Oι «Τρωάδες» στο Αμφιθέατρο Νέων Μουδανιών
13:25 13/7/2023
- Πηγή: Star
H τραγωδία του Ευριπίδη «Τρωάδες», μετά την εξαιρετικά επιτυχημένη πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη, την οποία παρακολούθησαν περισσότεροι από 3.500 θεατές, ξεκίνησε την καλοκαιρινή της περιοδεία σε επιλεγμένα φεστιβάλ στην Κύπρο και σε όλη την Ελλάδα. Η παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που παρουσιάζεται, σε μετάφραση
Θόδωρου Στεφανόπουλου και σκηνοθεσία του Χρήστου Σουγάρη, αμέσως μετά την Κύπρο, θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Θάλασσας 2023, στη Χαλκιδική. Η Υψηλάντη ξανά στο σανίδι μετά τον θάνατο της κόρης τηςH Ρούλα Πατεράκη πρωταγωνιστεί στην παράσταση ΤρωάδεςΤο Σάββατο 22 Ιουλίου, στις 21:30 οι θεατές, στο Αμφιθέατρο Νέων Μουδανιών, θα παρακολουθήσουν ένα έργο εξαιρετικά επίκαιρο και προφητικό αφού ο Ευριπίδης, «μιλάει» για όσα συμβαίνουν ακόμα και σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο.Ο Δημήτρης Πιατάς υποδύεται τον ΤαλθύβιοΟ σκηνοθέτης Χρήστος Σουγάρης, βραβευμένος από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών Κριτικών με το βραβείο «Νέου θεατρικού δημιουργού» για το 2018, υπεύθυνος καλλιτεχνικού προγραμματισμού του ΚΘΒΕ, μας παρουσιάζει φέτος μια ρηξικέλευθη ανάγνωση του αριστουργηματικού έργου του Ευριπίδη. Τη μουσική της παράστασης υπογράφει ο διεθνώς καταξιωμένος σολίστ και συνθέτης Στέφανος Κορκολής, ο οποίος θα παίζει πιάνο επί σκηνής κατά τη διάρκεια των παραστάσεων που θα δοθούν στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, στις 18 & 19 Αυγούστου.Ο Αντώνης Καφετζόπουλος υποδύεται τον Ποσειδώνα Στον ρόλο της Εκάβης η Ρούλα Πατεράκη. Πρωταγωνιστούν: Δημήτρης Πιατάς, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Μαρίζα Τσάρη, Κλειώ Δανάη Οθωναίου, Λουκία Βασιλείου με έναν εξαιρετικό 20μελή θίασο ηθοποιών. O Αντώνης Καφετζόπουλος στο ρόλο του Ποσειδώνα.Λίγα λόγια για το έργοΣε αναμονή της αναχώρησής τους για την Ελλάδα, οι αιχμάλωτες γυναίκες της Τροίας θρηνούν για την άλωση της πόλης. Μαζί τους η Εκάβη, που περιμένει την ανακοίνωση για τη δική της μοίρα αλλά έρχεται αντιμέτωπη με απανωτές συμφορές: η Πολυξένη σκοτώνεται στον τάφο του Αχιλλέα και η Ανδρομάχη μαθαίνει την απόφαση των Αχαιών να θανατώσουν τον μικρό της γιο, τον Αστυάνακτα. Την ίδια ώρα, η Κασσάνδρα προμηνύει τις καταστροφές που θα βρουν τους Έλληνες στον δρόμο της επιστροφής.Οι Τρωάδες, η μόνη σωζόμενη τραγωδία της ευριπίδειας τριλογίας για τον Τρωικό Πόλεμο, διδάχτηκε το 415 π.Χ. στα Μεγάλα Διονύσια. Το έργο γράφτηκε λίγο μετά την καταστροφή της Μήλου το 416 π.Χ., όταν οι Αθηναίοι, με απάνθρωπη βιαιότητα, σκότωσαν όλους τους ενήλικες άντρες της Μήλου και πούλησαν για δούλους τις γυναίκες και τα παιδιά.