Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης η 21η Μαρτίου
Ποια είναι η ταυτότητα της νεώτερης ελληνικής ποίησης και πώς μπορούμε να περιγράψουμε τους βασικούς σταθμούς της; Η Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, η οποία γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 21 Μαρτίου, είναι μια ευκαιρία για περιηγηθούμε στην περιοχή μιας τέχνης με μακρά προϊστορία στη χώρα μας.
Σημαδεμένοι από τη δραματική εμπειρία του ναζισμού, ιδιαίτερα επιφυλακτικοί ως προς τη δυνατότητα της Αριστεράς να ενεργήσει ως μια ριζικά ανανεωτική και ζωογόνος δύναμη, καθώς και πρόθυμοι να μιλήσουν με μια σαφώς χαμηλόφωνη γλώσσα, πολλοί από τους μεταπολεμικούς ποιητές (από
Οι ποιητές που θα κάνουν το ντεμπούτο τους στην ελληνική λογοτεχνική σκηνή κατά τη δεκαετία του 1970 θα επιδείξουν στα πρώτα βήματα της πορείας τους μιαν απορριπτική διάθεση έναντι των πάντων – μια διάθεση ενταγμένη σ΄ένα κλίμα συνεχούς οργής και ανυποχώρητης επιθετικότητας. Ο εκσυγχρονισμός της ελληνικής κοινωνίας με τις απανωτές του στρεβλώσεις, αλλά και οι απόηχοι των διεθνών κινημάτων κατά της ιδεολογίας της ευμάρειας (από τα συνθήματα του γαλλικού Μάη του 1968 ώς τις κινητοποιήσεις της Νέας Αριστεράς στα αμερικανικά πανεπιστήμια) θα υπαγορεύσουν σε μεγάλο βαθμό τη στάση τους. Με αδιαμεσολάβητο, σχεδόν προφορικό λόγο, οι ποιητές αυτής της γενιάς θα συναντηθούν με τις πολλαπλές ανησυχίες των συνοδοιπόρων τους στην Ευρώπη και στην Αμερική.
Εν συνεχεία, όμως, και όσο θα βαδίζουν προς την ωριμότητα, οι ποιητές της γενιάς του 1970 θα εγκαταλείψουν την οποιαδήποτε συλλογική ανησυχία, αποκαλύπτοντας ένα τοπίο εντελώς διαφορετικό από εκείνο που θα επικρατήσει στις νεανικές τους αναζητήσεις. Κινούμενοι σε μια μακρά γραμμή επιδράσεων (από Ρεμπώ, Ουίτμαν, Πάουντ, Κέρουακ, Κόρσο και Γκίνσμπεργκ μέχρι Πρεβέρ, Έλιοτ και Πλαθ), οι ποιητές της γενιάς του 1970 θα εξακολουθήσουν καταρχάς να στρέφονται (αν και ήδη με έναν πολύ εξατομικευμένο τρόπο) στον κοινωνικό τους περίγυρο.
Ένας περίγυρος που άλλοτε θα αποτυπωθεί στην ποιητική συνείδηση μέσω μιας σειράς παραμορφωμένων προσώπων και σκηνικών (Γιάννης Κοντός), άλλοτε θα προσλάβει τη μορφή μιας μελαγχολικής περιπλάνησης στη μεγαλούπολη (Γιώργος Μαρκόπουλος, Γιώργος Χρονάς) και άλλοτε θα βρει την έκφρασή του σε μιαν εσκεμμένα κοφτερή και ταυτοχρόνως αναιδή γλώσσα (Γιάννης Καρατζόγλου, Γιάννης Πατίλης, Λευτέρης Πούλιος). Κάποια μνήμη του συλλογικού θα συντηρηθεί και διαμέσου της προσφυγής στην ανάταση της γενέθλιας υπαίθρου (Μιχάλης Γκανάς). Από αυτό το σημείο και πέρα, ωστόσο, θα κυριαρχήσει η πλήρης εσωστρέφεια: με την περιπλάνηση στο εσωτερικό του ποιητικού εργαστηρίου (Δημοσθένης Αγραφιώτης, Νάσος Βαγενάς, Γιώργος Βέλτσος, Διονύσης Καψάλης, Δημήτρης Καλοκύρης, Χριστόφορος Λιοντάκης), με την εξύμνηση της σιωπής, της απουσίας και του κενού (Αλέξανδρος Ίσαρης, Αναστάσης Βιστωνίτης, Αλέξης Τραϊανός), με την αποθέωση του αισθησιακού ερωτισμού (Γιώργος Κ. Καραβασίλης), με την ταύτιση γυναικείου φύλου και φύσης (Τζένη Μαστοράκη, Αθηνά Παπαδάκη. Άντεια Φραντζή, Δήμητρα Χριστοδούλου), με τα παιχνίδια της γλώσσας, με τα μικρά, καθημερινά δράματα (Μαρία Λαϊνά), με την εικονογραφία της αστικής παρακμής (Γιάννης Βαρβέρης) ή με τις εκλεπτυσμένες παρατηρήσεις στις οποίες μας υποβάλλει το βλέμμα του αισθητισμού (Κώστας Μαυρουδής). Κι ας μην παραλείψουμε σε μια τέτοια τροχιά τις τερατώδεις μορφές του ανθρώπινου σώματος (Κώστας Γ. Παπαγεωργίου) ή την κατάδυση στον κόσμο των αρχετύπων και της φιλοσοφικής ενατένισης (Μανώλης Πρατικάκης, Αντώνης Φωστιέρης, Γιάννης Υφαντής).
