Οι γυναίκες θυματοποιήθηκαν και μετά το 1974
Οι γυναίκες θυματοποιήθηκαν το 1974 και συνέχισαν να θυματοποιούνται, αναφέρει σε συνέντευξή της στο ΚΥΠΕ η Κατερίνα Νικολάου, συγγραφέας των δραματοποιημένων μονολόγων «Αγνό Μένος: 50 Χρόνια Αγνοημένες Μονολογούν», οι οποίοι θα παρουσιαστούν στη Λευκωσία με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την τραγωδία του 1974.
Όπως λέει, οι γυναίκες «έγιναν εργαλείο της πολιτικής για να εξυπηρετήσουν το επίσημο αφήγημα». Ακόμη αναφέρει ότι «υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που αυτά τα πενήντα χρόνια πέρασαν δύσκολα, που έπρεπε να αρχίσουν από
Απαντώντας σε επισήμανση του ΚΥΠΕ ότι πολλές από τις ιστορίες των γυναικών που υπήρξαν θύματα της τραγωδίας του 1974 έμειναν στο σκοτάδι για πολλά χρόνια, η Κατερίνα Νικολάου σημειώνει ότι «αν έμειναν οι ιστορίες τους στο σκοτάδι είναι θέμα πολιτικό», προσθέτοντας ότι «κάποιος ή κάποιοι αποφάσισαν η μνήμη μας να είναι επιλεκτική».
Παράλληλα, διευκρινίζει ότι η παράσταση «Οι Αγνοημένες» είναι ένα έργο που δεν στέκεται σε πολιτικές αποφάσεις ή χρονικές στιγμές αλλά περνά από όλα τα τοπόσημα των πενήντα χρόνων που ακολούθησαν, φωτίζοντας τις ιστορίες των γυναικών μετά τη θυματοποίησή τους.
Απαντώντας σε άλλη ερώτηση, η κ. Νικολάου τονίζει ότι «στον πόλεμο δεν υπάρχουν μεγαλύτερα και μικρότερα θύματα. Θύματα είναι αυτοί που έχασαν την ζωή τους και αυτοί που άφησαν πίσω τους. Αυτοί που έχασαν το δικαίωμα να έχουν περιουσία. Οι γυναίκες που απουσιάζουν από τις αποφάσεις και το τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Όλοι όσοι υπέστησαν καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων». Δεν υπάρχει διαβάθμιση στον πόνο του πολέμου, στον πόνο της απώλειας, αναφέρει.
Κληθείσα από το ΚΥΠΕ να εξηγήσει την επιλογή της φράσης «αγνό μένος» ως τίτλου για το έργο της, η συγγραφέας κάνει λόγο για «ένα παράπονο, ένα αέναο μοιρολόι, που εκφράζεται με ειλικρίνεια και τιμιότητα από τις γυναίκες, που θυματοποιήθηκαν το 1974 και συνέχισαν να θυματοποιούνται, που έγιναν εργαλείο της πολιτικής για να εξυπηρετήσουν το επίσημο αφήγημα». Όπως λέει, «τους φόρεσαν μαύρα ρούχα και φωτογραφίες, έγιναν σύμβολα, η Γυναίκα της Κύπρου, τις είδαμε στις φωτογραφίες, σε φυλλάδια, τις είδαμε σε διαμαρτυρίες, σε μνημόσυνα».
«Σε κάθε εκδήλωση, χρόνο με τον χρόνο, ο κόσμος λιγόστευε, ο θυμός καταλάγιαζε, αυτές όμως ήταν παρούσες σαν στρατιωτάκια στο καθήκον», αναφέρει χαρακτηριστικά η Κατερίνα Νικολάου, επισημαίνοντας ότι «η ζωή προχωρούσε, η ζωή δεν περιμένει, ήταν προς το συμφέρον της χώρας η ομαλοποίηση και η πρόοδος». Ωστόσο, υπογραμμίζει, σε κάποια θύματα φόρτωσαν το βάρος της μνήμης, προσθέτοντας ότι η δική της γενιά θυμάται κάποιες γυναίκες, που έγιναν ηρωίδες. «Τις βλέπαμε στις ειδήσεις. Τι απέγιναν», διερωτάται.
«Πίσω λοιπόν από το παράπονο υπάρχει θυμός. Θέλουν έστω να εκφράσουν το παράπονό τους, να βγάλουν από μέσα τους τον πόνο, αφού οι πληγές τους είναι ακόμα ανοιχτές», εξηγεί.