Ο Ευριπίδης επιχειρεί να προειδοποιήσει για τις συνέπειες της ασυδοσίας των νικητών και να υπενθυμίσει τη σημασία του να παραμένει κανείς άνθρωπος, μακριά από την ψευδαίσθηση παντοδυναμίας που προκαλούν οι εφήμερες νίκες. Στις Τρωάδες ο ποιητής αναδεικνύει την ανθρώπινη διάσταση του εχθρού και, εστιάζοντας στο μεγαλείο των γυναικών της Τροίας, προβάλλει τη δύναμη εκείνη που κάνει τον άνθρωπο να επιμένει ακόμα και μετά την καταστροφή.Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης υποδύεται τον ΜενέλαοΣημείωμα σκηνοθέτηΗ σχέση μου με τη Ευριπίδεια αυτή τραγωδία ξεκινάει από την εποχή που ήμουν ακόμη σπουδαστής στη Δραματική σχολή του ΚΘΒΕ. Οι Τρωάδες αποτέλεσαν την πτυχιακή εργασία του έτους μας, σε σκηνοθεσία του δασκάλου μας, Γιάννη Ρήγα και υπήρξαν -μαζί με τον Αίαντα του Βασίλη Παπαβασιλείου, την Ηλέκτρα του Αντουάν Βιτέζ και τις Βάκχες, του Ματίας Λάνγκχοφ- η αφετηρία μιας έντονης και διαρκούς μέχρι και σήμερα μελέτης και αγάπης για το θεατρικό αυτό είδος, καθώς και τους τρόπους της σκηνικής ερμηνείας του.Ανήκω, επίσης, στην κατηγορία αυτή των θεατών που απολαμβάνει να επισκέπτεται ανοιχτά -και όχι μόνο- θέατρα και να παρακολουθεί απόπειρες σκηνικής ανάγνωσης των αριστουργημάτων των τριών μεγάλων ποιητών.Απολαμβάνω δε, ακόμη περισσότερο τη διαφορετικότητα -όταν αυτή υφίσταται- στην αισθητική αφήγησης των καλλιτεχνών. Και αυτό διότι πολλοί από εμάς, κάνουμε το λάθος να θεωρούμε πως υπάρχει μία μόνο εκδοχή της Αντιγόνης, του Οιδίποδα, του Ηρακλή, συνεπώς υπάρχει και μία μόνο, αισθητική αφήγησης. Συνήθως αποδεχόμαστε αυτή που έχει κυριαρχήσει.Το πραγματικά εντυπωσιακό απ’ όλες τις απόψεις, είναι το γεγονός πως οι τραγικοί μας, οι ομότεχνοι, καθώς και οι ακροατές και θεατές του είδους αυτού, κατά την περίοδο της ακμής του, αρέσκονταν να συνδιαλέγονται με αφορμή γνωστούς και διαδεδομένους μύθους, αλλά κατά κύριο λόγο με βάση την ερμηνεία τους. Την αυστηρά προσωπική -άρα και μοναδική- ερμηνεία αυτών των μύθων. Δεν είναι ίδια η Ηλέκτρα του Σοφοκλή με αυτή του Ευριπίδη. Και πώς θα μπορούσε άλλωστε! Και ποιο θα ήταν το ενδιαφέρον, σε μία τέτοια περίπτωση.Αυτό που με απασχολούσε διαρκώς στη θέαση του είδους αυτού ήταν η παγίωση ενός αισθητικού τρόπου αφήγησης και η εμμονή επαγγελματιών αλλά και μέρους θεατών, σε σχέση με το τι είναι, αλλά κυριότερα το πώς ερμηνεύεται αυτό το είδος. Πρακτικά αυτό το οποίο είχε επικρατήσει και μας ταλανίζει ακόμη με τα κατάλοιπα του, ήταν η βερμπαλιστική εκδοχή αφήγησης, με ενδεχομένως ενδιαφέρουσες σκηνικές αποδόσεις σκηνοθετών και μεγάλων πρωταγωνιστών του ένδοξου θεατρικού παρελθόντος της χώρας, τις οποίες