Σαν κ’ εμένα καμωμένοι - Δημήτρης Παπανικολάου: Κριτική βιβλίου
10:16 29/2/2016
- Πηγή: Culture Now
Έρχεται η ώρα κάποτε να αναμετρηθεί κανείς με το μεγαλείο δημιουργών όπως ο Κωνσταντίνος Καβάφης και τότε το εγχείρημα προσέγγισής του – γιατί περί προσέγγισης πρόκειται και όχι ανάλυσης που είναι κάτι πολύ βαθύ και δεν έχω αυτή την δικαιοδοσία – είναι μία δύσκολη αποστολή αλλά ταυτόχρονα και μία γοητευτική δράση.
Ο Δημήτρης Παπανικολάου με το βιβλίο αυτό μας φέρνει πιο κοντά στο έργο του Αλεξανδρινού ποιητή που τόσο έχει υμνηθεί αλλά και τόσο πολύ κατακριθεί λόγω των σεξουαλικών του προτιμήσεων. Έτσι, ο συγγραφέας με
Σεμνός, αθόρυβος, εσωστρεφής και μοναχικός άνθρωπος ο Καβάφης εισβάλει με την ποίησή του στους πνευματικούς κύκλους της Αλεξάνδρειας και γίνεται αποδεκτός γιατί δεν βουτάει στην κοσμική ζωή ολόκληρος αλλά μέχρι εκεί που εκείνος επιλέγει να εκτεθεί. Κρατάει τα προσχήματα, τα οποία ξεδιπλώνει με ορμή και ένταση μέσα στα γραπτά του εκεί όπου χρησιμοποιώντας και το αρχαίο στοιχείο υμνεί Θεούς και ήρωες της Αρχαίας Ελλάδας για να εκδηλώσει την δική του εξάρτηση από το ανδρικό σώμα και την ομορφιά που μας περιγράφει. Ο συγγραφέας προσπαθεί σε όλη την διάρκεια του βιβλίου αυτού να απενοχοποιήσει και να παραδώσει έναν Καβάφη που με ορμητήριο την σεξουαλικότητά του μας ανοίγει τις πόρτες μίας άλλης γραφής που διδάσκει ιστορία, επαναφέρει την μυθολογία στο προσκήνιο, ενέχει στοιχεία στωικότητας. «Ο Καβάφης είναι πιστεύω ποιητής του μέλλοντος αιώνος, ποιητής υπερ-μοντέρνος», είχε πει ο ίδιος ο Καβάφης όταν ρωτήθηκε για την άποψη που είχε ο ίδιος για το έργο του.
Η νεωτερικότητά του είναι η ίδια του η αγάπη για το αρρενωπό, αυτή που ξεκλειδώνει τις φοβίες και τις ανησυχίες του διαφορετικού ανθρώπου και δεν υποκύπτει στην πουριτανική κοινωνία που δεν αποδέχεται την άλλη έκφανση της ανθρώπινης φύσης. Ο Καβάφης όπως αναφέρει και ο ίδιος ο Παπανικολάου: «αντιλαμβάνεται σε τέτοιο βαθμό τις διαδικασίες διαμόρφωσης της εποχής του, ώστε ουσιαστικά να προοικονομεί συζητήσεις που γίνονται κατά τη διάρκεια όλου του μακρού 20ου αιώνα και αναλύουν ή εκφράζουν τον σύγχρονο άνθρωπο και την κρίση του». Ο Καβάφης, είναι μία αινιγματική σφίγγα όπως έχει ονομάσει και ένα βιβλίο του ο Σαράντος Καργάκος και αυτό προκύπτει εμφανώς από την όλη δραστηριότητά του στους κύκλους της Αλεξανδρινής διανόησης της εποχής γιατί εκεί ανέπνευσε την ελευθερία της πολυπολιτισμικότητας και του κοσμοπολιτισμού που δεν θα μπορούσε αλλού να λειτουργήσει για εκείνον. Σαν ένας Μέγας Αλέξανδρος του καιρού του καθιέρωσε την καβαφική γραφή ως ένα νέο είδος έκφρασης και όπως επισημαίνει πολύ εύστοχα ο Γλαύκος Αλιθέρσης ως προς την στρατηγική επιτυχία του καβαφικού έργου: «Η καθαρή αξία της προσωπικότητας του Καβάφη, νομίζω δε βρίσκεται τόσο στην ποίησή του, όσο στις «φήμες» που ο μεγάλος εκείνος ηθοποιός κατόρθωσε να δημιουργήση. Ο Καβάφης δημιούργησε φήμες για τη ζωή του και φήμες για την τέχνη του. Ο τρόπος της ομιλίας και η προφορά του, η στάση και η χειρονομία του, η απόκρυψη της ηλικίας και η φαινομενικά ιδιόρρυθμη και σαν αποτραβηγμένη από την κοινωνία ζωή του, από τη μία και από την άλλη, ο παράξενος ιστορισμός του με τα παράξενα θέματα και πρόσωπα που αγκαλιάζει ο στίχος του». Ο Καβάφης λειτούργησε εν ολίγοις σαν ένας ζωγράφος που ξεσκέπαζε τον πίνακα του μόνο όταν ο ίδιος επιθυμούσε γιατί πάντα κρατούσε κλειστές τις κουρτίνες για να προφυλάξει το έργο του και να προφυλαχτεί ο ίδιος από φερέφωνα και εχθρούς που ήταν έτοιμοι να του επιτεθούν και να τον κατασπαράξουν. «Η σεξουαλικότητα γίνεται για τον Καβάφη εργαλείο ποιητικής και μοχλός κατανόησης και της ιστορικής διαδικασίας, της διαχείρισης της εξουσίας, της βιοκοινωνικής επιθυμίας, της εκφοράς και της συναίσθησης του εγώ εντός ιστορικού χρόνου…».
