Βιβλίο: Άρια ο κόσμος από την αρχή - Δημήτρης Στεφανάκης
12:49 9/12/2013
- Πηγή: Culture Now
"Δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες και συνταγές για να γίνει κανείς συγγραφέας. Αυτό που χρειάζεται είναι 99% ταλέντο, 99% πειθαρχία και 99% δουλειά" είχε δηλώσει κάποτε ο William Faulkner. Θα προσθέσω πως ρόλος του συγγραφέα δεν είναι απλά να αφηγείται καταγράφοντας και περιγράφοντας γεγονότα, τοπία ή πρόσωπα. Ρόλος του βασικός είναι, και τότε λέγεται λογοτέχνης και όχι απλά συγγραφέας, να χτίζει χαρακτήρες που θα αφήσουν εποχή.
Η κληρονομιά του και η παρακαταθήκη του είναι οι επόμενες γενιές να μιλούν για αυτόν και να τον
Στην Άρια, ο κόσμος από την αρχή συμπυκνώνονται, κατά την δική μου ταπεινή γνώμη, όλα αυτά που ζήσαμε και διαβάσαμε στα προηγούμενα δύο μέρη της τριλογίας του κοσμοπολιτισμού, τις Μέρες Αλεξάνδρειας και το Φιλμ νουάρ. Δεν θα γίνω κουραστικός επαναλαμβάνοντας πληροφορίες για αυτά τα δύο βιβλία, αν και είμαι από αυτούς που πιστεύουν πως η επανάληψη είναι η πεμπτουσία της μαθήσεως. Παρόλα αυτά σας παραπέμπω στις αντίστοιχες παρουσιάσεις που έχω δημοσιεύσει σε παρελθόντα χρόνο για να ενημερωθείτε. Εδώ θα σταθώ στο μέγεθος της επιτυχίας του παρόντος βιβλίου όταν κάθε φορά έρχεται η ιστορία να διατρανώνεται και να υμνείται με ένα μυθιστόρημα καλύτερο και πληρέστερο από το προηγούμενο για μία περίοδο που πέρασε ανεπιστρεπτί που όμως η ανάλυσή της μέσα από την μυθιστορία έρχεται να φωτίσει πτυχές της καλά κρυμμένες. Πόσες φορές συμβαίνει αυτό στους σύγχρονους καιρούς και πόσα ανάλογα παραδείγματα έχουμε να επιδείξουμε ως λογοτεχνική μονάδα? Δυστυχώς όχι πολλά.
Είναι δύο οι ευτυχείς συγκυρίες αυτού του βιβλίου. Από την μία μεριά, σκιαγραφείται ένα διάστημα της ιστορίας της Ελλάδας και όχι μόνο, γιατί σκοπός του συγγραφέα είναι να ταξιδέψει τον νου και να παραθέσει πληροφορίες για το ιστορικό και κοινωνικό γίγνεσθαι σε περισσότερους τόπους. Η Ελλάδα πνίγεται από την κάπνα του πολέμου, από τα ίδια της τα πάθη και τις αδυναμίες της καθώς οι πολιτικοί και η πολιτική της διέπονται από την φράση του "διαίρει και βασίλευε" μία αγγλική λογική που χρησιμοποιεί συχνά ο συγγραφέας και που άλλωστε επηρεάζει τον ελληνισμό από γεννήσεώς του. Η ιστορία έχει να μας διδάξει πολλά σχετικά και τελικά τα γεγονότα και οι συνέπειες τους αποδεικνύουν για μία ακόμη φορά την ανωριμότητα ενός πολιτικού συστήματος που σαπίζει και παρασέρνει μαζί του έναν ολόκληρο λαό οδηγώντας τον σε εθνικές καταστροφές.
