Είδαμε το «Η άνοδος και η πτώση του Μαχαγκόννυ» στη Λυρική –Μία κάμερα στην ψυχή του Μπρεχτ
Θρυλικό έργο, δείγμα του επικού θεάτρου που θέριεψε ο Μπρεχτ, με την ιδιοφυή μουσική του Κουρτ Βάιλ, η όπερα ανέβηκε στη Λυρική φέρνοντας τον θεατή αντιμέτωπο με ένα σπουδαίο έργο και με τον βηματισμό του στη σύγχρονη εποχή.
Tιακριβώς είναι αυτό που μας κάνει, καθισμένους στην κατάμεστη αίθουσα ΣταύροςΝιάρχος της Λυρικής -μέσα στα κόκκινα σχεδόν βελούδινα καθίσματα και το ξύλοτριανταφυλλιάς ολούθε σε τοίχους και πάτωμα- να κουνάμε ρυθμικά το κεφάλι καινα επαναλαμβάνουμε μέσα μας τους στίχους του Alabama
Ήδη από τα πρώτα λεπτά της όπερας σε τρεις πράξεις -με τους χυμούς τζαζ στον πυρήνα της- «Η άνοδος και η πτώση της πόλης του Μαχαγκόννυ» των Μπέρτλοτ Μπρεχτ και Κουρτ Βάιλ που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, το περίφημο τραγούδι που ανεξαρτητοποιήθηκε και τραγουδήθηκε από τους πιο ανθεκτικούς στα σκληρά μέταλλα σύγχρονους τραγουδιστές, ακούγεται στη σκηνή.
Φυσικά το επικό έργο του Μπρεχτ -το έγραψε αμέσως μετά την Όπερα της Πεντάρας- αποτελεί ένα ισχυρό σχόλιο για την δικτατορία του καπιταλισμού, την αφανιστική κυριαρχία του χρήματος πέρα κάθε άλλης αξίας. Ακόμα και αυτής της ανθρώπινης ζωής, όπως τραγουδούν άπαντες στη σκηνή του θεάτρου. Ναι, ο τρόπος που κάνει το σχόλιό του ο Μπρεχτ σε αυτό το έργο που έγραψε για το Μαχαγκόννυ, την πόλη-πλεκτάνη όπως τη μεταφράζει- δεν έχει αυτό το υποδόρια στιλπνό που έχουμε συνηθίσει πλέον ως υπαινιγμό ή σχόλιο στη σύγχρονη δραματουργία. Έχει όλο τον αχό τον μπαρουτοκαπνισμένο του μηνύματος, έχει την σφραγίδα του ηθικού διδάγματος που χαρακτηρίζει τα έργα της εποχής. Το κάνει όμως μέσα από αυτήν αγκαλιά της μουσικής που έγραψε ο Βάιλ.
Έτσι το Μαχαγκόννυ καθίσταται όπερα. Παρά την θεματολογία του γίνεται ευχάριστο, σχολιάζει ο Μπρεχτ. Κουνάμε το κεφάλι ρυθμικά τραγουδώντας ότι πρέπει να πεθάνουμε. Το να ανατεθεί η σκηνοθεσία της παράστασης στον Γιάννη Χουβαρδά μοιάζει ιδέα προφανής αλλά μαζί με αρκετό ρίσκο. Ο μεστός σκηνοθέτης της εποχής μας, ο έμπειρος, εμβαπτισμένος στα Γερμανικά γράμματα, σκληραγωγημένος στα δύσκολα, απαιτητικά, αυτά που αποκαλούμε ελλείψει άλλης λέξης εμβληματικά θα ήταν ο ιδανικός να καταπιαστεί με το έργο.
Ο Χουβαρδάς στην παράσταση που έστησε απέφυγε κάθε είδους τόλμη ή ρίσκο πέραν της γραμμής που αναμέναμε. Επένδυσε στην εικονογραφία, συνθέτοντας ώρες ώρες tableaux vivants επί της σκηνής, με την καθοριστική συμβολή της Ιωάννας Τσάμη στα κοστούμια. Μια υπέροχη δουλειά, άθλος της ενδυματολόγου, μελετημένη καλά, στίγματα και σχόλια επί σκηνής κάθε εκατοστού ρούχου ή πέρλας. Ο τρόπος που αντιμετώπισε της ιερόδουλες συγκλονιστικός, δεν επένδυσε στην χυδαιότητα και στην πρόκληση, δημιούργησε αβρά σεξουαλικά πλάσματα, όμορφα, σαν παραδείσια πουλιά, ακάθαρτα. Σαν να βλέπω μαζί την Χάνα Σιγκούλα, τις Μικρές Αφροδίτες, τα πλάσματα που δημιούργησε ο Γκαλιάνο για τον οίκο Margiela κάτω από μια γέφυρα του Παρισιού.
