Η Σωτηρία της Ψυχής στην Ελληνική Θεολογία
16:39 20/4/2012
- Πηγή: Olympia
Στην Ανατολή η ηθική είναι ιατρική, ιαματική και θεραπευτική. Η Θεολογία του Ορθόδοξου καθολικισμού αρνήθηκε τη δικανική σωτηριολογία του δυτικού χριστιανισμού. «Οι Έλληνες Πατέρες δεν αντιμετώπισαν, ως οι δυτικοί, υπό δικανικήν μορφήν το πρόβλημα της προπατορικής αμαρτίας… και δια τούτο ελλείπουσι παρ’αυτοίς τα εν τη Δύσει διαμορφωθέντα δικανικά σχήματα» (Ι. Καρμίρης, Σύνοψις της δογματικής διδασκαλίας της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας, σελ 52,59,61,65-66, 72 επ, 102). Η αμαρτία δεν θεωρήθηκε νομική παράβαση, αλλά ανθρώπινη αποτυχία,
οντολογική αστοχία και αδυναμία επικοινωνίας με το Θεό, ασθένεια της ανθρώπινης φύσης με αποτέλεσμα την αποξένωση, την αλλοτρίωση και τη μοναξιά. Η σωτηρία δεν έγινε νοητή ως ικανοποίηση της Θείας Δίκης ή ως αίσια έκβαση κάποιας ποινικής διαδικασίας, αλλά ως οντολογική ολοκλήρωση, υπαρξιακή αρτίωση και αναγωγή του κατακερματισμένου ανθρώπου στην ολότητα της επικοινωνίας του με το Θεό και το συνάνθρωπο του.
Η Μετάνοια, η Εξομολόγηση και τα επιτίμια χρωματίζονται περισσότερο απο την ιατρική νοοτροπία και ελάχιστα απο τη νομική ορολογία. Η Εκκλησία μοιάζει με ιατρείο ψυχών και σωμάτων παρά με δικαστήριο αμαρτωλών. Ο εξομολόγος, ο «πρεσβύτερος της μετανοίας» είναι ο «πνευματικός πατήρ» ή ο «γέροντας» που θεραπεύει και όχι ο ανακριτής ή ο εισαγγελέας, ο οποίος δικάζει και καταδικάζει. Η πληθωρική και κεντρική παρουσία της ιαματικής ορολογίας που χρησιμοποιείται απο την Ανατολική Θεολογία διαπιστώνεται απο μια προσεκτική μελέτη των πηγαίων κειμένων της ασκητικής και κανονικής παράδοσης του Ορθοδόξου Καθολικισμού. Οι ιεροί κανόνες υπάρχουν «προς ψυχών θεραπείαν και ιατρείαν παθών» (Β’ Κανών Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου). Ο επίσκοπος προσωποιεί την κανονική τάξη ασκώντας την «αυθεντίαν της φιλανθρωπίας» (ΙΣΤ Κανών Δ Οικουμενικής Συνόδου).
Η Πατερική Θεολογία θεωρεί ότι «νενόσηκεν ούν η (ανθρωπίνη) φύσις τη αμαρτία…ηρρώστησεν η ανθρώπου φύσις εν Αδάμ δια της παρακοής την φθοράν, εισέδυ τε ούτως αυτήν τα πάθη» (Κύριλλος Αλεξανδρείας, PG 74,789 A). Η Ανατολική Εκκλησιαστική γραμματεία παρατηρεί ότι είναι «σύγνωστον γαρ, ού τιμωρητόν η ασθένεια» (Μάξιμος Ομολογητής, PG 91,716 C..). και τονίζει ότι «ο Θεός ού κολάζει τινά εν τω μέλλοντι, αλλά έκαστοςεαυτόν δεκτικόν ποιεί της μετοχής του Θεού» (Ιωάννης Δαμασκηνός, PG 94, 1545 D).