Γιατί ο εμφύλιος πόλεμος που ακολουθεί το τέλος του πολέμου, αποτελεί το απόλυτο δείγμα ενοχής και διχασμού. Ο συγγραφέας καταφέρνει με δεξιοτεχνία να αποκαλύψει το μέλλον της ιστορίας μιλώντας για το παρόν. Από την άλλη μεριά, εδώ έχουμε να κάνουμε με φυσιογνωμίες που προφητικά ισορροπούν στο χθες, το τώρα και το αύριο. Οι φράσεις κλειδιά σε πολλά σημεία του μυθιστορήματος δείχνουν πως η αφήγηση δεν είναι από μόνη της η πυξίδα για να γράψεις ιστορία και να δώσεις το στίγμα σου σε αυτό που ονομάζεται σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία. Κύριο μέλημα του Στεφανάκη είναι να μας πάει παρακάτω, να φιλοσοφήσει πάνω σε ανθρώπινες μορφές, σε τυχόν αντιδράσεις τους χωρίς υπερφίαλες πρακτικές και εφήμερα λογοτεχνικά τεχνάσματα απλά και μόνο για να εντυπωσιάσει. Μπαίνει στο πετσί του ρόλου του που είναι να αποδώσει στον αναγνώστη πρόσωπα ενδιαφέροντα, αινιγματικά, περίπλοκα χωρίς να είναι απόμακρα και έξω από την γνώριμη ανθρώπινη φύση. Δεν παρασύρεται από μία μασημένη και εύκολη αποτύπωση δραματουργίας και χαμένων πατρίδων αλλά με απλότητα και ιερατική ευλάβεια μίας καθαρής και ανιδιοτελούς συγγραφικής ροής πατάει πάνω στην ιστορία και τους μεγάλους δασκάλους της συγγραφής για να αφήσει παρακαταθήκη την δική του σφραγίδα.
Ο Στέφανος Μαυροειδής, πρωταγωνιστής του μυθιστορήματος είναι η ενσάρκωση του Έλληνα που αγωνίζεται για την δική του Ελλάδα και σε αυτόν ο συγγραφέας χτίζει όλη του την αφήγηση. Είναι ο άνθρωπος που θα εκπροσωπήσει το καλό πρόσωπο με την ευγένειά του, τις αρχές του, την πειθαρχία του αλλά και τις εντάσεις του, τον θυμό του, την ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία του. Μακριά από μικροπρέπειες και δολιοφθορές, ο Στέφανος Μαυροειδής θα μπορούσε να είναι ένας άλλος Δον Κιχώτης, μιας και καταπιέζεται πολλάκις από την αποστολή που του έχει ανατεθεί να σώσει έναν Άγγλο αρχαιολόγο εν μέσω πολεμικής σύρραξης. Δυσφορεί, παλεύει με την ελληνική πολιτική σκηνή από την οποία απογοητεύεται καθημερινά βλέποντας πόσο πολύ βουλιάζει στην μικρότητα της εξουσίας που όλα τα συνθλίβει. Ο δικός του βωμός και η θέση του βρίσκονται μακριά από τέτοιες τακτικές και όταν ερωτεύεται την Ρόζμαρι, μία υπέροχη Γαλλοαγγλίδα καλλονή τότε παρά τις ζηλόφθονες κριτικές που δέχεται από γνωστούς και αγνώστους για αγγλοσαξονικές τάσεις και προτιμήσεις εκείνος ως Λεωνίδας που πολεμάει τους Θεούς προτάσσει την εθνική του ταυτότητα χωρίς ίχνος εθνικισμού αλλά με την επιθυμία να καταστεί σαφές πως δεν σηκώνει μύγα στο σπαθί του. Ο Στεφανάκης αναφέρει: "Η αισθητική ενός ανθρώπου πάντα κάτι μας λέει για την νοημοσύνη του". Αν πάρει κανείς την ρήση αυτή και την επεκτείνει σε επίπεδο λαού θα βγάλει τα δικά του πολύτιμα συμπεράσματα.
"Κάθε ανθρώπινη πράξη συνιστά αμάρτημα, αφού (όταν) διασαλεύει την τάξη και την αρμονία του κόσμου"
Το βιβλίο του Δημήτρη Στεφανάκη, με τίτλο Άρια, ο κόσμος από την αρχή κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ψυχογιός.