Ο τρόπος που στάθηκαν στη σκηνή και λειτούργησαν καθ’όλη την διάρκεια της παράστασης τα έξι κορίτσια -κινησιολογία Αμάλια Μπένετ- ήταν με κάποιον τρόπο ο πρωταγωνιστής της παράστασης. Ανάμεσά τους η αποκάλυψη της παράστασης, φωνητικά, υποκριτικά, με απόλυτο έλεγχο εικόνας και μέτρου η Μαρισία Παπαλεξίου στον ρόλο της Τζένι Χιλ. Πρέπει να την ξαναδούμε.
Όμως το βασικό εύρημα στο οποίο στηρίχθηκε ο Χουβαρδάς στην παράσταση, ήταν αυτό της χρήσης κάμερας πάνω στη σκηνή, με τις εικόνες να προβάλλονται ταυτόχρονα πίσω στον τοίχο ή στη συνέχεια στο σκηνικό: τεράστιες γκρι πολυκατοικίες, σε μια σαφή αναφορά εικαστικά και όχι μόνο στην ταινία Μετρόπολις του Φριτς Λανγκ.
Έχοντας περάσει τα πρώτα χρόνια του εντυπωσιασμού, της νέας ανάγνωσης και προσέγγισης που έφερε στις θεατρικές παραστάσεις η χρήση κάμερας επί σκηνής, η περίπτωση του Μαχαγκόννυ μού επιβεβαίωσε ότι έχει γίνει ένα εργαλείο που μερικές φορές μπορεί να γίνει «δεκανίκι» για τον σκηνοθέτη.
Στην περίπτωση αυτή, η διαρκής προβολή προσώπων και στιγμιότυπων πίσω από την επί σκηνής δράση λειτούργησε κυρίως διασπαστικά -το βλέμμα να κινείται πάνω κάτω και ταυτόχρονα να διαβάζουμε τους υπότιτλους στην πλάτη των καθισμάτων. Το σημαντικότερο είναι ότι ένιωσα να σκιάζει την προσπάθεια των ερμηνευτών, λες και δεν ήταν ικανοί να μου μεταφέρουν το αίσθημα και την ένταση, αλλά έπρεπε να μπει η κάμερα στο πρόσωπό τους για να δω τον τρόμο, την λαγνεία, την απληστία στα μάτια τους. Στιγμές στιγμές ήθελα να σκύψω να δω πίσω από τον χειριστή της κάμερας το πρόσωπο του τραγουδιστή.
Λειτούργησε ιδανικά μόνο στο δεύτερο μέρος της παράστασης, υποδειγματικά και με νόημα. Όταν προβάλλονται τα πρόσωπα πάνω στις όψεις των πολυκατοικιών με τα μικρά παράθυρα (βίντεο από τον Παντελή Μάκκα). Εκεί που το ιδιωτικό σμίγει με το δημόσιο, η έκθεση στον άλλο είναι αναπόδραστη, κανείς δεν μπορεί να κρυφτεί και να γίνει αυτό που θέλει, να ξεφύγει από τον γενικό κανόνα και τον νόμο που επιβάλλει όχι η δικαιοσύνη, αλλά οι ηγεμόνες. Εκεί οι προβολές έγιναν σαν στίχοι ποιήματος που μπλέχτηκε με τα λόγια, τους ήχους, τη δράση. Πριν και πάλι ξεχειλίσει προς το τέλος -δύο έργα σε ένα. Εκεί έγιναν φλέβα οι προβολές.
