Θέατρο: Πέρσες του Αισχύλου (ΚΘΒΕ)
Σούσα, Περσία. Κραυγές και θρήνοι απλώνονται στο μέχρι τότε κραταιό βασίλειο, όταν διαδίδεται η είδηση της μεγάλης ήττας. Ο στρατός του Ξέρξη, γιου του Δαρείου, κατατροπώθηκε από τους Έλληνες και όπως σε κάθε μεγάλο πόλεμο, χάθηκαν ζωές, έσβησε η περηφάνια ενός έθνους και σκορπίστηκε παντού μίσος, πόνος και οργή.
Οι «Πέρσες» από τις αρχαιότερες τραγωδίες που σώζονται και ένα από τα πρωιμότερα έργα του Αισχύλου, είναι ένα κείμενο αντιπολεμικό, που
Η δομή των «Περσών» είναι αρχαϊκή και διαφέρει από τα υπόλοιπα έργα που έχουν φτάσει σε μας. Δεν υπάρχει έντονη διάκριση μεταξύ επεισοδίων και στάσιμων και η αφήγηση υποκαθιστά σε αρκετά σημεία τη δράση, έτσι ώστε να μας παρουσιάζεται η σύνδεση έπους και τραγικής ποίησης. Όσον αφορά στην ιστορική πλευρά των γεγονότων, μπορεί να μην καταγράφουν την απόλυτη αλήθεια με κάθε απόχρωση ή λεπτομέρεια, παρόλα αυτά δεν μεταβάλλουν το πνεύμα και το γενικό πλαίσιο της εποχής.
Στην μακρινή Περσία, υπάρχει έντονη ανησυχία και προβληματισμός. Έχει περάσει αρκετός καιρός από την τελευταία φορά που έλαβαν νέα του Ξέρξη και του στρατού του, από τη μακρινή Δύση. Απαριθμώντας τους λαούς που συμμετέχουν στην τεράστια εκστρατεία, αναπτύσσεται μια αισιόδοξη πεποίθηση. Όμως βάσει κάποιων χρησμών, ξαναγεννιούνται οι φόβοι και οι υποψίες. Όταν καταφθάνει η μεγαλοπρεπής σύζυγος του Δαρείου και μητέρα του Ξέρξη, Άτοσσα, φοβισμένη αφηγείται ένα όνειρο και κάποιους κακούς οιωνούς που αντίκρισε στο βωμό το ίδιο πρωί. Τα κακά νέα δεν αργούν να συγκλονίσουν ολόκληρο το έθνος τους. Ο Αγγελιαφόρος καταφθάνει και ανακοινώνει την συντριπτική ήττα των Περσών από τους Έλληνες στα στενά της Σαλαμίνας. Σπαραγμοί και οδυρμοί ξεσπούν στον απολογισμό των νεκρών αγαπημένων, ενώ ο θυμός και το μίσος είναι διάχυτα απέναντι στην αλαζονεία του βασιλιά. Ακούγοντας τις επικλήσεις τους, ο νεκρός Δαρείος εμφανίζεται σαν όραμα στο λαό του και μιλά για τα αλαζονικά λάθη του γιου του, ενώ δίνει συμβουλές για τη συνέχεια της πορείας τους. Όταν αργότερα εμφανίζεται ο Ξέρξης, τον κατηγορούν για απερισκεψία και εγωκεντρισμό, ενώ ζητούν σπαρακτικά πίσω, τους πεσόντες σε αυτόν τον ανελέητο πόλεμο…
Η παράσταση του ΚΘΒΕ δια χειρός Νικαίτης Κουντούρη, είχε κάποια πολύ δυνατά στοιχεία, όσο και ορισμένες αδυναμίες. Καλόγουστη και εύστοχη ήταν η τοποθέτηση των «Νυμφών του πένθους», μαζί με τον χορό των γερόντων, τα οποία είχαν ρυθμό, αρμονία και συνοχή μεταξύ τους. Υπέροχες οι χορογραφίες του Κώστα Γεράρδου. Όμορφη επίσης η σύνδεση του κειμένου με το καβαφικό ποίημα στο φινάλε. Εντυπωσιακή και ευρηματική, αν και όχι ιδιαίτερα πρωτότυπη, ήταν η εμφάνιση του Δαρείου, σαν να ξυπνάει από τη μεγαλοπρεπή του σαρκοφάγο, όπως επίσης και η εμφάνιση του Ξέρξη, με τις Ερινύες που τον κυνηγούν από την κόλαση. Υπήρχε μια έντονη ανομοιογένεια ως προς την εκφορά του λόγου από πλευράς των ηθοποιών, καθώς κυμαινόταν από τη λιτότητα και τον ρυθμό μέχρι τον στομφώδες παλαιικό τρόπο. Η αλήθεια είναι ότι σπανίζουν πια οι φορές που εντοπίζεται μια γενική, ομοιόμορφη διδασκαλία ρυθμικής εκφοράς, κάτι που λείπει από τα σύγχρονα ανεβάσματα, πιθανόν γιατί σε κάποιους φαντάζει παρωχημένο (;). Η μετάφραση του Παναγιώτη Μουλλά, μοιάζει σχεδόν ανεπηρέαστη από το χρόνο και δίνει στο κείμενο του Αισχύλου τη βαρύτητα που του αναλογεί. Το σκηνικό του Γιώργου Πάτσα ήταν μοντέρνο και λειτουργικό, εξυπηρέτησε όλη την σκηνοθετική σύλληψη, όπως επίσης και οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου. Έξοχα τα εντυπωσιακά κοστούμια του Γιάννη Μετζικώφ, που έδωσαν ένα υποβλητικό σκηνικό αποτέλεσμα. Ιδιαίτερη μνεία για τη μουσική της Σοφίας Καμαγιάννη, που δένει ιδανικά με τα επί σκηνής τεκταινόμενα και τονίζει τις λεπτές συναισθηματικές αποχρώσεις του έργου.
