Η γυναικεία ποίηση στην Ελλάδα: Από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι τις ημέρες μας
Η γυναικεία ποίηση στην Ελλάδα από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι τις ημέρες μας.
Υπάρχει όντως γυναικεία γραφή κι αν ναι, τι ακριβώς αντιπροσωπεύει, με ποιους τρόπους θεσπίζει τους νόμους της και πώς τους υπερασπίζεται;
Ανοίγει πράγματι η λογοτεχνία που γράφεται από γυναίκες τον δρόμο για ένα διαφορετικό σύμπαν και εφόσον το κάνει, ποια σχέση έχει ένα τέτοιο σύμπαν με το σύμπαν των ανδρών; Αποτελεί ορκισμένο εχθρό του, παραμένοντας σε μετωπική αντίθεση μαζί του, ή προτείνει απλώς
Η Παπαλεξάνδρου, ποιήτρια η ίδια, βάζει κάτω από τον φακό της το διάστημα 1974-2000 και έχει ψάξει περίπου τα πάντα: λογοτεχνικά περιοδικά, εφημερίδες, ανθολογίες και ιστορίες λογοτεχνίας, τόμους κριτικής ερμηνείας και αξιολόγησης. Παρακολουθώντας την ιστορία της κριτικής για τη γυναικεία ποίηση, ξεδιπλώνει και την ολοζώντανη εικόνα της ιστορίας της γυναικείας ποίησης μέχρι το πιο κρίσιμο σημείο: όταν με άλλα λόγια, όπως το είπαμε προηγουμένως, θα περάσουμε από τη γυναικεία ποίηση στην τέχνη της ποίησης ανεξαρτήτως φύλου.
Οι γυναίκες στην ποίηση -Πότε άρχισαν να διαμορφώνουν εντελώς προσωπική γλώσσαΟι γυναίκες προσήλθαν στην ποίηση (δεν συνέβη το ίδιο με την πεζογραφία) από πολύ νωρίς (ας σκεφτούμε τους ερωτικούς στίχους της Σαπφώς ή τα λατρευτικά επιγράμματα της Κασσιανής), αλλά μόνο από τον 19ο αιώνα και μετά άρχισαν να διαμορφώνουν την εντελώς προσωπική τους γλώσσα. Ο φεμινισμός έπαιξε σίγουρα εν προκειμένω δραστικό ρόλο: δεν είναι τυχαίο πως η έννοια της υποκειμενικότητας αναδείχθηκε από γυναίκες θεωρητικούς της εποχής μας (ανάμεσά τους η Τζούλια Κρίστεβα και η Κατρίν Κλεμάν), που έβαλαν απέναντι στον άκαμπτο και αυταρχικό λόγο του ανδρικού φύλου τη συνεχή κινητικότητα, την πολυσημία και την ανατρεπτική διάθεση της γυναικείας έκφρασης.
Σε ό,τι αφορά τη νεοελληνική ποίηση, οι γυναίκες ξεκίνησαν την πορεία τους από τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα (από την Αιμιλία Δάφνη, τη Μυρτιώτισσα, τη Μαρία Πολυδούρη, τη Ρίτα Μπούμη-Παπά και τη Μελισσάνθη μέχρι τη Μέλπω Αξιώτη, τη Μάτση Χατζηλαζάρου, τη Ζωή Καρέλλη και τη Σοφία Μαυροειδή-Παπαδάκη), για να ενισχύσουν φανερά τη θέση τους μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο (από την Ελένη Βακαλό, τη Βικτωρία Θεοδώρου, την Όλγα Βότση και τη Μαντώ Αραβαντινού μέχρι την Κική Δημουλά, τη Ζέφη Δαράκη, τη Νανά Ησαΐα και την Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ). Το διαταραγμένο και κατακερματισμένο εσωτερικό τοπίο, το αθόρυβο, σχεδόν αποσιωπημένο γυναικείο βίωμα, η ερωτική και η υπαρξιακή οδύνη, η ισχυρή σωματική αίσθηση, όπως και η σταδιακή μετάβαση από την παράδοση στον μοντερνισμό, τον υπερρεαλισμό και τα πρώτα φανερώματα του μεταμοντερνισμού δίνουν τα απαραγνώριστα στοιχεία αυτής της μακράς διαδρομής, που δεν θα αργήσει να προετοιμάσει μια καινούργια περίοδο: την περίοδο την οποία θα εγκαινιάσουν οι γυναίκες της γενιάς του 1970. Η Παυλίνα Παμπούδη, η Άντεια Φραντζή, η Μαρία Κυρτζάκη, η Τζένη Μαστοράκη, η Δήμητρα Χριστοδούλου, η Μαρία Λαϊνά, η Νατάσα Χατζιδάκι, η Βερονίκη Δαλακούρα και η Αθηνά Παπαδάκη είτε θα ταιριάξουν τη μυθολογία της φύσης και την καθημερινότητα του γυναικείου φύλου με τις αρχαϊκές τους εικόνες, είτε θα εικονογραφήσουν την πάλη με το ανέκφραστο και τις ανεκδήλωτες σημασίες της γλώσσας.