Η χορωδία υπό τη διεύθυνσή του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου στα καλύτερά της, είναι χάρμα οφθαλμών τα τελευταία χρόνια να την ακούς αλλά και να παρακολουθείς την σκηνή της εξέλιξη και παρουσία. Η ορχήστρα υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη μετέδωσε το μέταλλο και το βάθος της μουσικής του Βάιλ, αν και σε μερικά σημεία ένιωθες πως το τέμπο θα έπρεπε να είναι πιο γοργό. Τα σκηνικά της Εύας Μανιδάκη, δημιούργησαν αυτή την φυλακή που κρύβει κάθε είδους «αμερικάνικο όνειρο» στην πραγματικότητα. Έγινε ο καμβάς της απληστίας συνθέτοντας στο δεύτερο μέρος υπέροχες καρτποστάλ δράσης πάνω στις θεματικές έρωτας, ποτό, μποξ, σεξ.
Πληθωρικός, δίνοντας βάθος και νόημα χωρίς παραπατήματα υπερβολής, ο Τάσος Αποστόλου στον ρόλο του Μωυσή Τριάδα, φυγά και ιδρυτή της πόλης Μαχαγκόννυ -μπορούσες να διακρίνεις την φωνή, τον τόνο ακόμα και μέσα στα χορωδιακά αποσπάσματα. Πανούργος, με έλεγχο επί σκηνής ο Χρήστος Κεχρής ως Φάττυ ο Πληρεξούσιος. Υπερτονίζοντας την πονηριά και την μοχθηρία του ρόλου ίσως κάπως περισσότερο από ότι θα έπρεπε η Άννα Αγάθωνος ως Λευκάντια Μπέργκμπικ. Ο Χάρης Ανδριανός ως Μπιλ απολαυστικός, ο Βασίλης Καβάγιας ως Τζιμ Μάχονυ, αγωνιστικός αν και σε κάποια σημεία κάπως σκληρός.
Ένα απολύτως ελληνικό καστ, επί σκηνής, μια συμπαγής ελληνική προσπάθεια σε κάθε πεδίο, πάνω στο επικό έργο των Μπρεχτ και Βάιλ όπου σύμφωνα με τον σκηνοθέτη έχουμε μια ακαταμάχητη μείξη θεάτρου, μουσικής, ποίησης, πολιτικοκοινωνικής σάτιρας, κωμικών και δραματικών στοιχείων.
Οι επόμενες παραστάσεις είναι στις 19,21,23,25 Απριλίου.
Διαβάστε περισσότερα στο iefimerida.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Survivor 2024 spoiler 17/4: Ανατροπή με τον 3ο υποψήφιο για αποχώρηση - Η κίνηση που προβληματίζει και η αλλαγή στους αγώνες
- Δύσκολες ώρες για τον Γιώργο Ασημακόπουλο – «Είμαι εγκλωβισμένος στο αεροδρόμιο του Ντουμπάι»
- Με μαντήλι στα μαλλιά και καουμπόικες μπότες η Δήμητρα Ματσούκα – Η εξόρμηση με τον Πέτρο Κόκκαλη
- Εκστρατεία ενημέρωσης για τον εμβολιασμό για τον ιό των ανθρώπινων θηλωμάτων
- Δημήτρης Κόκοτας: Έγινε εγκεφαλογράφημα – Τα τελευταία νέα για την υγεία του
- Η Ηχορύπανση είναι καταστροφική για την Υγεία όλων των ατόμων, η αδιαφορία όμως όλων των υπευθύνων για το όσον αυτή αφορά τα παιδιά μας, είναι εγκληματική
- Μελέτη: Αντιβιοτικά βοηθούν το ανοσοποιητικό σύστημα να εντοπίσει τα καρκινικά κύτταρα
- Ελένη Σχινά: Ποια είναι η νέα συνεργάτιδα "κλειδί" του Κυριάκου Μητσοτάκη
- Δωρεά Λάτση για την αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
- Ιταλία: Άνοιξε για το κοινό το πολεμικό καταφύγιο του Μουσολίνι στη Ρώμη - Δείτε βίντεο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις iEfimerida
