα
- Εσπεράντο, με τον Δημήτρη Μυστακίδη στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο
- The Sheltering Sky - Στο Καταφύγιο του Ουρανού: έκθεση ελληνικού κοσμήματος στο Αεροδρόμιο
- MIRRORS: παρουσίαση έκδοσης στο Μουσείο Μπενάκη
- Kafkas’s Freaks στο Θέατρο Αυλαία
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Friends reunion: Όλο το cast μαζί για ένα ξεχωριστό αφιέρωμα
- Αλμανάκ: Ένα βιβλίο αναμνήσεων ανοίγει στο Studio Μαυρομιχάλη
- Παιχνίδι βελγικό γυρίζεται σε ελληνικό νησί!
- Αντώνης Ρέμος-Υβόννη Μπόσνιακ: Βόλτα για καφέ στη Γλυφάδα για το ερωτευμένο ζευγάρι (Φωτογραφίες)
- H Μαίρη αποκαλύπτει τα μυστικά της σιλουέτας της!
- Movie.Busters | Κι όμως, ο "Ηλίθιος κι ο Πανηλίθιος" είναι μια ΣΟΒΑΡΗ ταινία
- Εύη Βατίδου: Ξαφνιάζει με το... άγνωστο σύμφωνο συμβίωσης
- Η πρώτη επίθεση Τσίπρα σε Μητσοτάκη: Είναι πιστός συνεχιστής του κομματικού κράτους
- Γρηγόρης Αρναούτογλου «Ήθελα πολλά χρόνια να κάνω μια βραδινή εκπομπή»