Αναφερόμενη στις προκλήσεις που συνάντησε κατά τη συγγραφή του έργου, η Κατερίνα Νικολάου δηλώνει στο ΚΥΠΕ ότι ήθελε διακαώς να φέρει εις πέρας το έργο, να κλείσει τις ιστορίες σε ένα βιβλίο, σε μια παράσταση και να γυρίσει σελίδα. «Για να το κάνω όμως αυτό, έπρεπε κάθε μέρα να φέρνω ξανά στο μυαλό όλο αυτόν τον πόνο. Μάθαινα καινούργιες πληροφορίες, συναντούσα θύματα που έζησαν φρικτά εγκλήματα, που μέχρι σήμερα τους πνίγουν τα δίκαιά τους. Αυτό ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση», τονίζει.
Έπειτα, προσθέτει, «έπρεπε να πείσω ότι στα πενήντα χρόνια δεν αρκούσε να ανακυκλώνουμε τις μαυρόασπρες φωτογραφίες μας. Έπρεπε να ξύσουμε τις πληγές γιατί μόνο έτσι μπορούμε να τις γιατρέψουμε».
Απαντώντας σε άλλο ερώτημα, η Κατερίνα Νικολάου σημειώνει ότι θα ήθελε όσοι/όσες παρακολουθήσουν την παράσταση «να γνωρίζουν, να ενημερωθούν για τις ιστορίες των ‘’Αγνοημένων’’», υποδεικνύοντας ότι «είναι σημαντικό να προχωρούμε και να προοδεύουμε γνωρίζοντας, όχι εθελοτυφλώντας, όχι μέσα σε άγνοια».
«Το επίσημο αφήγημα του Κυπριακού είναι εξαιρετικά σημαντικό, είναι όμως κουραστικό, γι’ αυτό και βλέπουμε ότι ολοένα και λιγότεροι ασχολούνται», υπογραμμίζει η συγγραφέας. «Εμένα προσωπικά με πληγώνει όταν κάποιος λέει πως ‘’το Κυπριακό έκλεισε’’ ή ‘’λύθηκε’’. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που αυτά τα πενήντα χρόνια πέρασαν δύσκολα, που έπρεπε να αρχίσουν από το μηδέν ή ακόμα έμειναν στο μηδέν. Οφείλουμε να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν», επισημαίνει, παραθέτοντας αυτό που λέει μια από τις ηθοποιούς που πρωταγωνιστεί στον Μονόλογο της βιασθείσας του 1974: «Δεν θέλουμε μνημείο. Μνήμη θέλουμε».
Το θεατρικό έργο «Οι Αγνοημένες», σε σκηνοθεσία του Μάριου Ιωάννου, θα παρουσιαστεί από τις 11 έως τις 13 Οκτωβρίου στο Film Etc. Creative Space, στη Λευκωσία. Ερμηνεύουν με σειρά εμφάνισης οι ηθοποιοί Μαρίνα Μακρή, Κατερίνα Καμπανέλλη, Δήμητρα Χατζηγιάννη, Άννα Φαρμακά και Πέννυ Φοινίρη.