Η ασκητική γραμματεία περιγράφει την κόλαση ως εξής: «ούκ εστί πρόσωπον πρός πρόσωπον θεασάσθαι τινά, αλλά το πρόσωπον εκάστου προς τον έτερον νώτον κεκόλληται» (Μακάριος Αιγύπτιος, PG 65, 290 B). Περιττεύει βέβαια να υπενθυμίσουμε την ανυπαρξία «καθαρτηρίου», αξιομισθών και χρηματικής εξαγοράς των αμαρτιών στην Ανατολική Θεολογία. Στη βυζαντινή ηθική δεν υπάρχουν κατάλογοι αμαρτιών ούτε διαβάθμιση τους σε θανάσιμες και μή. Πηγή της αμαρτίας θεωρείται η φιλαυτία. Θανάσιμη κρίνεται μόνο η αμετανόητη αμαρτία, αφού η αμετανοησία είναι χειρότερη απο την αμαρτία. Η νομική ορολογία δεν αντιφάσκει προς την ιατρική νοοτροπία, διότι η χρήση τεχνικών όρων ν
Η Μετάνοια, η Εξομολόγηση και τα επιτίμια χρωματίζονται περισσότερο απο την ιατρική νοοτροπία και ελάχιστα απο τη νομική ορολογία. Η Εκκλησία μοιάζει με ιατρείο ψυχών και σωμάτων παρά με δικαστήριο αμαρτωλών. Ο εξομολόγος, ο «πρεσβύτερος της μετανοίας» είναι ο «πνευματικός πατήρ» ή ο «γέροντας» που θεραπεύει και όχι ο ανακριτής ή ο εισαγγελέας, ο οποίος δικάζει και καταδικάζει. Η πληθωρική και κεντρική παρουσία της ιαματικής ορολογίας που χρησιμοποιείται απο την Ανατολική Θεολογία διαπιστώνεται απο μια προσεκτική μελέτη των πηγαίων κειμένων της ασκητικής και κανονικής παράδοσης του Ορθοδόξου Καθολικισμού. Οι ιεροί κανόνες υπάρχουν «προς ψυχών θεραπείαν και ιατρείαν παθών» (Β’ Κανών Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου). Ο επίσκοπος προσωποιεί την κανονική τάξη ασκώντας την «αυθεντίαν της φιλανθρωπίας» (ΙΣΤ Κανών Δ Οικουμενικής Συνόδου).
Η Πατερική Θεολογία θεωρεί ότι «νενόσηκεν ούν η (ανθρωπίνη) φύσις τη αμαρτία…ηρρώστησεν η ανθρώπου φύσις εν Αδάμ δια της παρακοής την φθοράν, εισέδυ τε ούτως αυτήν τα πάθη» (Κύριλλος Αλεξανδρείας, PG 74,789 A). Η Ανατολική Εκκλησιαστική γραμματεία παρατηρεί ότι είναι «σύγνωστον γαρ, ού τιμωρητόν η ασθένεια» (Μάξιμος Ομολογητής, PG 91,716 C..). και τονίζει ότι «ο Θεός ού κολάζει τινά εν τω μέλλοντι, αλλά έκαστοςεαυτόν δεκτικόν ποιεί της μετοχής του Θεού» (Ιωάννης Δαμασκηνός, PG 94, 1545 D).
