Συναυλία της Κ.Ο.Α. στο Ηρώδειο – Με τη συμμετοχή τεσσάρων σπουδαίων Ελλήνων σολίστ

Δύο δημοφιλέστατες συμφωνικές συνθέσεις των κορυφαίων Ούγγρων μουσουργών Ζόλταν Κόνταϋ και Μπέλα Μπάρτοκ και ένα από τα πιο αγαπημένα έργα όλων των εποχών, τις «Εικόνες από μία έκθεση» του μεγάλου Ρώσου συνθέτη Μόντεστ Μούσοργκσκυ, με την πανέμορφη ενορχήστρωση του Μωρίς Ραβέλ, περιλαμβάνει το πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, στο Ηρώδειο

την Παρασκευή 5 Ιουλίου, στις 21.00

υπό την μουσική διεύθυνση του διακεκριμένου Γάλλου αρχιμουσικού Πασκάλ Ροφέ, γνωστού ως ενός από τους κύριους ερμηνευτές του ρεπερτορίου του 20ού αιώνα και πάλαι ποτέ στενού συνεργάτη του Πιερ Μπουλέζ.

Μία επιπλέον μουσική πρόκληση εκπροσωπεί η σύμπραξη με την Κ.Ο.Α. τεσσάρων σπουδαίων Ελλήνων σολίστ. Του διεθνώς αναγνωρισμένου Γιώργου-Εμμανουήλ Λαζαρίδη (πιάνο), ο οποίος είναι και καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Του πολυβραβευμένου Στέφανου Θωμόπουλου (πιάνο), του βιρτουόζου Δημήτρη Δεσύλλα (κρουστά) και του ανερχόμενου Ανδρέα Φαρμάκη (κρουστά). Προέρχονται και οι τέσσερις από το νεοσύστατο, πολυπρόσωπο σχήμα μουσικής δωματίου Kyklos Ensemble, το οποίο δρα και δημιουργεί με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Γιώργο Κουμεντάκη και μέλη πολλούς καταξιωμένους μουσικούς-συμπεριλαμβανομένων και κορυφαίων μουσικών της Κ.Ο.Α.

Η συναυλία θα ξεκινήσει με τους Χορούς της Γκαλάντα, το έργο που εμπνεύστηκε ο Ζόλταν Κόνταϋ από τους παραδοσιακούς χορευτικούς ρυθμούς των Τσιγγάνων της μικρής πόλης Γκαλάντα της βορειοδυτικής Ουγγαρίας (περιοχής που σήμερα ανήκει στη Σλοβακία). Έχοντας περάσει εκεί ένα μέρος των παιδικών του χρόνων (1885-1892) ο Κόνταϋ επέστρεψε αργότερα ως υποψήφιος διδάκτωρ πια, για να καταγράψει τις παραδοσιακές μελωδίες τις οποίες άκουγε από παιδί.

Το έργο γράφτηκε το 1933 κατά παραγγελία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Βουδαπέστης, αποδίδοντας το πνεύμα και το ύφος των παραδοσιακών τσιγγάνικων χορών μέσα από μία αυθεντικά στοχαστική και γοητευτική μουσική. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του ίδιου χρόνου στη Βουδαπέστη και έκτοτε αναδείχτηκε σ΄ένα από τα δημοφιλέστερα της εργογραφίας του Κόνταϋ.

Το Κοντσέρτο για Δύο Πιάνα, Κρουστά και Ορχήστρα (1940) είναι μια μεταγραφή της Σονάτας για Δύο Πιάνα και Κρουστά που είχε γράψει ο Μπέλα Μπάρτοκ το 1937 στη Βουδαπέστη, κατά παραγγελία της Διεθνούς Εταιρείας για την Σύγχρονη Μουσική της Βασιλείας. Όπως τα περισσότερα έργα του συνθέτη την περίοδο 1935-1945, το Κοντσέρτο βρίθει τονικών και ρυθμικών νεωτερισμών, χωρίς να αποδομεί την παραδοσιακή φόρμα. Με το έργο αυτό που πρωτοπαίχτηκε το 1939 υπό τη μορφή της Σονάτας, με εκτελεστές τον ίδιο τον συνθέτη και την σύζυγό του Ντίττα Πάσροτυ στα δύο πιάνα, γίνεται πάντως αντιληπτός ο καίριος ρόλος που έπαιξε ο Μπάρτοκ στην εξέλιξη του ρυθμού στην δυτικοευρωπαϊκή μουσική του 20ου αιώνα.

Ο Μόντεστ Μούσοργκσκυ, υπήρξε μέλος της ιστορικής ομάδας των «Πέντε» νεότατων συνθετών (οι άλλοι ήταν οι Μπαλακίρεφ, Κούι, Ρίμσκυ-Κόρσακωφ και Μποροντίν) που επεδίωκαν την δημιουργία ενός αυθεντικού ρωσικού μουσικού ιδιώματος απαλλαγμένου από ξενικές επιδράσεις. Από τους κατεξοχήν ιδεολογικούς τους συμμάχους και στενούς τους φίλους ήταν τόσο ο ζωγράφος και αρχιτέκτονας Βίκτωρ Χάρτμαν όσο και ο ο μεγάλος κριτικός της εποχής Βλαντιμίρ Στάσωφ. Όταν ο Χάρτμαν έφυγε αιφνίδια από τη ζωή, ο Στάσωφ έσπευσε να οργανώσει μία έκθεση με πάνω από 400 έργα (πίνακες, σκίτσα και αρχιτεκτονικά σχέδια) του Χάρτμαν στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αγ. Πετρούπολης, τον Φεβρουάριο και Μάρτιο του 1874. Ο Μούσοργκσκυ την επισκέφτηκε και ως απόρροια της εμπειρίας του συνέλαβε το έργο Εικόνες από μία έκθεση για σόλο πιάνο. Έκτοτε πολλές υπήρξαν οι απόπειρες ενορχήστρωσης της πρωτότυπης πιανιστικής σύνθεσης του Μούσοργκσκυ. Επιτυχέστερη όμως θεωρείται αυτή του Μωρίς Ραβέλ η οποία είναι μέχρι σήμερα και η πιο καθιερωμένη στο συναυλιακό ρεπερτόριο διεθνώς.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΖΟΛΤΑΝ ΚΟΝΤΑΫ(1882 – 1967)

Χοροί της Γκαλάντα

ΜΠΕΛΑ ΜΠΑΡΤΟΚ(1881–1945)

Κοντσέρτο για δύο πιάνα και κρουστά

ΜΟΝΤΕΣΤ ΜΟΥΣΟΡΓΚΣΚΥ(1839–1881)

Εικόνες από μία έκθεση (Ενορχήστρωση Μωρίς Ραβέλ)

Σολίστ

Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης, πιάνο

Στέφανος Θωμόπουλος, πιάνο

Δημήτρης Δεσύλλας, κρουστά

Ανδρέας Φαρμάκης, κρουστά

Μουσική Διεύθυνση: Πασκάλ Ροφέ

Σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος

Keywords
Τυχαία Θέματα