Αυτό που δεν ομολογεί και αυτό που κρύβει κάτω από το χαλί είναι η μεγάλη του δύναμη και οι συναντήσεις του γίνονται πάντοτε πίσω από κλειστά παράθυρα προσέχοντας μην εκτεθεί εκεί που δεν πρέπει. Ο Παπανικολάου υπογραμμίζει πως «τον Καβάφη τον ενδιαφέρει να δείξει τη δομή της συναισθηματικής εμπειρίας μίας κατηγορίας ανθρώπων, τις σχέσεις της με τις δυνάμεις εξουσίας σε συγκεκριμένες ιστορικές στιγμές και τη διαμόρφωση της έκφρασης της εντός ιστορικού χρόνου». Παραθέτει πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία και κώδικες για το ξεκλείδωμα των σκέψεών του που τον οδήγησαν στην έξαρση των ποιητικών του χορδών ενώ συνδέει το έργο του με φιλοσόφους όπως ο Μισέλ Φουκώ, οι οποίοι και πάτησαν πάνω στην ιδιαίτερη φύση του Καβάφη για να στηρίξουν απόψεις και να αναπτύξουν τις δικές τους ιδέες. Ο οικουμενικός και διαχρονικός Καβάφης απέχει πολύ από το να ερμηνευτεί και να κατανοηθεί γιατί το ποιητικό βάθος και ο στοχασμός του ξεπερνούν το ανθρώπινο και αγγίζουν το υπερβατικό και το θείο. Μέσα όμως στον σκοτεινό αυτό θάλαμο του μυστήριου δωματίου που λέγεται Καβάφης, δοκίμια όπως αυτό εδώ καταφέρνουν, παρά το καταιγισμό πληροφοριών πολλές φορές πολύ εξειδικευμένων που κουράζουν το ευρύ κοινό, να διατρανώσουν τον καβαφικό ειρμό και να προσφέρουν την εξοικείωση με την Καβαφική παράδοση που επηρέασε και συνεχίζει να επηρεάζει κινήματα, ανθρώπους και έργα. Συμπερασματικά, ο Καβάφης «μιλά για κοινωνίες της επιθυμίας – στο παρόν, το παρελθόν και το μέλλον. Και συνειδητοποιεί ότι η ηδονή, όπως και η οδύνη, μπορεί να έχει ριζοσπαστική δυναμική, κοινοτική και κοινωνική».
«Δεν εδεσμεύθηκα. Τελείως αφέθηκα κ’ επήγα./ Στις απολαύσεις» - Από το ποίημα Επέστρεφε
«Τα Τείχη, που ο Καβάφης, όταν ήταν νέος, ένιωθε ότι ήταν φυλακή, έγιναν για αυτόν, λίγο λίγο, το φυσικό του περιβάλλον» - Κώστας Ουράνης
«Κι όμως τον έρωτα που ήθελες τον είχα να σ’ τον δώσω
τον έρωτα που ήθελα – τα μάτια σου με το ‘παν
τα κουρασμένα και ύποπτα – είχες να με τον δώσεις.
Τα σώματά μας αισθάνθηκαν και γυρεύονταν
Το αίμα και το δέρμα μας ενόησαν
Αλλά κρυφθήκαμε κ’ οι δυο μας ταραγμένοι.»
Από το ποίημα Στες Σκάλες
Το βιβλίο του Δημήτρη Παπανικολάου, Σαν κ’ εμένα καμωμένοι, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.