Στην πραγματικότητα, το κριτικό ενδιαφέρον για τις ποιήτριες, παλαιότερες και νεότερες, τείνει να αποκτήσει σάρκα και οστά (και να καταστεί με σαφήνεια ορατό) κατά διάρκεια της δεκαετίας του 1980. Η κριτική εξακολουθεί να υποφέρει από προκαταλήψεις, να παγιδεύεται σε παλινδρομήσεις, να αρνείται πλήθος παραδοχές, πλην όχι μόνο είναι πλέον σε θέση να παρακολουθήσει τον γυναικείο λόγο με τους όρους που θέτει ο ίδιος στον εαυτό του, αλλά και να τον συγκρίνει τη διεθνή ποιητική σκηνή (γυναικεία και ανδρική), καταλήγοντας στη συμπερίληψή στον λογοτεχνικό κανόνα. Κατά την επόμενη δεκαετία θα επέλθει έκρηξη για τις ποιήτριες, τόσο ως προς τα μεγέθη της εκδοτικής παραγωγής και την έκταση των κριτικών αναφορών όσο και ως προς την παρουσία τους στη δημόσια σφαίρα.
Στην πολυσέλιδη διαδρομή της η Παπαλεξάνδρου θα μείνει μέσω της έρευνας της κριτικής όχι μόνο στα καθιερωμένα ονόματα, όπως τα είδαμε να εκτυλίσσονται πρωτύτερα, αλλά και θα εστιάσει σε μια σειρά αφανών περιπτώσεων, που χάθηκαν δικαίως ή αδίκως μέσα στον χρόνο. Θέλω να τονίσω πως εκείνο που κυριαρχεί εδώ δεν είναι η σχολαστικότητα του φιλολόγου, αλλά το πάθος του ερευνητή ή καλύτερα της ερευνήτριας. Ερευνήτρια, η οποία θα μας φέρει κοντά στις σιωπές και τα κενά της ιστορίας της λογοτεχνίας για να αποκτήσουμε μια έντονη αίσθηση του καθημερινού και ιστορικά περίπου άπιαστου λογοτεχνικού γίγνεσθαι. Κι αυτό δεν είναι μικρό και λίγο, αλλά ήδη πολύ – ευπρόσδεκτα πολύ.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Διαβάστε περισσότερα στο iefimerida.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Νίκος Συρίγος σε Κωνσταντίνο Βασάλο: «Εσύ και ο Ουγγαρέζος είστε οι δύο μεγαλύτεροι μπιφτεκάδες της ελληνικής τηλεόρασης»
- ΣΥΡΙΖΑ: Τζάκρη, Σαρακιώτης, Γαβρήλος και Πούλου παραιτούνται από τα κοινοβουλευτικά τους καθήκοντα
- Γιώργος Πατούλης – Νάνσυ Κοιλού: Ο γάμος τους και τα αρνητικά σχόλια από τον κόσμο
- Ο Απόστολος Γκλέτσος πήρε τη σκούπα και άρχισε το καθάρισμα στο συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ – Δείτε φωτογραφίες
- Στ. Κασσελάκης: Δημιουργούμε ένα κίνημα προόδου – Από τη βάση το όνομα
- Κασσελάκης: Δημιουργείται ένα κίνημα δημοκρατίας και προόδου - Το όνομα από τη βάση
- Περιορισμοί στην Ιταλία λόγω μαζικού τουρισμού – Μετά την Φοντάνα ντι Τρέβι, κλειστός αριθμός επισκεπτών θα ισχύσει και στην Πομπηία
- Συναγερμός από Ισπανούς μετεωρολόγους για πλημμύρες στην Ελλάδα σε λίγες ημέρες
- Απόστολος Γκλέτσος για Στέφανο Κασσελάκη: «Αν κάνει δικό του κόμμα, θα πάρει 0,4%»
- Έτσι ο Fipster "κατέστρεψε" την συνέντευξη της Άννας Βίσση
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις iEfimerida
- Το απλό τρικ για να μην τρακάρεις ποτέ το αυτοκίνητο στο παρκάρισμα