εμείς οι άμοιροι «επίγονοι» έπρεπε να προστατεύσουμε ως πολιτιστική κληρονομιά, να τη διαφυλάξουμε και να αναλάβουμε τη διάδοσή της. Δυστυχώς ακόμη και σήμερα μας απασχολούν ζητήματα, όπως το «πώς παίζεται η τραγωδία», αν «είναι πρέπον το να πατάμε τη θυμέλη του αργολικού θεάτρου», αν «είναι ασέβεια -απέναντι σε ποιόν άραγε;- η χρήση μικροφώνων στην αναπαράσταση του είδους», αλλά και το «αν επιτρέπεται να ερμηνεύεται το είδος με άλλον τρόπο, πλην του αρχετυπικού ιεροτελεστικού σχεδόν ύφους, το οποίο με διάφορους τρόπους και ερμηνείες, μας αποκαλύφθηκε από την προφανώς χρήσιμη και σπουδαία μελέτη αρχαιολόγων, φιλολόγων και επαγγελματιών του είδους μας».Αυτό το οποίο όμως συχνά μας διαφεύγει, είναι το γεγονός πως οι Αθηναίοι πολίτες, επισκέπτονταν το θέατρο του Διονύσου, όχι για να ακούσουν και να δουν την περσινή μεγάλη επιτυχία της Αντιγόνης παραδείγματος χάριν, αλλά τη φετινή ερμηνεία ενός άλλου ποιητή πάνω στο συγκεκριμένο μύθο. Και ενώ οι ομότεχνοι μας, συγγραφείς, υποκριτές αλλά και οι θεατές, δεν ασχολούνταν καθόλου με ζητήματα όπως η «αυθεντία» και η «επιστημονική επάρκεια» αλλά απαλλαγμένοι από τέτοιου είδους ιδεολογικά βαρίδια, ενδιαφέρονταν για ερμηνείες, και μόνον εμείς φανερωνόμαστε συντηρητικότεροι αυτών, επιμένοντας σε αφηγήματα όπως «αυτό δεν είναι τραγωδία» κάθε φορά που μας παρουσιάζεται μια διαφορετική ερμηνεία από αυτή που δοξάστηκε και μας επιβλήθηκε στο παρελθόν.Είχα και συνεχίζω να έχω την αίσθηση, η οποία κάποιες φορές ανάγεται σε πίστη, πως μπορείς να σέβεσαι το είδος, προσπαθώντας όμως να συνομιλήσεις ουσιαστικά μέσω αυτού με τους σύγχρονους σου θεατές, σε ένα πλαίσιο ειλικρινούς προσπάθειας, η οποία για μένα, ξεκινά από την προσωπική ιδιωτική ακρόαση, πριν καταλήξει αυτή να γίνει δημόσια. Τολμώ να υποστηρίξω, πως όσο πιο δυνατά ακουγόμαστε, τόσο λιγότερο ακούμε την ίδια μας τη φωνή. Η μικρή μου εμπειρία σε σχέση με την αναπαράσταση του είδους -οι Τρωάδες είναι η τέταρτη απόπειρά μου- έδειξε πως δεν είναι και τόσο άτοπο το αίτημα για μια χαμηλόφωνη, ουμανιστική, απαλλαγμένη από βερμπαλισμούς, σκηνική ανάγνωση της τραγωδίας.Το είδος δεν κινδυνεύει από ερμηνείες που μοιάζουν «νεωτεριστικές». Το είδος, όπως και κάθε άλλο είδος, κινδυνεύει μόνο από αδιάφορες, πρόχειρες και, εν τέλει, κακές ερμηνείες.Με αφορμή, λοιπόν, αυτήν την τραγωδία και συνεχίζοντας τη σκηνική μελέτη του είδους, μαζί με τους πολύτιμους συνεργάτες μου, θα αποπειραθούμε για άλλη μια φορά να δημιουργήσουμε, με το απολύτως προσωπικό μας ύφος, μια σκηνική ανάγνωση, ειλικρινούς και χαμηλόφωνης αφήγησης πάνω στην σπαρακτική αυτήν τραγωδία ενός πραγματικά σπουδαίου νεωτεριστή του είδους.