Πηγή: ΚΥΠΕ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Τζορτζ Μπάλντοκ: Τέλος τα σενάρια για εγκληματική ενέργεια – Τι αποκαλύπτει ο ιατροδικαστής
- Τυφώνας Μίλτον: Εικόνες καταστροφής από το χάος που προκάλεσε στο πέρασμά του
- Πέθανε ο γνωστός ηθοποιός Λευτέρης Παπαμιχαήλ
- Απάντηση Παναθηναϊκού για… Κωστούλα – Ο 21χρονος που θα έπαιζε με Ολυμπιακό
- Academic Ranking of World Universities 2024: Tο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών είναι το καλύτερο Πανεπιστήμιο στη νοτιο-ανατολική Ευρώπη (ARWU – «Κατάταξη της Σαγκάης»)
- Δηλώσεις του Πρωθυπουργού κατά την επίσκεψή του στο νοσοκομείο Παίδων πριν από λίγο
- Καιρός: Ψυχρές αέριες μάζες - μετά τη ζέστη - φέρνουν πτώση της θερμοκρασίας από την Κυριακή
- Από τα πανηγύρια και τα γλέντια, στους πολιτιστικούς συλλόγους – Πώς οι παραδοσιακοί χοροί βελτιώνουν την υγεία
- Τέλος το νυχτερινό ρεύμα: Τι είναι το διζωνικό τιμολόγιο
- Ο Γρηγόρης Καπόπουλος, γιος του γνωστού γκαλερίστα, τραυματίστηκε στο τροχαίο της Γλυφάδας
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Sigma Live
- Η "αναζήτηση εδάφους με την Αθήνα" προκαλεί αντιδράσεις στην Τουρκία
- Γιατί η Τουρκία ενέκρινε το δείπνο της 15ης Οκτωβρίου;
- Μια Ολιστική Πολιτιστική Εμπειρία στο ξενοδοχείο Almyra
- Υπ. Ενέργειας: Αποσκοπούμε σε έναν οργανισμό με τεχνογνωσία για ηλ. διασύνδεση
- Οι γυναίκες θυματοποιήθηκαν και μετά το 1974
- Μαυρίδης: Ευρωπαίοι πολίτες εμπλέκονται στον σφετερισμό κατεχόμενων περιουσιών
- Πράσινη Τηλλυρία με τη συμβολή και του Επαρχιακού Οργανισμού Αυτοδιοίκησης
- Σε λειτουργία από αύριο τα φώτα τροχαίας στον κυκλικό κόμβο του ΓΝ Λευκωσίας
- Υεμένη: Δεξαμενόπλοιο με σημαία Λιβερίας επλήγη κοντά στην Υεμένη
- Σε στήριξη του έργου των νοσηλευτών ψυχικής υγείας καλεί η ΠΑ.ΣΥ.ΝΟ.

- Τελευταία Νέα Sigma Live
- Οι γυναίκες θυματοποιήθηκαν και μετά το 1974
- Υεμένη: Δεξαμενόπλοιο με σημαία Λιβερίας επλήγη κοντά στην Υεμένη
- Ελεύθεροι με όρους οι συλληφθέντες για ρίψη πυροβολισμών σε γαμήλιο γλέντι
- Σε στήριξη του έργου των νοσηλευτών ψυχικής υγείας καλεί η ΠΑ.ΣΥ.ΝΟ.
- Υπ. Ενέργειας: Αποσκοπούμε σε έναν οργανισμό με τεχνογνωσία για ηλ. διασύνδεση
- Η "αναζήτηση εδάφους με την Αθήνα" προκαλεί αντιδράσεις στην Τουρκία
- Πράσινη Τηλλυρία με τη συμβολή και του Επαρχιακού Οργανισμού Αυτοδιοίκησης
- Μια Ολιστική Πολιτιστική Εμπειρία στο ξενοδοχείο Almyra
- Μαυρίδης: Ευρωπαίοι πολίτες εμπλέκονται στον σφετερισμό κατεχόμενων περιουσιών
- Γιατί η Τουρκία ενέκρινε το δείπνο της 15ης Οκτωβρίου;
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Βασιλιάς Κάρολος: Αυτό είναι το κρυφό μήνυμα που του έστειλε ο πρίγκιπας Χάρι – Τι ζητάει ο γιος του;
- Παγκόσμια ημέρα ψυχικής υγείας: Η κατάθλιψη και το άγχος συναντώνται συχνά στους χώρους εργασίας
- Υπόθεση Σκύρου: Σήμερα δικάζεται ο πατέρας που ασελγούσε στις δύο κόρες του
- Το Βραβείο Φιλίας της Κίνας στον τ. Πρύτανη του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κ. Γουλιάμο
- Αστυπάλαια: Το νησί που βρίσκεται στα επτά «κρυμμένα πετράδια» του πλανήτη για το 2025!
- Απάντηση Παναθηναϊκού για… Κωστούλα – Ο 21χρονος που θα έπαιζε με Ολυμπιακό
- Ακύρωση προπονήσεων στον Παναθηναϊκό - Σοκαρισμένοι όλοι από το θάνατο του Μπάλντοκ
- Συμβούλιο Ασφαλείας ΟΗΕ: Προειδοποίησε το Ισραήλ να μην απαγορεύσει τις δραστηριότητες της UNRWA στα παλαιστινιακά εδάφη
- Τζάκρη: Σε λίγο θα ζητήσουν τη διαγραφή Κασσελάκη γιατί... δεν βάζει ζάχαρη στον καφέ του
- Κρήτη: Συνελήφθη ανήλικος που οδηγούσε φορτηγάκι και τραυμάτισε 12χρονη