- Στο κινητό θα έρχεται η ιατρική αναφορά και τα πρακτικά χειρουργείου μετά από νοσηλεία από το 2025
- Ο Στέφανος Κασσελάκης ανακοίνωσε νέο κόμμα - «Δημιουργούμε ένα κίνημα των μελών και όχι των κρατικοδίαιτων στελεχών»
- Η γυναικεία ποίηση στην Ελλάδα: Από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι τις ημέρες μας
- Κωνσταντίνα Σπυροπούλου: Έτσι έχει γίνει το σαλόνι της μετά τον ερχομό των παιδιών της [εικόνα]
- Ο αδελφός της Κέιτ Μίντλετον σε σπάνια περιγραφή: Πώς ήταν οι πρώτες ημέρες με τον νεογέννητο Τζορτζ στο πατρικό του
- Πέντε συλλήψεις για ναρκωτικά πριν την έναρξη του αγώνα Παναθηναϊκός AKTOR-Ολυμπιακός, στο ΟΑΚΑ
- Επίτιμη Δημότης του Δήμου Ρεθύμνης ανακηρύχθηκε η ΠτΔ Κατερίνα Σακελλαροπούλου
- Το νέο πρόβλημα στη Βαλένθια: Η μέχρι λιποθυμίας δυσοσμία -Τι εκτιμούν ειδικοί
- Η Θεοδώρα Τζάκρη χορεύει το «Μου 'φαγες όλα τα δαχτυλίδια» και τα... σπάει μετά τη διάσπαση -Δείτε βίντεο
- Τελευταία Νέα iEfimerida
- Η γυναικεία ποίηση στην Ελλάδα: Από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι τις ημέρες μας
- Επίτιμη Δημότης του Δήμου Ρεθύμνης ανακηρύχθηκε η ΠτΔ Κατερίνα Σακελλαροπούλου
- Πρίγκιπας Χάρι-Μέγκαν Μαρκλ: Tο κοινό μήνυμα έπειτα από μια σειρά σόλο εμφανίσεων [βίντεο]
- Ο απίστευτος τρόπος που κλέφτες μπήκαν στον Valentino στη Ρώμη και έκλεψαν τσάντες 140.000 ευρώ
- Τουλάχιστον 43.552 Παλαιστίνιοι έχουν σκοτωθεί από ισραηλινά πλήγματα στη Λωρίδα της Γάζας
- Ιταλία: Μετά τη Φοντάνα ντι Τρέβι, κλειστός αριθμός επισκεπτών θα ισχύσει και στην Πομπηία
- Ηλεκτρονικό εμπόριο-GRECA: Πόσο οχυρωμένες είναι τεχνολογικά και εμπορικά Ελλάδα και Ευρώπη;
- Θαλασσινή Βοσταντζόγλου: «Δεν με βοήθησε που είμαι η κόρη του Μποσταντζόγλου...»
- Ιωάννα Τούνη: Παραπάτησε στην πασαρέλα φορώντας νυφικό [βίντεο]
- Η Σακίρα επιστρέφει ως Gazelle στο «Zootopia 2»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Τάνια Τρύπη: Είμαι 55 χρονών, όταν όλες οι άλλες έχουν μείνει στα 30
- Κυριάκος Μητσοτάκης: Απών από τον Κλασικό Μαραθώνιο – «Ένας τραυματισμός στη μέση δεν το επιτρέπει»
- Μεγάλη κλοπή στη Ρώμη – Άγνωστοί έκλεψαν πανάκριβες επώνυμες τσάντες αξίας 140.000 ευρώ!
- «Καμπάνα» στον Μουρίνιο από την τουρκική ομοσπονδία
- «Κίνημα προόδου» θέλει ο Στ. Κασσελάκης - Τι είπε για το νέο φορέα και τους αντιπάλους του
- Απολαυστικός Άδωνις: Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει το τέλος που του αξίζει - Κάντε μου τη χάρη να κάνετε τον Πολάκη πρόεδρο
- Πέντε συλλήψεις χθες στο ΟΑΚΑ πριν το Παναθηναϊκός - Ολυμπιακός
- Το νέο Hyundai Santa Fe διαθέσιμο από 62.290 €
- Ανάρτηση Κ.Μητσοτάκη για το σαββατοκύριακο του Κλασικού Μαραθωνίου της Αθήνας
- Κασσελάκης: Σήμερα δημιουργείται κίνημα δημοκρατίας – Το όνομα θα το αποφασίσετε εσείς