ΣυντελεστέςΜετάφραση: Θεόδωρος Στεφανόπουλος, Δραματουργική επεξεργασία -Σκηνοθεσία: Χρήστος Σουγάρης, Σκηνικά -Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου, Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Στέφανος Κορκολής, Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης, Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου, Σχεδιασμός μακιγιάζ: Μαντώ Καμάρα, Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστόφορος Μαριάδης, Βοηθός σκηνογράφου- ενδυματολόγου: Δανάη Πανά, Οργάνωση παραγωγής: Marleen Verschuuren, Φωτογραφίες: Mike Rafail (That Long Black Cloud)Διανομή (αλφαβητικά): Μελίνα Αποστολίδου (Αθηνά), Λουκία Βασιλείου (Αθηνά, Ελένη), Μομώ Βλάχου (Αθηνά), Χαρά Γιώτα (Αθηνά), Ηλέκτρα Γωνιάδου (Αθηνά), Μαρία Διακοπαναγιώτου (Κασσάνδρα), Αντώνης Καφετζόπουλος (Ποσειδώνας), Χριστίνα Μπακαστάθη (Αθηνά), Αλέξανδρος Μπουρδούμης (Μενέλαος), Μπέττυ Νικολέση (Αθηνά), Ρούλα Πατεράκη (Εκάβη), Κλειώ Δανάη Οθωναίου (Αθηνά, Ελένη), Δημήτρης Πιατάς (Ταλθύβιος), Πολυξένη Σπυροπούλου (Αθηνά), Βιργινία Ταμπαροπούλου (Αθηνά), Θεοφανώ Τζαλαβρά (Αθηνά), Μαρίζα Τσάρη (Ανδρομάχη), Μάρα Τσικάρα (Αθηνά)Γυναίκες: Μαριάννα Αβραμάκη, Μελίνα Αποστολίδου, Λουκία Βασιλείου, Μομώ Βλάχου, Χαρά Γιώτα, Ηλέκτρα Γωνιάδου, Ζωή Ευθυμίου, Ηλέκτρα Καρτάνου, Εύη Κουταλιανού, Λωξάνδρα Λούκας, Ελένη Μισχοπούλου, Χριστίνα Μπακαστάθη, Χρυσή Μπαχτσεβάνη, Μπέτυ Νικολέση, Κλειώ Δανάη Οθωναίου, Πολυξένη Σπυροπούλου, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Θεοφανώ Τζαλαβρά, Φωτεινή Τιμοθέου, Μάρα ΤσικάραΆντρας: Χριστόφορος ΜαριάδηςΠληροφορίες:Αμφιθέατρο Νέων Μουδανιών Χαλκιδικής: Σάββατο 22 ΙουλίουΏρα έναρξης: 21: 30Διάρκεια παράστασης: 105 λεπτά
Keywords
μαρία διακοπαναγιώτου, θεσσαλονικη, κυπρος, ελλαδα, μετάφραση, κθβε, ρηξικέλευθη, θεατρο, amp, προβάλλει, ηρακλης, συγκεκριμένο, mike, long, black, κινηση στους δρομους, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, ελενα παπαβασιλειου, ηλεκτρα γαλανου, Πρώτη ημέρα του Καλοκαιριού, αθηνα, ξανα, μαρία διακοπαναγιώτου, ελενη, δυνατα, μετάφραση, εργασια, ηλεκτρα, κθβε, μουσικη, πλαισιο, πτυχιακη εργασια, φωτογραφιες, χαλκιδικη, ωρα, αισθητικη, αλωση, αλωση της πολης, ανθρωπος, αφορμη, αχιλλεα, βακχες, βιργινια, γεγονος, γινει, δαναη, δυναμη, δυστυχως, δικη, ευη, υπαρχει, εμμονη, εποχη, επρεπε, επιτυχια, ερμης, ερχεται, ευθυμιου, ζωη, ιδια, ειδος, υφίσταται, υφος, θεατρα, κασσανδρα, κινηση, κοστουμια, λαθος, λογια, λουκια, λογο, μακιγιαζ, μακρια, μοιρα, μικρο, μπορεις, μαρια, προβάλλει, ουσιαστικα, παιδια, πιστη, πιανο, πτυχιακη, ρηγα, ρηξικέλευθη, ρολο, σαββατο, συγκεκριμένο, σκηνοθεσια, τι ειναι, φεστιβαλ, φωνη, φορα, χρηστος, χριστινα, χρυση, χαρα, αντρες, black, δημητρης, ενωση, ευριπιδης, γιωτα, καμαρα, long, μελετη, μια φορα, mike, ποιητης, σκηνικα, βοηθος, ξεκινησε