Η ασκητική γραμματεία περιγράφει την κόλαση ως εξής: «ούκ εστί πρόσωπον πρός πρόσωπον θεασάσθαι τινά, αλλά το πρόσωπον εκάστου προς τον έτερον νώτον κεκόλληται» (Μακάριος Αιγύπτιος, PG 65, 290 B). Περιττεύει βέβαια να υπενθυμίσουμε την ανυπαρξία «καθαρτηρίου», αξιομισθών και χρηματικής εξαγοράς των αμαρτιών στην Ανατολική Θεολογία. Στη βυζαντινή ηθική δεν υπάρχουν κατάλογοι αμαρτιών ούτε διαβάθμιση τους σε θανάσιμες και μή. Πηγή της αμαρτίας θεωρείται η φιλαυτία. Θανάσιμη κρίνεται μόνο η αμετανόητη αμαρτία, αφού η αμετανοησία είναι χειρότερη απο την αμαρτία. Η νομική ορολογία δεν αντιφάσκει προς την ιατρική νοοτροπία, διότι η χρήση τεχνικών όρων ν
Keywords
σωτηρια, θεολογια, σελ, ηθικη, ιατρικη, αδαμ, αδυναμια, εγινε, εκβαση, εκκλησια, εξομολογηση, θεος, μοναξια, νομικη, νοοτροπια, πηγη, σελ, μελετη, μοιαζει
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- Τα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ σε όλη την Ελλάδα –Σημαντικά ονόματα στο Επικρατείας
- Τριτη ηλικια...
- Οι πλήρεις λίστες των ψηφοδελτίων του ΠΑΣΟΚ σε όλη τη χώρα
- Εκλογές 2012 | Τέσσερις «κούκλες» ψηφίζουν! από το protagon.gr
- Ολοι οι υποψηφιοι στις λιστες της δημαρ
- ΠΑΜΕ ΠΑΚΕΤΟ !
- B.Σταμάτη Τσοχατζοπούλου: η υπάλληλος της ΔΕΗ με τα ακριβά γούστα!
- ΑΝΤΑΡΣΥΑ Πειραιά: Καταγγελία για τον Δήμαρχο Πειραιά Βασίλη Μιχαλολιάκο
- Γιατί οι Σπαρτιάτες ήταν άτρωτοι στην μάχη
- Αυξήθηκε η γονική άδεια
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Olympia
- Η Ισπανία αναστέλλει προσωρινά τη Συνθήκη Σένγκεν!
- Η Σωτηρία της Ψυχής στην Ελληνική Θεολογία
- Οι τουρκικές “φαντασιώσεις” για την ΑΟΖ και γιατί πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν
- Ποιους ενοχλεί η πρωτιά Κατσαφάδου στον Πειραιά
- Κομοτηνή: “Αντι-έκθεση τέχνης” μες στα μούτρα των ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ του Τουρκικού Προξενείου!
- Τελευταία Νέα Olympia
- Η Σωτηρία της Ψυχής στην Ελληνική Θεολογία
- Ποιους ενοχλεί η πρωτιά Κατσαφάδου στον Πειραιά
- Η Ισπανία αναστέλλει προσωρινά τη Συνθήκη Σένγκεν!
- Κομοτηνή: “Αντι-έκθεση τέχνης” μες στα μούτρα των ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ του Τουρκικού Προξενείου!
- Οι τουρκικές “φαντασιώσεις” για την ΑΟΖ και γιατί πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν
- ΤΟ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΟ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
- Καραμανλής: Σωτήρια η απόσυρση Συμπιλίδη
- Προεκλογικό «δωράκι» σε ΑΤΕ και ΤΤ;
- 22 δημοσιογράφοι θέλουν να γίνουν πολιτικοί
- Ανατροπή όλων των μετρήσεων
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- Η κακοκαιρία …έβγαλε «λαβράκι»
- 4 θέσεις εργασίας σε Οργανισμό μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα
- Για την αξιολόγηση συζήτησε ο Υπουργός Παιδείας με την Πανελλήνια Ένωση Σχολικών Συμβούλων
- 20-04-12 Συνάντηση του Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη με την Πανελλήνια Ένωση Σχολικών Συμβούλων.
- ΣΟΚ:Επτάχρονος έπεσε νεκρός ενώ έπαιζε μπάλα
- Συσκευή αποκωδικοποιεί το κλάμα των μωρών
- Σαρανταπέντα χρόνια από το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου
- Το ψηφοδέλτιο Eπικρατείας των «Ανεξάρτητων Ελλήνων»
- Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Τάσος Λειβαδίτης
- [Κόσμος &ντουνιάς] Facebook: 61% των γονιών μπαίνουν στα προφίλ των παιδιών