Keywords
δημητρης, δραση, υποψηφιοτητες οσκαρ 2013, ελλαδα, καιρος, επηρεάζει, αξια, νεος παπας, κοινωνια, ανδρος, ηδονη, ηθοποιος, μουσικη, ομορφια, σφιγγα, φημες, ωρα, αγαπη, αιμα, ανθρωπος, απλα, βιβλιο, βρισκεται, γινεται, γινονται, γλαυκος, δεος, δερμα, δυναμη, δικη, δομη, ευλαβεια, εγχειρημα, ελευθερια, ενδιαφεροντα, εργα, εξοικειωση, επηρεάζει, επιτυχια, τεχνη, ζωη, ιδεες, ιδια, ειδος, ηρωες, θειο, καβαφης, εκδοσεις, κουρτινες, λογοτεχνια, ματια, μεγας αλεξανδρος, μυθολογια, παντα, ποιηση, ποιημα, ορμη, οσκαρ ουαιλντ, ουσιαστικα, πορτες, σεξουαλικοτητα, σωμα, συγχρονο, τειχη, τολμη, φυλακη, φυση, φυσικο, φοβιες, οδυνη, κωνσταντινος, δωσεις, εξαρτηση, κωδικες, κωστας, ποιητης, σωματα, θεματα, ζωγραφος
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- UPDATE-Δίδυμα Φεγγάρια:Με πιασάρικη πλοκή+καλή σκηνοθεσία=Μεγάλα νούμερα τηλεθέασης.
- Αρθρίτιδα: Τι πρέπει να τρώτε για να την προλάβετε
- Χριστιάννα Μητσικούδη: Γεννήθηκε με κινητική αναπηρία αλλά πραγματοποίησε τα όνειρά της. Σήμερα παρουσιάζει εκπομπή στην τηλεόραση (Video)
- Όσκαρ 2016: 30 εμφανίσεις που έκαναν θραύση στο κόκκινο χαλί [photos]
- Ντι Κάπριο- Γουίνσλετ: Το ζευγάρι του Τιτανικού τρελάθηκε με το Οσκαρ! [photos]
- Κώστας Μαρτάκης: Ποια είναι η σχέση του με τον Ηλία Ψινάκη;
- Όλοι γιορτάζουν! Ο Leonardo DiCaprio κέρδισε τελικά το Όσκαρ (video)
- Βραβεία Οσκαρ 2016: Η εμφάνιση της Lady Gaga ένωσε όλους σε μια γροθιά κατά της βίας
- Oscars 2016: «Όλα Στο Φως» με την «Επιστροφή» του DiCaprio! #Οι_Νικητές
- Σαν κ’ εμένα καμωμένοι - Δημήτρης Παπανικολάου: Κριτική βιβλίου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Σαν κ’ εμένα καμωμένοι - Δημήτρης Παπανικολάου: Κριτική βιβλίου
- Free Thrazz: συναυλία σύγχρονης μουσικής στο Βeton7
- Μεταίχμιο - Between: έκθεση της Ελένης Κυριαζοπούλου στην αίθουσα ΠερίΤεχών Καρτέρης
- Η Sadahzinia live στο Piraeus 117 Academy
- Power Quintet All Star live στο Half Note
- Deteriorate Festival IV στο Six d.o.g.s
- Σταύρος Τσακίρης: Ο κόσμος που ζούμε τώρα πεθαίνει σιγά – σιγά
- Διάλεξη για τον Θουκυδίδη από τον Christopher Coker στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
- Οι La Mar de Marionetas από την Ισπανία στο Εργαστήρι Μαιρηβή
- Photometria Festival 2016: Το "Σπίτι" η φετινή θεματική του φεστιβάλ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Όλοι γιορτάζουν! Ο Leonardo DiCaprio κέρδισε τελικά το Όσκαρ (video)
- UPDATE-Δίδυμα Φεγγάρια:Με πιασάρικη πλοκή+καλή σκηνοθεσία=Μεγάλα νούμερα τηλεθέασης.
- Ντι Κάπριο- Γουίνσλετ: Το ζευγάρι του Τιτανικού τρελάθηκε με το Οσκαρ! [photos]
- Νίκος Μουρατίδης: «Οι ιεράρχες θα έπρεπε να κοιτάζονται στον καθρέφτη και να φτύνουν τον εαυτό τους»
- Πως να αποφύγουμε τις ραγάδες στην εγκυμοσύνη;
- Χριστιάννα Μητσικούδη: Γεννήθηκε με κινητική αναπηρία αλλά πραγματοποίησε τα όνειρά της. Σήμερα παρουσιάζει εκπομπή στην τηλεόραση (Video)
- Oscars 2016: «Όλα Στο Φως» με την «Επιστροφή» του DiCaprio! #Οι_Νικητές
- "Στενοχωριόμουν, όταν οι τηλεκριτικοί με έλεγαν “γλάστρα”, αλλά τώρα κατάλαβα γιατί το έκαναν και τους δίνω πολύ δίκιο": Ποια το είπε;