- O νέος αυτοκινητόδρομος που θα ενώσει την Αθήνα με τη Βόρεια Ελλάδα -Πότε θα ολοκληρωθεί [βίντεο]
- Θλίψη στον ελληνικό στίβο: Πέθανε σε ηλικία 56 ετών ο Κώστας Ηλίας
- Ο Πύργος Πειραιά υποδέχεται την Ολυμπιακή Φλόγα και το γαλλικό ιστιοφόρο «Le Belem»
- Η Άντζελα Γκερέκου με λευκό παντελόνι και sneakers -Το ιδανικό casual chic look για γραφείο, πώς το απογείωσε
- Στέφανος Κασσελάκης: Με το Ινστιτούτο CSIS ολοκλήρωσε την επίσκεψή του στην Ουάσιγκτον
- Ο Πειραιάς υποδέχεται την Ολυμπιακή Φλόγα
- Η Zendaya ντύθηκε μπαλάκι του τένις διά χειρός Σίλιας Κριθαριώτη -Από τις ωραιότερες εμφανίσεις της [εικόνες]
- Έτσι θα μεταφέρονται στα πλοία τα ηλεκτρικά, plug-in hybrid, LPG ή CNG αυτοκίνητα
- ΑΑΔΕ: Δυνατότητα τακτοποίησης ρυθμίσεων με ανεξόφλητες δόσεις -Ενημέρωση μέσω ειδικής εφαρμογής
- Δολοφονία Καρολάιν: Η μικρή Λυδία έλαβε χθες και τυπικά το επίθετο της μητέρας της
- Τελευταία Νέα iEfimerida
- Είδαμε το «Η άνοδος και η πτώση του Μαχαγκόννυ» στη Λυρική –Μία κάμερα στην ψυχή του Μπρεχτ
- Με στελέχη του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ συναντήθηκε ο Κασσελάκης: Τι είπε για Μέση Ανατολή, Κυπριακό, ελληνοτουρκικά
- Στο Φεστιβάλ των Καννών ο σκηνοθέτης Κωστής Χαραμουντάνης, με μία ταινία που γύρισε στον Πόρο
- Πλημμύρες στο Πακιστάν: Τουλάχιστον 65 νεκροί σε 4 μέρες εξαιτίας των ασυνήθιστα έντονων βροχοπτώσεων
- Ιαπωνία: Ιστορικό ρεκόρ για τον αριθμό των ξένων επισκεπτών σε ένα μήνα τον Μάρτιο
- Το Telegram θα φθάσει το ένα δισεκατομμύριο χρήστες μέσα σε ένα χρόνο, προβλέπει ο ιδρυτής της πλατφόρμας
- ΑΑΔΕ: Δυνατότητα τακτοποίησης ρυθμίσεων με ανεξόφλητες δόσεις -Ενημέρωση μέσω ειδικής εφαρμογής
- Δολοφονία Καρολάιν: Η μικρή Λυδία έλαβε χθες και τυπικά το επίθετο της μητέρας της
- Έτσι θα μεταφέρονται στα πλοία τα ηλεκτρικά, plug-in hybrid, LPG ή CNG αυτοκίνητα
- Ο Πύργος Πειραιά υποδέχεται την Ολυμπιακή Φλόγα και το γαλλικό ιστιοφόρο «Le Belem»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ζάκυνθος: Δυο συλλήψεις για επίθεση σε ανήλικο έξω από το σχολείο του
- Προϋπολογισμός: Πρωτογενές πλεόνασμα 2,9 δισ. ευρώ στο τρίμηνο
- ΜΕ ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Ε: 324 | 16-04-24
- Απεργία 21 Μαΐου: Ποιοι θα «κατεβάσουν» ξανά τα ρολά
- Φίδι καθυστερεί τρένο: Εντοπίστηκε μέσα σε βαγόνι
- Ιμάμογλου σε Μπακογιάννη: Θέλω να τον συγχαρώ για την συνεισφορά του στην Αθήνα
- Με ρόστερ… χρυσού μεταλλίου η ομάδα μπάσκετ των ΗΠΑ στους Ολυμπιακούς Αγώνες
- Νίκος Αποστολόπουλος για Στέλιο Κουδουνάρη: «Eίναι σαν τη γεροντοκόρη από το χωριό που δεν παντρεύεται με τίποτα»
- Μπαράζ τροπολογιών του ΠΑΣΟΚ στο υπό ψήφιση φορολογικό νομοσχέδιο – Τι προτείνει
- Νετανιάχου: Θα αποφασίσουμε μόνοι μας για την υπεράσπιση του Ισραήλ