Με πολύ πιο έντονη την αίσθηση του κλειστού χώρου, οι ποιητές που θα ανέβουν στο προσκήνιο κατά τη δεκαετία του 1980, δεν θα διστάσουν να διακηρύξουν σε όλους τους τόνους τη μοναξιά και το προσωπικό τους αδιέξοδο, για να καταλήξουν σταδιακά σ΄ ένα σχεδόν ανεξέλεγκτο άγχος της καθημερινής ύπαρξης. Ο καθείς και τα όπλα του σε μια γενιά που όταν θέλει κατ’ εξαίρεσιν να κρατήσει κάτι από την εικόνα του συλλογικού δεν μπορεί παρά να το πράξει πολύ διακριτικά και έμμεσα: χρησιμοποιώντας το επίγραμμα και τα βιβλικά σύμβολα (Τάσος Καπερνάρος), αναζητώντας τη μυθολογία της στην αθωότητα του φυσικού περιβάλλοντος και στη μοίρα των κοινωνικά παραμερισμένων (Βαγγέλης Κάσσος) ή κατανοώντας τον περίγυρο μέσα από τις συγκεχυμένες αντανακλάσεις του σ΄έναν μονίμως ραγισμένο καθρέφτη (Παντελής Μπουκάλας).
Στους αντίποδες αυτής της λογικής θα αναπτυχθεί μια ποίηση της μινιατούρας: η συρρίκνωση του κόσμου σε μια χαρακτηριστική του λεπτομέρεια ή σε μια παντελώς τυχαία στιγμή του (Γιώργος Κοζίας, Γιάννης Τζανετάκης, Θάνος Σταθόπουλος). Η συνέχεια της διαδρομής, παρόλα αυτά, θα είναι, όπως και στους προηγούμενους, ο πολυμερισμός και η πολυδιάσπαση. Όλα είναι και πάλι πιθανά τώρα: η επιδίωξη της συγκίνησης με όχημα τον ποιητικό στοχασμό, η κατάτμηση της συνείδησης (Γιώργος Μπλάνας, Παναγιώτης Κερασίδης), το σώμα ως μεταφορά της αδυναμίας της ψυχής να φτάσει στην πληρότητα (Κωστής Γκιμοσούλης, Σάκης Σερέφας), η πικρή επίγνωση της φθοράς και της ματαιότητας (Νίκος Γ. Δαββέτας, Σωτήρης Τριβιζάς, Θανάσης Χατζόπουλος, Δημήτρης Χουλιαράκης), ο ανανεωμένος αισθησιασμός (Γιώργος Κακουλίδης) και λυρισμός (Γιώργος Κοροπούλης), η παρωδία της παράδοσης (Ηλίας Λάγιος) ή το υψηλό καλλιτεχνικό όραμα (Στρατής Πασχάλης).
Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 μέχρι και τις ημέρες μας θα αναλάβουν δράση δύο καινούργιες γενιές: δύο γενιές που θα ασκηθούν στην πολυσυλλεκτικότητα, περιορίζοντας την παρουσία του εγώ και της άκρατης υποκειμενικότητας (Δημήτρης Αγγελής, Βασίλης Αμανατίδης, Γιάννης Αντιόχου, Νίκος Βιολάρης, Φοίβη Γιαννίση, Ευτυχία-Αλεξάνδρα Δουκίδου, Δημήτρης Ελευθεράκης, Δούκας Καπάνταης, Έλσα Κορνέτη, Κώστας Κουτσουρέλης, Θεώνη Κωτίνη, Δήμητρα Κωτούλα, Γιώργος Λίλλης, Σταμάτης Πολενάκης, Σωτήρης Σελαβής, Γιάννης Στίγκας, Μαρία Τοπάλη, Γιώργος Χαντζής, Χάρης Ψαρράς). Σε τι άραγε οφείλεται αυτή η κίνηση; Πιθανόν στο ότι πλησιάζοντας προς το τέλος του 20ου αιώνα η καθημερινότητα στις δυτικές κοινωνίες έπαψε να είναι τόσο ατομική όσο της επέτρεψαν να είναι η οικονομική ανάπτυξη και το κράτος δικαίου των δεκαετιών του 1970 και του 1980. Ενδεχομένως και στο ότι κάποιοι στην Ελλάδα άρχισαν να ψυχανεμίζονται πριν από την ώρα τους τα φαινόμενα που οδήγησαν στην κρίση (και όχι μόνο οικονομική) του 2010.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ
The post Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης η 21η Μαρτίου appeared first on Ειδήσεις 24/7 από την Ελλάδα και τον Κόσμο | Enimerwsi.gr.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- Πληρης επιβεβαιωση για κωστοπουλο και σαλλα
- Προφητεία Γέροντα Παϊσιου: Διαλύεται η Ευρώπη λόγω Γερμανίας!
- Κλινικά νεκρός ο Πρωτόπαπας
- Τέλος η Τράπεζα Κύπρου στην Ελλάδα: τι θα γίνουν οι καταθέσεις
- Κλείνει η Λαϊκή Τράπεζα Κύπρου
- Ρεζίλι έκανε ο Πάνος Καμμένος τον Σουηδό υπουργό οικονομικών..
- Σε ισχύ νέα λίστα φαρμάκων που θα καλύπτονται από τα ασφαλιστικά ταμεία
- Η εφημερίδα "Το Ποντίκι"
- Διαμαρτυρία στο ΥΜΑΘ με κατσαρόλες
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Enimerwsi
- Γρίφος: Η Σοφία σβήνει τα κεράκια της
- Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης η 21η Μαρτίου
- Business Insider: Γιατί θα ήταν έξαλλη η Τουρκία αν η Ρωσία έσωζε την Κύπρο
- Στο στόχαστρο όσοι έβγαλαν λεφτά στο εξωτερικό
- «Δεν ξεχνώ»: Πώς δημιουργήθηκε το θρυλικό σύνθημα της Κύπρου που ακόμα συγκλονίζει [εικόνα]
- «Σχολάει» ο Παράσχος
- Το… Καράτε Κινγκ στα τραγελαφικά του
- Η Κύπρος ψηφίζει πάλι: Ολο το σχέδιο για κούρεμα καταθέσεων
- «Η Κύπρος δεν είναι σε θέση να προκαλέσει συστημικό κίνδυνο», παραδέχεται γερμανός τραπεζίτης
- Τελευταία Νέα Enimerwsi
- Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης η 21η Μαρτίου
- «Η Κύπρος δεν είναι σε θέση να προκαλέσει συστημικό κίνδυνο», παραδέχεται γερμανός τραπεζίτης
- «Σχολάει» ο Παράσχος
- Στο στόχαστρο όσοι έβγαλαν λεφτά στο εξωτερικό
- Γρίφος: Η Σοφία σβήνει τα κεράκια της
- Η τραπεζική κρίση πλήττει την κυπριακή ναυτιλία
- «Το καλοκαίρι θα ανανεώσει ο Αλέγκρι»
- Το στρες μας κοστίζει πέντε χρόνια από τη ζωή μας
- Business Insider: Γιατί θα ήταν έξαλλη η Τουρκία αν η Ρωσία έσωζε την Κύπρο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- [ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ] Οι γερμανικές τράπεζες πίσω από την απόφαση του Eurogroup για την Κύπρο
- Το “μεγάλο αφεντικό” δεν ανησυχεί για την Κύπρο
- Φοιτητικό συλλαλητήριο στο Ηράκλειο
- Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου: Προσφορές για το κοινό στο Studio Κυψέλης
- [ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ] Αναδιάρθρωση της Λαϊκής Τράπεζας- Διαψεύδεται ότι κλείνει
- Η επιστροφή του Ροντ Στιούαρτ
- Πάτρα: Έκλεισε η χαρτοποιΐα Delica ...
- Απίθανος βάτραχος επιστρέφει από την εξαφάνιση στη ζωή