Keywords
βιβλιο, δημητρης, δον κιχώτης, william, φιλμ, ελλαδα, γίγνεσθαι, επηρεάζει, εθνικη τραπεζα, βιβλια, τελος του κοσμου, βωμος, γνωμη, εθνικη, εικονες, ιχνος, φρασεις, ψυχογιος, αισθητικη, ανθρωπος, απλα, αρμονια, αφηγηση, γεγονοτα, γινει, γινεται, γίγνεσθαι, διαστημα, δυστυχως, δικη, δον κιχώτης, δειγμα, ευλαβεια, εκδοσεις ψυχογιος, εμφυλιος πολεμος, εμφυλιος, ενδιαφεροντα, ενημερωθειτε, επηρεάζει, εποχη, επιθυμια, ερχεται, ιδεες, ιδια, φιλμ, ιστορικο, εκδοσεις, λεωνιδας, λογοτεχνια, μακρια, μυγα, μυθιστορημα, νοημοσυνη, παντα, πεμπτουσια, πειθαρχια, πυξιδα, ρηση, στιγμα, σφραγιδα, ταυτοτητα, τοπια, φυση, φορα, χερι, δωσεις, ευγένεια, λεξεις, πληροφοριες, σκηνη, υπεροχη, william
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Oι 10 καλύτερες τηλεοπτικές σειρές της χρονιάς!
- Δείτε την Έλενα Παπαρίζου όπως δεν την έχετε ξαναδεί! (Video)
- Μακελειό στη Βραζιλία
- Σουλειμάν ο μεγαλοπρεπής (Ant1, 21:15)
- Ακούστε το νέο τραγούδι του Justin Bieber – Confident
- Τηλεοπτική βόμβα:Κόβεται η εκπομπή της Ελεονώρας Μελέτη?
- Χριστούγεννα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
- So What – Μην Ξεχνάς | Νέο Τραγούδι
- Δυο νέες αφίσες για το «Nymph()maniac», σκέτη S&M τέχνη
- Η Alexandra Gravas τραγουδά Καβάφη σε πέντε γλώσσες στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Culture Now
- Τελευταία Νέα Culture Now
- Βιβλίο: Άρια ο κόσμος από την αρχή - Δημήτρης Στεφανάκης
- Χριστούγεννα στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
- Η Alexandra Gravas τραγουδά Καβάφη σε πέντε γλώσσες στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης
- H Katerine Duska στο Faust για δύο μοναδικές εμφανίσεις!
- 12 Χρόνια Σκλάβος, του Στιβ Μακουίν
- Τα άτακτα παιδιά: Ομαδική έκθεση στην αίθουσα τέχνης "εκφραση – γιαννα γραμματοπουλου"
- Δωδεκα μονόφυλλα - Κ. Π. Καβάφης
- Ταξίδι στην άκρη της Νύχτας: Ομαδική έκθεση στη γκαλερί Ζουμπουλάκη
- Γένεσις: Με τον Βασίλη Τσαμπρόπουλο και τη Νεκταρία Καραντζή στο Gazarte
- Χριστουγεννιάσματα και καλαντίσματα και φέτος από τις Μορφές Έκφρασης!
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ψυχαγωγία
- Ευγενία Μανωλίδου: «Θα προτιμούσα τον Κωστόπουλο το βράδυ»!
- Μάχη με τη ΔΙ.ΑΣ. στο Φάληρο
- So What – Μην Ξεχνάς | Νέο Τραγούδι
- Worst of 2013: Τα #fail της χρονιάς
- Μακελειό στη Βραζιλία
- Ποιοι θα έχουν δωρεάν ρεύμα τις ημέρες με αιθαλομίχλη
- Το μπλουζ του Γιώργου Λιάγκα με την Χρύσπα (Video)
- Εξαιρετικά νούμερα για το 7ο Live του DWTS στο σύνολο
- Ο Ολάντ χαρακτηρίζεται «αδύναμος» από το 76% των Γάλλων