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Lifestyle
- Σάκης Κατσούλης: Απαντά στον Τριαντάφυλλο - «Έχω πικρία, να με πάρει να μου πει τι;»
- Εύη Σαλταφερίδου: «Ούτε ο Ηλίας ούτε εγώ θέλουμε να έχουμε πλέον σχέση»
- Ενοχλημένη η Μίνα Ορφανού στο «Καλοκαίρι yes»: Τους έκλεισε το τηλέφωνο
- 5 χτενίσματα για να είσαι δροσερή στον καύσωνα
- Aυτός είναι ο πρώτος που «τελείωσε» ο Μαρτίνεθ στην Αυστρία
- Δέσποινα Βανδή: Για κοκτέιλ στο Ρέθυμνο με τις φίλες της
- 5 προϊόντα σώματος με shimmer από ελληνικά brands ομορφιάς
- Εύκολες συνταγές που μπορούν να φτιάξουν τα παιδιά
- Αυτό είναι το πιο κακό ζώδιο, σύμφωνα με αστρολόγο
- Η Κλόντια Σίφερ ξανά στην Ελλάδα -Σε ποιο ελληνικό νησί κάνει διακοπές
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Star
- Aυτός είναι ο πρώτος που «τελείωσε» ο Μαρτίνεθ στην Αυστρία
- Δέσποινα Βανδή: Για κοκτέιλ στο Ρέθυμνο με τις φίλες της
- Έκρηξη Αχαρνών: «Γ@μ@ τη μασονία σας», φώναζε ο άνδρας που άφησε τη βόμβα
- Ζενεβιέβ Μαζαρί: Το πάρτι γενεθλίων της και η τούρτα αλά «First Dates»
- Ισόβια στους 7 από τους 12 κατηγορουμένους για τη δολοφονία Καμπανού
- Θεσσαλονίκη: Σύγκρουση τρένου με μοτοσικλέτα - Ένας νεκρός
- Τηλεφώνημα για βόμβα στο Στούντιο Κάπα
- Καιρός: 8,2 εκατ. άνθρωποι θα βιώσουν θερμοκρασίες άνω των 37 βαθμών
- Oι «Τρωάδες» στο Αμφιθέατρο Νέων Μουδανιών
- Τελευταία Νέα Star
- Oι «Τρωάδες» στο Αμφιθέατρο Νέων Μουδανιών
- Δέσποινα Βανδή: Για κοκτέιλ στο Ρέθυμνο με τις φίλες της
- Θεσσαλονίκη: Σύγκρουση τρένου με μοτοσικλέτα - Ένας νεκρός
- Τηλεφώνημα για βόμβα στο Στούντιο Κάπα
- Ισόβια στους 7 από τους 12 κατηγορουμένους για τη δολοφονία Καμπανού
- Καιρός: 8,2 εκατ. άνθρωποι θα βιώσουν θερμοκρασίες άνω των 37 βαθμών
- Aυτός είναι ο πρώτος που «τελείωσε» ο Μαρτίνεθ στην Αυστρία
- Έκρηξη Αχαρνών: «Γ@μ@ τη μασονία σας», φώναζε ο άνδρας που άφησε τη βόμβα
- Ζενεβιέβ Μαζαρί: Το πάρτι γενεθλίων της και η τούρτα αλά «First Dates»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Lifestyle
- Μαριάντα Πιερίδη: Η τούρτα έκπληξη και το τηλεφώνημα που την έκανε να δακρύσει
- Συνδυάστε το καφέ χρώμα με τον πιο chic τρόπο από το πρωί μέχρι το βράδυ!
- 5 χτενίσματα για να είσαι δροσερή στον καύσωνα
- Η Κλόντια Σίφερ ξανά στην Ελλάδα -Σε ποιο ελληνικό νησί κάνει διακοπές
- Εύη Σαλταφερίδου: «Ούτε ο Ηλίας ούτε εγώ θέλουμε να έχουμε πλέον σχέση»
- E.L. James: Η συγγραφέας της τριλογίας “50 Αποχρώσεις του Γκρι” κάνει ψυχοθεραπεία για να αντιμετωπίσει το “σύνδρομο του απατεώνα”
- 5 προϊόντα σώματος με shimmer από ελληνικά brands ομορφιάς
- Αυτό είναι το πιο κακό ζώδιο, σύμφωνα με αστρολόγο