Από πλευράς ερμηνειών, ο Άκης Σακελλαρίου, κλήθηκε να ερμηνεύσει τον χαρακτηριστικό ρόλο της Άτοσσας, γεγονός που θα μπορούσε να ξεφύγει στα όρια του εξεζητημένου. Απέφυγε με επιτυχία το σκόπελο, ενώ με ακρίβεια και τεχνική, απέδωσε την Περσίδα βασίλισσα, ισορροπώντας σε λεπτό συναίσθημα. Ο Δαρείος του Γιάννη Φέρτη, είχε βεβαίως πυγμή και καθηλωτική παρουσία, όμως παρουσίασε μια κάπως πιο μετριοπαθή ερμηνεία. Από την άλλη, ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος ως Αγγελιοφόρος , ήταν νευρώδης και έντονος, με σωστό λόγο και ένταση φωνής, όμως χαρακτηριζόταν από παλαιάς κοπής στόμφο, παρασυρμένος ίσως από το πιο γνωστό κομμάτι του κειμένου «Ίτε παίδες Ελλήνων…», που παραδοσιακά αποσπά τα περισσότερα εύσημα του κοινού. Ο Γιώργος Κολοβός, ως συγκλονιστικά απογυμνωμένος – κυριολεκτικά και μεταφορικά – βασιλιάς Ξέρξης, είχε τον δυναμισμό του ηθοποιού που θέλει να κατακτήσει την σκηνή. Το αποτέλεσμα ήταν καλό, ειδικά ως προς την κίνηση και το στήσιμο του σώματος, όχι όμως καθηλωτικό.
Συνοπτικά, πρόκειται για μια άρτια δουλειά, που παρά τις μικρές αδυναμίες, περιέχει εξαιρετικά συνθετικά στοιχεία και ευρήματα.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Μπραντ Πιτ, Ντι Κάπριο και Ντε Νίρο υπό τον Σκορσέζε;
- Αντώνης Βαρδής: Ραγίζει καρδιές το αντίο της συντρόφου του Φιλοθέης!
- Το τρυφερό αντίο του Νίκου Βέρτη στον Αντώνη Βαρδή: "Θύμωσε απόψε η καρδιά..."
- Τι να κάνεις -και τι όχι- αν δεις τον πρώην σου στο δρόμο
- Δημήτρης Αρβανίτης: Οι κυπριακές σειρές είναι... «αρπαχτές»
- Η Cheapart γιορτάζει τα 20 χρόνια της στην 79η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης
- Ό, τι μπορείς, με ό, τι έχεις, όπου είσαι: 12 κύκλοι θεατρικών εργαστηρίων στο Bios
- Πουκάμισο Gant
- Asus Fonepad 7
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Η Cheapart γιορτάζει τα 20 χρόνια της στην 79η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης
- Ό, τι μπορείς, με ό, τι έχεις, όπου είσαι: 12 κύκλοι θεατρικών εργαστηρίων στο Bios
- Live: Anathema @ Stage Volume 1
- Ο Γιάννης Χαρούλης live στο Κατράκειο Θέατρο Νίκαιας
- Η ζωή είναι ωραία με τα μάτια κλειστά, του Νταβίντ Τρουέμπα
- Θέατρο: Πέρσες του Αισχύλου (ΚΘΒΕ)
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Θέατρο: Πέρσες του Αισχύλου (ΚΘΒΕ)
- Η Cheapart γιορτάζει τα 20 χρόνια της στην 79η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης
- Η ζωή είναι ωραία με τα μάτια κλειστά, του Νταβίντ Τρουέμπα
- Ο Γιάννης Χαρούλης live στο Κατράκειο Θέατρο Νίκαιας
- Live: Anathema @ Stage Volume 1
- Ό, τι μπορείς, με ό, τι έχεις, όπου είσαι: 12 κύκλοι θεατρικών εργαστηρίων στο Bios
- Ό, τι μπορείς, με ό, τι έχεις, όπου είσαι – A’ περίοδος εργαστηρίων στο Bios
- 43ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Ζάππειο
- Πρόγραμμα μαθημάτων στο Κέντρο Χορού Ακροποδητί στη Σύρο
- Βασικά… ευτυχές το 1980: μουσική παράσταση στο Χυτήριο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Το τρυφερό αντίο του Νίκου Βέρτη στον Αντώνη Βαρδή: "Θύμωσε απόψε η καρδιά..."
- Αντώνης Βαρδής: Ραγίζει καρδιές το αντίο της συντρόφου του Φιλοθέης!
- Έρχεται η μνηστή του Κλούνεϊ στην Ελλάδα για τα Μάρμαρα;
- Η απάντηση της Έλλης Στάη για τη ΝΕΡΙΤ
- Δείτε τον Άκη Πετρετζίκη να... δοκιμάζει τα γλυκά του!
- Χειρουργήθηκε ο Λεωνίδας Καλφαγιάννης!
- Η Καινούργιου για την απώλεια του Αντώνη Βαρδή: «Είναι πολύ δύσκολες οι στιγμές αυτές και καλό είναι...» (Video)
- Διαψεύδει τις φήμες η Έλλη Στάη για τη ΝΕΡΙΤ
- Μετά τα Φιλαράκια: 5 Τηλεοπτικά Reunions που θέλουμε να συμβούν